Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Told på gaver fra USA?
Fra : Jonas Nielsen

Dato : 27-07-03 15:36

Hej

Jeg har en bekendt der bor i USA.

Hvis nu hun vil sende mig en gave, fx elektronik, kan man så risikere at der
kommer told/afgifter på det??

Uanset hvad regler måtte sige, så finder jeg det meget urimeligt, hvis det
er tilfældet!
Kan det - i teorien - undgås ved at man "ompakker" fx elektronik så det ikke
ser nyt ud?

Jeg er ikke meget inde i toldregler m.m., men er der en chance for at vi på
længere sigt slipper på told fra ikke-EU lande?

MVH Jonas Nielsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-07-03 20:21

"Jonas Nielsen" <jonas@festudvalget.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nu hun vil sende mig en gave, fx elektronik, kan man så risikere at
der
> kommer told/afgifter på det??

Det er ikke alle varer der er toldbelagt. Tolden på elektronik ligger svjh
omkring 4%, alt efter hvad det er for noget.
Det der gør meget mere "ondt" er momsen, der skal betales af varens pris
plus evtl told plus fragtomkostninger og evtl forsikring.
Jeg ved ikke om der er en bundgrænse, når man snakker om gaver.

Nico

Fra : Mark Beaumont

Dato : 28-07-03 04:22

Jonas Nielsen wrote:
> Jeg har en bekendt der bor i USA.
> Hvis nu hun vil sende mig en gave, fx elektronik, kan man så risikere
> at der kommer told/afgifter på det??

Ja, når du får gaver fra venner og familie i udlandet (uden for EU),
skal du betale told, moms og toldekspeditionsgebyr, hvis hele
forsendelsens værdi overstiger 340 kr.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0

> Kan det - i teorien - undgås ved at man "ompakker" fx elektronik så
> det ikke ser nyt ud?

Nej, reglerne gælder også for brugte ting.

> Jeg er ikke meget inde i toldregler m.m., men er der en chance for at
> vi på længere sigt slipper på told fra ikke-EU lande?

Næppe.

Vh Mark

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-07-03 07:07

On Sun, 27 Jul 2003 16:35:38 +0200, "Jonas Nielsen"
<jonas@festudvalget.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har en bekendt der bor i USA.
>
>Hvis nu hun vil sende mig en gave, fx elektronik, kan man så risikere at der
>kommer told/afgifter på det??

Som nævnt andetsteds i denne tråd, så kan du sagtens risikere told og
moms selv på gaver sendt til dig (hvis de ligger over et vist beløb).

Som afsender er det et spørgsmål om, hvor ærlig man vil være, og hvad
man skriver på tolddeklarationen. Jeg har gennem 7-8 år sendt mange
gaver til familie og venner i Danmark og ikke en eneste af dem er
blevet pålagt afgifter. Også selvom nogle af pakkerne var store og
indeholdt gaver langt over den fastlagte grænse. Tricket har været, at
jeg i de fleste tilfælde har "nedskrevet" den reelle værdi, men jeg
har altid nævnt alt, hvad der var indeholdt i pakkerne. Det har mange
gange været en lang liste, men ofte med latterlig lave beløb på visse
ting. Nogle gange har jeg anført ting som værende brugte...

Hvis vi nu antager, at din bekendte sender dig brugt elektronik som
han/hun har købt på eBay, så kan vedkommende vel nemt skrive et
troværdigt beløb på deklaretionen? Bare en tanke

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Julemanden

Dato : 28-07-03 20:26

Lars Ehlers <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in

> Som afsender er det et spørgsmål om, hvor ærlig man vil være

Man skal aldrig være ærlig overfor Told & Skatterøverbanden - de er nogle
svin.

> Det har mange
> gange været en lang liste, men ofte med latterlig lave beløb på visse
> ting. Nogle gange har jeg anført ting som værende brugte...

Man kan vel også vedlægge en reparationsseddel, og skrive at man ikke kunne
reparere den vare som blev sendt fra DK - altså en returnering af en DMA
sag
Man skal vel ikke betale moms hvis nogen i DK sender noget til rep i USA,
og dem i USA så sender det tilbage - eller hvad ?

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-07-03 05:52

"Julemanden" <Julemanden@Julemanden.> skrev i en meddelelse
> Man skal vel ikke betale moms hvis nogen i DK sender noget til rep i USA,
> og dem i USA så sender det tilbage - eller hvad ?

Jo man skal, ihvertfald hvis man følger bogen. Reparation er passiv
forædling ("aktiv forædling" er hvis produktet udbygges o.l.), og så betaler
man told og moms af reparationspris, forsikring, fragt. Hvis der ikke kan
repareres, betragtes reparationsprisen som værende 0, og det må betyde at
man stadigvæk betaler moms af den danske del af fragten.....
Jeg havde noget lignende i slutningen af 80'erne, men det kan jo være lavet
om siden.

Nico

Fra : Theis_Olsen

Dato : 15-08-03 17:45

Att.: LARS EHLERS

Lars, har du en email adresse? Jeg er MEGET int. i at høre mere om
hvordan jeg gør når jeg sender vare til familien i DK fra USA.
Håber du vil hjælpe.
Skriv til mig på: Neuromancer@mail-online.dk
Med venlig hilsen
T. Olsen