Hvilke rejer til agn ?
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 28-07-03 10:32

Hej alle!

Jeg står for en fisketur til falkenberg i Sverige.

En af mine venner var der for nogle år tilbage. Han sagde, at mange af de
andre, fiskede med nogle meget røde rejer.
Han havde selv nogle hele rejer med. Men de havde næsten ikke nogen farve i
forhold til deres.

Hvad er det for rejer de bruger og hvor får man fat i sådanne ?

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 28-07-03 13:00

> [...]
> forhold til deres.
>
> Hvad er det for rejer de bruger og hvor får man fat i sådanne ?

Det var højst sandsynligt kogte rejer, din vens rejer var ikke kogte derfor
var de lysere.

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-07-03 13:32

"Lars Helmer Andersen" skrev
> Det var højst sandsynligt kogte rejer, din vens rejer var ikke kogte
derfor
> var de lysere.

Ja, og indfarvede med rød farve.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 28-07-03 13:58

Hans rejer var også kogte. De var røde, bare ikke så røde som de andres.
Men det lyder meget sandsynligt, at de bliver indfarvede med rød farve.
Men hvordan fungerer det og kan de ikke købes færdige ?
Det ville være nemmere

Med venlig hilsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-07-03 17:42

"Rasmus Berntsen" skrev...
> [...]
farve.
> Men hvordan fungerer det og kan de ikke købes færdige ?

Jeg mener at man kan koge dem med batik-farve.
Vær opmærksom på at rejer har en meget begrænset
holdbarhed uden for fryseren. Rådne rejer lugter rigtig
grimt...
I øvrigt tror jeg ikke farven spiller nogen rolle ved
Falkenberg. Vandet er svjh temmeligt klart omend lidt
farvet.

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 29-07-03 08:13

Hej Peter!

Det lyder som om du kender til fiskeriet i Falkenberg. Kan du give nogle
tips ?
Jeg fisker både flue, spin og mede.Det med rejerne var mest for at slappe
lidt af i løbet af en hel dag.

Med venlig hilsen

Rasmus Berntsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-07-03 10:49

"Rasmus Berntsen" skrev
> [...]
> tips ?
> Jeg fisker både flue, spin og mede. Det med rejerne var mest for at slappe

Kender til og kender til... Jeg har været der 2 gange og
har ikke fisket nogen af gangene, selvom jeg faktisk
havde grejet med....
Jeg synes ikke dagkortstykket i selve Falkenberg er
specielt spændende. Der er kun et enkelt hurtigt stykke
som er efterfulgt af et bredt, langsomt flydende, lavvandet
bassin. Jeg kunne forestille mig at bassinet ville være
velegnet til at dyppe en ubelastet reje i.
Fluestykket er temmeligt hårdt belastet (5 - 10
mand i kø) Det minder om Mörrum i weekenden
og det gider jeg ikke. Derfor fik jeg ikke fisket.
Högvadsåen , som er en "biflod" til Ätran, ser derimod
interessant ud, men er nok mest til enhåndsstang.
Du kan læse om Ätran og Högvadsåen på Falkenbergs
hjemmeside: http://www.falkenbergsturist.se/
Falkenberg er i øvrigt en dejlig by når man nu er der alligevel.

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 28-07-03 19:06

I Sverige er det almindeligt at ryge rejer. De smager helt vidunderligt og
så bliver de i øvrigt helt anderledes højrøde end de kogte. Det kunne vel
være røgede rejer.
K-C

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-07-03 18:40

> [...]
> forhold til deres.
>
> Hvad er det for rejer de bruger og hvor får man fat i sådanne ?

Hej
Det er helt rigtigt at de rejer du har set er MEGET røde, det skyldes at
rejerne er behandlet på en speciel måde, både for at give holdbarhed og
farve. Du kan finde opskriften i en bog : Laksefeber af Jens Ploug Hansen.
Bogen kan være svær at finde, men findes på nogle biblioteker, så den kan
bestilles. Måske findes der en her i gruppen som har bogen, som vil maile
dig opskriften.
Knæk og bræk
Per

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 31-07-03 08:40

Hej Per!

Mange tak. Jeg vil prøve, at få fat i bogen.
Jeg kan se, at det bliver på biblioteket.
Den er ikke til at finde i online boghandlere (den er udgået fra forlaget)
og den bliver ikke udgivet igen så vidt jeg kan se.

Med venlig hilsen

Rasmus Berntsen

Fra : Henric

Dato : 02-08-03 14:18

Vid Fiskecentrat i Falkenberg (vid Ätran) säljs det lagom stora
förpackningar av kokt räka. Dessa kräkor används av de många av metarna.
Mete med kokt räka är endast tillåtet från bron eller båt. Metdonet är
oftast en vanlig glidtackel. Se.
http://www.specimenfisker.dk/bundtackler.htm . Detta är tämligen effektivt
då folk låter räkan "vandra" längs med bottnen och såt det då en lax i vägen
blir den retad av räkan och klipper till.
Mvh Henric
www.henric.nu