SQL ... AS funktion...?
Fra : Magnus

Dato : 30-07-03 10:44

SQL = "SELECT (fornavn efternavn) AS navn FROM.....

Hvordan får jeg sammesat felterne fornavn og efternavn med et mellemrum
imellem til navn ?

/Magnus

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-07-03 11:53

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-07-03 12:31

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> SQL = "SELECT fornavn & ' ' & efternavn AS navn FROM ....."

Jeg er tilbøjelig til at tro at du har ret - hvis det er tale om en Access
database
Men hvor ville jeg ønske at folk husker at angive hvilken database de bruger

I fx MSSQL er det fx
SQL = "SELECT fornavn + ' ' + efternavn AS navn FROM ....."

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-07-03 12:46

On Wed, 30 Jul 2003 13:30:48 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.dk> wrote:

>Jeg er tilbøjelig til at tro at du har ret - hvis det er tale om en Access
>database

Det var min (uudtalte) forudsætning (at det var en MS Access, altså)

>Men hvor ville jeg ønske at folk husker at angive hvilken database de bruger

Hørt! - Og at svarerne også angav, hvad der blev svaret ud fra ...

>I fx MSSQL er det fx
>SQL = "SELECT fornavn + ' ' + efternavn AS navn FROM ....."

Interessant at der er forskel på selv så grundlæggende ting (&/+) fra
samme firma. Er MSSQL lavet med næsen ned i noget mainframe eller
andet?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Magnus

Dato : 30-07-03 15:46

Det skulle gerne være i MySQL...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-07-03 17:06

Magnus wrote :

> Det skulle gerne være i MySQL...

Jeg vil tro at det er det samme som for SQL Server.

Dit spørgsmål har dog intet med ASP at gøre - omend du måske bruger ASP som
applikationslag. Du kan derfor med fordel spørge i dk.edb.database, hvor
der siddere mange (flere) databaseeksperter end herinde.

FUT: dk.edb.database

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
The Web submission form is the preferred procedure. However, if you don't

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-07-03 22:48

Jørn Andersen skrev:

> Interessant at der er forskel på selv så grundlæggende ting
> (&/+) fra samme firma. Er MSSQL lavet med næsen ned i noget
> mainframe eller andet?

Der er såmænd ikke den store forskel. Syntaksen med "+" virker ens
i Access og MSSQL. Den access-specifikke udgave med "&" konverterer
automatisk null-værdier til tomme strenge - med "+" vil en enkelt
null-værdi få hele strengsammensætningen til at blive null.

En MSSQL-udgave af &-sammensætning er derfor:

SELECT ISNULL(fornavn, '') + ' ' + ISNULL(efternavn, '') AS navn ..
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-03 12:35

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> automatisk null-værdier til tomme strenge - med "+" vil en enkelt
> null-værdi få hele strengsammensætningen til at blive null.

Er der ikke også noget miskmask med "+" i Access sammenhænge hvis man har
numeriske værdier i sit tekstfelter?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-08-03 12:44

Peter Lykkegaard skrev:

> Er der ikke også noget miskmask med "+" i Access sammenhænge
> hvis man har numeriske værdier i sit tekstfelter?

[teste teste]

Jo. Hvis man skriver

   SELECT talfelt + tekstfelt FROM tabel

- vil Access automatisk konvertere tekstfeltet til tal (kan det
ikke gøres returneres #Fejl for det pågældende felt)

Tilsvarende vil

   SELECT talfelt & tekstfelt FROM tabel

- lave automatisk konvertering af talfeltet til tekst

   SELECT talfelt & talfelt2 FROM tabel

- konverterer også til tekst (selv om begge felttyper er tal), mens

   SELECT tekstfelt + tekstfelt2 FROM tabel

- giver "normal" tekstsammensætning ("10" + "20" = "1020") - uanset
om begge tekstværdier kan tolkes som gyldige tal.

MSSQL vil returnere fejl hvis man forsøger at sammensætte et tal
med en streng.
--
Jens Gyldenkærne Clausen