C programmering direkte til hardware
Fra : Gade

Dato : 31-07-03 12:02

Jeg vil gerne i gang med at programmere direkte til hardware
(programmering af styrringer til f.eks. mandskabslifte olign.)
Hvordan kommer man i gang med dette?? Kender en masse til
programmering (Java, C++, vb, perl osv) men har aldrig prøvet at

Fra : Robert Larsen

Dato : 31-07-03 12:19

Gade wrote:
> [...]
> Hvordan kommer man i gang med dette?? Kender en masse til
> programmering (Java, C++, vb, perl osv) men har aldrig prøvet at

Du skal finde ud af hvilken hardware du skal udvikle til og hvilken
microcontroller der skal programmeres. Derefter skal du have et
udviklingsboard (printplade som tilsluttes PC'en og bruges til at
overføre din linkede binære fil til microcontrolleren) og en (eller
flere) microcontroller. Så er det bare at komme i gang. Mange kan
programmeres i C/C++ og nogle få i Java men assembly er normalt heller
ikke så svært som på Intel.
Jeg er selv begyndt at lege med Atmel controllere og et udviklingsboard
koster under 1000 kr. så det er ikke så slemt.

http://www.koz.dk/product.asp?product=54&page=1
http://www.avrfreaks.net/

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-08-03 00:31

Gade wrote:
> [...]
> Hvordan kommer man i gang med dette?? Kender en masse til
> programmering (Java, C++, vb, perl osv) men har aldrig prøvet at

Du kunne finde en gammel PC, instalere DOS & TurboC
(http://community.borland.com/museum)
Og så programere HW'en i PC'en. Du kan statet med
com-porten så du kan snakke med andre PC'er, gå videre
til parallel porten og grafik kortet.

/b

Fra : JoKaas

Dato : 05-09-03 19:03

Hej
Jeg ved at såvel AVR som Z8 er gode "øvelses" platforme ... hvor man får
ganske meget for de 500 Kr et EVB (EValuation Board) koster
Der er mulighed for at flashe direkte via et kable fra din PC ...

Koden kan udvikles på PC (overn i købet simuleres), og du sparer penge ved
at bruge F.eks CygWin og GCC ...

Med Z8 (til de 500kr) fåes faktisk 64 K Flash og full free C compiler ...
vist nok oxo noget IDE miljø ...

Jeg ved ikke hvilke performance krav du har ... MIPS of sårn' noget som I/O
... har du tænkt over det ?

hyggehejsa,
john