modem problem kppp i suse 8.2
Fra : Hans

Dato : 28-07-03 15:13

kppp skriver at den ikke kan åbne modemmet /dev/modem
men det har den kunne gøre for et par dage siden.
først kunne den ikke mens jeg var logget på som alm bruger, men godt når jeg
var logget på som root.

hvad kan det skyldes, modemet virker godt nok i windows.

Fra : Jan Larsen

Dato : 28-07-03 15:57

Hans wrote:

> [...]
> jeg var logget på som root.
>
> hvad kan det skyldes, modemet virker godt nok i windows.
Peger /dev/modem på den rigtige /dev/ttySX og er brugeren meldem af samme
gruppe som /dev/modem og /dev/ttySx.

/Jan

Fra : Hans

Dato : 28-07-03 18:37

hvordan finder man ud af om det er den rigtige /dev/ttySX ...

og hvordan finder man ud af om man medlem af samme gruppe som du skriver..

Fra : Jan Larsen

Dato : 28-07-03 19:45

Hans wrote:

> hvordan finder man ud af om det er den rigtige /dev/ttySX ...

ttyS0 = com1
ttyS1 = com2

> og hvordan finder man ud af om man medlem af samme gruppe som du skriver..

ls -l /dev | grep ttyS

giver dette hos mig....

lrwxrwxrwx 1 root root 10 2003-05-26 22:07 modem ->
/dev/ttyS0
crw-rw---- 1 root dialout 4, 64 2003-03-12 12:52 ttyS0
crw-rw---- 1 root dialout 4, 65 2003-03-12 12:53 ttyS1
crw-rw---- 1 root dialout 4, 66 2002-03-14 22:51 ttyS2
crw-rw---- 1 root dialout 4, 67 2002-03-14 22:51 ttyS3

og så skal du bare være i samme gruppe, altså hos mig er det gruppen
dialout.

Det kan gøres med 'adduser user group'

/Jan