Lydisolering af kasse
Fra : Michael Jensen

Dato : 29-07-03 18:33

Hejsa

Jeg har ikke lige noget andet sted at spørge, men det har jo også lidt med
videnskab at gøre...

Jeg har en kasse (80*60*60 cm) og inden i den står der en blæser, som larmer
rigtigt meget. Jeg ønsker derfor at lydisolere denne kasse.

Hvilket materiale skal jeg have fat, til at sætte uden på trækassen? Det
skal helst være så billigt som muligt, og nemt at få fat i. Det må gerne
være en lidt hokus-pokus-løsning med noget skumgummi eller lignende.

Michael Jensen

Fra : Thomas D

Dato : 29-07-03 19:27

Michael Jensen wrote:
> [...]
> Det skal helst være så billigt som muligt, og nemt at få fat i. Det
> må gerne være en lidt hokus-pokus-løsning med noget skumgummi eller

måske var det noget for dk.edb.hardware.stoej ?

Thomas D
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Peter Weis

Dato : 29-07-03 22:11

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> wrote in message
> [...]
gerne
> være en lidt hokus-pokus-løsning med noget skumgummi eller lignende.

Du skal starte med at finde ud af årsagen til støjen.
Den kan skyldes at brum fra blæsermotoren forplanter sig til kassen. I
så fald skal du modificere monteringen af blæseren. Hvordan det bedst
gøres afhænger af (næsten) 117 faktorer.
Den kan kan også skyldes friktionsstøj fra selve luftstrømmen. Den er
straks lidt mere besværlig at gå til. Måske skal du modificere de rør
som blæseren får luft igennem.

mvh
Peter

Fra : LR

Dato : 02-08-03 21:57

> [...]
> skal helst være så billigt som muligt, og nemt at få fat i. Det må gerne
> være en lidt hokus-pokus-løsning med noget skumgummi eller lignende.

Det er muligt, at blæseren slet ikke behøver at blæse så kraftigt, som den
gør, for at køle tilstrækkeligt. Nu skriver du ikke hvilken type blæser, der
er tale om, men prøv at sætte en modstand på i størrelsesordenen 10 - 30
Ohm. Herefter skal du lade "kassen" køre i meget lang tid på en varm
sommerdag og grundigt kontrollere, at intet overophedes. Ildebrand i en
trækasse, når man ikke er hjemme, er ikke så fedt

En anden mulighed er at bruge en større blæser, som trækker samme luftmængde
med mindre rotationshastighed. Se http://www.chippen.dk/

Jeg er ikke sikker på hvilket materiale der absorberer blæserstøj bedst, men
det skal nok være et let og porøst materiale (i modsætning til f.eks.
asfaltplader), og det bør klæbes på *indersiden* af kassen.

Endelig (som Peter skriver) kan støjen blæserens ophæng, hvilket vil
resultere i en brummelyd, især hvis blæserens lejer er slidte. Brug
gummiophæng.

Mvh,

Lasse