Sorte sten
Fra : Plesner

Dato : 30-07-03 11:06

Jeg har anskaffet mig en del fint, kulsort bundlag og vil i den forbindelse
gerne have nogle helt sorte sten, men hvor får man lige fat i sådan nogle ?

Jeg bruger i øjeblikket skifer, men det er jo nærmest kun mørkegråt, når
man placerer det sammen med det helt sorte grus.

Nu har jeg så fundet noget sort flint, hvorpå der sidder en del kalk eller
noget andet hvidt porøst noget. Nu har det ligget i 30 % saltsyre i et døgn
uden synligt resultat. Er der en chance for, at det stille og roligt
forsvinder, eller er det en helt håbløs fremgangsmåde ?

plesner

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-03 11:08

Plesner skrev:

> Jeg har anskaffet mig en del fint, kulsort bundlag og vil i den
> forbindelse gerne have nogle helt sorte sten, men hvor får man
> lige fat i sådan nogle ?

Måske kan du være heldig at finde noget sort obsidian i fx newage-
butikker.

Se <http://volcanoes.usgs.gov/Products/Pglossary/obsidian.html>.

// Klaus

Fra : Plesner

Dato : 30-07-03 11:42

> Måske kan du være heldig at finde noget sort obsidian i fx newage-
> butikker.

Så er spørgsmålene bare, om min årsløn er tilstrækkelig til at dække 15-20
kilo af det og om de leveres i tilstrækkeligt store stykker.

plesner

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-07-03 12:59

Hvad med kulsten ?

--
Søren Steffensen
ICQ: 102169245

Fra : Plesner

Dato : 30-07-03 13:06

> Hvad med kulsten ?

Tænker du på stenkul ?

er det ikke meget let og sviner ad h. til ? er der nogen, der har brugt den
slags ?

plesner

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 13:46

Plesner <you@wish.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f27b493$0$26648$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Tænker du på stenkul ?
>
> er det ikke meget let og sviner ad h. til ? er der nogen, der har
brugt den
> slags ?

Rigtig stenkul er ret tungt, og burde ikke svine. Det du nok tænker
på er koks, som netop er
meget let og porøst.

Carsten

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 30-07-03 14:33

> Rigtig stenkul er ret tungt, og burde ikke svine. Det du nok tænker
> på er koks, som netop er
> meget let og porøst.
>
> Carsten

Men er det ikke fyldt med tjære og den slags ubehageligheder?

/Martin

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-03 15:02

Plesner wrote:

> Tænker du på stenkul ?
>
> er det ikke meget let og sviner ad h. til ? er der nogen, der har
> brugt den slags ?

Jo, jeg har. For en del år siden var det standardudsmykning i mine
tanganyikaakvarier. Da jeg så hold pause fra akvaristikken i nogle år, røg
lageret ud, og siden har jeg ikke haft adgang til disse. Men kan man finde
en importør - eller komme i nærheden af et kullager til et kraftværk, burde
det være en let sag.
Med alle forbehold - mener jeg f.eks. at have set bunker med stenkul på
havnen i Kolding indenfor det seneste par år.

Da jeg begyndte at bruge stenkul var det på anbefaliing fra det dengang
eksisterende 'Trekantens Cichlidecenter' i Hostrup. Iflg. ejeren - Anna
Grethe, svjh - virkede de lidt som aktiv kul - meningen var i hvert fald at
de havde en god virkning på vandet. Og jeg har lavet hundrevis af Tropheus i
akvarier, hvor udsmykningen bestod af disse - meget smukke - stenkul.

vh
Jan

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-07-03 22:57

ups jo....har brugt det til at lave en del huler med uden problemer....og
der var endda en del jern i det jeg har så det skulle jeg ikke tilsætte :)

Fra : Martin Heller

Dato : 30-07-03 23:50

Plesner wrote in <3f27b493$0$26648$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Tænker du på stenkul ?
>
> er det ikke meget let og sviner ad h. til ? er der nogen, der
> har brugt den slags ?

Du kan købe stenkul hos Planteimporten i København til 20 kroner
pr kilo.

se
<URL:http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produkt_id=104>

Fra : Plesner

Dato : 31-07-03 00:17

> Du kan købe stenkul hos Planteimporten i København til 20 kroner
> pr kilo.
>
> se
> <URL:http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produkt_id=104>

Takker, jeg vil aflægge dem et besøg.

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-07-03 14:05

Plesner wrote:

> Takker, jeg vil aflægge dem et besøg.

De er en anelse billigere her:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Sten&gruppe=fersk

Fra : Martin Heller

Dato : 31-07-03 22:52

Jan Bøgh wrote in
<3f29124e$0$83039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> De er en anelse billigere her:

Desværre er forsendelsesomkostningerne vist så store at det ikke
kan betale sig at handle der, hvis man selv har mulighed for at
afhente stenene i en "fysisk" akvariebutik.