CD-Brænder ?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-04-01 16:15

Hej NG,

Jeg har langt om længe fået købt mig en cd-brænder. Det er en standard
atapi/ide brænder fra LiteOn.

Mit spørgsmål er:
Kan jeg dele brænderen via samba ligesom med et alm. cd-drev, således at jeg
kan montere brænderen i min linux-server, dele den via samba til min W2K og
brænde en CD fra W2K maskinen?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Tommy

Dato : 03-04-01 17:04

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> kan montere brænderen i min linux-server, dele den via samba til min W2K og

Ja..

share den, husk at give brugere read-write rettigheder.

Hilsen tommy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-04-01 17:28

"Tommy" <tommy@coolscreen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja..
>
> share den, husk at give brugere read-write rettigheder.

Fedt, lige mens jeg venter på at postbudet skal komme med brænderen, giver
det større risiko for fejlbrændinger??

Mvh
Tonni Aagesen
--
For mail remove SPAM_ME_NOT
www.spyfluen.dk

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 03-04-01 17:38

> [...]
jeg
> kan montere brænderen i min linux-server, dele den via samba til min W2K

Nej.
Du kan godt dele filerne der ligger på brænderen, men et brændersoftwaren på
din W2K maskine vil ikke kunne finde brænderen i linuxboxen som et drev. Det
at brænde en CD er meget brænder-/hardwareafhængigt, og en så specifik
forbindelse kan samba langtfra levere, og det er da heller ikke målet for
protokollen).
Så det kan altså ikke lade sig gøre. Men du kan jo overføre det der skal
brændes til et bibliotek på linuxboxen, og så starte selve brændingen v.h.a.
et terminalprogram såsom CRT fra din W2K maskine.

NB. Husk at compile en ny kerne som understøtter SCSI-emulation for at få
ATAPI brænderen til at fungere på din linuxbox.

-mb

Fra : Jonas

Dato : 03-04-01 18:18

Hej Ng

Findes der packet writing software til Linux?, hvis der gør det burde
man kunne formatere en cd til packet writing, og share den. Jeg har
brændet cd´er over netværk i Windows på den måde. Dog kan man kun brænde
data cd´er på den måde, og formateringen tager over 50 MB.

Mvh
Jonas

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 03-04-01 18:29

> [...]
> brændet cd´er over netværk i Windows på den måde. Dog kan man kun brænde
> data cd´er på den måde, og formateringen tager over 50 MB.

Jeg tror ikke der findes noget der svarer til DirectCD til linux, og
specielt ikke noget der skal kunne "deles", da linux kræver at filsystemer
som skal deles med f.eks. samba, kendes af kernen.
Man kunne måske lave en daemon som fungerer som mellemlag mellem f.eks.
samba-requests via netværket og det DirectCD lignende filsystem på
brænderen, men jeg kan ikke forestille mig at nogen gider.

-mb

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 03-04-01 18:58

In <9ad1ff$ieg$1@sunsite.dk> "Martin Bundgaard" <kubrick@mail.dk> writes:

>Jeg tror ikke der findes noget der svarer til DirectCD til linux,

Jo da. Formattet hedder UDF.

http://linux-udf.sourceforge.net/

/Martin

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 03-04-01 19:13

> Jo da. Formattet hedder UDF.

Ok, det var jeg ikke klar over. Tak for oplysningen.

-mb

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 04-04-01 03:46

On Tue, 3 Apr 2001 18:38:25 +0200, Martin Bundgaard wrote:

> Så det kan altså ikke lade sig gøre. Men du kan jo overføre det der skal
> brændes til et bibliotek på linuxboxen, og så starte selve brændingen v.h.a.
> et terminalprogram såsom CRT fra din W2K maskine.

Strengt taget behøver det ikke være så low-tech. Her i år
2001 kan vi (stadigvæk) køre X11 og VNC over nettet og
således få glæde af de mange grafiske front-ends til
cdrecord - fra Windows

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : Dennis Haney

Dato : 04-04-01 12:32

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> writes:

> Strengt taget behøver det ikke være så low-tech. Her i år
> 2001 kan vi (stadigvæk) køre X11 og VNC over nettet og
> således få glæde af de mange grafiske front-ends til
> cdrecord - fra Windows

Igen een der har forvildet sig ud i de falske antagelser om at en
grafisk brugerflade er bedre end et ganske almindelig terminalvindue. :(

::: Davh
:::
::: Mother said that there would be days like this,
::: but she never said there would be so many!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-01 18:05

Hørt. Se selv her: http://webpages.mr.net/bobz/ttyquake/

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 01:46

On Wed, 04 Apr 2001 19:05:14 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hørt.

Thorbjørn altså, falder du mig i ryggen? Jeg troede godt at du
vidste, at jeg kan håndtere en tty.

> Se selv her: http://webpages.mr.net/bobz/ttyquake/

Al respekt (og for sjove anmeldelser!), men så hellere nethack
eller moria tror jeg.

--
Stig / shj@bigfoot.com
(hvis første unix-tty var en wyse 50)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-01 06:34

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Thorbjørn altså, falder du mig i ryggen? Jeg troede godt at du
> vidste, at jeg kan håndtere en tty.

Nej, nej, du er bare lidt nærtagende. Det behøver du ikke.

> Stig / shj@bigfoot.com
> (hvis første unix-tty var en wyse 50)

Vi havde nogen terminaler der var så dumme at "nn" ikke kunne køre på
dem. Ikke noget problem: Emacs + terminal-emulator-mode + nn. Og _så_
var vi lykkelige.

Jeg har iøvrigt brugt en Piccolo som Unix-tty. Det var en anelse
bøvlet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 01:42

On 04 Apr 2001 13:31:45 +0200, Dennis Haney wrote:

> Igen een der har forvildet sig ud i de falske antagelser om at en
> grafisk brugerflade er bedre end et ganske almindelig terminalvindue. :(

Dette bliver skrevet i vi(m), som jeg bruger som editor i tin, så
mon ikke det går?

Men nogle apps har fordel et GUI, f.eks. brænderprogrammer, så
den der ':(' kan du evt. bytte ud med en ':-/'!

--
Stig / shj@bigfoot.com
(windows workstation, unix servere)

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 04-04-01 15:44

> Strengt taget behøver det ikke være så low-tech. Her i år
> 2001 kan vi (stadigvæk) køre X11 og VNC over nettet og
> således få glæde af de mange grafiske front-ends til
> cdrecord - fra Windows

Selvfølgelig, men det er ligesom ikke kernen i spørgsmålet.

-mb

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 01:46

On Wed, 4 Apr 2001 16:43:37 +0200, Martin Bundgaard wrote:

> Selvfølgelig, men det er ligesom ikke kernen i spørgsmålet.

Undskyld.

--
Stig / shj@bigfoot.com