ABIT IC7/USB problemer
Fra : Jan Vennike

Dato : 28-07-03 18:04

Hej NG

Jeg et lille - eller rettere et stort problem med et IC7 bundkort.

Det er en PC, med en P4 2.6(ej OC - endnu/512 mb ram (2x256 Samsung)/
Asus V9520 (FX 5200), Thermaltake Midi Tower (med 400 W PSU), Win XP, som
jeg har samlet til min lillebror.

I starten virkede den fint, men da han fik den hjem og tilsluttede sit nye
Logitech MX tastatur/mus (USB), så begyndte den at låse.

Jeg har så fået den over og jeg kan sagtens fremprovokere det samme - blot
med et trådløst USB netkort. Den låser fuldstændigt og kan kun reddes ved at
tage strømmen fuldstændigt.

Den er reinstalleret et par gange fra bunden af - uden at det hjalp. BIOS er
nyeste og alle drivere er downloaded på ny og installeret - desuden er XP
komplet med SP1 og med alle MS opdateringer (hentet af flere gange, da PC
låser når man er på internettet også - eller slet ikke vil kendes ved
lokalnettet overhovedet - kan ikke pinge nogetsomhelst)

Den kører fint, indtil jeg sætter USB netkortet i - så kan jeg lige få lov
til at browse netværk/internet et kort stykke tid (nogen gange dog op til ½
time) og derefter låser den. Hvis jeg (mens den endnu virker) tager USB
stikket ud - så genstarter PC'en spontant, fuldstændigt som hvis jeg tog
reset knappen.

Jeg har prøvet med min USB scanner også, men der virker der som det skal.

Jeg har så prøvet at slå alt intern USB fra og sat et USB PCI kort i, men
det afhjælper ikke problemet.

Jeg har nu 2 teorier:

1. Et eller andet USB går i spunk.
2. Strømforsyningen kan ganske enkelt ikke levere strøm nok til
strømforbrugende USB enheder.

Begge teorier har dog et par svagheder:

1. Hvorfor vil det heller ikke virke med et PCI USB kort ?? Hvis det var et
eller andet med USB implementeringen på bundkortet, så BURDE det virke.
2. Som ovenstående, blot: Hvorfor skulle det nu være et problem ?? Den
trækker jo ikke noget strøm fra USB delen - det skulle lige være, at
strømforsyningen generelt er noget skod.

USB netkortet er testet på 3 andre PC'ere, hvor det fungere upåklageligt, så
det kan ikke være det der fejler.

Hjælp - jeg er i vildrede.

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 28-07-03 20:42

"Jan Vennike" <JanGARFIELD@vennike.dk> wrote in message
> [...]

> I starten virkede den fint, men da han fik den hjem og tilsluttede sit nye
> Logitech MX tastatur/mus (USB), så begyndte den at låse.

Det er et skud i tågen, men jeg tror problemet skal findes i Logitech USB
driverne til keyboardet. Jeg har selv et Logitech USB keyboard, som jeg
aldrig har kunnet få til at køre helt stabililt, når jeg brugte USB
tilsluting. Systemet låste ikke, men systemet ørte ofte meget langsomt, jeg
kunne ikke lukke maskinen ned, og det tog en evighed (15-20 minutter) at
genstarte. Efter jeg skiftede til PS/2 tilslutning (via det medfølgende
adpater) fungerede alt upåklageligt. Prøv derfor at bruge PS/2 tilslutning
og se om det løer problemet.
---
Mvh
Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-07-03 21:16

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> adpater) fungerede alt upåklageligt. Prøv derfor at bruge PS/2 tilslutning

Siden at driverne til Logitechs keyboard, er maskinen blevet
formatteret/installeret 1-2 gange, så der er ikke sport af dem mere - og det
går stadig galt.

Så det kan ikke være det der går galt.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 28-07-03 21:47

> [...]
> >
> Siden at driverne til Logitechs keyboard, er maskinen blevet
> formatteret/installeret 1-2 gange, så der er ikke sport af dem mere - og

Ok, hvornår låser maskinen så? Jeg læste dit indlæg på den måde, at systemet
låste, når Logitech enhederne var tilslutte, men derimod virkede fint med
andre USB enheder (din scanner).
---
Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 29-07-03 06:21

> [...]
systemet
> låste, når Logitech enhederne var tilslutte, men derimod virkede fint med

Når min lillebror tilsluttede sit Logitech keyboard/mus, så låste den efter
kort tid.

Og når jeg tilslutter det trådløse netkort, så arbejder den fint. Men når
jeg så skal bruge det, dvs den skal til at sende/modtage og dermed forbruge
strøm - så låser den.

Men når jeg tilslutter scanneren, som har egen ekstern strømforsyning, så
virker det fint, selvom jeg scanner 27 gange i streg.

Så jeg tror så småt jeg er ved at bevæge mig henimod, at når der er
strømforbrugende enheder på USB - så vil den ikke. Men da det også var galt
med en PCI USB, så hælder jeg efterhånden til, at det er den strømforsyning,
som fulgte med Thermaltake kabinettet, som ikke kan levere det den skal. Så
jeg vil teste med en anden PSU, som jeg VED virker og se om det afhjælper
problemet.

Fra : Jan Vennike

Dato : 29-07-03 16:57

Hej NG

Nu har jeg så prøvet:

En 400 W PSU fra en anden PC
Andet RAM
Andet grafikkort

uden at det hjalp.

Alle dele er taget fra en anden PC, hvor det trådløse netkort fungerer OK.
Og nu er det trådløse USB netkort testet i 2 andre XP PC'ere samt en Win 98,
hvor det virker fint.

Så nu er jeg efterhånden kommet til den konklusion, at det KUN kan være
bundkortet der svigter her.

Suk, så må jeg RMA'e den til SHG og se hvad de siger.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 30-07-03 01:14

> [...]
> bundkortet der svigter her.
>
> Suk, så må jeg RMA'e den til SHG og se hvad de siger.

Har du prøvet en biosopdatering? Har du elimineret eventuelle IRQ
konflikter? Har du installeret de nyeset Intel chipset drivere?
---
Mvh
Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-07-03 05:05

> [...]
>
> Har du prøvet en biosopdatering? Har du elimineret eventuelle IRQ
> konflikter? Har du installeret de nyeset Intel chipset drivere?

BIOS: Nyeste installeret
Intel chipset: Nyeste installeret
IRQ: Har jeg godt nok ikke pillet i, men igen: Når det er 2 forskellige
enheder, der kan få den til at fryse på samme PC (selvom den er
reinstalleret et par gange), hvorimod de samme enheder virker fint på andre
Win XP/98 PC'ere - så tror jeg ikke rigtig det kan være det.

Men tak for "indsparket"

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 30-07-03 13:28

> [...]

andre
> Win XP/98 PC'ere - så tror jeg ikke rigtig det kan være det.

Ok, men sørg for at vende hver en sten, før du RMA'er boardet. Det kan blive
dyrt for dig, hvis forhandleren ikke kan finde nogen fejl. Jeg taler af
bitter erfaring.
---
Mvh
Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-07-03 13:43

> [...]
blive
> dyrt for dig, hvis forhandleren ikke kan finde nogen fejl. Jeg taler af

Jeg ved det - og jeg har nu brugt 3 dage, hvor jeg stort set har skiftet ALT
omkring boardet - uden at det har hjulpet.

Så jeg er efterhånden nogenlunde sikker på at det er det, som driller.

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-07-03 23:36

Ha

Lige før jeg skilte den ad, blev jeg lidt desperat.

Prøvede for sjov at slå Hyper Threading fra i BIOS (P4 2.6) og PLING, så
virkede det helt som det skulle. Prøvede at slå det til igen og maskinen
låste igen, når jeg brugte det trådløse netkort.

Nyinstallerede XP uden HT, og patchede XP helt op med alle MS opdateringer.
Netkort virkede ok - derefter slog jeg HT til og problemet var der igen.
Slog HT fra og det kørte.

Det er måske derfor jeg også har problemer på en anden dual maskine, dvs med
2 ægte CPU'ere i - dog er fejlen ikke den samme, men det er stadig i
forbindelse med det trådløse netkort.

Må hellere google lidt rundt og se om det findes en løsning.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 30-07-03 23:59

> [...]
> forbindelse med det trådløse netkort.
>
> Må hellere google lidt rundt og se om det findes en løsning.

Det er helt sikkert forklaringen, så godt du ikke sendet boardet retur. Der
findes ganske meget hardware som ikke er HT eller SMP kompatibelt.
---
Mvh
Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 31-07-03 06:47

> [...]
Der
> findes ganske meget hardware som ikke er HT eller SMP kompatibelt.

Deriblandt åbenbart Logitech MX sættet - det var det, som startede hele
baladen.

Men det er lidt træls, når jeg nu har en dual CPU maskine stående - som jeg
ikke kan bruge sammen med netkortet

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 01-08-03 13:09

> [...]
> baladen.
>
> Men det er lidt træls, når jeg nu har en dual CPU maskine stående - som

Stabile og funktionelle drivere har _aldrig_ været Logitech's force. Derfor
køber jeg sandsynligvis aldrig mere deres produkter.
---
Mvh
Anders