System Tray på www
Fra : Søren

Dato : 30-07-03 09:20

Hejsa,

Et lille spørgsmål... er det muligt at bruge system tray i gennem
en browser?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-07-03 09:24

Søren wrote :

> Et lille spørgsmål... er det muligt at bruge system tray i gennem
> en browser?

Hvis du mener om man kan manipulere med elementer i systray på en
besøgendes computer, så er svaret (heldigvis) nej.

Hvis den besøgende bruger IE og tillader det, så kan du dog med passende
valg af VBScript og noget ActiveX få fuld adgang til brugerens computer.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
The Web submission form is the preferred procedure. However, if you don't

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-03 12:32

Hvad er det lige systray gør for compen?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-07-03 13:03

"*XxX*" <fatman00hot-at-hotmail.com> writes:

> Hvad er det lige systray gør for compen?

På en Windows-maskine sidder den nede i højre hjørne og viser måske
ikoner for nogle programmer.

/L

Fra : Søren

Dato : 30-07-03 13:10

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> have access to the Internet you may send your submission by e-mail.
> (Nyhedsbrev fra 9th Conference on Reliable Software Technologies)

Tænkte nok der ville komme et svar som det..8o)

Det interessante er bare, at man kan tilgå exchange serveren via asp, og
derved opnå adgang til outlook.

Man burde gennem outlook kunne få vist "der er kommet post kuverten" i
systray, styre hvor det skulle linke hen og på den måde få skabt en "der er
kommet mail" effekt, gennem browseren(Ok, serveren, men da exchage har
adgang til outlook.... u get the point).

Bare et tanke eksperiment, aner ikke om det kan lade sig gøre. Det ville
bare være fedt, hvis man kunne få vist et ikon i system tray, som linkede
til en side på nettet.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-07-03 14:52

Søren wrote :

> Tænkte nok der ville komme et svar som det..8o)
>
> Det interessante er bare, at man kan tilgå exchange serveren via asp,
> og derved opnå adgang til outlook.

Mjaeh - kan du uddybe lidt hvad du mener? Der er via Exchange Outlook Web
Access ikke adgang til Outlook på den enkelte maskine, men derimod en
Outlook-skal i ren html (og lidt til). Outlook bliver ikke berørt på den
enkelte maskine - data hentes fra Exchange via ASP og CDO og vises i
browseren som standard HTML (sådan cirka).

> [...]
> "der er kommet mail" effekt, gennem browseren(Ok, serveren, men da
> exchage har adgang til outlook.... u get the point).

Det er netop lavet som jeg siger - nemlig med noget ActiveX og lignende.
Der findes nogle Outlook-objekter du kan indsætte i en HTML-side som

<object id="dgfsfgigsdg">

, der starter Outlook op i selve browseren [1]. På samme måde kan du lave
en ActiveX-dims, der manipulerer systray - ganske som et normalt program
ville kunne gøre det. Der er sådan set ikke noget hokuspokus i det.

> Bare et tanke eksperiment, aner ikke om det kan lade sig gøre. Det
> ville bare være fedt, hvis man kunne få vist et ikon i system tray,
> som linkede til en side på nettet.

Du kan jo sådan set lave hvad du har lyst til - det er bare at komme i
gang.

[1] Men hvorfor så ikke blot starte selve Outlook på på klienten?