window.close
Fra : Thomas Larsen

Dato : 28-07-03 13:23

Hej NG,

Jeg har et problem med at lukke et vindue vha. javascript. Min kode ses
således ud.

<script LANGUAGE=javascript type="text/javascript">
window.open(aktSide,'Vaelg',options);
window.close();
</script>

aktSide angiver linket til siden der skal åbnes, mens options indeholder
størrelsen mm. på det nye vindue.

Planan var så at det vindue hvor scriptet blev kørt, skulle lukkes, således
kun det nye vindue er åbent.

Men når jeg gør følgende, kommer den med en advarsel: "The web page you are
viewing is trying til close the window, Do you want to close the window?"

Hvis jeg vælger Yes, så lukker vinduet og alt er som det skal være. Men jeg
vil gerne undvære denne advarsel.

Kan det lade sig gøre?

/Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-03 13:28

Thomas Larsen skrev:

> <script LANGUAGE=javascript type="text/javascript">

Language-parameteren er overflødig - type er nok.

> Men når jeg gør følgende, kommer den med en advarsel: "The web
> page you are viewing is trying til close the window, Do you
> want to close the window?"

Den advarsel er der af sikkerhedsgrunde, og du kan - heldigvis -
ikke slippe for den. Vinduer der er åbnet med javascript, kan
lukkes igen uden godkendelse fra brugeren. Hvis du vil lukke andre
vinduer, må du finde dig i at brugeren spørges først.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Larsen

Dato : 28-07-03 13:36

Tak for svaret!

Tænkte nok det var noget med det...

Jeg kan via javascript ændre størrelsen på mit vindue aktuelle, men er det
også muligt at fjerne toolbaren og menuen?

/Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-03 13:49

Thomas Larsen skrev:

> Jeg kan via javascript ændre størrelsen på mit vindue
> aktuelle, men er det også muligt at fjerne toolbaren og
> menuen?

Næppe / forhåbentligt ikke. Du har sikkert de bedste hensigter, men
hvis en side får lov til at pille ved brugerens browser - fx ved at
fjerne menuer o.l. - giver det mulighed for seriøst misbrug.

NB: Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Larsen

Dato : 28-07-03 13:56

Forstået...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-07-03 14:42

"Thomas Larsen" <Test@test.dk> writes:

> Forstået...

Eller måske ikke helt? :)
/L

Fra : Per Thomsen

Dato : 28-07-03 22:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Thomas Larsen skrev:
[snip]

> [...]
> lukkes igen uden godkendelse fra brugeren. Hvis du vil lukke andre
> vinduer, må du finde dig i at brugeren spørges først.

Ingen regel uden undtagelser:
   <http://developer.irt.org/script/308.htm>
Så hvis det første vindue er et du selv har åbnet og dermed har fuld
kontrol over history-objektet - så kan du godt undgå den. Omend det er
mere besværligt, end at jeg synes at det er det værd.

Og så er det tilsyneladende kun i nogle browsere det kan undgåes.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/