Højde x Bredde, men hvorfor ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 30-07-03 08:11

I matematik og bygningskonstruktion angiver man rektangulære mål som Bredde
x Højde, men i billedkunst angiver man billedernes størrelse som Højde x
Bredde.

Hvad er egentlig årsagen til, at man anvender den modsatte angivelse, når
det drejer sig om billeder, i forhold til andre steder, hvor firkanter skal
beskrives?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Harry Lund

Dato : 03-08-03 16:28

En pensioneret bygningsingeniør vil gerne vide hvorfra du har, at man
angiver emner med bredde gange højde.
Eksemelvis vil jeg angive Empire ... som højde gange bredde. .
Venligst

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-08-03 08:20

"Harry Lund" <harryclund@get2net.dk> wrote in message
> En pensioneret bygningsingeniør vil gerne vide hvorfra du har, at man
> angiver emner med bredde gange højde.
> Eksemelvis vil jeg angive Empire ... som højde gange bredde. .
> Venligst

Jeg ved kun hvad jeg har hørt, så måske tager jeg fejl. Men i matematikken
der angiver man koordinaterne i et koordinatsystem som X gange Y, altså
bredde gange højde. Det var mit indtryk, at man anvender den samme
rækkefølge i de tekniske videnskaber.

Gør man ikke det?

v.h.
Jakob

Fra : Harry Lund

Dato : 04-08-03 10:24

Jo når det gælder koordinatsystemproblemer, men ikke når det gælder et
objekt.
Venligst