Karaktergivning i retstavning
Fra : Ole Andersen

Dato : 30-07-03 12:35

I dk.kultur.sprog er vi (i tråden "Anmassende") kommet ind på
karaktergivningen i dansk retstavning, herunder den konflikt, der
tilsyneladende er mellem 'Bekendtgørelse om folkeskolens afsluttende
prøver mv. og om karaktergivning i folkeskolen' og praksis.

Bekendtgørelsen forklarer karakterskalaens to højeste karakterer sådan:

13: Gives for den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation.
11: Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.

- men vé den elev, der forsøger at levere en selvstændig præstation i
retstavning.

Der må være nogle regler, der 'omsætter' bekendtgørelsens formulering,
siden der jo gives både 11 og 13 i retstavning. Hvilke regler?

[Krydspostet til d.v.jura og d.u.folkeskole, XFUT til dk.videnskab.jura
- svar sendes til den gruppe og kan læses der]

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #44: Companies typically install intranets top-down to

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-07-03 12:45

In dk.videnskab.jura Ole Andersen <news@palnatoke.net> wrote:
> Der må være nogle regler, der 'omsætter' bekendtgørelsens formulering,
> siden der jo gives både 11 og 13 i retstavning. Hvilke regler?

Ganske ujuridisk, men ifg. en lærer (der gav undertegnede 13 i dansk
retstavning en enkelt gang) baseres 11-tallet på at alle de ord i
diktaten der findes i ordbogen er korrekte, og 13-tallet på at også det
ene eller de få ord der IKKE er i RO er korrekt stavede.

Jeg kunne forestille mig at lærer/censors vejledning til karaktergivning
i diktater på folkeskoleniveau (der formentlig følger med rettearkene?)
indeholder mere nøjagtige oplysninger - men de er jo normalt ikke uden
videre tilgængelige ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-07-03 19:09

Rune B. Broberg skrev:

> [...]
> diktaten der findes i ordbogen er korrekte, og 13-tallet på at også det
> ene eller de få ord der IKKE er i RO er korrekt stavede.

Jg synes også at have set at man kan få 13 hvis man gør opmærksom på med
f.eks. en * at et ord kan staves på flere måder...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : David T. Metz

Dato : 31-07-03 08:14

Peter Sepstrup skriblede:

> Jg synes også at have set at man kan få 13 hvis man gør opmærksom på
> med f.eks. en * at et ord kan staves på flere måder...

Man får 13 for ikke at lave fejl (i min erfaring).

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Dunk

Dato : 30-07-03 16:50

I i hvert fald 2 fag (diktat og færdighedsregning) er det himmelråbende
tåbeligt at give karakteren 13. I disse 2 fag kan man pr. definition ikke
lave en selvstændig præstation uden at lave noget forkert.
Når man alligevel giver 13, er det kun udtryk for, at der er gået inflation
i karaktergivningen.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-07-03 16:56

Dunk <091255slet@iname.com> wrote:
> [...]
> lave en selvstændig præstation uden at lave noget forkert.
> Når man alligevel giver 13, er det kun udtryk for, at der er gået inflation

Eller et udtryk for at man ønsker at samtlige fag skal udnytte hele
skalaen, i stedet for at være begrænset fra at benytte den højeste
karakter. Se også i mit andet indlæg hvordan dette håndteres i dansk
retsstavning.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 30-07-03 21:08

"Dunk" <091255slet@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave en selvstændig præstation uden at lave noget forkert.
> Når man alligevel giver 13, er det kun udtryk for, at der er gået

Hov hov

Jeg fik 13 i færdighedsregning i 1981, så hvis der for alvor er gået
inflation i det, så skal de vist snart til at udvide 13-skalaen.

mvh
Bendt

Fra : ML-78

Dato : 01-08-03 03:32

> [...]
> lave en selvstændig præstation uden at lave noget forkert.
> Når man alligevel giver 13, er det kun udtryk for, at der er gået inflation

I det valgfri fag maskinskrivning er det faktisk ikke muligt at opnå karakteren
13. Hvis man færdiggør hele teksten og ikke har lavet fejl, bliver der givet 11.

ML-78

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-03 16:56

Ole Andersen wrote:
> [...]

> Der må være nogle regler, der 'omsætter' bekendtgørelsens formulering,
> siden der jo gives både 11 og 13 i retstavning. Hvilke regler?

Tja, rent logisk vil jeg nu mene, at det kan være ret svært at lave en
//usædvanlig selvstændig og udmærkede præstation// i retsstavning.
Den udmærkede og selvstændige præstation kan snildt laves. Man laver jo
opgaven alene og når man løser den fejlfrit, så må den være udmærket.
Men det usædvanelige, hmmmmmm det kan vist ikke lade sig gøre.

Og da jeg havde retstavnings-eksamen i 1988, så var det på min skole
ikke muligt at få 13 i retstavning.
Ligesom færdighedsregning (vist nok afskaffet) - den uden lommeregner.
Man kan ikke på en usædvanlig selvstændig og udmærkede måde regne
345*(245+100)=119025 (der er AFAIR to måder. (345*245)+(345*100) og
345*345 )

Sorry, der var ikke så meget jura. Men IMO sund fornuft.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 02-08-03 09:38

Carsten Riis skriblede:

> [...]
> //usædvanlig selvstændig og udmærkede præstation// i retsstavning.
> Den udmærkede og selvstændige præstation kan snildt laves. Man laver

Det er ikke det der menes med "selvstændigt".

> og når man løser den fejlfrit, så må den være
> udmærket.

Hvordan udmærker det sig at undgå fejl? (Hint: den dagligdags betydning af
"udmærket" er ikke den samme som karakterbekendtgørelsens).

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-03 21:45

"David T. Metz" wrote:

> Det er ikke det der menes med "selvstændigt".

Hvad menes der så?

Jeg må nu nok mene, at når man ikke får hjælp ude fra til at løse
opgaven, så laver man den selv.

Man har fået hjælp i løbet af skoleåret og evt. i forberedelsesfasen til
eksamen. Men selv eksamen har man forhåbentlig løst selv.

> Hvordan udmærker det sig at undgå fejl? (Hint: den dagligdags betydning af
> "udmærket" er ikke den samme som karakterbekendtgørelsens).

Det er menneskelig at fejle. Når man så ikke begår nogen fejl, så må
det da være udmærket.

Udmærket må da være noget i retning af, at man laver noget ud over, hvad
man ellers ser eller forventer af en person med de og de forudsætninger.

Forventer jeg ikke særlig meget af en person, men tilgengæld udskiller
sig blandt "flokken", tja det skal belønnes. Men for at noget bliver
//usædvanelig/ tja så skal den opgave jeg giver vedkommende også give
vedkommende mulighed for at vise noget udover /selvstændigt og
udmærket/. Og retsstavning og færdigshedregning er ikke sådanne typer
opgaver. Ellers går der inflation i 13-taller.
fx må jeg indrømme at mine forventninger til alle eksaminanter i 9.
klasses afgangsprøve ikke at de alle kan stave fejlfrit (det kunne jeg
ikke og kan for så vidt stadig begå stavefejl, hvilket I sikkert har
bemærket).
Men de som kan stave fejlfrit. Når jeg så endelig møder en som kan, så
er det udmærket og - går jeg ud fra - selvstændigt. Men usædvaneligt,
næh.
Det må jeg sige er udmærket og når man ikke får hjælp udefra, så er det
også selvstændigt. Det er ikke unikt eller sjælden at man møder gode
stavere.
Tilgengæld har jeg svært ved at se det /usædvanlige selvstændige og
udemærkede/ ved fejlfri stavning (og slet ikke ved den måde som
retsstavnings-eksamen var tilrettelagt, da jeg havde den. Det kan
naturligvis have ændret sig).
Når jeg tager mig sammen, bruger en stavekontrol og evt. slår vanskelige
ord op i NuDanskOrdbog, så kan jeg også lave en fejlfri stavning. Men
det er ikke usædvanlig fx mine ansøgninger er helt klart langt bedre
skrevet end hvad jeg præsterer her på usenet.

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-08-03 21:51

Carsten Riis wrote:

> Hvad menes der så?

At man har lært mere end man er blevet undervist i.

> Jeg må nu nok mene, at når man ikke får hjælp ude fra til at løse
> opgaven, så laver man den selv.

Derved bliver enhver ikke-gruppe-eksamen, hvor man ikke snyder, jo til
en selvstændig præstation.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
The shortest unit of time in the multiverse in the New York Second,

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-03 22:44

Ole Andersen wrote:

> At man har lært mere end man er blevet undervist i.

Og hvordan kan man så stave mere korrekt end man er blevet undervist i?

Eller hvordan kan man regne mere korrekt.

2*2 = 4 selvom man regner det binært

Hvordan kan du indenfor opgavens præmisser vise, at du har lært mere end
du er blevet undervist i?
Uanset hvordan du vender og drejer det, så kan du ikke stave mere
korrekt end korrekt.

> Derved bliver enhver ikke-gruppe-eksamen, hvor man ikke snyder, jo til
> en selvstændig præstation.

ja, men er den udmærket?

Bemærk og-betingelsen i bestemmelsen om 11 og 13.

Der skal ikke gives 11 eller 13 for den selvstændige præstation. Kun
hvis den er /udmærket/ og for 13-tallets vedkommende også usædvanlig
udmærkedede og selvstændige.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-08-03 11:46

Carsten Riis skriblede:

> Hvad menes der så?

Se Oles svar. Hvis man er undervist i brug af Retskrivningsordbogen så er
det meget svært at være selvstændig i diktat ...

> Jeg må nu nok mene, at når man ikke får hjælp ude fra til at løse
> opgaven, så laver man den selv.

Ja, men det er ikke sikkert det er "selvstændigt" af den grund.

> [...]
>
> Forventer jeg ikke særlig meget af en person, men tilgengæld udskiller
> sig blandt "flokken", tja det skal belønnes.

Ok, du har to definitioner i spil her:

1 at man gør mere end der forventes under givne forudsætninger
2 at man skiller sig ud fra andre med "samme" forudsætninger

Nr 2 er helt irrelevant - karakterer gives ikke relativt (i diktat) - de
gives ud fra en facitliste.

Nr 1 er fin nok, men så må man blive enige om hvad der er forventeligt. Det
er forventeligt at nogle kan besvare en diktat fejlfrit - og derfor er det
ikke "udmærket".

> [...]
> vedkommende mulighed for at vise noget udover /selvstændigt og
> udmærket/. Og retsstavning og færdigshedregning er ikke sådanne typer

Det er jo det. Bortset fra man i regneopgaver kan komme ud for at opgaven
er tvetydigt formuleret (det oplevede jeg i hvert fald til problemregning i
Folkeskolen) - og noget lignende har jeg faktisk også oplevet i diktat.
Hvis man opdager og påpeger en tvetydighed så er det selvstændigt.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-08-03 13:11

David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk> wrote:
> Carsten Riis skriblede:

> Se Oles svar. Hvis man er undervist i brug af Retskrivningsordbogen så er
> det meget svært at være selvstændig i diktat ...

Diktater i den danske folkeskole indeholdt for 4 år siden ord der ikke
var at finde i retskrivningsordbogen - det kan der være lavet om på,
naturligvis, men på det tidspunkt var det brugt som grundlag for at der
kunne gives 13.

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-08-03 10:10

Carsten Riis wrote:
> Og da jeg havde retstavnings-eksamen i 1988, så var det på min skole
> ikke muligt at få 13 i retstavning.

Det kunne man godt på min skole i 1983.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #16: Already, companies that speak in the language of the pitch,