Versions nummer og installering af Linux
Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-04-01 17:40

Jeg er ny i Linux verdenen. Jeg har dog netop fået installeret Linux på en
ny meget billig maskine. I den forbindelse er jeg bleve meget forvirret over
versions nummerene.

Jeg installerede Redhat version 6.0.

For at få Netkortet til at virke (SiS 900 eller SiS 730s) var jeg nødt til
at opgradere kernel til version 2.4.3.

Jeg har endnu ikke fået grafikkortet til at virke. Det er et SiS xxx
(muligvis 730) placeret Onboard, og løsningen er nok, at jeg køber et brugt
grafikkort. Giver det nogen problemer at gøre dette ?

Jeg læste, at hvis man opgraderede X (XFree86 projektet) til version 3.3.6
burde grafik kortet være understøttet. Det var ikke min erfaring. Hvad enten
jeg fik lavet opgraderingen forkert, eller SiS grafik kort bare er noget
lort, var resultatet en reinstallation.

Mine spørgsmål er nu:
Hvad er forskellen på Linux Redhat Version 7.0 og en opgraderet kernel til
version 2.4.3 ?

Når man opgraderer til kernel 2.4.3, opgraderer man så også sin X-version
til seneste ?

Hvis jeg opgraderer LInux Redhat 6.0 fra 6.0 til 7.0, hvordan er så
sammenhængen ned til kernel versionerne og Xfree versionerne ?

Jeg ved, at spørgsmålene er rimelig umulige at besvare, men hvis man give
nogle nyttige links, så er det meget fint.

På forhånd tak
/Torben

Fra : Martin A

Dato : 03-04-01 18:22

Torben Frøberg wrote:

> [...]
> ny meget billig maskine. I den forbindelse er jeg bleve meget forvirret

Det er en meget gammel version af Redhat. Det kan næsten altid anbefales at
installere den nyeste version, som her er Redhat 7.0, da udviklingen
indenfor Linux software går meget stærkt.

> [...]
> (muligvis 730) placeret Onboard, og løsningen er nok, at jeg køber et
> brugt grafikkort. Giver det nogen problemer at gøre dette ?

Man kan sikkert disable det onboard grafikkort i biosen. Så burde du kunne
bruge et brugt grafikkort. Det er ikke sikkert at det er nødvendigt at
disable.

> [...]
>
> Mine spørgsmål er nu:
> Hvad er forskellen på Linux Redhat Version 7.0 og en opgraderet kernel til

Redhat 7.0 er en Linux distribution med en Linux kerne. Versionsnummeret er
her 2.2.18 (tror jeg). Kerne 2.4.0 udkom 5. januar i år, og Redhat 7.0 er
fra efteråret 2000.

Nej, X kører ovenpå kernen, og skal installeres for sig. www.xfree.org

> [...]
>
> Jeg ved, at spørgsmålene er rimelig umulige at besvare, men hvis man give
> nogle nyttige links, så er det meget fint.

Hilsen Martin

Fra : Peter Seidler

Dato : 03-04-01 19:27

Torben Frøberg <torben.froberg@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9aculo$6fl$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> Mine spørgsmål er nu:
> Hvad er forskellen på Linux Redhat Version 7.0 og en opgraderet kernel til

I Redhat 7.0 står "7.0" for versionen af _hele distributitionen_ og siger
således
ikke noget om versionsnummeret af de forskellige pakker (X, kernen,
compilere osv.) I 7.0 er mange af pakkerne således opgraderede.
Se på redhat.com hvilke versioner de forskellige pakker har.

I.ø. mener mange, at RH7 er meget fejlfyldt - prøv evt. Mandrake
(mandrake.com)
i stedet - den er meget rost.

> Når man opgraderer til kernel 2.4.3, opgraderer man så også sin X-version
> til seneste ?

Nej. Kernen er en ting og X en anden:
Kernen holder styr på ting som multi tasking, memory management, filsystemet
og danner således grundlaget for alle de andre programmer, der skal køre på
systemet.

X kører ovenpå kernen og styrer showet med vinduer osv.

I virkeligheden er det faktisk kernen, der hedder "linux" - F.eks Red Hat er
en
distribution, dvs. kerne (linux) + programmer.

> Hvis jeg opgraderer LInux Redhat 6.0 fra 6.0 til 7.0, hvordan er så
> sammenhængen ned til kernel versionerne og Xfree versionerne ?

Se redhat.com

> Jeg ved, at spørgsmålene er rimelig umulige at besvare, men hvis man give
> nogle nyttige links, så er det meget fint.

I øvrigt:
Det skulle være muligt, at få dit grafikkort til at virke. Jeg SiS 730S
indeholder
en SiS300 grafikchip - og denne er supporteret i X 3.3.6:
http://www.xfree86.org/getting.html
- derfor ville jeg nok vente med at købe et nyt kort.
Hvordan opgraderede du?

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-04-01 20:10

Lige en ting: hvad mener du med at RH7 er meget fejlfyldt?
link?

vh. Peer Andersen-

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 03-04-01 20:36

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message
> Lige en ting: hvad mener du med at RH7 er meget fejlfyldt?
> link?
>
> vh. Peer Andersen-

hmm, kan al den snak om rødhætte 7 virkelig være gået nogen forbi?

<http://slashdot.org/articles/00/10/02/2046212.shtml>
<http://slashdot.org/articles/00/10/07/0027218.shtml>
<http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2000-12-14-002-21-NW-RH-SW

<http://kt.linuxcare.com/kernel-traffic/kt20010101_100.epl#3>

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk
System Engineer, New Business Development, TDC Internet A/S

"Linux is not portable (uses 386 task switching etc.), and
it probably never will support anything other than AT-hard
disk, as that's all I have." - Linus Torvalds, August 25, 1991.

Fra : Martin A

Dato : 03-04-01 21:43

> hmm, kan al den snak om rødhætte 7 virkelig være gået nogen forbi?

> [...]
ja,ja, men så snart man har opdateret Redhat 7 så er der ingen problemer.
Det gælder alle distributioner : Der udkommer fejlrettelser og
sikkerhedspatches efter at distroen er udkommet.

Martin

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 03-04-01 22:18

"Martin A" <maa.150@rsk.dk> wrote in message

> [...]
> Det gælder alle distributioner : Der udkommer fejlrettelser og
> sikkerhedspatches efter at distroen er udkommet.

jovist, men med rh7 var den IMO særlig gal. næh tak, stik mig en
debian.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 04-04-01 04:06

On Tue, 3 Apr 2001 21:35:42 +0200, Frederik Dannemare wrote:

> hmm, kan al den snak om rødhætte 7 virkelig være gået nogen forbi?

Bemærk dog, at Mandrake er meget mere end en RedHat med færre
fejl. Jeg prøvede Mandrake af nysgerrighed, ikke fordi jeg ville
af med RH og jeg skiftede vældigt hurtigt fra RH6.1 til Mandrake
og har ikke engang overvejet at downloade RH7.

Prøv den, prøv den!

> "Linux is not portable (uses 386 task switching etc.), and
> it probably never will support anything other than AT-hard
> disk, as that's all I have." - Linus Torvalds, August 25, 1991.

Rigtigt heldigt med det der "probably" i sætningen :)

--
Stig / shj@bigfoot.com