et par spørgsmål
Fra : Stefan

Dato : 27-07-03 17:36

1. Hvor stor en del af sine rentefradrag kan man trække fra i skat.

2. Hvordan defineres rådighedsbeløb af en kreditforening, og hvordan
fastsættes det ?

3. Lyder rådighedsbeløbet ikke rimeligt : ?

Vi er en familie på 2 voksne og et barn. Vi kigger på hus og vil have ca.
9000-10000 (afhængig af rentefradraget, som jeg havde problemer med at regne
ud) tilbage efter vi har betalt hus m. "det hele", bil inkl.- benzin,
forsikringer, fagforeninger, daginst., telefon, internet, abonnementer,
lån - altså alt hvad jeg kunne komme i tanke om. Dvs. at vi endnu ikke har
sparet noget op til uforudsete udgifter. Normalt lever vi for 3000-3500 kr.
pr. md. (mad, cigaretter, mv.). Derudover har vi selvfølgelig udgifter til
gaver nyanskaffelser mv. Derfor regner jeg med at vi kan sætte ca. 2000
tilside hver måned til detuforudsete .

Vi har en husstandsindkomst på ca. 500.000 kr pr år og huset koster 800.000.
Burde det ikke kunne hænge sammen ?

Hvis rådighedsbeløbet er for lavt, kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan
andre familier får det til at hænge sammen.

Mvh

Karina

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-07-03 20:58

"Stefan" skrev:

> 1. Hvor stor en del af sine rentefradrag kan man trække fra i skat.

Regn med 33 %. Det er ikke helt skævt. Men den rigtige procentsats
afhænger af hvilken kommune du bor i.

> Vi har en husstandsindkomst på ca. 500.000 kr pr år og huset koster
800.000.
> Burde det ikke kunne hænge sammen ?

Jo, det vil jeg mene.

Du kan i øvrigt bruge realkreditselskabernes hjemmesider til at udregne
præcis hvad et givent lån vil koste incl. rentefradrag og bidrag til
kreditforeningen.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : David T. Metz

Dato : 29-07-03 09:05

Kenn Gerdes kalligraferede, i

> Regn med 33 %. Det er ikke helt skævt. Men den rigtige procentsats
> afhænger af hvilken kommune du bor i.

Æh, det du beskriver er skatteværdien af rentefradraget. Svaret på
spørgsmålet er at hele renteudgiften kan trækkes fra, men det sker i
kommune+amt+kirke+bundskatten. Da renteudgiften fradrages i evt.
kapitalindkomst kan skatteværdien være højere (da man kan betale en højere
marginalprocent af kapitalindkomst)

> Jo, det vil jeg mene.
>
> Du kan i øvrigt bruge realkreditselskabernes hjemmesider til at
> udregne præcis hvad et givent lån vil koste incl. rentefradrag og
> bidrag til kreditforeningen.

Ikke helt, da de beregninger tager udgangspunkt i en kapitalindkomst på 0
kr. Men hvis man har det så passer det (forskellen er ikke stor før man har
en betragtelig kapitalindkomst).

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 29-07-03 16:28

"David T. Metz" skrev:

> Æh, det du beskriver er skatteværdien af rentefradraget.

He - det har du da ret i :).

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-07-03 21:11

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in news:bg59r4$611$1@sunsite.dk:

> Æh, det du beskriver er skatteværdien af rentefradraget. Svaret på
> spørgsmålet er at hele renteudgiften kan trækkes fra, men det sker i
> kommune+amt+kirke+bundskatten.

Renteudgifter kan ikke fradrages i bundskatten, medmindre den samlede
kapitalindkomst er positiv

Da renteudgiften fradrages i evt.
> kapitalindkomst kan skatteværdien være højere (da man kan betale en
> højere marginalprocent af kapitalindkomst)

Enig

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 31-07-03 16:57

Poul Christensen kalligraferede, i
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in

> Renteudgifter kan ikke fradrages i bundskatten, medmindre den samlede
> kapitalindkomst er positiv

Ups, ja. Det gik lidt for hurtigt.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : J. Nielsen

Dato : 29-07-03 23:31

"David T. Metz" wrote in message news:<bg59r4$611$1@sunsite.dk>...

> [...]
> kommune+amt+kirke+bundskatten. Da renteudgiften fradrages i evt.
> kapitalindkomst kan skatteværdien være højere (da man kan betale en højere

Der er ikke fradragsret for renteudgifter i bundskatten, men alene i
amts-, kommune- og kirkeskatten.

Mvh.

J. Nielsen

Fra : David T. Metz

Dato : 29-07-03 09:15

Stefan kalligraferede, i news:bg0uut$1jnd$1@news.cybercity.dk
> Vi har en husstandsindkomst på ca. 500.000 kr pr år og huset koster
> 800.000. Burde det ikke kunne hænge sammen ?

Jo. Tommelfingerregel: Jeres bruttoindkomst skal være 3-4 gange så stor som
bruttoydelsen på boligen (evt. inkl. forudsigelige vedligeholdelsesudg.)

Et hus til 800.000 koster vel ca. 63-72.000 brutto så det skulle være uden
problemer.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"