Hjælp til fejlsøgning på onboard netkort
Fra : Søren Wind

Dato : 30-07-03 09:11

Er indehaver af en MSI 648 Max bundkort med broadcom net onboard, og
det har såmænd virket ganske ok.

har udelukkende brugt det til TDC bredbånd, og i sidste uge er jeg så
uheldig at knække 2 ben på min CPU' og igår får jeg en ny cpu, men da
jeg starter maskinen op kan jeg ikke komme på nettet..
Chekker alle settings... umiddelbart ok, netstikket er også i og der
er lys i min switch så der er forbindelse til maskinen.

henter en gl. ghostfil af min WinXP fra da det hele virkede perfekt...
stadig ingen aktivitet til internettet

Geninstallerer WinXP, heller ikke nogen aktivitet...

Se... nu undrer jeg mig.. hvorfor registrerer maskinen af
netværksstikket er sat i maskinen og godkender en 100 mbit
forbindelse, men der er ikke nogen aktivitet igennem ?

Jeg har ikke noget begreb om hvordan jeg sætter et netværk om mellem 2
maskiner så jeg kan teste om netværksforbindelsen virker ellers...
hvad kan man gøre for at fuldende fejlsøgningen.. umiddelbart ville
jeg gå i butikken hvor jeg har købt mobo'et og brokke mig over
netværket ikke virker, men tror bare de vil grine eftersom at maskinen
registrer netværksforbindelsen !

Hvis jeg sætter netværksstikket fra switchen i en lånt maskinen kører
internettet med det samme på den anden maskine !

MSI 648 Max
P4 2.4 NW - 533 FSB
512 MB PC2100 ram
TDC bredbånd 1024/256

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-07-03 09:42

"Søren Wind" <s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> jeg gå i butikken hvor jeg har købt mobo'et og brokke mig over
> netværket ikke virker, men tror bare de vil grine eftersom at maskinen

Du kan jo prøve noget simpelt:

1. sæt begge maskiner i switchen og kontrollér at link lyser i begge porte
på switchen
2. giv maskinerne ip adresser i samme subnet (fx. 192.168.1.x /
255.255.255.0)
3. Tryk Start | Kør | cmd.exe [enter] for at åbne en cmd-prompt.
4. Brug kommandoen: ping 192.168.1.x for at kontrollere om der er
forbindelse

Hvis du får et svar fra begge maskiner, kan du i store træk være sikker på
at netkortet virker. Hvis ikke kan du jo evt. prøve et af følgende:

1. Spørge producenten om der er et fejlfindingsværktøj til dit MB.
2. Opgradere BIOS
3. Købe et PCI netkort ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Søren Wind

Dato : 30-07-03 21:20

Stig Meyer Jensen <stig@mine_3_initialer.dk> skrev:

>Du kan jo prøve noget simpelt:
>
>1. sæt begge maskiner i switchen og
>kontrollér at link lyser i begge porte
>på switchen

Lyser ok !

>4. Brug kommandoen: ping 192.168.1.x
>for at kontrollere om der er
>forbindelse

Det kører ok

>Hvis du får et svar fra begge
>maskiner, kan du i store træk være sikker på
>at netkortet virker. Hvis ikke kan
>du jo evt. prøve et af følgende:

Har også prøvet en PCI netkort, dur heller ikke...
Altså den kan ikke kommme online via bredbånds dimsen...
Kan se jeg nok ikke hører til i denne gruppe mere... DAMMIT det
driller... sidder og skriver på en bærbar nu der er tilsluttet
bredbåndet.. og det dur'

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 04-08-03 09:03

> [...]
> Kan se jeg nok ikke hører til i denne gruppe mere... DAMMIT det
> driller... sidder og skriver på en bærbar nu der er tilsluttet

Sry jeg ser nada - håber evt du har fået løst det.

Hvis du kan pingen en ip adresse på dit lokalnet er dit netkort højst
sandssynligt i orden - det er ikke sådan at du har en maskine på bredbånd og
så bare flytter netkablet over i anden, vel? Hvis du kun har 1 ip adresse er
der er "lease time" på den - dvs. den "tilhører" den anden maskine i en time
og du skal derfor enten frigive adressen på den anden maskine først eller
vente en time....

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk