problemer med adslforbindelse
Fra : Ib Larsen

Dato : 30-07-03 21:36

Hej.
Jeg har fået et problem som det ikke er lykkedes mig at løse, derfor håber
jeg at der er hjælp at hente her.
Jeg har haft forbindelsen til at køre på mandrake 9.1 siden det kom frem
uden problemer,( også i 9.0) men igår gik der koks i det, så nu er
forbindelsen røget, og jeg har snart prøvet alt uden resultat.
Når jeg booter op står der godt nok ok ud for interface eth0, men ingen
forbindelse, når jeg så går ind i Mandrake kontrolcenter står der at
forbindelsen ikke er tilsluttet, når jeg så forsøger at få oprette den får
jeg meddelelsen at tilslutningen mislykkedes kontroler konfigurationen i
mandrake kontrolcenter.
Jeg prøver så konfigurationen hvor jeg har prøvet både at konfigurere den
som lan og lade den selv finde ipadressen, og også som adslforbindelse med
dhpc og også her selv lade den finde ip adressen;men intet har virket.
Når jeg så lukker systemet nedstår der så under interface eth0, promiscuos
mode enabled ?? Jeg aner simpelthen ikke hvad der er gået galt.
NB: jeg har lige geninstalleret hele systemet, men det hjalp detsværre
hellere ikke
MVH
Ib Larsen.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-07-03 00:26

Ib Larsen wrote:

> [...]
> promiscuos mode enabled ?? Jeg aner simpelthen ikke hvad der er gået galt.
> NB: jeg har lige geninstalleret hele systemet, men det hjalp detsværre

Jeg ved ikke om dette kan være til nogen hjælp men det er måske hverd at
prøve:
Jeg roder i øjeblikket med en mandrake 9.1 på en IBM PowerPC, og her
skal man af en eller anden ukændt årsarg lukke & derefter genaktivere
netværkskortet før netværket virker (ifdown eth0, ifup eth0)
kan der være opstået fejl ved netværkskortet elle kablet (erder lys i
linklampen?).
har du andre PC'er eller et andet OS på PC'en hvor forbindelsen virker?

m.v.h. Mikael Hansen

Fra : Ib Larsen

Dato : 31-07-03 17:56

Wed, 30 Jul 2003 23:26:17 +0000, Mikael Hansen
<mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> linklampen?).
> har du andre PC'er eller et andet OS på PC'en hvor forbindelsen virker?

Ja jeg har en anden pc'er der benytter forbindelsen ( win xp) og denne her
virker også i xp

Mvh Ib Larsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-07-03 23:40

On Wed, 30 Jul 2003 22:35:37 +0200, Ib Larsen wrote:

> [...]
> jeg meddelelsen at tilslutningen mislykkedes kontroler konfigurationen i

Hvad fortæller /sbin/ifconfig ?

> [...]
> dhpc og også her selv lade den finde ip adressen;men intet har virket.
> Når jeg så lukker systemet nedstår der så under interface eth0, promiscuos

Promiscuos mode betyder svjh at netkortet er sat til at opsnappe alt hvad
der er af pakker på netværket. Det er ikke særligt heldigt når man skal
bruge netværket til noget fornuftigt, men ganske anvendeligt når man vil
pakkesniffe. Har du installeret et eller andet software til intrusion
detection eller lignende, alternativt sat din FW alt får hårdt op?

> Jeg aner simpelthen ikke hvad der er gået galt.
> NB: jeg har lige geninstalleret hele systemet, men det hjalp detsværre
> hellere ikke

Hvis ifconfig viser en bogus adresse på eth0, så prøv en /sbin/ifdown eth0
efterfulgt af en /sbin/ifup eth0. Hvis det løser problemet og du får
forbindelse, kan det være DHCP-serveren der svarer for langsomt.

Det er ikke en ADSL med PPoE eller lignende du har, vel?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ib Larsen

Dato : 31-07-03 17:53

Thu, 31 Jul 2003 00:40:06 +0200, Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk>
skrev:

> Hvad fortæller /sbin/ifconfig ?

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:DC:6E:E9:05
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:17 Base address:0x2000

eth0:9 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:DC:6E:E9:05
inet addr:169.254.150.188 Bcast:169.254.255.255
Mask:255.255.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Interrupt:17 Base address:0x2000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:154248 (150.6 Kb) TX bytes:154248 (150.6 Kb)

> [...]
> pakkesniffe. Har du installeret et eller andet software til intrusion
> detection eller lignende, alternativt sat din FW alt får hårdt op?

Jeg har sat firewallen til standard, og det er såvidt jeg ved det mindste,
og jeg har ikke installeret sådan software.

> [...]
> efterfulgt af en /sbin/ifup eth0. Hvis det løser problemet og du får
> forbindelse, kan det være DHCP-serveren der svarer for langsomt.

Det har jeg prøvet uden resultat

> Det er ikke en ADSL med PPoE eller lignende du har, vel?

Det er en forbindelse til tele2 med et modem, og den har hele tiden kørt
med DHCP.

Mvh Ib Larsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-07-03 23:05

On Thu, 31 Jul 2003 18:53:14 +0200, Ib Larsen wrote:

> [...]
> Interrupt:17 Base address:0x2000
>
> eth0:9 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:DC:6E:E9:05
> inet addr:169.254.150.188 Bcast:169.254.255.255

Ja, der er da noget galt. Eth0 har ikke fået en IP-adresse. Af en eller
anden grund har du så et alias af dit netkort, som så har fået en IP-adresse.

Hvordan har du sat netværket op?

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ib Larsen

Dato : 02-08-03 11:51

Fri, 01 Aug 2003 00:05:24 +0200, Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk>
skrev:

> Ja, der er da noget galt. Eth0 har ikke fået en IP-adresse. Af en eller
> anden grund har du så et alias af dit netkort, som så har fået en IP-
> adresse.

Det alias du skriver om fatter jeg ikke en brik af, for nu har jeg slettet
hele ext3 partitionen, og overskrevet den , formateret igen og installeret
Mandrake påny, og uden at jeg overhovedet har ændret noget som helst gik
jeg ind i konsolen og tjekkede /sbin/ifconfig, og alleredefra starten
figurerede eth0:9 med den samme IP-adresse som ovenfor, og den havde heller
ikke fundet noget i eth0.
Hvad er det der er galt ??? og hvad kan løsningen være.
Mvh
Ib

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 15:57

On Sat, 02 Aug 2003 12:50:58 +0200, Ib Larsen wrote:

> [...]
> ikke fundet noget i eth0.
> Hvad er det der er galt ??? og hvad kan løsningen være.

Der er nærmest kun to muligheder: Enten gør du noget uhensigtsmæssigt
under installationen, eller også har dit netkort det skidt.

Jeg formoder at du bare fortæller under netværksopsætningen, at du er
tilsluttet via LAN og DHCP, eller?

Umiddelbart virker det som om du får fortalt netværksopsætningen, at dit
ene netkort skal fungere som både klient og router.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-08-03 13:52

Ib Larsen <i.la@get2net.dk> writes:

> alleredefra starten figurerede eth0:9 med den samme IP-adresse som
> ovenfor, og den havde heller ikke fundet noget i eth0.

169.254.0.0/16 er reserveret til autokonfiguration på netværk uden
DHCP. Det betyder i praksis at man kan sætte nogle computere sammen på
et netværk uden en dhcp-servere og de vil sidde på samme subnet uden
at skulle pille synderligt ved netværkskonfigurationen.

Den konfigurerer formentlig den IP, når DHCP fejler - det er nok det,
der sker for dig.

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Ib Larsen

Dato : 02-08-03 14:16

Sat, 02 Aug 2003 14:52:27 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev:

> [...]
> at skulle pille synderligt ved netværkskonfigurationen.
>
> Den konfigurerer formentlig den IP, når DHCP fejler - det er nok det,

Ok men har du så nogen løsning på hvordan jeg kan få konfigureret eth0 til
min internetforbindelse.
Mvh
Ib

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-08-03 15:27

Ib Larsen <i.la@get2net.dk> writes:

> Ok men har du så nogen løsning på hvordan jeg kan få konfigureret eth0
> til min internetforbindelse.

Nej, jeg kender ikke til Tele2's ADSL. Jeg ville bare gøre opmærksom
på, at det ovenstående næppe er dit problem, men et symptom på, at
DHCP ikke virker.

/Rasmus

If you try to prove Murphy's law - will you fail?

Fra : Ib Larsen

Dato : 02-08-03 15:37

Sat, 02 Aug 2003 16:27:15 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev:
Du skriver godt nok at det ikke er mit problem; men forbindelsen virker
fint med win xp
mvh
Ib

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-08-03 15:52

> [...]

> <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev:
> Du skriver godt nok at det ikke er mit problem; men forbindelsen

Nej, jeg skriver, at det formentlig ikke er et problem, at maskinen
har den adresse - snarere at det er et symptom, på at noget andet er
galt.

Min pointe er, at det ikke kan betale sig at arbejde på, at få fjernet
den adresse. Den er sandsynligvis slet ikke uddelt af DHCP-serveren,
men tildelt automatisk, da DHCP ikke gik godt.

Mit gæt er, at du bruger en forkert type forbindelse (f. eks. DHCP på
PPPoE) eller at der er problemer med netkortdriveren. Men som sagt
kender jeg ikke tele2's ADSL-forbindelser...

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 16:28

On Sat, 02 Aug 2003 16:52:02 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Min pointe er, at det ikke kan betale sig at arbejde på, at få fjernet
> den adresse. Den er sandsynligvis slet ikke uddelt af DHCP-serveren,
> men tildelt automatisk, da DHCP ikke gik godt.

Eth0:9 bliver ikke oprettet af at man ikke får tildelt en IP-adresse af
DHCP.

> Mit gæt er, at du bruger en forkert type forbindelse (f. eks. DHCP på
> PPPoE)

Nærmere omvendt ville jeg tro.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-08-03 16:34

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Eth0:9 bliver ikke oprettet af at man ikke får tildelt en IP-adresse af
> DHCP.

Det gør den heller ikke hos mig (Debian i forskellige versioner), men
kan det ikke tænkes, at hans netværk fra distributionens side er sat
op til det?

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 17:42

On Sat, 02 Aug 2003 17:33:52 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Det gør den heller ikke hos mig (Debian i forskellige versioner), men
> kan det ikke tænkes, at hans netværk fra distributionens side er sat
> op til det?

Jeg kører med samme distro, og jeg kan ikke se den opførsel hos mig.

Fortæller man under installationen at det ene netkort skal fungere som
router, så kunne jeg dog forestille mig at man så den opførsel.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ib Larsen

Dato : 02-08-03 21:37

> [...]

> Det gør den heller ikke hos mig (Debian i forskellige versioner), men
> kan det ikke tænkes, at hans netværk fra distributionens side er sat

Jeg har nu siddet og studeret loggen for at finde ud af hvad problemet er;
men det er jeg ikke blevet ret meget klogere af, for for mig at se modtager
jeg ikke nogen ipadresse tilbage fra Tele2 ??
Det er et modem jeg har og ikke en router, så jeg konfigurerer kun
forbindelsen som lan; men den vil ikke. Jeg har sat et udsnit af loggen her
så kan det være at der er nogen der kan tyde den bedre end mig.
/Ib

aug 2 17:29:16 localhost drakconnect[2560]: ### Program is starting ###
aug 2 17:29:31 localhost drakconnect[2560]: setting probeall usb-interface
to usb-uhci Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth1 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth2 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth3 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr0 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr1 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr2 Aug 2 17:29:33 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr3 Aug 2 17:29:34 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi0 Aug 2 17:29:34 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi1 Aug 2 17:29:34 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi2 Aug 2 17:29:34 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi3 aug 2 17:30:05 localhost drakconnect[2560]: writing host
information to /etc/hosts aug 2 17:30:05 localhost drakconnect[2560]:
running: /bin/rpm > /dev/null -q dhcp-client aug 2 17:30:05 localhost
drakconnect[2560]: running: /bin/rpm > /dev/null -q bind aug 2 17:30:05
localhost drakconnect[2560]: running: /bin/rpm > /dev/null -q tmdns aug 2
17:30:05 localhost drakconnect[2560]: running: /bin/rpm > /dev/null -q zcip
aug 2 17:30:05 localhost drakconnect[2560]: renamed file /etc/conf.modules
to /etc/modules.conf aug 2 17:30:05 localhost drakconnect[2560]: to put in
modules scsi_hostadapter aug 2 17:30:05 localhost drakconnect[2560]:
[...]
/dev/null -q zcip aug 2 17:30:06 localhost drakconnect[2560]: running:
/etc/rc.d/init.d/network restart aug 2 17:30:07 localhost network: Lukker
grænsesnit eth0 ned: succeeded aug 2 17:30:07 localhost network: Lukker
loopback-grænsesnit ned: succeeded aug 2 17:30:07 localhost network:
Sætter netværksparametre: succeeded aug 2 17:30:07 localhost network:
Igangsætter loopback-grænsesnit: succeeded Aug 2 17:30:07 localhost
ifplugd[2835]: Warning: Could not get interface address. Aug 2 17:30:07
localhost kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-
negotiated partner ability 41e1. Aug 2 17:30:07 localhost ifplugd[2835]:
Using interface eth0/00:10:DC:6E:E9:05 with driver 8139too 0.9.26 Aug 2
17:30:07 localhost ifplugd[2835]: ifplugd 0.13 successfully initialized,
link beat detected. Aug 2 17:30:07 localhost ifplugd[2835]: Executing
'/etc/ifplugd/ifplugd.action eth0 up'. aug 2 17:30:07 localhost ifplugd:
Daemon 2448 killed: No such process; removing PID file.
(/var/run/ifplugd.eth0.pid) Aug 2 17:30:08 localhost dhclient:
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4 Aug 2 17:30:12
localhost dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67
interval 10 Aug 2 17:30:22 localhost dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to
255.255.255.255 port 67 interval 7 Aug 2 17:30:29 localhost dhclient:
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14 Aug 2 17:30:37
localhost kernel: NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out Aug 2 17:30:37
localhost kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-
negotiated partner ability 41e1. Aug 2 17:30:43 localhost dhclient:
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 19 Aug 2 17:31:02
localhost dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67
interval 7 aug 2 17:31:07 localhost ifplugd: Timeout reached, killing
background process. aug 2 17:31:07 localhost network: Igangsætter
grænsesnit eth0: succeeded aug 2 17:31:07 localhost drakconnect[2560]:
launched command: /sbin/chkconfig --add internet Aug 2 17:31:09 localhost
dhclient: No DHCPOFFERS received. Aug 2 17:31:09 localhost zcip[2892]:
interface: eth0 (00:10:DC:6E:E9:05) Aug 2 17:31:09 localhost zcip[2892]:
Retrieved address 169.254.150.188 for eth0:9 Aug 2 17:31:09 localhost
zcip[2892]: probing for 169.254.150.188 Aug 2 17:31:09 localhost
zcip[2892]: sending probe 1 for 169.254.150.188 Aug 2 17:31:09 localhost
kernel: eth0: Promiscuous mode enabled. Aug 2 17:31:09 localhost kernel:
device eth0 entered promiscuous mode Aug 2 17:31:11 localhost zcip[2892]:
sending probe 2 for 169.254.150.188 aug 2 17:31:12 localhost
drakconnect[2560]: launched command: /sbin/chkconfig --del adsl 2>
/dev/null aug 2 17:31:12 localhost drakconnect[2560]: setting probeall
usb-interface to usb-uhci Aug 2 17:31:12 localhost modprobe: modprobe:
Can't locate module eth1 Aug 2 17:31:12 localhost modprobe: modprobe:
Can't locate module eth2 Aug 2 17:31:12 localhost modprobe: modprobe:
Can't locate module eth3 Aug 2 17:31:12 localhost modprobe: modprobe:
Can't locate module tr0 Aug 2 17:31:13 localhost zcip[2892]: sending probe
3 for 169.254.150.188 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module tr1 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module tr2 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module tr3 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module fddi0 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module fddi1 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module fddi2 Aug 2 17:31:13 localhost modprobe: modprobe: Can't
locate module fddi3 aug 2 17:31:13 localhost drakconnect[2560]: changed
mode of /etc/sysconfig/network-scripts/drakconnect_conf to 600 aug 2
17:31:13 localhost drakconnect[2560]: changed mode of
/etc/sysconfig/network-scripts/drakconnect_conf.default to 600 aug 2
17:31:13 localhost drakconnect[2560]: changed mode of
/etc/sysconfig/network-scripts/net_up.default to 755 aug 2 17:31:13
localhost drakconnect[2560]: changed mode of /etc/sysconfig/network-
scripts/net_down.default to 755 aug 2 17:31:13 localhost
drakconnect[2560]: changed mode of /etc/sysconfig/network-
scripts/net_prog.default to 755 aug 2 17:31:13 localhost
drakconnect[2560]: changed mode of /etc/sysconfig/network-
scripts/net_resolv.default to 755 Aug 2 17:31:15 localhost zcip[2892]:
sending probe 4 for 169.254.150.188 Aug 2 17:31:17 localhost zcip[2892]:
claiming ownership of address 169.254.150.188 Aug 2 17:31:17 localhost
kernel: device eth0 left promiscuous mode Aug 2 17:31:19 localhost kernel:
NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out Aug 2 17:31:19 localhost kernel:
eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability
41e1. Aug 2 17:31:21 localhost zcip[2892]: Stored address 169.254.150.188
for eth0:9 Aug 2 17:31:21 localhost ifplugd[2835]: client: Determining IP
information for eth0... done. Aug 2 17:31:21 localhost zcip[2907]:
watching for collisions Aug 2 17:31:21 localhost ifplugd[2835]: client:
/sbin/ifup: line 433: 2908 Hangup /etc/init.d/tmdns reload >/dev/null 2>&1
Aug 2 17:31:21 localhost ifplugd[2835]: Program executed successfully. Aug
2 17:31:22 localhost tmdns[1213]: claim name "localhost.local", type 1 Aug
2 17:32:13 localhost kernel: NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out Aug
2 17:32:13 localhost kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on
auto-negotiated partner ability 41e1. aug 2 17:32:25 localhost
drakconf.real[2928]: ### Program is starting ### aug 2 17:32:25 localhost
userhelper: pam_timestamp: timestamp file `/var/run/sudo/ib/unknown:root'
is too old, disallowing access to simple_root_authen for UID 501 aug 2
17:32:32 localhost drakconf.real[2933]: ### Program is starting ### aug 2
17:32:42 localhost drakgw[2942]: ### Program is starting ### Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth1 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth2 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth3 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr0 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr1 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr2 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr3 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi0 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi1 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi2 Aug 2
17:32:43 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi3 aug 2
17:32:49 localhost drakgw[2942]: launched command: /usr/sbin/drakgw --
wizard aug 2 17:32:49 localhost drakgw[2955]: ### Program is starting ###
Aug 2 17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth1 Aug
2 17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth2 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module eth3 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr0 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr1 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr2 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module tr3 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi0 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi1 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi2 Aug 2
17:32:49 localhost modprobe: modprobe: Can't locate module fddi3 aug 2
17:32:50 localhost drakgw[2955]: [drakgw] kernel_version 2.4 aug 2
17:33:07 localhost drakgw[2955]: [drakgw] Information from netconnect:
ignore card eth0 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth1 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth2 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module eth3 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr0 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr1 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr2 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module tr3 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi0 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi1 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi2 Aug 2 17:33:19 localhost modprobe: modprobe: Can't locate
module fddi3 aug 2 17:33:19 localhost drakgw[2955]: [drakgw] Have network
card: eth0 aug 2 17:33:19 localhost drakgw[2955]: [drakgw] Available
network cards: Aug 2 17:33:49 localhost kernel: NETDEV WATCHDOG: eth0:
transmit timed out Aug 2 17:33:49 localhost kernel: eth0: Setting 100mbps
full-duplex based on auto-negotiated partner ability 41e1. aug 2 17:34:06
localhost logdrake[2979]: ### Program is starting ###

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 22:44

On Sat, 02 Aug 2003 22:37:11 +0200, Ib Larsen wrote:

[card: eth0 aug 2 17:33:19 localhost drakgw[2955]: [drakgw] Available]

Har du været ved at sætte den op som gateway?

Har du haft både din WinXP og din Linux oppe at køre på nettet på samme tid
før?
Har du en fast IP eller 2 dynamiske?
Kan du komme på nettet med Linuxen, hvis din WinXP ikke er på?

[ifplugd[2835]: Warning: Could not get interface address.]
Ser skummel ud

[Using interface eth0/00:10:DC:6E:E9:05 with driver 8139too]
Ikke ligefrem et kvalitetskort. Har du mulighed for at prøve med et andet?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ib Larsen

Dato : 02-08-03 23:28

Sat, 02 Aug 2003 23:43:53 +0200, Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk>
skrev:

> On Sat, 02 Aug 2003 22:37:11 +0200, Ib Larsen wrote:
>
> [card: eth0 aug 2 17:33:19 localhost drakgw[2955]: [drakgw] Available]
>
> Har du været ved at sætte den op som gateway?

Nej det har jeg ikke, jeg kikkede bare bare lidt rundt for at se hvilke
muligheder der var.

> Har du haft både din WinXP og din Linux oppe at køre på nettet på samme
> tid
> før?

jeg ved ikke rigtig hvad du mener; men jeg har kunne køre både fra linux og
fra winxp dog ikke samtig Men jeg har kunne være på nettet med min
linux samtidig med at min kone har kunne det også, fra en anden maskine og
med xp.
> Har du en fast IP eller 2 dynamiske?
2 dynamiske.

> Kan du komme på nettet med Linuxen, hvis din WinXP ikke er på?
Den forstår jeg heller ikke, for jeg kan ikke være på nettet samtid på både
linux og winxp fra samme maskine ?, da de ligger på hvert sin partition og
jeg lukker winxp ned inden jeg booter op på linux.

> [ifplugd[2835]: Warning: Could not get interface address.]
> Ser skummel ud
Meget skummelt; men hvorfor ?

> [Using interface eth0/00:10:DC:6E:E9:05 with driver 8139too]
> Ikke ligefrem et kvalitetskort. Har du mulighed for at prøve med et
> andet?
Jeg er godt klar over at det ikke er et kvalitetskort, for det er indbygget
i bundkortet og jeg har detsværre ikke andre, dvs jeg har et gammelt
sandberg kort liggende, som det aldrig lykkedes mig at få til at virke i
Redhat 7.0 for snart længe siden, det var ikke understøttet.
Mvh
Ib

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-08-03 12:05

Ib Larsen <i.la@get2net.dk> writes:

> Aug 2 17:30:37 localhost kernel: NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out

Det her siger den en hel del. Normalt ville jeg gætte på løse kabler
el. lign. men du siger at det samme netkort/kabel fungerer i Windows?
Det ligner mest et problem med driveren eller kortet.

Prøv evt. 8139cp.o i stedet for 8139too.o, hvis det er et 8139C+-kort.

Den siger også, at den forhandler sig frem til 100mbit, fuld duplex -
er det korrekt? Prøv at stille på duplex- og hastighedsindstillinger
med ethtool eller mii-tool.

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-08-03 12:42

> [...]

> er forbindelsen røget, og jeg har snart prøvet alt uden resultat.
> Når jeg booter op står der godt nok ok ud for interface eth0, men

Jeg har selv brugt Mandrake i lang tid, og jeg har også været ude for
ovenstående situation et par gange. Hver eneste gang er det lykkedes
mig at løse problemet ved blot at tænde og slukke routeren (og
reboote). Det er da et forsøg værd.

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Henrik Larsen

Dato : 01-08-03 20:54

> [...]
> mode enabled ?? Jeg aner simpelthen ikke hvad der er gået galt.
> NB: jeg har lige geninstalleret hele systemet, men det hjalp detsværre

Davs
Jeg har også haft samme problem under Mandrake 9.0/9.1, men kun efter jeg
fik konverteret min TDC ADSL til at skulle køre med DHCP. Jeg ved ikke helt
hvordan din get2net ADSL virker, men jeg løser problemet ved at starte den
der Internet wizard ting, og vælger LAN forbindelse med DHCP, det er så
vigtigt for mig at vælge opasia.dk som DHCP host, ellers får jeg ingen IP,
dette skal selvfølgelig være noget andet for din get2net, hvis denne vel og
mærke kører med DHCP

mvh.
Henrik