Server har det med at hænge:-(
Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 08:58

Min server har det med at hænge, sætter jeg skærm på så vil den ikke
tænde (er i standby mode, har kun sådan en skærm). Kan ikke tilgå
serveren på nogen port. Kun hard-reset knappen på computeren virker
Hvilke(n) LOG er intersant at kikke på?

Der køre grafisk interface på maskinen, det er der jo sådanset ikke
nogen grund til, det er fra dengang jeg sad på maskinen og arbejde.
Hvordan ændre jeg på hvad der skal starte op når maskinen booter?
Jeg har prøvet at se hvad der ligger i /etc men enten så har jeg
overset noget, eller også så har det bare ikke set intersant nok ud
Det jeg tænker på, er at kun starte de ting op der er nødvendige, det
store spm der er bare, hvad er nødvendigt, og hvad er ikke,,, Kan jeg
gå udfra at hvis det starter som root, så er det nødvendigt, og ellers
ikke? Så let kommer jeg vel ikke over det?

Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-07-03 09:18

In article <3733349.0FyCsubXvE@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> [...]
> tænde (er i standby mode, har kun sådan en skærm). Kan ikke tilgå
> serveren på nogen port. Kun hard-reset knappen på computeren virker

Kan være varmen! ... se på:

/var/log/syslog og /var/log/messages

Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 10:25

Thomas S. Iversen skrev Torsdag den 31. juli 2003 10:18 i
dk.edb.system.unix:

> Kan være varmen! ... se på:
> /var/log/syslog og /var/log/messages

Jeg ser ikke nogen unormalheder i dem.
Det ser ud til at den køre så langsomt i klokfreq som bundkortet kan.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-07-03 10:38

In article <4775398.0bGJTBimNB@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Jeg ser ikke nogen unormalheder i dem.

Hmm, prøv en

zgrep -i -B5 "Inspecting /boot/System.map" /var/log/syslog* | less

Giver dig de 5 foregående linier før den linie, hvilket er en af de
første ting kernen gør når den genstarter. Kræver selvf at kernen
hente sit .map fra /boot, men ellers må du lige justere lidt. Det
er heller ikke sikkert at du finder noget interessant. Hvis kernen dør
pludseligt, så bliver der selvsagt ikke logget noget.

> Det ser ud til at den køre så langsomt i klokfreq som bundkortet kan.

Det var også bare et gæt. Nogen ide om hvor kold/varm cpuen er?

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 11:11

Thomas S. Iversen skrev Torsdag den 31. juli 2003 11:37 i dk.edb.system.unix:

> [...]

|/var/log/syslog:Jul 30 14:15:17 server ipop3d[15158]: Auth user=server |host=0x50c60dad.banxx2.adsl-dhcp.tele.dk [
|80.198.13.173] nmsgs=0/0
|/var/log/syslog:Jul 30 14:15:17 server ipop3d[15158]: Logout |user=server host=0x50c60dad.banxx2.adsl-dhcp.tele.dk
| [80.198.13.173] nmsgs=0 ndele=0
|/var/log/syslog:Jul 30 19:56:32 server syslogd 1.4.1: restart.
|/var/log/syslog:Jul 30 19:56:32 server kernel: klogd 1.4.1, log source = /proc/kmsg started.
|/var/log/syslog:Jul 30 19:56:32 server kernel: Inspecting |/boot/System.map-2.4.21-0.18mdk

Min mailklient chekker mail en gang i minuttet, så det eneste man kan
se er at den er at den er gået ned et sted mellem 14:15:17 og 14:16:17
Og at jeg har givet den en HW-reseet 19:57:32

> Giver dig de 5 foregående linier før den linie, hvilket er en af de
> første ting kernen gør når den genstarter. Kræver selvf at kernen
> hente sit .map fra /boot,

Ser det ud til at den gør.

> men ellers må du lige justere lidt. Det
> er heller ikke sikkert at du finder noget interessant. Hvis kernen
> dør pludseligt, så bliver der selvsagt ikke logget noget.

Næ, det når den jo ikke. Og hvis det er varmen, så vil den jo også
stoppe med et slag.

> Det var også bare et gæt. Nogen ide om hvor kold/varm cpuen er?

Men ikke et dårliger gæt, end at tanken har strefjet mig, Måske man
skulle åbne maskinen, og se hvad der er af støv i den,,,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-07-03 11:20

In article <1169240.r8PfCkyPTr@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Min mailklient chekker mail en gang i minuttet, så det eneste man kan
> se er at den er at den er gået ned et sted mellem 14:15:17 og 14:16:17
> Og at jeg har givet den en HW-reseet 19:57:32

Så er der ikke noget at komme efter.

> Næ, det når den jo ikke. Og hvis det er varmen, så vil den jo også
> stoppe med et slag.

Hvis det er hardwaren der fejler, så dør maskinen ofte uden kernen har
tid til at gøre ret meget. Dog vil en ram fejl ofte kunne ses i loggen
idet denne er lokal og ofte vil generere en oops i loggen.

> Men ikke et dårliger gæt, end at tanken har strefjet mig, Måske man
> skulle åbne maskinen, og se hvad der er af støv i den,,,

Tja, hvis problemet er opstået her i sommervarmen, så er mit gæt
et varme problem, og derefter vil det være PSUen _jeg_ ville skifte.

Har du lavet andet før problemerne begyndte? Ny kerne? Opgraderet libc? eller
andet? Har du mulighed for at enable debug support i din kerne, specielt
enable CONFIG_MAGIC_SYSRQ så du på consollen har en chance for at se
hvad der er sket.

Btw. hvad er det for en cpu? (hvis der nu er tricks til at gøre den koldere)

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 11:36

Thomas S. Iversen skrev Torsdag den 31. juli 2003 12:19 i
dk.edb.system.unix:

> Hvis det er hardwaren der fejler, så dør maskinen ofte uden kernen
> har tid til at gøre ret meget. Dog vil en ram fejl ofte kunne ses i
> loggen idet denne er lokal og ofte vil generere en oops i loggen.

OK.

Ingen ide, har engang forsøgt at få noget soft til at vise det, men det
fik jeg aldrig regtigt til at virke.

> Tja, hvis problemet er opstået her i sommervarmen, så er mit gæt
> et varme problem, og derefter vil det være PSUen _jeg_ ville skifte.

Nej, men det forkommer hyppiger end tiderliger.

> Har du lavet andet før problemerne begyndte? Ny kerne? Opgraderet
> libc? eller andet?

Jeg har skiftet kerne, men synes ikke at der er nogen forskæld der.

> Har du mulighed for at enable debug support i din
> kerne, specielt enable CONFIG_MAGIC_SYSRQ så du på consollen har en
> chance for at se hvad der er sket.

Det er nyeste kerne øhe 2.4.21 er det vistnok.

> Btw. hvad er det for en cpu? (hvis der nu er tricks til at gøre den
> koldere)

Ikke sikker, kan jeg fyre en komando af, og så få svaret?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-07-03 11:40

In article <3594255.HjFnviupN2@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Ingen ide, har engang forsøgt at få noget soft til at vise det, men det
> fik jeg aldrig regtigt til at virke.

En dag når du har tid, så se på lmsensors. Sammen med rrdtool er det en
god måde at se hvor varm ens maskine har det.

> Nej, men det forkommer hyppiger end tiderliger.

Ikke et sundt tegn.

> Det er nyeste kerne øhe 2.4.21 er det vistnok.

Den option jeg har i tankerne står under kernel hacking i config
utilitiet. Du skal sikkert også ændre et sted i /etc/ for at få magic
sysreq til at virke, men så meget er jeg ikke hjemme i rødhætte og
mandrake.

> Ikke sikker, kan jeg fyre en komando af, og så få svaret?

cat /proc/cpuinfo

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-07-03 12:59

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> utilitiet. Du skal sikkert også ændre et sted i /etc/ for at få magic
> sysreq til at virke, men så meget er jeg ikke hjemme i rødhætte og

Det er rent kernel space, så det bør ikke gøre nogen forskel. Det burde
heller ikke være nødvendigt at ændre noget i /etc/. Det skal dog siges
at Magic SysRq ikke altid virker. F.eks. ville den ikke reagere da jeg
engang havde indstillet min USB mus forkert. Det er lidt den slags man
kan komme ud for når man bruger en DIY distro som Gentoo ...

--
PeKaJe

The algorithm for finding the longest path in a graph is NP-complete.
For you systems people, that means it's *real slow*. -- Bart Miller

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-07-03 13:10

Peter Jensen wrote:
> Det er rent kernel space, så det bør ikke gøre nogen forskel. Det burde
> heller ikke være nødvendigt at ændre noget i /etc/.

På RedHat maskiner kan man enable sysrq ved at skrive

kernel.sysrq = 1

i /etc/sysctl.conf

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 00:21

Mogens Kjaer skrev Torsdag den 31. juli 2003 14:09 i
dk.edb.system.unix:

> På RedHat maskiner kan man enable sysrq ved at skrive
> kernel.sysrq = 1
> i /etc/sysctl.conf

Står der allerede.

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-03 14:13

Mogens Kjaer wrote:

> På RedHat maskiner kan man enable sysrq ved at skrive
>
> kernel.sysrq = 1
>
> i /etc/sysctl.conf

Jeg har en mistanke om at det er et levn. Dette fandt jeg i
/usr/src/linux/Documentation/sysrq.txt:

---
* How do I enable the magic SysRq key?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
You need to say "yes" to 'Magic SysRq key (CONFIG_MAGIC_SYSRQ)' when
configuring the kernel. When running on a kernel with SysRq compiled in, it
may be DISABLED at run-time using following command:

echo "0" > /proc/sys/kernel/sysrq

Note that previous versions disabled sysrq by default, and you were required
to specifically enable it at run-time. That is not the case any longer.
---

Antageligvist vil den linje du angav aktivere Magic SysRq ved boot. Det
er dog et stykke tid siden jeg har rørt et Red Hat system, så jeg kan
ikke sige noget med sikkerhed ...

--
PeKaJe

Blessed is he who has reached the point of no return and knows it, for
he shall enjoy living. -- W.C. Bennett

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-08-03 14:20

Peter Jensen wrote:
> Antageligvist vil den linje du angav aktivere Magic SysRq ved boot. Det
> er dog et stykke tid siden jeg har rørt et Red Hat system, så jeg kan
> ikke sige noget med sikkerhed ...

Det burde være nok at rette i /etc/sysctl.conf, med mindre
man har lavet en custom kerne, hvor CONFIG_MAGIC_SYSRQ ikke er
med...

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-03 18:09

Mogens Kjaer wrote:

> Det burde være nok at rette i /etc/sysctl.conf, med mindre man har
> lavet en custom kerne, hvor CONFIG_MAGIC_SYSRQ ikke er med...

Det er som sagt længe siden jeg sidst har rørt Red Hat. Har de nu
CONFIG_MAGIC_SYSRQ i kernen som standard? Det er i hvert fald ikke
standard i en vanilla kernel og heller ikke i de Red Hat kerner jeg
brugte tidligere.

Red Hat er da godt nok også kendte for at smide alt tænkeligt i, men det
ville stadig overraske mig hvis Magic SysRq er med. For mange mennesker
vil det være unødvendigt bloat af kernen da det ikke kan indsættes som
modul.

--
PeKaJe

If Beethoven's Seventh Symphony is not by some means abridged, it will
soon fall into disuse.    -- Philip Hale, Boston music critic, 1837

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-08-03 07:36

Peter Jensen wrote:
> [...]
> CONFIG_MAGIC_SYSRQ i kernen som standard? Det er i hvert fald ikke
> standard i en vanilla kernel og heller ikke i de Red Hat kerner jeg

Det er med som standard, i hvert fald i rh9.

> [...]
> ville stadig overraske mig hvis Magic SysRq er med. For mange mennesker
> vil det være unødvendigt bloat af kernen da det ikke kan indsættes som

Jeg tror nu ikke, at MAGIC_SYSRQ gør kernen særlig meget større.

Desuden skal man jo stadig enable featuren ved at rette

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 23:45

Thomas S. Iversen skrev Torsdag den 31. juli 2003 12:40 i
dk.edb.system.unix:

> En dag når du har tid, så se på lmsensors. Sammen med rrdtool er det
> en god måde at se hvor varm ens maskine har det.

Jeg har søgt efter en *DANSK* sproget How-To, uden at finde nogen,
findes der en jeg har overset?
Og hvordan finder jeg udaf om bundkortet på den maskine idet hele taget
kan bruges? Det var på den anden maskine jeg har stående, at jeg
prøvede dengang, og den har noget i BIOS hvor man kan se det, det har
min server ikke,,,

> Ikke et sundt tegn.

Jeg vil sige et usundt tegn

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-08-03 05:38

In article <2117379.MYBFvtNLLX@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Jeg har søgt efter en *DANSK* sproget How-To, uden at finde nogen,
> findes der en jeg har overset?

Tror jeg ikke

> Og hvordan finder jeg udaf om bundkortet på den maskine idet hele taget
> kan bruges?

Der er et sensors-detect program. Det tester din maskine for dig.

Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 00:17

[root@server root]#

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-08-03 05:39

In article <2405185.tDGNF7xq9Q@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> [...]

Tjek lige at den ikke er passivt kølet! Jeg har
selv en IBM maskine med en Katmai med passivkøling.
Kan til tider gøre mig nervøs for hvor godt den har det :-/

Thomas, Vanløse

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 10:43

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Jeg tror nu ikke, at MAGIC_SYSRQ gør kernen særlig meget større.

For sjov skyld prøvede jeg lige at bygge en kerne med hhv. uden
sysrq. Jeg brugte den i 2.4.21 medfølgende .config og eneste forskel
ellers er MAGIC_SYSRQ:

-rw-r--r-- 1 moffe users 1143977 2003-08-04 11:05 bzImage-nosysrq
-rw-r--r-- 1 moffe users 1146624 2003-08-04 11:14 bzImage-sysrq

Med dagens ram er 2.6kb ikke det helt store

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-07-03 09:25

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> tænde (er i standby mode, har kun sådan en skærm). Kan ikke tilgå
> serveren på nogen port. Kun hard-reset knappen på computeren virker

Måske ville det hjælpe hjælpen lidt, hvis
du kom til at afsløre, hvilket operativsystem
der er installeret på maskinen

Hvis det fx er en RedHat Linux, og du
gerne vil have den til at boote i tekstmode,
skal du rette i /etc/inittab og lave

id:5:initdefault:

om til:

id:3:initdefault:

Når maskinen hænger, er der så nogle af lamperne
på tastaturet, der blinker?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 10:11

Mogens Kjaer skrev Torsdag den 31. juli 2003 10:24 i
dk.edb.system.unix:

> Måske ville det hjælpe hjælpen lidt, hvis
> du kom til at afsløre, hvilket operativsystem
> der er installeret på maskinen

Det var meningen at jeg skulle have med at det er en Mandrake 9.1.

> Hvis det fx er en RedHat Linux, og du
> gerne vil have den til at boote i tekstmode,
> [...]

Det ser ud til at der i denne forbindelse ikke er nogen forskæld på en
RedHat, og en Mandrake, så det er ændret, og rebootet.
Kan man ikke få den til at udføre et autoligin ?

> Når maskinen hænger, er der så nogle af lamperne
> på tastaturet, der blinker?

Jeg har fundet et gammelt tastertur som jeg har monteret.
Hvad betyder blinkende lamper?
Er det en fejlkode, som så kan have en masse betydninger, eller?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-07-03 10:16

Ivar Madsen wrote:
> Jeg har fundet et gammelt tastertur som jeg har monteret.
> Hvad betyder blinkende lamper?
> Er det en fejlkode, som så kan have en masse betydninger, eller?

SVJH blinker caps lock og scroll lock, hvis det er
linuxkernen, der er crashet.

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-07-03 12:49

Mogens Kjaer wrote:

> SVJH blinker caps lock og scroll lock, hvis det er
> linuxkernen, der er crashet.

Hos mig lyser disse to lamper konstant, mens num lock er slukket.
Det sker en sjælden gang når jeg skifter fra en af tty'erne til X.

--
PeKaJe

Ah say, son, you're about as sharp as a bowlin' ball.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 10:50

On Thu, 31 Jul 2003 11:10:48 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det ser ud til at der i denne forbindelse ikke er nogen forskæld på en
> RedHat, og en Mandrake,

Jeg læste i en anden forbindelse at Mandrake er 95% Redhat.

> så det er ændret, og rebootet.
> Kan man ikke få den til at udføre et autoligin ?

Hvis dine services er sat til at starte op automatisk, er der ikke nogen
grund til det. Alt hvad der gør din maskine til en server skulle gerne
være startet før login.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 10:55

Martin Edlich skrev Torsdag den 31. juli 2003 11:50 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg læste i en anden forbindelse at Mandrake er 95% Redhat.

AFAIK så bygger Mandrake på en RH for et par generationer siden. Så det
der ikke er ændret i RH og ikke er tilføjet til Mandrake, konkludere
jeg må være ens for de to.

> Hvis dine services er sat til at starte op automatisk, er der ikke
> nogen grund til det. Alt hvad der gør din maskine til en server
> skulle gerne være startet før login.

Normalt vil jeg være enig, men jeg kunne godt tænke mig at se om jeg
kan udføre en "shutdown -r now" på maskinen når den hænger. Og så er
det en fordel at have en konsol at fyre det af i, og ikke først skulle
logge på,,,
Men det kan jeg sikkert ikke,,, (alså skrive noget i konsolen når den
hænger)

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 12:39

On Thu, 31 Jul 2003 11:55:03 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> kan udføre en "shutdown -r now" på maskinen når den hænger. Og så er
> det en fordel at have en konsol at fyre det af i, og ikke først skulle

Ok, jeg fangede ikke lige at det var til brug for fejlsøgning.

> Men det kan jeg sikkert ikke,,, (alså skrive noget i konsolen når den
> hænger)

Sikkert ikke nej. Har du tjekket at din disk er sund og at du ikke har sat
din bios til noget strømbesparelse?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 23:05

Martin Edlich skrev Torsdag den 31. juli 2003 13:39 i
dk.edb.system.unix:

> Har du tjekket at din disk er sund og at du ikke

Næ, ikke specielt, hvad har jeg til at chekke disken med?

> har sat din bios til noget strømbesparelse?

Nej, den er ikke sat til noget i den dur.

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-03 18:39

Ivar Madsen wrote:

> Næ, ikke specielt, hvad har jeg til at chekke disken med?

For at finde ud af om disken nærmer sig døden, så kig på S.M.A.R.T. Det
er nok deaktiveret i BIOS, da det gør performance *lidt* dårligere.
Status kan så hentes med 'smartctl -a <disk device>'. smartctl(8) er en
del af smartmontools fra http://smartmontools.sourceforge.net/

For at undersøge om der er defekte sektorer kan du bruge badblocks(8).
Hvis der bliver fundet noget, så kan du næsten lige så godt kassere
disken efter en backup. Der kommer med sikkerhed flere defekte sektorer
som tiden går. De vil også komme hurtigt på grund af den måde moderne
harddiske håndterer defekter.

--
PeKaJe
"I love every living creature." -Leela

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 20:55

Peter Jensen skrev Fredag den 1. august 2003 19:39 i
dk.edb.system.unix:

> For at finde ud af om disken nærmer sig døden, så kig på S.M.A.R.T.

Det mener jeg ikke findes på den maskine. Det er en gammel maskine jeg
fik tilovers da jeg købte en nyer.

> For at undersøge om der er defekte sektorer kan du bruge
> badblocks(8).

Og det er godtnok i sin simpeleste måde "badblocks /dev/hda1" ?

Den tænkte sig godt om, og så svarede den

| [root@server etc]# badblocks /dev/hda1
| 2594496
| [root@server etc]#

Hvad betyder den kode dog?

Hvordan ser jeg lige hvad jeg har lavet af partisioner?

> [...]
> defekte sektorer som tiden går. De vil også komme hurtigt på grund af
> den måde moderne harddiske håndterer defekter.

Hvis jeg husker ret, så er der to diske i maskinen, en 10 GB til det
meste, og en 840K til swap. Hvis en af dem er dårlige, så tror jeg at
jeg springer backupen over, og instalere det hele fra nyt.

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-03 22:37

Ivar Madsen wrote:

> Det mener jeg ikke findes på den maskine. Det er en gammel maskine jeg
> fik tilovers da jeg købte en nyer.

OK, men kig alligevel efter i BIOS. S.M.A.R.T. er ikke just en *ny*
teknologi ...

> Og det er godtnok i sin simpeleste måde "badblocks /dev/hda1" ?

Det kommer an på en hel del faktorer. Jeg angav navnet som
badblocks(8), som et hint til at du kan finde mere i afsnit 8 af
manualen.

Hvis du bare umiddelbart vil vide om der er noget galt, så kan du godt
køre den sådan. Hvis du vil markere sektoren som dårlig, så skal
badblocks ikke køres direkte, men igennem fsck(8). Med mindre
selvfølgeligt at du er meget modig ...

> Den tænkte sig godt om, og så svarede den

> Hvad betyder den kode dog?

Det er ikke en kode. Som manualen skriver et eller andet sted, så er det
listen over defekte sektorer. Det kunne godt se ud som om at der er
noget galt. Dog kan badblocks af og til finde på at melde defekte
sektorer uden for partitionen. Hvis du lige ville køre 'badblocks -b
1024 <device>', så kan jeg fortælle dig nogenlunde hvor galt det står
til.

> Hvordan ser jeg lige hvad jeg har lavet af partisioner?

fdisk(8), eller mere specifikt 'fdisk -l'.

Det ville hjælpe at smide den her bagefter. Jeg vil egentligt også gerne
vide hvad der står i /etc/fstab.

> Hvis jeg husker ret, så er der to diske i maskinen, en 10 GB til det
> meste, og en 840K til swap.

Du mener selvfølgeligt 840 MB, ikke?

> Hvis en af dem er dårlige, så tror jeg at jeg springer backupen over,
> og instalere det hele fra nyt.

Nu ved jeg jo ikke hvilken en der er hvad, men når jeg ser output fra
fdisk kan det nemmere bedømmes. Det jeg *tror* der er sket er at der er
en fysisk defekt sektor et par GB inde på din første (og muligvis
eneste) partition. Det er muligt at denne defekt har lavet permanent
skade på en eller anden fil der af og til er vigtig. Det kan være svært
at opspore sådan en fejl, så reinstallation kan ligne en genvej. Prøv
dog først med en frisk disk, backup er ikke særligt svært.

Den nemmeste måde at klone et simpelt Linux filsystem (hvor / er eneste
data partition) er at slukke alle programmer undtagen de absolut mest
nødvendige, remounte alt som read-only (mount(8)), mounte den nye disk
et eller andet sted i filsystemet og køre 'cp -avx / <path to new root
mount point>'. Jeg brugte denne metode for ikke mere end to dage siden
da jeg skulle flytte indholdet af min gamle ustabile 80 GB disk over på
en ny 160 GB.

--
PeKaJe

While most peoples' opinions change, the conviction of their correctness
never does.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 23:08

Peter Jensen skrev Fredag den 1. august 2003 23:37 i
dk.edb.system.unix:

> OK, men kig alligevel efter i BIOS. S.M.A.R.T. er ikke just en *ny*
> teknologi ...

Ikke det der ligner står der.

> Det kommer an på en hel del faktorer. Jeg angav navnet som
> badblocks(8), som et hint til at du kan finde mere i afsnit 8 af
> manualen.

Jeg har også forsøgt, but "English is my best" hvis du husker den serie
den sætning blev udtalt (hvis du alså er gammel nok, mener at det var
i 70'erne den gik)

> [...]
> godt køre den sådan. Hvis du vil markere sektoren som dårlig, så skal
> badblocks ikke køres direkte, men igennem fsck(8). Med mindre

Der stod noget med hvis man mener man er beder end "badblocks" så er
man det ikke, og derudaf kan man nok ikke drage, at hvis man ikke
mener at man er veder, så er man det,,,

> [...]
> sektorer uden for partitionen. Hvis du lige ville køre 'badblocks -b
> 1024 <device>', så kan jeg fortælle dig nogenlunde hvor galt det står

OK, det bliver ikke i aften, den står og koger suppe på memtest86
(eller sådan noget i den dur) det har den gjort i nu over en time,,,
og det er snart sengetid,,,

> fdisk(8), eller mere specifikt 'fdisk -l'.

OK.

> Du mener selvfølgeligt 840 MB, ikke?

jov det gør jeg da,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 07:54

> [...]

> til.

> fdisk(8), eller mere specifikt 'fdisk -l'.

[root@server root]# fdisk -l

Disk /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc: 10.2 Gb, 10242892800 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 1245 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte

Enhed Opstart Start Slut
Blokke Id System
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 * 64 386
2594497+ 83 Linux
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part2 1 1245
10000431 5 Udvidet
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part5 1 63
505984+ 83 Linux
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part6 846 1245
3212968+ 83 Linux
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part7 387 845
3686886 83 Linux

Partitionstabellens indgange er ikke i disk-rækkefølge

Disk /dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/disc: 853 Mb, 853622784 byte
32 hoveder, 63 sektorer/spor, 827 cylindre
Enheder = cylindre af 2016 * 512 = 1032192 byte

Enhed Opstart Start Slut
Blokke Id System
/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/part1 * 1 394
397120+ 82 Linux swap
/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/part2 395 827
436464 5 Udvidet
/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/part5 395 827
436432+ 83 Linux
[root@server root]#

,----[ sftp://server/etc/fstab ]
| /dev/hdb5 / ext3 defaults 1 1
| none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
| /dev/hda6 /home ext3 defaults 1 2
| none /mnt/cdrom supermount
| dev=/dev/hdc,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0
| 0 0 none /mnt/floppy supermount

dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850,umask=0
`----

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 08:46

Ivar Madsen skrev Lørdag den 2. august 2003 08:53 i dk.edb.system.unix:

> [...]
dev=/dev/hdc,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0

dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850,umask=0

Den melder alså fejl i næstsiste i hda1 og næstsidste og 3. sidste i
hda7, det ser ikke godt ud.

Har jeg ret i at løsningen er at kikke på e2fsck og mke2fs, og at et af
dem så er til at makere badblock, og så spare op til en ny disk til
maskinen?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 08:53

Ivar Madsen skrev Lørdag den 2. august 2003 09:45 i dk.edb.system.unix:

> Har jeg ret i at løsningen er at kikke på e2fsck og mke2fs, og at et
> af dem så er til at makere badblock, og så spare op til en ny disk
> til maskinen?

Udover at det er e2fsck der skal bruges, så bliver jeg ikke klover af
at læse man siden

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-08-03 10:58

In article <1089451.yHlIKm6vGZ@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
[cut]

> [...]
>
> Har jeg ret i at løsningen er at kikke på e2fsck og mke2fs, og at et af
> dem så er til at makere badblock, og så spare op til en ny disk til

Afhænger af hvad du vil! e2fsck -c /dev/hda7 vil køre badblocks på hda7 og
markere eventuelle dårlige blocks som badblocks i filsystemet.

mke2fs -c /dev/hda7 vil først finde de dårlige blocks på hda7 og derefter
formattere hda7 og markere de fundne blocke som bad.

Førstnævnte bibeholder så vidt muligt eksisterende data, sidstnævnte
fjerner alt på den pågældende partition.

Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 12:25

Thomas S. Iversen skrev Lørdag den 2. august 2003 11:58 i
dk.edb.system.unix:

> Afhænger af hvad du vil! e2fsck -c /dev/hda7 vil køre badblocks på
> hda7 og markere eventuelle dårlige blocks som badblocks i
> filsystemet.

Det ser ikke ud til at være sundt at køre den på et mountet filsystem.
Jeg har fundet udaf at

| /dev/hda1 on /usr type ext3 (rw)
| /dev/hda7 on /var type ext3 (rw)

kan jeg bare unmounte dem, og så køre e2fsck?
Det er vist ikke sådan lige til, flere programmer der køre (postfix
f.eks.) bruger de dir's

Eller skal jeg hente en bootdisk kerne, og så lægge e2fsck på disken og
boot på den, og så fyre "e2fsck -c /dev/hda7" af fra den?

Eller kan jeg bare ændre inittab, så den starter i singel user mode
unmounte /usr & /var og så køre e2fsck ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-08-03 12:50

In article <1474982.hB473qj7J1@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Det ser ikke ud til at være sundt at køre den på et mountet filsystem.

Nej, men det brokker den sig heldigvis også over.

> Jeg har fundet udaf at

Auch. Kan blive svært at køre videre og unmounte disse 2. Som root:

lsof | grep "/usr" | less (og tilsvarende for "var")

og du kan se hvor slemt det er.

> kan jeg bare unmounte dem, og så køre e2fsck?

Ja i princippet.

> Eller skal jeg hente en bootdisk kerne, og så lægge e2fsck på disken og
> boot på den, og så fyre "e2fsck -c /dev/hda7" af fra den?

Ingen grund til en speciel kerne.

> Eller kan jeg bare ændre inittab, så den starter i singel user mode
> unmounte /usr & /var og så køre e2fsck ?

Du behøver heller ikke ændre i inittab.

Du kan enten køre "init 1", hvorefter systemet stopper alle services
og går i single user mode. / skulle gernen blive mountet read-only, men
hvis ikke må du lige gøre det.

Eller du kan boote og når du booter linux (via lilo formoder jeg), angive
init=/sbin/init 1 hvorefter systemet kommer op i single user mode.

Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-03 20:54

Thomas S. Iversen skrev Lørdag den 2. august 2003 13:50 i
dk.edb.system.unix:

> Du kan enten køre "init 1", hvorefter systemet stopper alle services
> og går i single user mode. / skulle gernen blive mountet read-only,
> men hvis ikke må du lige gøre det.

Hmm, init 1 unmounter ikke filststemmerne på min mandrake 9.1, men
jeg fik unmountet hda7 og kørt e2fsck.
Den sluttede så med noget ligende

| **** File system was modifired ****
| /dev/hda7: 6279/461216 files (2.2% non-contigous), 57976/921721, blocks

men badblocks /dev/hda7 finder stadig de samme to fejl

Nu når jeg kikker i /var/spool/postfix/private så har den en stribe
"filer" den skriver det med sort startende med = alle har størelsen 0
og oprettet sådan ca. mens e2fsck kørte.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-08-03 10:58

In article <3511734.A9Jj85aHkA@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> men badblocks /dev/hda7 finder stadig de samme to fejl

Hmm, underligt. Ifølge man e2fsck burde -c markere dem som dårlige.
Så må du jo enten finde en der ved mere om e2fsck end undertegnede
eller prøve den anden metode. Begge dele skulle helt sikkert
være muligt.

Mvh THomas, Vanløse

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-03 11:56

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> [...]
> Så må du jo enten finde en der ved mere om e2fsck end undertegnede
> eller prøve den anden metode. Begge dele skulle helt sikkert

Ja, men det er filsystemet, der markerer dem som dårlige. Så bliver de
dårlige sektorer ikke længere brugt til opbevaring af dataene. På den
underliggende blokenhed er de dårlige sektorer der stadig; de bruges
bare ikke af filsystemet.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-08-03 11:59

In article <87y8ybyppi.fsf@grignard.amagerkollegiet.dk>, Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> dårlige sektorer ikke længere brugt til opbevaring af dataene. På den
> underliggende blokenhed er de dårlige sektorer der stadig; de bruges

(og lyset gik op for Thomas . Lyder helt rigtigt. Ville dog være
smart hvis badblocks ved en efterfølgende scan så sagde: "Found
badblocks <liste>, but these are already marked as bad in regards to
the filesystem, no worries, mate!"

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-08-03 13:02

Rasmus Bøg Hansen skrev Søndag den 3. august 2003 12:56 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> dårlige sektorer ikke længere brugt til opbevaring af dataene. På den
> underliggende blokenhed er de dårlige sektorer der stadig; de bruges

Det vil alså sige, at operationen lykkes, OK.

Det er så måske derfor MC makere de omtalte filer med startende = og med sort
skrift, størelsen 0 fordi de lå i de dårlige blokke?

Er der så et andet program der kan vise hvilke filer der har ligget i de dårlige
blokke?

Hvad kan jeg gøre for at genskabe de Postfix filer? Det er dem der ligger i
/var/spool/postfix/private og måske også andre har ikke ledt hele disken
igennem

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-03 13:09

> [...]
> smart hvis badblocks ved en efterfølgende scan så sagde: "Found
> badblocks <liste>, but these are already marked as bad in regards to

Det ville bare kræve, at badblocks havde kendskab til alle de
filsystemer, den skulle kunne analysere...

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-08-03 06:47

In article <87el03ymcm.fsf@grignard.amagerkollegiet.dk>, Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Det ville bare kræve, at badblocks havde kendskab til alle de
> filsystemer, den skulle kunne analysere...

Det ville være en smal sag at stoppe kode ind i VFS laget som badblocks
kunne gøre brug af. Jeg gætter næsten på at alt funktionaliteten
ligger i VFS laget i forvejen, men er ikke sikker.

Thomas, Vanløse

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-03 13:11

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Er der så et andet program der kan vise hvilke filer der har ligget i de dårlige
> blokke?

Det tror jeg ikke umiddelbart, du kan, når filsystemet er repareret -
det skulle nok være gjort inden fsck.

> Hvad kan jeg gøre for at genskabe de Postfix filer? Det er dem der ligger i
> /var/spool/postfix/private og måske også andre har ikke ledt hele disken
> igennem

Jeg ville ikke stole på andet end at indlæse dem fr backup. Hvis du
kan genskabe dem, risikerer du, at de indeholder nonsens-data.

/Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-03 13:41

On Sun, 03 Aug 2003 14:11:02 +0200, Rasmus wrote:

> Jeg ville ikke stole på andet end at indlæse dem fr backup. Hvis du
> kan genskabe dem, risikerer du, at de indeholder nonsens-data.

# file /var/spool/postfix/private/*
/var/spool/postfix/private/bounce: socket
/var/spool/postfix/private/bsmtp: socket
/var/spool/postfix/private/cyrus: socket
/var/spool/postfix/private/defer: socket
/var/spool/postfix/private/error: socket
/var/spool/postfix/private/ifmail: socket
/var/spool/postfix/private/lmtp: socket
/var/spool/postfix/private/local: socket
/var/spool/postfix/private/maildrop: socket
/var/spool/postfix/private/old-cyrus: socket
/var/spool/postfix/private/proxymap: socket
/var/spool/postfix/private/relay: socket
/var/spool/postfix/private/rewrite: socket
/var/spool/postfix/private/scalemail-backend: socket
/var/spool/postfix/private/smtp: socket
/var/spool/postfix/private/uucp: socket
/var/spool/postfix/private/virtual: socket
#

Mvh.

--
"Some people like cupcakes better. Adam Sjøgren
I for one care less for them!" asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-08-03 14:04

Adam Sjøgren skrev Søndag den 3. august 2003 14:40 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> /var/spool/postfix/private/smtp: socket
> /var/spool/postfix/private/uucp: socket
> /var/spool/postfix/private/virtual: socket

Helt så mange har jeg ikke,
| [root@arbejdsmaskine private]# dir
| bounce cyrus error lmtp maildrop proxymap rewrite uucp
| bsmtp defer ifmail local old-cyrus relay smtp virtual
| [root@arbejdsmaskine private]#

Socket, hvad betyder det?
Hvad gør jeg med filerne, lader jeg bare stå til, og så fixer postfix det selv,
eller?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-03 13:54

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> # file /var/spool/postfix/private/*
> /var/spool/postfix/private/bounce: socket

Åh, der kan man bare se - jeg har aldrig brugt postfix. Jeg bemærkede
bare ordet "filer"

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 09:46

> Det ville være en smal sag at stoppe kode ind i VFS laget som badblocks
> kunne gøre brug af. Jeg gætter næsten på at alt funktionaliteten
> ligger i VFS laget i forvejen, men er ikke sikker.

Nå ja, det var naturligvis en mulighed, jeg ikke lige havde overvejet
- men ganske realistisk...

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 21:11

Ivar Madsen skrev Torsdag den 31. juli 2003 09:58 i dk.edb.system.unix:

> Min server har det med at hænge,

Jeg lagde nu mærke til den i HW test i boot'en gennemtalte RAM'en flere
gange, 1-2 minutter, før den forsatte, så det er måske RAM'en det er
galt med, hvad findes der af programmer til at teste den med?
Måske den trænger til sådan en grundig test af RAM'en,,,

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-08-03 21:20

> [...]

> galt med, hvad findes der af programmer til at teste den med?
> Måske den trænger til sådan en grundig test af RAM'en,,,

Memtest86
http://www.memtest86.com/

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 21:50

Kim Hansen skrev Fredag den 1. august 2003 22:20 i dk.edb.system.unix:

> Memtest86
> http://www.memtest86.com/

Den står og koger suppe.

Nu er det alså lidt irterende ikke at den har en selvstændig skærm, man
kan jo ikke både se når den er færdig, og så lave noget andet mens den
tester

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-08-03 23:03

On Fri, 01 Aug 2003 22:49:57 +0200, Ivar wrote:

> Nu er det alså lidt irterende ikke at den har en selvstændig skærm,
> man kan jo ikke både se når den er færdig, og så lave noget andet
> mens den tester

Memtest86 bliver aldrig færdig, den kører i løkke. Læs manualen eller
kig på websitet.

Mvh.

--
"Kanske ett tips till hiphoppare som inte får ihop Adam Sjøgren
sina 'rhymes' - börja rimma på teckenspråk!" asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 23:11

Adam Sjøgren skrev Lørdag den 2. august 2003 00:03 i
dk.edb.system.unix:

> Memtest86 bliver aldrig færdig, den kører i løkke. Læs manualen eller
> kig på websitet.

OK, så meget havde jeg ikke set på.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-08-03 21:24

Ivar Madsen skrev Torsdag den 31. juli 2003 09:58 i dk.edb.system.unix:

> Min server har det med at hænge, s

Idag har den været helt tosset, så jeg pillede den fra hinanden, for at støvsuge
den, den var ikke slem, men jeg konstaterte at blæseren på CPU'en ikke snure
rundt Så det er sikkert et varme problem,,,

Nu er dette ikke en HW gruppe, men aligevel, er det bare at skruge den af
køleripperne, og sætte en ny på, eller er sådan en også limet på?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-08-03 21:26

In article <8911705.0dhuM81Xc1@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Nu er dette ikke en HW gruppe, men aligevel, er det bare at skruge den af
> køleripperne, og sætte en ny på, eller er sådan en også limet på?

Det var en P2 ikke? Så er det bare at skrue blæseren af og sætte
en ny på.

Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-08-03 21:36

Thomas S. Iversen skrev Onsdag den 6. august 2003 22:26 i dk.edb.system.unix:

> [...]

|cpu family : 6
|model : 7
|model name : Pentium III (Katmai)
|stepping : 2
|cpu MHz : 451.030
|cache size : 512 KB
|fdiv_bug : no
|hlt_bug : no
|f00f_bug : no
|coma_bug : no
|fpu : yes
|fpu_exception : yes
|cpuid level : 2
|wp : yes
|flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca

Hvis det er cpuid level du tænker på, så ja,,,

[root@server root]#

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-08-03 06:13

In article <1687986.fjLah1BadD@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> [...]

Da det er en slot 1 processer bliver det et kæmpe bøvl at få
kølerribben af selve processoren. Noget nemmere, som du selv foreslår,
blot at skifte blæseren. Kør ind forbi www.brinck.dk, eller køb
en hel ny køler og tag blæseren.

Mvh Thomas