bestillinger på indkøbssystem?
Fra : Thomas D

Dato : 30-07-03 12:21

Hej,

Jeg står og er ved at kode et eshop system.
Det er bygget op omkring en mysql db.

Det fungerer nu at der er en tabel til bestillingerne:
bestillinger
Feltnavn Datatype
id int(11)
kundeid int(11)
produkt int(11)
dato tinyint(4)
besked varchar(255)

Problemet med denne måde er bare at man kun kan bestille én vare pr
bestilling.
Det skulle gerne være sådan at man kan ved hver vare "putte den i en
indkøbskurv".
Og så alle de varer man vil bestille bliver gemt et sted.
Hvordan er dette smartest at lave?
Gemme dem i sessionen?
Og hvordan?
Vil gerne se eksempler hvis I har nogle.

Og hvad med tabellen med bestillinger?
Hvordan kan den udformes?
Altså jeg tænker på feltet "produkt" som nu er en integer, der kan indeholde
varenummeret på den bestilte vare.
Den skal jo nu laves om til noget der kan indeholde en liste over integers?
Kan ikke finde nogen array datatyper i mysql dokumentationen.

Håber I kan hjælpe.

Thomas D
http://peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-07-03 17:09

Thomas D wrote:

> [...]
> dato tinyint(4)
> besked varchar(255)
>
> Problemet med denne måde er bare at man kun kan bestille én vare pr

Hvad med noget i retning af følgende:

TABLE bestillinger
id      int(11)
kundeid   int(11)
dato      tinyint(4)
besked   varchar(255)

TABLE indhold_af_bestilling
bestillingsid   int(11)
produktid   int(11)
antal      int(11)

Så består en bestilling af een indgang i "bestillinger" og x antal
indgange i "indhold_af_bestilling".

> [...]
> indkøbskurv".
> Og så alle de varer man vil bestille bliver gemt et sted.

Japs.

> Og hvordan?

Evt. et array bestående af (produktid, antal)...

Det ved jeg ikke om jeg kunne...

Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas D

Dato : 30-07-03 17:17

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> produktid int(11)
> antal int(11)
>
> Så består en bestilling af een indgang i "bestillinger" og x antal

ahh ja!
Det havde jeg ikke lige tænkt på!

> Japs.

> Evt. et array bestående af (produktid, antal)...

okay.
Vil du evt. komme med et par eksempler på et sådant array?

> Det ved jeg ikke om jeg kunne...

Det kunne du!

> Mvh.
> /Thomas

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-07-03 17:30

Thomas D wrote:

[snip]

> okay.
> Vil du evt. komme med et par eksempler på et sådant array?

Mjaeh - din session kunne måske se sårn her ud:

$_SESSION = array(
kundeid => 42,
bestilling => array(
array(produktid => 1, antal => 3),
array(produktid => 3, antal => 517)
)
);

Når kunden så trykker "Bestil" så opretter du en ny bestilling og bruger
id'et fra denne til at skrive indgangene i $_SESSION[bestilling] ind i
indhold_af_bestilling.

Mvh.
/Thomas