/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Wireless med WPA
Fra : Carsten Keller


Dato : 28-07-03 09:31

Hej gruppe.
Er der nogen der tilbyder almindelige Access Points med WPA-understøttelse?
Med alm. mener jeg et "rent" AP uden router/switch/firewall eller andet
gejl. Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogen der kan tilbyde et AP
der kan det fra dag 1, kun nogle vage udmeldinger om at en opdateret
firmware kan downloades snart...
Det skal helst være 802.11g-standarden.
Takker
Carsten



 
 
Asbjorn Hojmark (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-07-03 09:59

On Mon, 28 Jul 2003 10:30:59 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> Er der nogen der tilbyder almindelige Access Points med WPA-
> understøttelse?

Ifølge WiFi Alliance er der pt. ingen AP-leverandører, der har
produkter, der både er WiFi-certificeret under 802.11g og WPA.

De store OEM-leverandører (som fx Broadcom og Intersil) har dog
referencedesign klar, så boxene burde snart shippe i store
mængder fra alle de billige mærker. For nogle mærkers vil det
kunne ske som en software-upgrade, men for mange eksisterende
boxe derude, er det et forklift upgrade.

> Det skal helst være 802.11g-standarden.

Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

-A

Carsten Keller (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 28-07-03 10:29


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:amo9ivo9gqm6mbdgg8rkmqm9mka20vvnnv@news.sunsite.dk...
> Ifølge WiFi Alliance er der pt. ingen AP-leverandører, der har
> produkter, der både er WiFi-certificeret under 802.11g og WPA.

DLink har denne pressemeddelelse:
http://www.dlink.dk/press/multimode.asp

Men det lader ikke til at DWL-7000AP er til salg i DK endnu. Og på deres
engelske site lover de bare at der kommer firmware til den Q2-Q3.
Jeg skulle gerne have testet noget 802.11g-udstyr inden for nær fremtid, og
det ville jo være rart samtidig at kunne prøve WPA af...

> De store OEM-leverandører (som fx Broadcom og Intersil) har dog
> referencedesign klar, så boxene burde snart shippe i store
> mængder fra alle de billige mærker. For nogle mærkers vil det
> kunne ske som en software-upgrade, men for mange eksisterende
> boxe derude, er det et forklift upgrade.

Det er derfor jeg helst vil købe noget der kan her og nu, for jeg har
dårlige erfaringer med de produkter der "bare lige" skal firmwareupgrades
med nogle filer der er "lige på trapperne".

> Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
> certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

Det kunne jo så være en mulighed, men hvor ville jeg dog gerne have noget
g-udstyr...
Carsten



Asbjorn Hojmark (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-07-03 10:57

On Mon, 28 Jul 2003 11:29:03 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

>> Ifølge WiFi Alliance er der pt. ingen AP-leverandører, der har
>> produkter, der både er WiFi-certificeret under 802.11g og WPA.

> DLink har denne pressemeddelelse:

Jeg skrev ikke, der ikke var nogen produkter der kan det, blot at
der ikke var nogen, der er certificeret af WiFi Alliance til at
kunne det.

Jeg tror, Linksys Wireless-G kan det i dag, også med produkter,
der kan fås herhjemme.

> Det er derfor jeg helst vil købe noget der kan her og nu, for
> jeg har dårlige erfaringer med de produkter der "bare lige" skal
> firmwareupgrades med nogle filer der er "lige på trapperne".

Tja, der er altså ikke nogen, der er certificerede til både
802.11g og WPA endnu. Så det undgår du ikke lige i øjeblikket.

> Det kunne jo så være en mulighed, men hvor ville jeg dog gerne
> have noget g-udstyr...

Som sagt.

-A

Carsten Keller (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 28-07-03 11:57


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:7ls9ivohml74puhshq79ldisp3kajd4nmc@news.sunsite.dk...
> Jeg skrev ikke, der ikke var nogen produkter der kan det, blot at
> der ikke var nogen, der er certificeret af WiFi Alliance til at
> kunne det.

Det er jeg med på. Min pointe var også bare at der bliver reklameret med en
feature jeg ikke kan få bekræftet er implementeret hos deres kolleger i
udlandet.

> Jeg tror, Linksys Wireless-G kan det i dag, også med produkter,
> der kan fås herhjemme.

Korrekt, men det er desværre kun i deres AP med indbygget router. Jeg vil
helst have et clean AP, da jeg ikke skal bruge routerfunktionaliteten til
noget som helst.. Hvorfor i alverden implementerer de ikke WPA i AP samtidig
med de opdaterer deres router-AP firmware

> > Det er derfor jeg helst vil købe noget der kan her og nu, for
> > jeg har dårlige erfaringer med de produkter der "bare lige" skal
> > firmwareupgrades med nogle filer der er "lige på trapperne".
>
> Tja, der er altså ikke nogen, der er certificerede til både
> 802.11g og WPA endnu. Så det undgår du ikke lige i øjeblikket.

Eftersom det kun er til test kan jeg godt leve med en
ikke-helt-certificeret-endnu løsning. Men det lader ikke til at jeg kan få
lov til det med g-udstyr

Carsten



Asbjorn Hojmark (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-07-03 13:08

On Mon, 28 Jul 2003 12:57:25 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

>> Jeg tror, Linksys Wireless-G kan det i dag, også med produkter,
>> der kan fås herhjemme.

> Korrekt, men det er desværre kun i deres AP med indbygget router.

Det er vel ligegyldigt? Du kan bare lade være med at bruge den
del? Men i øvrigt skulle WAP54G være uden indbygget router. Det
er så vidt jeg kan se kun WRT54G, der er et.

-A

Carsten Keller (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 28-07-03 14:44


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:c24aivkv75snij1mbmi1h4n4saf9o8fk32@news.sunsite.dk...
> > Korrekt, men det er desværre kun i deres AP med indbygget router.
>
> Det er vel ligegyldigt? Du kan bare lade være med at bruge den

Det kan der selvfølgelig være noget om. Jeg tænkte bare at det alt andet
lige måtte være bedre at nøjes med det rene AP. Kan man helt slippe for
routerfunktionaliteten, uden performancenedgang og manglende muligheder?

> del? Men i øvrigt skulle WAP54G være uden indbygget router. Det
> er så vidt jeg kan se kun WRT54G, der er et.

Det er den også, men se så hvilke produkter de tilbyder firmware ==> WPA:

http://www.linksys.com/press/press.asp?prid=123

Af en eller anden grund har de ikke frigivet en opdatering til deres "rene"
AP. Det er lidt det der fortæller mig at det ikke kan være helt lige meget
om man vælger den ene eller den anden.

Er der nogen der ved om man uden problemer kan bruge router-versionen som et
alm. AP, uden at man afskærer sig selv fra nogle muligheder? Prisen er den
samme på edbpriser.dk såååå....



Lars Kim Lund (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 28-07-03 15:24

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
>certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

Hedder Linksys stadig Linksys og er der ikke planer om at integrere
det i Ciscos portefølje?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Asbjorn Hojmark (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-07-03 15:42

On Mon, 28 Jul 2003 16:24:27 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Hedder Linksys stadig Linksys

Ja.

> og er der ikke planer om at integrere det i Ciscos portefølje?

Nej.

-A

Ulrik Lunddahl (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 29-07-03 21:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> > Hedder Linksys stadig Linksys
>
> Ja.

Indtil videre, vil jeg gerne tilføje helt for egen regning.

> > og er der ikke planer om at integrere det i Ciscos portefølje?
>
> Nej.

Men måske omvendt, Cisco navnet skal måske bruges i Linksys portefølje.

I hvert fald har man lånt nogen skabeloner til silketryk, for jeg kan da
fremvise de første 6 produkter, hvor der både står Linksys og Cisco på
boksene...

http://www.linksys.com/press/tiffimage/sr224.tif
http://www.linksys.com/press/tiffimage/sd208.tif


--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg



Asbjorn Hojmark (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 29-07-03 22:48

On Tue, 29 Jul 2003 22:52:42 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>>> Hedder Linksys stadig Linksys

>> Ja.

> Indtil videre, vil jeg gerne tilføje helt for egen regning.

Cisco-folkene har i hvert fald sagt, at de ikke har planer om at
'opsuge' Linksys på samme måde som det har været tilfældet for
alle deres andre opkøb.

Linksys er faktisk et ret stærkt varemærke, i hvert fald i det
segment, de nu engang henvender sig til.

Men det ændrer naturligvis ikke noget ved, at forskellige
divisioner i Cisco sagtens kan låne viden og teknologi af
hinanden, og det bliver vel også tilfældet her.

>>> og er der ikke planer om at integrere det i Ciscos portefølje?

>> Nej.

> Men måske omvendt, Cisco navnet skal måske bruges i Linksys portefølje.

Det er vel trods alt forventeligt, når Linksys (firmaet) i dag
blot er en division i Cisco og "Linksys" (navnet) blot er et
registreret varemærke.

Det er sikkert oven i købet noget jura i det. (Bemærk fx at der
står "Copyright 2003 Cisco Systems" på Linksys' web-sider).

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Ulrik Lunddahl (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 30-07-03 20:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Cisco-folkene har i hvert fald sagt, at de ikke har planer om at
> 'opsuge' Linksys på samme måde som det har været tilfældet for
> alle deres andre opkøb.

Det er der ingen tvivl om.

> Linksys er faktisk et ret stærkt varemærke, i hvert fald i det
> segment, de nu engang henvender sig til.

Ja, over there sælges Linky's endda i seven-eleven, jeg har selv engang
spurgt en ekspedient i L.A. om hvad de blå bokse var til, han svarede "I
havent got an honest clue, but we sell a lot of them."

> Men det ændrer naturligvis ikke noget ved, at forskellige
> divisioner i Cisco sagtens kan låne viden og teknologi af
> hinanden, og det bliver vel også tilfældet her.

Ja, jeg mener dog det nye er at man også låner produktsegmenter, hvorfor
have produkter i det nedre SOHO segment med muligheder for kannon support og
hardware replacement aftaler, hvis man kan have et sidebrand med samme
support som resten af spillerene på markedet.

> > Men måske omvendt, Cisco navnet skal måske bruges i Linksys portefølje.
>
> Det er vel trods alt forventeligt, når Linksys (firmaet) i dag
> blot er en division i Cisco og "Linksys" (navnet) blot er et
> registreret varemærke.

Tjo, men man var ikke tvunget til at gøre det på den måde, jeg tror
simpelthen Cisco har købt adgangen til et nedre segment som de ikke kan nå
med deres eget navn.

Ikke ensbetydende med at jeg syntes der er noget forkert i det, tvært om er
jeg nok lidt imponeret over hvor smart det har vist sig at være.

> Det er sikkert oven i købet noget jura i det. (Bemærk fx at der
> står "Copyright 2003 Cisco Systems" på Linksys' web-sider).

Sikkert, det har jeg ikke evner til at overskue, heldigvis...


--
--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg



Asbjorn Hojmark (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 30-07-03 21:33

On Wed, 30 Jul 2003 21:30:03 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> Ja, jeg mener dog det nye er at man også låner produktsegmenter, hvorfor
> have produkter i det nedre SOHO segment med muligheder for kannon support og
> hardware replacement aftaler, hvis man kan have et sidebrand med samme
> support som resten af spillerene på markedet.

Jeg mener ikke, der er tale om at 'låne et segment'. Linksys
adresserer et segment (privatbrugeren), som Cisco aldrig har nået
eller forsøgt at nå (andet end via folks SP eller arbejdsgiver).

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste