Ram og fsb
Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 30-07-03 21:07

Hej,

Da jeg står overfor at skulle opgradere har jeg lige et par spørgsmål til
jer her i gruppen!

Jeg har kigget på et bundkort fra ECS, som jeg enten vil putte en xp2400+
eller 2600+ i.
Jeg har fra forhandleren fået at vide, at med 2400+ (fsb = 266) kan jeg godt
køre med pc-133 ram, men kan jeg også køre med pc-100?

Og hvordan ser situationen ud hvis jeg vælger xp 2600+ (fsb = 333)?

Og sidst men ikke mindst, hvor stor betydning har forskellen i fsb for
ydelsen?

Håber ikke det var en alt for stor mundfuld!

På forhånd tak for ethvert svar :)

--
Lasse

Fra : JK

Dato : 31-07-03 08:08

On Wed, 30 Jul 2003 22:07:27 +0200, "Lasse Eskildsen"
<Leskil@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har fra forhandleren fået at vide, at med 2400+ (fsb = 266) kan jeg godt
>køre med pc-133 ram, men kan jeg også køre med pc-100?

Er K7S5A vi snakker om ? ECS laver mange bundkort.

Når man siger, at en 2400+ er fsb266, så er det egentlig ikke rigtigt.
Det fremkommer fordi cpu'en er dual-pumped, og 2x133=266.

Det bedste er at køre ram og bundkort med synkron hastighed, - derfor
133 MHz. Om du kan bruge 100 MHz ram ? det er et spørgsmål om bios har
den indstilling cpu/ram 133/100.

Hvis du bruger sdram, er det værd at nævne, at det bundkort, K7S5A,
har en særhed. Det kører kun godt med een sdram klods i. Med DDR ram
kan man derimod godt have 2 stk.

>Og hvordan ser situationen ud hvis jeg vælger xp 2600+ (fsb = 333)?

Med K7S5A kan du ikke køre med en fsb333 cpu, da det kræver 166 MHz på
bundkortet, og det kan det ikke. Desuden kan du ikke bruge sdram til
det, da det er meget sjældent i 166 MHz udgaver.

>Og sidst men ikke mindst, hvor stor betydning har forskellen i fsb for
>ydelsen?

Det betyder en del at komme fra 100 til 133, men jeg har ikke oplevet
den store gevinst fra 133 til 200.

Det lyder som om, at du er ved at købe forhandlerens sidste lommeuld
for en slik. Hvad med at få noget moderne ?

hilsen

John