kommando til at forny IP
Fra : Carsten

Dato : 29-07-03 23:43

Hej
sider og roder lidt med netværk og mangler en kommando til at forny IP
adressen på en Debian klient
/Carsten

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-07-03 22:51

Carsten wrote:
> Hej
> sider og roder lidt med netværk og mangler en kommando til at forny IP
> adressen på en Debian klient
> /Carsten

Hej kasten,

Jeg går ud fra at du mener fra en DHCP-server!? Du kan i såfald benytte
ifdown og ifup til det.
Hvis du skriver (uden ""): "ifdown ethX; ifup ethX", hvor ethX er dit
interface, vil den forny IP'en på det pågældende interface.

Håber det kan bruges.

Jonas Jalling

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-07-03 22:53

Jonas Jalling wrote:
> Carsten wrote:
Undskyld Carsten!
Det gik lidt hurtigt i forrige indlæg, så jeg fik kun lige spottet at
dit navn var Carsten, og fik hverken kontrolleret stavemåde eller noget.
Jeg skal vist i seng :-/

Jonas Jalling

Fra : Carsten

Dato : 29-07-03 23:53

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> Hvis du skriver (uden ""): "ifdown ethX; ifup ethX", hvor ethX er dit
> interface, vil den forny IP'en på det pågældende interface.

TAK
det var lige det jeg var ude efter
/Carsten

Fra : Allan Weber

Dato : 30-07-03 15:27

> [...]
> Hvis du skriver (uden ""): "ifdown ethX; ifup ethX", hvor ethX er dit
> interface, vil den forny IP'en på det pågældende interface.

Er man egentligt sikker på at få en ny ip-adr., eller releaser man blot den
man har, og så spørger efter en ny, som sandsynligtvis er den samme som man
havde før?

Fra : Jonas Jalling

Dato : 30-07-03 15:29

Allan Weber wrote:

> Er man egentligt sikker på at få en ny ip-adr., eller releaser man
> blot den man har, og så spørger efter en ny, som sandsynligtvis er
> den samme som man havde før?

Hej Allan,

Nej, man er ikke sikker på at man får en ny. Så vidt jeg ved, prøver
dhcp-servere, så vidt muligt, for at uddele den samme ip igen. Jeg tror
ikke rigtig at der er nogen løsning på at sikre sig at man får en ny.
Andet end at skift MAC adresse selvfølgelig.

Jonas Jalling