Postgres
Fra : John Doe

Dato : 29-07-03 10:42

Jeg har nu installeret Postgres og har dermed et par spørgsmål, som jeg
endnu ikke har haft tid til at søge efter.

Når man starter Postgres op på serveren, skal den startes op med sin egen
brugerkonto. Hvordan får man den til dét, når serveren f.eks. booter? Jeg
har min postgres.sh som ligger i /usr/local/etc/rc.d/ men det er vel root
der eksekvere disse scripts déri? Det er FreeBSD.

Endvidere skal Postgres brugeren jo have oprettet en brugerkonto på
serveren, så den kan køre som en sådan, men kan man ikke undgå at den skal
have en shell? Jeg "plejer" at starte databasen op med "su postgres" og så
starte databasen op derefter og så exite, men jeg vil jo gerne undgå, at
brugeren har en shell således, at jeg kan tillade mig at give postgres
bruger kontonavnet ud til postgres administratoren (jeg ønsker ikke at denne
kan få shell adgang til min server).

En biting som jeg lige selv vil rode videre med er mht. rettigheder. Jeg
synes MySQL med phpMyAdmin er dejligt nemt (selvfølgelig fordi jeg er vant
til det), men jeg synes ikke lige det er SÅ logisk igen mht.
bruger-rettigheder mht. tabeller/databaser m.v. F.eks. vil jeg gerne give en
bruger adgang til at kunne alt mht. en database (pånær grant permissions)
samt at andre brugere ikke kan tilgå denne database, men det har jeg ikke
lige fundet ud af endnu.

John

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-07-03 10:51

"John Doe" <john@doe.com> writes:

> [...]
> samt at andre brugere ikke kan tilgå denne database, men det har jeg ikke

Brugerrettigheder på databaseniveau har ændret sig i de nyeste
versioner, hvilken version bruger du?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : John Doe

Dato : 29-07-03 12:37

> Brugerrettigheder på databaseniveau har ændret sig i de nyeste
> versioner, hvilken version bruger du?

Det er den nyeste, v7.3.4

John

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-07-03 14:18

"John Doe" <john@doe.com> writes:

> Det er den nyeste, v7.3.4

Så har du mulighed for at forhindre visse brugere i at lave tabeller i
en database vha. "GRANT ... ON DATABASE ..."
http://www.postgresql.org/docs/7.3/interactive/sql-grant.html

Desuden kan du styre muligheden for at logge ind i en database med
pg_hba.conf. Det er lidt rodet at den kontrol ikke ligger i databasen.
http://www.postgresql.org/docs/7.3/static/client-authentication.html

Fra : Andreas Hinz

Dato : 29-07-03 11:54

Tue, 29 Jul 2003 11:42:11 +0200
skrev "John Doe" <john@doe.com>:

> [...]
> booter? Jeg har min postgres.sh som ligger i /usr/local/etc/rc.d/ men
> det er vel root der eksekvere disse scripts déri? Det er FreeBSD.

Hej,
jeg kender ikke FreeBSD, men sådan starter jeg den i Linux:

su postgres -c '/usr/local/pgsql/bin/postmaster -o -e -i -D \
/usr/local/pgsql/data >>/var/log/pgsql 2>&1 &'

Altså med "su <brugernavn> -c <kommando>".

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : John Doe

Dato : 29-07-03 12:40

> su postgres -c '/usr/local/pgsql/bin/postmaster -o -e -i -D \
> /usr/local/pgsql/data >>/var/log/pgsql 2>&1 &'

Virker også helt perfekt her, tak.

John

Fra : John Doe

Dato : 30-07-03 09:00

> [...]
> brugeren har en shell således, at jeg kan tillade mig at give postgres
> bruger kontonavnet ud til postgres administratoren (jeg ønsker ikke at

Ikke nogen idéer?

John

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-07-03 09:33

On Wed, 30 Jul 2003 10:00:06 +0200, John Doe wrote:

> Ikke nogen idéer?

Sæt hans shell til /bin/false ?

--
Christian Jørgensen | He who can does.
http://www.razor.dk | He who can't teaches.

Fra : John Doe

Dato : 30-07-03 10:48

> Sæt hans shell til /bin/false ?

På FreeBSD er der noget der hedder nonexistent, men så kan man jo ikke "su"
til denne bruger og starte processen op?

John

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-03 16:17

"John Doe" <john@doe.com> writes:

> På FreeBSD er der noget der hedder nonexistent, men så kan man jo ikke "su"
> til denne bruger og starte processen op?

På Linux kan man (forudsat man er root - som de fleste startscripts
køres sin) angive "-s /bin/bash" el. lign.

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-07-03 13:08

On Tue, 29 Jul 2003 11:42:11 +0200, John Doe wrote:

> En biting som jeg lige selv vil rode videre med er mht. rettigheder. Jeg
> synes MySQL med phpMyAdmin er dejligt nemt (selvfølgelig fordi jeg er
> vant til det), men jeg synes ikke lige det er SÅ logisk igen mht.
Det findes også til postgresql:
http://phppgadmin.sourceforge.net/

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : John Doe

Dato : 30-07-03 15:44

> Det findes også til postgresql:
> http://phppgadmin.sourceforge.net/

Ja, har den også men synes stadigt at den mangler meget i at kunne komme på
højde med phpMyAdmin eller f.eks. EMS PostgreSQL Manager (og jeg vil have
det WEB baseret).

John