Kun TDC udleverer ikke personoplysninger
Fra : mcisten

Dato : 30-07-03 09:54

Hej med jer

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279265&TemplateID=5567

Jeg har lige læst i politkken at alle webudbyderne , pånær TDC gladeligt
udleverer navne og adresser på sine kunder til private organisationer (i
dette tilfælde antipiratgruppen).

Jeg har ikke selv noget at frygte fra dem, men mener også det er sagen
irrelevant, det vigtige i denne sag er udleveringen af oplysninger.

Der står at TDC som den eneste forlanger en dommerkendelse, mens alle andre
blot udleverer navne og adresser.

Jeg bruger selv Tiscali og har nu spurgt dem om det, hvis Tiscali ikke
forlanger dommerkendelser vil jeg selvfølgelig flytte til TDC.

Jeg synes det er et skråplan hvis min udbyder blot selv bestemmer hvem de
vil levere mit navn og adresse til, desuden må det være en overtrædelse af
registerloven.

Jeg vil i hvert fald følge sagen så langt jeg kan, hvilket netop bør være en
som har rent mel i posen der gør det. Antipirat gruppen er jo ikke kendt for
at opføre sig anstændigt.

Med venlig hilsen
Mcisten

Fra : Klitgaard

Dato : 30-07-03 10:01

"mcisten" <mcisten@fjerndettesenat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige læst i politkken at alle webudbyderne , pånær TDC gladeligt
> udleverer navne og adresser på sine kunder til private organisationer (i
> dette tilfælde antipiratgruppen).

Prøv at se http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=1933714/

Der står at bla. Tiscali er kommet til fornuft og nu heller ikke udleverer
informationer uden en dommerkendelse.

/Klitgaard

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-03 10:04

"Klitgaard" <mrsmooth@FJERNDETTEprivat.dk> writes:

>Prøv at se http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=1933714/

>Der står at bla. Tiscali er kommet til fornuft og nu heller ikke udleverer
>informationer uden en dommerkendelse.

Jeg tror, det er journalisten, der er kommet til fornuft. Tiscali
har næppe udleveret noget som helst uden en dommerkendelse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-07-03 10:19

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev:

> Jeg tror, det er journalisten, der er kommet til fornuft. Tiscali
> har næppe udleveret noget som helst uden en dommerkendelse.

Eller måske er det APG, der har haft "våde drømme"?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Bruun

Dato : 30-07-03 14:02

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, det er journalisten, der er kommet til fornuft.

Jeg synes nu stadig ikke, at artiklerne bærer særligt meget præg af fornuft.

I den første artikel fortæller APG-repræsentanten, at man har en aftale med
samtlige udbydere med undtagelse af TDC om udlevering af brugeroplysninger
uden dommerkendelse. I den næste artikel fortæller så godt som samtlige
udbydere, at de kun udleverer brugeroplysninger mod en dommerkendelse.

Så kan det undre, at journalisten lader APG-repræsentanten slippe med et
"Det kommer bag på mig". Enten har APG en aftale, og så er der en god
historie i at udbyderne tilsyneladende ikke fortæller sandheden til
Jyllands-Posten, eller også har de ikke en aftale, og så er der en god
historie i at APG ikke fortalte sandheden i den første artikel.

Michael

---
"Don't you wish there were a knob on the TV to turn up the intelligence?
There's one marked 'Brightness', but it doesn't work."
(Gallagher)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-03 14:04

"Michael Bruun" <mibr@sletdette.e-box.dk> writes:

> [...]
>Jyllands-Posten, eller også har de ikke en aftale, og så er der en god
>historie i at APG ikke fortalte sandheden i den første artikel.

Det reelle problem er, at journalisten åbenbart ukritisk skriver
det, folk fortæller ham. Det ville klæde ham bedre, hvis han lige
ringede til ISPerne og spurgte, om de har en aftale med APG eller
ej.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-07-03 14:10

> Det reelle problem er, at journalisten åbenbart ukritisk skriver
> det, folk fortæller ham.

I så fald er han ikke journalist, men referent.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-07-03 17:48

On Wed, 30 Jul 2003 15:09:33 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
>
>I så fald er han ikke journalist, men referent.

Er det ikke mest lokalsprøjterne der kører med den slags?

--
/LC
thousands of lives at Hiroshima could have been saved

Fra : Jens

Dato : 30-07-03 19:59

> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> I så fald er han ikke journalist, men referent.

Sådan foregår næsten al journalistik i dag har jeg hørt fra kilder der
lever af at skrive pressemeddelser. De gider nærmest ikke skrive noget
selv.
Om det så er korrekt skal jeg være op til andre at vurdere....

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-07-03 22:38

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan foregår næsten al journalistik i dag har jeg hørt fra kilder der
> lever af at skrive pressemeddelser.

Pressemeddelelser er imo ikke journalistik.
Pressemeddelelser er noget journalister bruger som kilde.

Jeg ved godt at adskillige medier nu om dage direkte publicerer
pressemeddelelser som artikler..

Undertegnede har selv haft fornøjelsen af at se en selvskrevet
presssemeddelelse (som dog også var skrevet således at den reelt kunne
bruges direkte) ryge direkte i flere landsdækkende aviser. Eneste
ændring var bylinen som pludselig var en ansat journalist (hvilket er de
accepterede vilkår når man skriver og indsender den slags)

Fra : Michael Bruun

Dato : 30-07-03 14:33

> [...]
> det, folk fortæller ham. Det ville klæde ham bedre, hvis han lige
> ringede til ISPerne og spurgte, om de har en aftale med APG eller

Netop.

Men det undrede mig, at du skrev, at journalisten var kommet til fornuft.
APG har tilsyneladende fortalt journalisten, at de har en aftale med
udbyderne, og det benægterne udbyderne nu - eller de benægter i hvert fald
at aftalen har det indhold, som APG er citeret for. Så skulle man tro, at
enhver fornuftig og blot nogenlunde dygtig journalist ville bore lidt i
sagen, og spørge APG hvorfor de kom med en påstand, som tilsyneladende ikke
er sand.

Michael

---

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-07-03 17:48

On Wed, 30 Jul 2003 13:04:22 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
>det, folk fortæller ham. Det ville klæde ham bedre, hvis han lige
>ringede til ISPerne og spurgte, om de har en aftale med APG eller

Man kan få en journalist til at skrive hvad som helst når det er
agurketid. Avisen skal jo fyldes ud og det er jo det han/hun bliver
betalt for.

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 30-07-03 17:36

On Wed, 30 Jul 2003 15:01:56 +0200, "Michael Bruun"
<mibr@sletdette.e-box.dk> wrote:

> [...]
>Jyllands-Posten, eller også har de ikke en aftale, og så er der en god
>historie i at APG ikke fortalte sandheden i den første artikel.

Nu kunne det jo altså også være internetselskaberne, der var "kommet
til fornuft". Lur mig, om ikke Tiscali, Cybercity og Tele2 har fået
negative kundereaktioner og er blevet skræmt af den dårlige
presseomtale - og nu skynder sig at sige, at de intet udleverer uden
dommerkendelse.

Et selskab som Tele2 har garanteret udleveret alt, hvad der er blevet
bedt om uden at kny. Altså indtil de fik den dårlige omtale i JP: Da
politiet bad om det (uden sommerkendelse) udleverede Tele2 flere års
(muligvis ulovligt opbevaret) emails, som Tvind havde sendt og
modtaget via deres mailkonti hos Tele2. Sådan et firma kan man sgu da
ikke stole på - næppe heller i den aktuelle sag.

KS

Fra : Michael Bruun

Dato : 30-07-03 19:18

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har fået negative kundereaktioner og er blevet skræmt af den
> dårlige presseomtale - og nu skynder sig at sige, at de intet

Hvis det var tilfældet, ville det jo ikke ændre på, at det er dårligt
journalistisk arbejde: Hvis APG kan fortælle, at de har en aftale med
udbyderne om, at udbyderne udleverer oplysninger uden dommerkendelse, og
udbyderne så pludselig ændrer kurs, vil det da være oplagt at skrive om,
hvordan udbyderne i så fald har overtrådt persondatalovgivningen indtil
kursændringen.

> Et selskab som Tele2 har garanteret udleveret alt, hvad der
> er blevet bedt om uden at kny.

Er det noget du gætter på, fordi du ikke bryder dig om Tele2, eller har du
nogen konkret viden om Tele2's politik på området?

Michael

---

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-07-03 19:23

"Michael Bruun" <mibr@sletdette.e-box.dk> skrev:

> Er det noget du gætter på, fordi du ikke bryder dig om Tele2,
> eller har du nogen konkret viden om Tele2's politik på området?

Der er henvist til et konkret eksempel, hvor Tele2, formentligt i strid
med lov om behandling af personoplysninger, har gemt emails.

Derudover kan jeg da henvise til:

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Bruun

Dato : 30-07-03 19:50

> Der er henvist til et konkret eksempel, hvor Tele2, formentligt
> i strid med lov om behandling af personoplysninger, har
> gemt emails.

Men derfra og så til at konkludere, at "Et selskab som Tele2 har garanteret
udleveret alt, hvad der er blevet bedt om uden at kny" er der meget langt.
Det er jo trods alt to meget forskellige typer sager.

Jeg ved intet om, hvorvidt Tele2 har udleveret personoplysninger til APG,
men ifølge den seneste artikel i JP udleverer Tele2 ikke personoplysninger
uden dommerkendelse. Umiddelbart ville jeg lægge mere vægt på en udtalelse
fra selskabets jurist end fra en tilfældig supporter, men man kan
selvfølgelig ikke udelukke, at Tele2 har ændret politik fra dag til dag.

Michael

---

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-07-03 07:14

kelds snabela ofir dot dk wrote:
> [...]
> modtaget via deres mailkonti hos Tele2. Sådan et firma kan man sgu da
> ikke stole på - næppe heller i den aktuelle sag.

Det kan vel tænkes at en betjent på et tidspunkt har ringet til
Tele2 og bedt dem gemme kopier af mails fra og til Tvind, med den
aftale at han senere ville komme med en dommerkendelse.. ?

Det har han så måske ikke gjort, og den ansvarlige administrator hos
Tele2 har måske været stresset og har glemt alt om det, indtil
politiet næste gang beder om noget, 5 år efter.. at det så bliver
udleveret uden kendelse er naturligvis en fejl.

En ting kan du være sikker på, de gemmer ikke alle kunders mail i
evigheder.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-07-03 12:13

On 31 Jul 2003 06:14:17 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>En ting kan du være sikker på, de gemmer ikke alle kunders mail i
>evigheder.

Det tror jeg heller ikke de gør, især når man ved at de sletter e-mail
man ikke har hentet efter 3 måneder. Og de _kan ikke_ genskabes.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-07-03 12:30

Lars Christensen wrote:
> Det tror jeg heller ikke de gør, især når man ved at de sletter e-mail
> man ikke har hentet efter 3 måneder. Og de _kan ikke_ genskabes.

Er der noget galt i det ?

Man skal da hente sin mail, det er jo ikke en IMAP-service, men en
POP3 ..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-03 13:31

In article <slrnbihctp.iq8.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> En ting kan du være sikker på, de gemmer ikke alle kunders mail i
> evigheder.

Var der ikke noget med en ny EU lov, der kræver at internet udbyder
gemmer alt i et år.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 13:52

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev:

> Var der ikke noget med en ny EU lov, der kræver at internet udbyder
> gemmer alt i et år.

Nej. Der skal gemmes trafikdata. Det er ikke de faktiske data, der skal
gemmes, hvilket også hurtigt ville kunne blive noget uoverskueligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-03 13:27

In article <u3rfivcd0vi9e5dinqrgh51mhka0a77jcu@4ax.com>, kelds@ofir.dk
says...

> [...]
> modtaget via deres mailkonti hos Tele2. Sådan et firma kan man sgu da
> ikke stole på - næppe heller i den aktuelle sag.

Men hvordan fanden havde tele2 kopier af det? Tager de kopier af al email
som sendes til og fra deres kunder? Eller hvad Tvind et imap sytem hvor
tingene specifikt blev liggende på deres server?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-03 13:27

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

>Men hvordan fanden havde tele2 kopier af det?

Backup?

Mvh.
   Klaus.

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 19:38

In article <bgb1ur$c86$1@katie.ellegaard.dk>, klausellegaard@msn.com
says...

> Backup?

Af deres post? Det lyder som en krænkelse af privatlivets frihed.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-08-03 19:39

>Af deres post? Det lyder som en krænkelse af privatlivets frihed.

Det lyder som noget, de fleste ISPer laver. Omend der er en
del tekniske argumenter for ikke at lave backup af maildata.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Svendsen

Dato : 05-08-03 13:10

>....... i at APG ikke fortalte sandheden i den første artikel.
>
>Så kan man måske få rettens ord for at man har sin gode ret til at kalde
APG advokaterne for løgnere

Fra : Lars Christensen

Dato : 07-08-03 11:39

On 05 Aug 2003 12:09:33 GMT, Peter Svendsen <pe_sv@mail.dk> wrote:

>Så kan man måske få rettens ord for at man har sin gode ret til at kalde
>APG advokaterne for løgnere

Advokater lyver aldrig. De omgår bare sandheden på en alternativ måde.

:)

Fra : Kim Nielsen

Dato : 30-07-03 19:06

"mcisten" <mcisten@fjerndettesenat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har lige læst i politkken at alle webudbyderne , pånær TDC gladeligt
> udleverer navne og adresser på sine kunder til private organisationer (i

klip

Hvad du har læst, er for mig at se kun et markedsførings stunt.

Det er nok de færreste, om nogen udbydere overhovedet, som har
udleveret deres kunder i et "samarbejde" med APG.

Jeg er bekendt med 1 udbyder som er blevet taget til indtægt, uden dog at
have været i forbindelse med APG eller pressen omkring dette påståede
samarbejde, altså lige bortset fra en afstandtagen, udsendt til nogle af de
medier som har bragt historien.

Efterhånden som afstandtagen vinder frem fra flere sider, hedder det
sig at andre nu følger TDC. Fortsættelsen bliver vel at disse udbydere er
banket på plads af kunder og/eller forbrugerråd.

Den usikkerhed mange forbrugere på baggrund af de seneste dages skriverier i
pressen, nu kan have til deres ikke TDC-udbyder (manglende kendelse), finder
jeg urimelig over for såvel forbrugerne, som nærmest en hel branche.

Det kunne være rart med en undersøgelse af hvorvidt nogle forbrugere er
blevet krænket overhovedet og i givet fald af hvilken/hvilke udbydere. Den
slags dybdeboring forud for en artikel, synes at være kraftigt på retur.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-07-03 20:13

"Kim Nielsen" <test@kabelnettet.dk> wrote:

> [...]
> slags dybdeboring forud for en artikel, synes at være kraftigt på retur.

Ja, og det er egentligt synd for ISP'erne har (måske) netop i dette tilfælde
en økonomisk interesse i at samarbejde med APG.

P2P programmer belaster i den grad ISP'ernes backbone og de links der
forbinder ISP'erne, det er dyrt at opgradere udstyr og linier og det koster
også ganske store summer for de små ISP'er som betaler for et peere med de
store.

ISP'erne har derfor en interesse i at så få bruger disse programmer som
muligt, de kan naturligvis ikke tillade sig at være smagsdommere, men heller
ikke at være fjentligt indstillede overfor de organationer der forsøger at
stoppe brugen af P2P programmer.

Det er en balance, og at TDC skiller sig ud fra mængden, kunne være fordi de
har en forholdsvist godt udbygget net.

TDC har efter flere år og flere milioner skrottet deres store warez proxy
(news.tele.dk), prisen for et fungerende setup blev simpelthen for stort i
forhold til besparelsen på trafikken.

Kunderne er ligeglade, naturligvis er der nogen ganske få der brokker sig,
men det er dråber i havet, og de andre udbydere herhjemme kan godt holde
kunderne til, uden binære indlæg på news serverene.

Moral er godt nok, men først når bønnetællerene har regnet på det, sådan er
det i alle andre brancher, lige som det er hos ISP'erne.

Jeg glæder mig til den dag en betroet medarbejde "hopper af" og skriver en
bog, det er der eksempler på i mange andre brancher, og jeg har læst meget
spændende bøger.

Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Michael Bruun

Dato : 30-07-03 20:33

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der forbinder ISP'erne, det er dyrt at opgradere udstyr og linier og det
> koster også ganske store summer for de små ISP'er som betaler for

Utvivlsomt rigtigt. Men på den anden side er der lavet ganske mange
undersøgelser, som viser at P2P faktisk er en af de væsentligste drivkrafter
i udbredelsen af ADSL-opkoblinger og andre former for bredbånd. Folk køber
simpelthen i stort omfang deres ADSL-opkoblinger for at kunne hente musik og
film.

Uden P2P ville ISP'erne nok få væsentligt sværere ved at sælge deres
ADSL-opkoblinger, og især de hurtigste, hvor indtjeningen er bedst. Det er
trods alt de færreste privatbrugere, som har brug for en 1024/x opkobling
til dagligdags surf og tjek af e-mail.

Michael

---

Fra : Allan Joergensen

Dato : 31-07-03 07:29

> [...]

> trods alt de færreste privatbrugere, som har brug for en 1024/x opkobling

Du mangler en faktor her.

Min nabo, som nok er indbegrebet af almindelige mennesker når det kommer
til computere og Internet, valgte at få ADSL for at kunne være online så
meget som det passer dem uden skulle spekulere over regningen.

Derfor tror jeg der ville være godt salg i de langsomste forbindelse,
selv uden P2P programmer.

Allan Joergensen

"And do you feel abused?" -Floyd

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 09:20

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> skrev:

> Du mangler en faktor her.

Nej prøv at læs, hvad Bruun skriver.

> [...]
> kommer til computere og Internet, valgte at få ADSL for at kunne
> være online så meget som det passer dem uden skulle spekulere over

Ja men har han en 2mbit forbindelse eller nøjes han med 256kbit eller
512kbit?

> Derfor tror jeg der ville være godt salg i de langsomste
> forbindelse, selv uden P2P programmer.

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-03 13:34

In article <bg96j2$bfg$1@dknews.tiscali.dk>, mibr@sletdette.e-box.dk
says...
> [...]
> trods alt de færreste privatbrugere, som har brug for en 1024/x opkobling

Det kan sgu godt tage lang tid at download tonsvis af spam ;)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-07-03 01:22

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message
> [...]
koster
> også ganske store summer for de små ISP'er som betaler for et peere med de

ISPerne tjener gennemsnitligt mere på en normal P2P bruger, end Hr. og Fru
Jensen på 56K, som ringer ind og genererer supporten 2 timer hver måned.

Der er nogle få tunge brugere som udnytter så meget båndbredde at det er en
dårlig forretning for ISPen, men det er et fåtal - generelt set ser din ISP
gerne at du har så stor/dyr en linie som muligt; jo hurtigere, jo mindre har
du at bruge den til (det er begrænset hvor sjovt det er at hente samtlige
opensovs .iso filer 4 gange).

At ISPerne er helt vilde med at hjælpe APG tror jeg nærmere skyldes deres
egen uvidenhed, og frygt for at APG gør dem ansvarlige. Men igen - jeg hører
sjældent private firmaer anmode Post Danmark om oplysninger om de pakker der
går ind og ud fra en bestemt adresse.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-03 07:36

In article <bg9ncl$2amq$1@news.cybercity.dk>, Anders Vind Ebbesen wrote:

> [...]
> sjældent private firmaer anmode Post Danmark om oplysninger om de pakker der

Har alle ISPerne ikke efterhånden sagt at de netop ikke er vilde med at
hjælpe APG uden en kendelse?

--
Andreas Plesner Jacobsen | To do nothing is to be nothing.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-03 08:40

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> writes:

>At ISPerne er helt vilde med at hjælpe APG

Er de da det?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 31-07-03 09:39

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> Er de da det?

Opinionen styres af pressemeddelelser, fakta er mindre væsentlige,
ordet dementi har nået pensionsalderen

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 09:18

> [...]

> der forbinder ISP'erne, det er dyrt at opgradere udstyr og linier
> og det koster også ganske store summer for de små ISP'er som

En del af dem, der køber de "store" linier bruger det til at hente
store datamængder. Hvis man ikke henter store datamængder er de store
linier ikke nødvendige. Det var så så meget for udbydernes økonomiske
> [...]

> warez proxy (news.tele.dk), prisen for et fungerende setup blev
> simpelthen for stort i forhold til besparelsen på trafikken.

Årsagen kan meget vel være en anden men det er der ingen grund til at
spekulere så meget i.

> [...]
> brokker sig, men det er dråber i havet, og de andre udbydere
> herhjemme kan godt holde kunderne til, uden binære indlæg på news

De fleste internetudbydere har skam de binære grupper på deres
newsservere.

Lav lidt bedre research næste gang - ok?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-03 09:29

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

>En del af dem, der køber de "store" linier bruger det til at hente
>store datamængder. Hvis man ikke henter store datamængder er de store
>linier ikke nødvendige.

....medmindre man er fanatisk med ping og ens udbyder clocker efter
den reelle hastighed (det tror jeg, de allesammen gør, men jeg kan
ikke huske det mere).

I så fald er store hastigheder til små datamængder en god ting. Jeg
kan godt forestille mig, at der er horder af online-spillere, der
er villige til at betale for det.

En anden væsentlig ting, der vist ikke har været nævnt, er VPN.
Det er ikke snedigt at skulle bruge to timer om dagen, man er
hjemme at arbejde, på at sende dokumenter frem og tilbage. Så
ryger en stor del af fordelen ved hjemmearbejde. Også selvom man
reelt kun har brug for de 2 Mbps måske 10 dage om året.

>Det var så så meget for udbydernes økonomiske interesse i at
>samarbejde med APG.

Ja, den økonomiske interesse må være ret begrænset. Selvføligelig
har de en vis interesse i at samarbejde ud fra et virksomhedsetisk
synspunkt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 11:21

> ...medmindre man er fanatisk med ping og ens udbyder clocker efter
> den reelle hastighed (det tror jeg, de allesammen gør, men jeg kan
> ikke huske det mere).

Ok, det var jeg egentligt ikke klar over.

> Ja, den økonomiske interesse må være ret begrænset. Selvføligelig
> har de en vis interesse i at samarbejde ud fra et virksomhedsetisk
> synspunkt.

Bare det foregår efter en dommerkendelse, så er det helt fint.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens

Dato : 31-07-03 23:15

> En del af dem, der køber de "store" linier bruger det til at hente
> store datamængder. Hvis man ikke henter store datamængder er de store
> linier ikke nødvendige.

Jeg benytter en sjælden gang videokonference hjemmefra til min
arbejdsplads. Med en langsom linie er det skod. Med en hurtig bliver det
VHS kvalitet eller bedre. Videokonference er store datamængder, men det er
for mit vedkommende sjældent jeg bruger det, så set jævnet ud over en måned
er det "mindre" datamængder.
Ligeledes vil jeg gerne så hurtigt som muligt hente det dokument eller
andet jeg nu skal bruge fra serveren på arbejdet, over VPN forbindelsen.
Med en hurtig linie kan det lade sig gøre, ikke med en langsom.

Jeg vil nødig undvære min hurtige forbindelse på 2,5 Mbit/s bare fordi jeg
mest benytter linien til at surfe og hente post. Jeg synes en forbindelse
der er så hurtig som muligt er absolut nødvendigt.......

Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 14:04

Jens skrev Fredag den 1. august 2003 00:14 i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> eller andet jeg nu skal bruge fra serveren på arbejdet, over VPN
> forbindelsen. Med en hurtig linie kan det lade sig gøre, ikke med en

Hvor store dokumenter er der tale om?
Hvis det bare er småfiler, så vil du ikke mærke nogen forskæld på en
256K og en 2M linie. Tiden på at oprette forbindelsen, finde filen
osv. er flaskehalsen, som ikke bliver støre af at det er en stor
båndbredelinie du bruger.

Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 14:01

Morten Bjergstrøm skrev Torsdag den 31. juli 2003 10:18 i
dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> store datamængder. Hvis man ikke henter store datamængder er de store
> linier ikke nødvendige. Det var så så meget for udbydernes økonomiske

Og det intersante er om dem med de store linier henter mere over tid
end dem med de små gør, eller om de bare henter det på korter tid.

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-03 13:33

In article <3f2818b9$0$83045$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
nospam037@lunddahl.dk says...

> [...]
> også ganske store summer for de små ISP'er som betaler for et peere med de

Hvad EU virkeligt burde kigge på er prisen på båndbreddet, som er
latterlig for høj.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-03 14:10

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> Hvad EU virkeligt burde kigge på er prisen på
> båndbreddet, som er latterlig for høj.

Latterlig ligefrem? Ud fra hvilken beregning?

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 19:42

In article <3f291525$0$83040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...
> "PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
>
> Latterlig ligefrem? Ud fra hvilken beregning?

Sund fornuft :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-08-03 21:30

> Sund fornuft :)

Du mener at EU skal skride ind overfor ufornuftige priser?
Personligt mener jeg mine skattepenge kan bruges til bedre ting.

Du må komme med nogle argumenter for at priserne er
EU-opmærksomheds-værdige, såfremt du vil tages seriøst.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 30-07-03 22:40

> [...]
UL> der forbinder ISP'erne, det er dyrt at opgradere udstyr og linier
UL> og det koster også ganske store summer for de små ISP'er som

Hvis ikke det var for P2P, hvorfor ville Windows-brugere så købe
bredbånd?

Linuxbrugere mv. kan sagtens have nytte af store forbindelser til at
udveksle frit software o. lign., men dem kan TDC altså ikke leve af
(endnu?).

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-03 23:05

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> writes:

>Hvis ikke det var for P2P, hvorfor ville Windows-brugere så købe
>bredbånd?

Der er meget andet end P2P derude.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-03 06:39

In <m34r13zoab.fsf@vega.amorsen.dk> Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> writes:

>Hvis ikke det var for P2P, hvorfor ville Windows-brugere så købe
>bredbånd?

Store spil-demoer, lovlig musik (f.x. Grateful Dead), gamle amerikanske
tv-reklamer fra 50'erne (lovligt), stoerre patches til spil.

/Martin

Fra : mcisten

Dato : 31-07-03 08:07

Personlig vil jeg på for at kunne køre spil online mod mine venner der bor
spredt ud over dk, for at redigere min hjemmeside og lege med php , mysql,
for at kunne download billeder fra usegroups "alt.pictures.penthouse" og
for at kunne gå på skole via internettet så jeg slipper for at skulle ind
til kbh om vinteren efter arbejde.

Så der er mange mange grunde til at folk vil have bredbånd.

Men i sidste ende er det jo også ligegyldigt hvorfor folk vil have det. Se
på mobiltelefoner, hvor mange skal ikke have den nyeste uden nogen bruger
det.

Mvh Mcisten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 09:22

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> skrev:

> Hvis ikke det var for P2P, hvorfor ville Windows-brugere så købe
> bredbånd?

1) For at kunne være online uden at skulle tænke på en regning, der
løber løbsk
2) For at hente lovlige software, musik mv. der rent faktisk kan fås og
i rigelige mængder
3) Spille online
4) Find selv på mere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 31-07-03 22:11

AJ> Derfor tror jeg der ville være godt salg i de langsomste
AJ> forbindelse, selv uden P2P programmer.

Langsomste forbindelse hos Tele Danmark KabelTV er 64kbps op og ned.
Det kan jeg altså ikke få mig selv til at kalde bredbånd.

Jeg har det dårligt nok med at kalde min egen 1024/256kbps-linje for
bredbånd. Download er sådan lige på kanten af en single-speed CD, og
langt under hvad en DVD leverer. Upload er endnu langsommere...

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-03 22:15

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> writes:

>Det kan jeg altså ikke få mig selv til at kalde bredbånd.

Der findes ikke nogen endegyldig definition på ordet "bredbånd",
men i henhold til den tekniske definition er ISDN også bredbånd.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 01-08-03 06:41

Klaus Ellegaard wrote:

> Der findes ikke nogen endegyldig definition på ordet "bredbånd",
> men i henhold til den tekniske definition er ISDN også bredbånd.

Det giver vel også mening hvis man med "bånd" refererer til det
frekvens*bånd*
som teknologien benytter.

POTS og dermed analoge modemer benytter 4kHz, hvor ISDN "fylder" ca. 80 kHz
og ADSL fylder 1,104 MHz.

Mvh Steen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 31-07-03 22:13

KE> ...medmindre man er fanatisk med ping og ens udbyder clocker efter
KE> den reelle hastighed (det tror jeg, de allesammen gør, men jeg kan
KE> ikke huske det mere).

Det er jeg rimeligt sikker på at Webspeed (Tele Danmark KabelTV) ikke
gør. Det kan naturligvis undersøges eksperimentelt.

/Benny

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-03 13:14

In article <3f2787b3$0$5132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mcisten@fjerndettesenat.dk says...
> [...]
>
> Jeg har lige læst i politkken at alle webudbyderne , pånær TDC gladeligt
> udleverer navne og adresser på sine kunder til private organisationer (i

Og hvis du spørger dem,vil de sikkert alle sammen sige at de gør de
ihvertefald ikke - men det skal de jo sige. Desuden er den generelle
holdning jo at AntiPiratGruppen aldrig kunne drømme om at gøre noget
forkert, generelt er hævet over loven, og at de med deres screen dumps
kan bevise hvad som helt. Fedt job *G*

> Der står at TDC som den eneste forlanger en dommerkendelse, mens alle andre
> blot udleverer navne og adresser.

Og tænk, TDC vil have betaling for at skulle rende og lave ting for dem -
det bliver de også sure over *G*

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 16:05

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

>Og tænk, TDC vil have betaling for at skulle rende og lave ting for dem -
>det bliver de også sure over *G*

Det kom nu ogsaa bag paa mig, at man kunne kraeve betaling for
arbejdet med at udlevere oplysninger efter en dommerkendelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-03 16:40

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det kom nu ogsaa bag paa mig, at man kunne kraeve betaling for
> arbejdet med at udlevere oplysninger efter en dommerkendelse.

Også mig. Men jeg husker noget snak om at politiet brugte et anseeligt
beløb på at købe information om hvor en givet mobiltelefon har været
hvornår fra mobilselskaber. (i forbindelse med Thorsen-sagen).
De informationer er sandsynligvis også betinget af dommerkendelser, men
var tilsyneladende alligevel noget politiet skulle betale for.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-03 18:31

In article <3f29302c$0$76119$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Det kom nu ogsaa bag paa mig, at man kunne kraeve betaling for
> arbejdet med at udlevere oplysninger efter en dommerkendelse.

Politiet får også løn for at efterforske en sag, hvorfor skulle andre
ikke gøre det?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Hindsight is always 20:20.

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 23:16

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Politiet får også løn for at efterforske en sag, hvorfor skulle andre
>ikke gøre det?

Nu udfoerer internetudbyderen altsaa ikke efterforskning. Han
soeger/udleverer data. Ikke at det i sig selv modsiger din
pointe.

Under alle omstaendigheder maa det vaere op til retten at
vurdere, om internetudbyderen skal have kompensation for sit
besvaer. Men af artiklen fik man det indtryk, at det var noget,
TDC ensidigt havde gennemfoert.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-03 08:46

In article <3f299535$0$76156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Under alle omstaendigheder maa det vaere op til retten at
> vurdere, om internetudbyderen skal have kompensation for sit
> besvaer. Men af artiklen fik man det indtryk, at det var noget,
> TDC ensidigt havde gennemfoert.

Retsplejelovens §300 stk 3:
Tredjemand kan kræve sine udgifter ved fremlæggelsen forudbetalt af
parten eller kræve stillet sikkerhed for udgifternes betaling.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Success is in the minds of Fools.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-03 16:34

> [...]

>Tredjemand kan kræve sine udgifter ved fremlæggelsen forudbetalt af
>parten eller kræve stillet sikkerhed for udgifternes betaling.

Jeg kan ikke se, at det modbeviser noget, jeg har skrevet. Jeg
gaar da ud fra, at en dommer skal tage stilling til beloebet i
forbindelse med den procedure der er beskrevet i paragraf 299.

Ellers ville en dommerkendelse jo kunne blokeres saa let som
ingenting.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-03 21:44

In article <3f2a8877$0$76155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Jeg kan ikke se, at det modbeviser noget, jeg har skrevet. Jeg
> gaar da ud fra, at en dommer skal tage stilling til beloebet i
> forbindelse med den procedure der er beskrevet i paragraf 299.

Der står at man kan kræve at få sine udgifter dækket, hvis man stiller
med en rimelig faktura skal ingen dommer indblandes.

> Ellers ville en dommerkendelse jo kunne blokeres saa let som
> ingenting.

Nej, politiet betaler eksempelvis også for udlevering af informationer.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Man's horizons are bounded by his vision.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-08-03 10:36

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Der står at man kan kræve at få sine udgifter dækket, hvis man stiller
>med en rimelig faktura skal ingen dommer indblandes.

....og man kan naegte at udlevere oplysningerne, indtil fakturaen
er betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-08-03 10:39

In article <3f2b85ff$0$76163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> ...og man kan naegte at udlevere oplysningerne, indtil fakturaen
> er betalt, eller der er stillet sikkerhed for betalingen?

Yep. På samme måde som man kan kræve sikkerhedsstillelse ifbm
beslaglæggelse af udstyr i en bevissikringssituation.

--
Andreas Plesner Jacobsen | What we Are is God's gift to us.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-08-03 22:31

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Yep. På samme måde som man kan kræve sikkerhedsstillelse ifbm
>beslaglæggelse af udstyr i en bevissikringssituation.

Jeg er maalloes.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 10:53

> Jeg er maalloes.

Det er jo kun tredjemand der har de rettigheder.
Det ville være en urimelig byrde såfremt tredjemand skulle afholde
udgifterne ved udenforståendes retstvist.
Eller det mener du ikke?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-08-03 11:39

In article <3f2cdb66$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Det er jo kun tredjemand der har de rettigheder.

Nej, den "mistænkte" kan i en ophavsretssag kræve sikkerhedsstillelse
(som regel er det kun virksomheder der er i en position der giver dem
ret til dette) ved inddragelse af eksempelvis computere.

--
Andreas Plesner Jacobsen | panic: can't find /

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-03 12:02

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Nej, den "mistænkte" kan i en ophavsretssag kræve sikkerhedsstillelse
> (som regel er det kun virksomheder der er i en position der giver dem
> ret til dette) ved inddragelse af eksempelvis computere.

Hvorfor kun virksomheder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-08-03 12:05

In article <Xns93CC849BFC9C6.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvorfor kun virksomheder?

Fordi du har svært ved at sandsynliggøre et økonomisk tab ved fjernelse
af hardware som privatperson.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A good man always knows his limitations.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-03 12:36

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Fordi du har svært ved at sandsynliggøre et økonomisk tab ved
> fjernelse af hardware som privatperson.

Alene det ikke at have adgang til sin ejendom udgør et økonomisk tab.

Derudover er der ganske mange privatpersoner, der bruger deres private
maskiner i mere eller mindre professionel henseende, hvor det er ret
enkelt at sandsynliggøre et økonomisk tab.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-08-03 12:40

In article <Xns93CC8A7F16BE9.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> maskiner i mere eller mindre professionel henseende, hvor det er ret
> enkelt at sandsynliggøre et økonomisk tab.

Jeg refererer blot, og der har svjv ikke været tale om
sikkerhedsstillelse i en eneste af de ophavretslige fogedforretninger
der har været foretaget herhjemme endnu.

Måske bør vi: FUT: dk.videnskab.jura

--
Andreas Plesner Jacobsen | Nothing succeeds like excess.

Fra : Michael Bruun

Dato : 03-08-03 20:21

> Alene det ikke at have adgang til sin ejendom udgør et økonomisk tab.

Har du nogen eksempler på, at domstolene har opfattet manglende adgang til
et aktiv som et økonomisk tab i sig selv? Normalt stilles der i dansk ret
meget skrappe krav til opgørelse af et økonomisk tab, d.v.s. at man skal
kunne opgøre og dokumentere tabet i kroner og øre.

Michael

---

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-08-03 07:59

"Michael Bruun" <mibr@sletdette.e-box.dk> skrev:

> Har du nogen eksempler på, at domstolene har opfattet manglende
> adgang til et aktiv som et økonomisk tab i sig selv?

Nej. Det var mest min personlige mening. Måske lidt upassende men på
den anden side er vi ikke i dk.videnskab.jura.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 20:01

In article <slrnbipr3o.49a.apj@slartibartfast.nerd.dk>,
apj@daarligstil.dk says...

> Fordi du har svært ved at sandsynliggøre et økonomisk tab ved fjernelse
> af hardware som privatperson.

Er det kun "økonomisk tab"? Hvad med sjælslig smerte?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-08-03 20:38

In article <MPG.199b6ed3415ce70a989dd6@news.usenetserver.com>, PerX . . . wrote:

> Er det kun "økonomisk tab"? Hvad med sjælslig smerte?

Det er ikke noget du kan kræve sikkerhedsstillelse for, jeg ved ikke om
du kan anlægge en erstatsningssag efterfølgende, det må du spørge i
jura-gruppen om.

--
Andreas Plesner Jacobsen | May you have warm words on a cold evening,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-08-03 21:45

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev:

> Er det kun "økonomisk tab"? Hvad med sjælslig smerte?

Torterstatning bruger man vist ikke ret meget her i landet og hvis jeg
ikke tager meget fejl gives det kun i særligt hjemlede tilfælde men
prøv evt. at førhør dig i dk.videnskab.jura.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 17:21

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, den "mistænkte" kan i en ophavsretssag kræve sikkerhedsstillelse
> (som regel er det kun virksomheder der er i en position der giver dem
> ret til dette) ved inddragelse af eksempelvis computere.

Jævnfør?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-08-03 17:41

In article <3f2d3665$0$83040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Jævnfør?

Retsplejeloven vil jeg tro, hvis du ikke har fundet det når jeg har
spist skal jeg prøve at huske at finde det til dig ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Grub first, then ethics.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 18:08

> Retsplejeloven vil jeg tro, hvis du ikke har fundet det når jeg har
> spist skal jeg prøve at huske at finde det til dig ;)

Jeg kan ikke finde noget direkte i hverken kap 28 eller kap 74

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-08-03 19:36

In article <3f2d418d$0$83068$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Jeg kan ikke finde noget direkte i hverken kap 28 eller kap 74

Kapitel 57a omhandler bevissikring i disse sager, jeg kan ikke direkte
finde teksten, men går ud fra at det er §653c stk 4, der gør sig
gældende, og at man derfor kan kræve sikkerhedsstillelse for at sikre
sig at man kan stille det modkrav senere hen, men er ikke nok inde i
juraen bag til at kunne udpege specifikke paragraffer der understøtter
dette.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If it heals good, say it.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 19:57

> Kapitel 57a omhandler bevissikring i disse sager, jeg kan ikke direkte
> finde teksten, men går ud fra at det er §653c stk 4, der gør sig
> gældende

Jeg kan ikke umiddelbart se at den dækker tredjemand, men Mortens
henvisning er også ved nærmere eftertanke nok tilstrækkelig hjemmel.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-03 00:35

In article <3f2d5b04$0$83061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Jeg kan ikke umiddelbart se at den dækker tredjemand, men Mortens
> henvisning er også ved nærmere eftertanke nok tilstrækkelig hjemmel.

Tredjemand? Jeg tror du har misset
<slrnbipphs.49a.apj@slartibartfast.nerd.dk>

--
Andreas Plesner Jacobsen | A penny saved is ridiculous.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-08-03 06:47

> Tredjemand? Jeg tror du har misset
> <slrnbipphs.49a.apj@slartibartfast.nerd.dk>

Ja

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-03 19:40

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Jeg kan ikke finde noget direkte i hverken kap 28 eller kap 74

Kapitel 28:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 19:55

> Stk. 3. Tredjemand kan kræve sine udgifter ved fremlæggelsen
> forudbetalt af parten eller kræve stillet sikkerhed for udgifternes
> betaling.

Ja, den havde jeg fundet, men havde ikke umiddelbart vurderet at den
kunne strække sig til sikkkerhedsstillelse ved beslaglæggelse

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-03 20:01

> Ja, den havde jeg fundet, men havde ikke umiddelbart vurderet at den
> kunne strække sig til sikkkerhedsstillelse ved beslaglæggelse

Ja, det ved jeg så heller ikke om den kan?

Jeg kiggede bare i de kapitler du havde henvist til og fandt
ovenstående om sikkerhedsstillelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-08-03 20:18

> Ja, det ved jeg så heller ikke om den kan?

Well, hvis jeg skulle udlevere en række maskiner, så ville det jo ikke
være svært at argumentere for at det kunne påføre mig en udgift, og at
jeg følgelig vil have sikkerhedsstillelse derfor.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-08-03 21:43

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Det ville være en urimelig byrde såfremt tredjemand skulle afholde
>udgifterne ved udenforståendes retstvist.
>Eller det mener du ikke?

Jeg synes, at det fremgaar ret tydeligt af mine tidligere
indlaeg, at det ikke er der, jeg vil hen.

Det, der undrer mig, er, at den praktiske brugbarhed af en
dommerkendelse kan blive afhaengig af, om man efter udstedelsen
af kendelsen kan blive enig med tredjemand om prisen.

To "rimelige" modeller ville vaere:

1. Tredjemand praesenteres inden kendelsens udstedelse for kravet
og faar mulighed for at komme med sine holdninger og oplyse
omkostningerne. Herefter udsteder retten kendelsen og fastsaetter
samtidigt det beloeb, som tredjemand skal have i kompensation.
Naar dette beloeb er betalt, har tredjemand pligt til at foelge
kendelsen.

2. Retten fastsaetter ikke et beloeb paa forhaand. Tredjemand har
pligt til at foelge kendelsen. Derefter kan han sende en regning.
Hvis parterne ikke er enige i beloebets stoerrelse, maa retten
evt. tage stilling.

Men hvis jeg forstaar Andreas korrekt, har man i praksis
tilsyneladende en tredje model, som goer en dommerkendelse til en
vittighed:

3. Retten fastsaetter ikke et beloeb paa forhaand. Tredjemand har
ikke pligt til at foelge kendelsen, foer man har betalt den pris,
som han bestemmer sig til at opkraeve.

_Det_ goer mig maalloes.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-08-03 22:10

> [...]
> pligt til at foelge kendelsen. Derefter kan han sende en regning.
> Hvis parterne ikke er enige i beloebets stoerrelse, maa retten

Der står jo "udgifter" i lovteksten. Man kan sandsynligvis indklage
beløbets størrelse hvis det overstiger hvad man vil anse som rimelige
udgifter.

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 20:33

In article <3f3016df$0$76095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
aolesen@post3.tele.dk says...
> Men hvis jeg forstaar Andreas korrekt, har man i praksis
> tilsyneladende en tredje model, som goer en dommerkendelse til en
> vittighed:

Kendelse er vel at de har lov til at udlevere private oplysninger - ikke
at de skal?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-08-03 20:40

In article <3f3016df$0$76095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> [...]
> pligt til at foelge kendelsen. Derefter kan han sende en regning.
> Hvis parterne ikke er enige i beloebets stoerrelse, maa retten

Selvfølgelig skal man følge kendelsen, men man har krav på at få dækket
sine _udgifter_ - der er altså ikke tale om et køb.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You cannot see the wood for the trees.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-03 21:34

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Selvfølgelig skal man følge kendelsen, men man har krav på at få dækket
>sine _udgifter_ -

Ja? Det er jo ikke det, jeg angriber. Det er - som allerede
naevnt i et andet indlaeg i dag - den opsaettende virkning, som
en uenighed om udgiftens stoerrelse vil medfoere.

?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-08-03 21:52

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> som allerede
> naevnt i et andet indlaeg i dag

Er det mailen til mig du omtaler?

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-08-03 21:31

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Er det mailen til mig du omtaler?

Saa er jeg kommet til at trykke paa den forkerte knap igen.
Beklager.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 19:47

> [...]
> vurdere, om internetudbyderen skal have kompensation for sit
> besvaer. Men af artiklen fik man det indtryk, at det var noget,

Nej man gjorde ikke. Jeg fik indtryk af at TDC var de eneste med rygrad
nok til at kræve betaling for deres arbejde.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-03 21:36

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

>Nej man gjorde ikke. Jeg fik indtryk af at TDC var de eneste med rygrad
>nok til at kræve betaling for deres arbejde.

Laes, hvad jeg skriver. Det var ikke fremsaettelsen af kravet,
jeg hentydede til.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : PerX ...

Dato : 06-08-03 19:46

> [...]
>
> Det kom nu ogsaa bag paa mig, at man kunne kraeve betaling for
> arbejdet med at udlevere oplysninger efter en dommerkendelse.

Hvorfor det? Det er de færreste som gider arbejde gratis.

Selvom mængderne jo er forskellige, vil jeg lige nævne at RIAA (Recording
Industry of America) som er begyndt at stævne Kazaa brugere i USA - har
løbet til domstolene så meget at domstolene nu er begyndt at brokke sig
over mængden. (Der var iøvrigt nogen som beregnede at hvis de skulle
stævne alle brugere så ville det tage over 2000 år