Christof <christof@yahoo.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3f26b9da$0$76158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > ....
> > > 3) Den var sikkert tænkt som 'bil nr 2' til familier hvor begge forældre
> > > arbejdede; men hvorfor ikke betale en brøkdel for en brugt Kadet, der
> > > har plads til barnevognen hvis den 'rigtige' bil skulle på værksted?
> >
> > 4) Den var vist også ret problematisk om vinteren(?):
> > Jeg mener at have hørt, at elforbrug til opvarmning og
> > 'defrost'/afisning gjorde et ganske kraftigt indhug i 'aktionsradius'!
> >
>
> De laver dem stadigvæk i tyskland, men jeg kan godt se ulemperne ved sådan
> en bil, f.eks. plads og fart. Angående sikkerheden så læste jeg faktisk på
>
http://www.ellert.info/ at den skulle være ret sikker at køre i. Hvad er
> jeres bud på en fremtidsbil med hensyn til alternativer til fosile
> brændstoffer? Jeg så nemlig engang en bil der kørte på rapsolie, og det er
> ikke noget jeg synes man hører så meget om mere, så jeg tænkte på om man
> slet ikke forsker mere i den slags?
> En sjov ting ved en bil der kører på raps olie er at udstødningen lugter af
> popcorn
>
Med hensyn til Ellerten, så var den ikke vandvittig sikker. Problemet ligger i det trehjulede koncept.
Jeg kender en gut, der totalthavarede en Ellert, fordi en hund løb ud foran ham. Den hurtige unvigemanøvre fik ellerten tila t vælte og rulle over fortovet og igennem en hæk. Han kom ikke noget til pga den udmærkede styrtbøjle, men køretøjet var totalskadet.
En skæg detalje med Ellerten er, at der findes en englænder, der putter en lille Rotax (mener jeg) industridieselmotor i gamle ombyggede Ellerter. Hvor hurtigt de kan køre og hvor godt, henstår i det uvisse, men de skulle kunne køre hele 167 km på en enkelt liter diesel.
Jeg læste en artikel i en udgave af JyllandsPostens Motorsektion for et par år tilbage om fænomenet.
Har ikke kunnet finde oplysninger på nettet om det, men måske andre er bedre til at google!
Problemet med Rapsolie som brændstof er, at Rapsolie har et meget højt indhold af glyserin.
Det vil meget hurtigt tilstoppe dyserne på en almindelig diesel, og derfor skal den ombygges specielt til rapsolie, eller man skal bruge en Elsbeth motor, der er specielt beregnet til rapsolie.
Elsbeth motorer er dog meget dyre : 70.000 kr. og ombygning af dieselmaskiner er også temmeligt dyrt. Og så er der lige detaljen med mulighederne for at tanke rapsolie, hvad der indskrænker aktionsradiusen væsenligt.
Et andet alternativ er Biodiesel. (Modificeret Rapsolie), hvor glyserinen er fjernet.
Alle VW diesel fra årgang 2000 kan køre på Biodiesel.
Flere steder i Tyskland kan man faktisk tanke biodiesel på tankstationer.