Tele2´s udspionering for magthaverne ?
Fra : Troldhans

Dato : 27-07-03 13:39

Hejsa
Har hørt og læst mange artikler om hvorledes Tele2 i en perioden på 5 år,
bl.a har kopieret alt email som er sendt til Tvind - altså stjålet deres
private brevet og kopieret dem, for bagefter at lægge dem tilbage uden at
sige noget. (ja jeg ved godt man bare popper POP3 boksen med
serverparameteren at posten skal blive liggende indtil tvind selv popper).

Der der er jo tale om tyveri og udspionering for magthaverne i regimet.

Mit spørgsmål er nu, om andre ISP'ere end Tele2 også stjæler alt
kommunikation på linien, for senere at kunne misbruge det økonomisk og
politisk ?

PS Det er et faktum at Tele2 gør det, det sagde de selv i retten

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-03 16:12

--
Mvh,
Ole

> [...]
> politisk ?
>
> PS Det er et faktum at Tele2 gør det, det sagde de selv i retten

Det vel kun legalt hvis der foreligger en dommerkendelse ?
I øvrigt synes jeg emnet er af yderste vigtighed og det burde forbi dk.-------.jura

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-07-03 20:41

> [...]
> private brevet og kopieret dem, for bagefter at lægge dem tilbage uden at

Det er alle Internet udbydere moralsk (backup...) og juridisk
(antiterror...) forpligtet til. Normalt bør man dog kun gemme det i et år.

> Mit spørgsmål er nu, om andre ISP'ere end Tele2 også stjæler alt
> kommunikation på linien, for senere at kunne misbruge det økonomisk og
> politisk ?

Andre ISPere gemmer meget kommunikation på linien. De gør det alle af
økonomiske og politiske/juridiske årsager, men ingen af udbyderne mener at
de gør det, for at misbruge det.

> PS Det er et faktum at Tele2 gør det, det sagde de selv i retten

Kan du skaffe dokumentation på at Tele2 har sagt at de gør det for at
'misbruge' det ?

Niels Dybdahl

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-03 21:21

In article <3f242ac5$0$76067$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Niels Dybdahl wrote:

> Det er alle Internet udbydere moralsk (backup...) og juridisk
> (antiterror...) forpligtet til. Normalt bør man dog kun gemme det i et år.

Med en dommerkendelse kan der sagtens være tale om perioder på over et
år, på lige fod med telefonaflytninger og anden indgriben i
meddelelseshemmeligheden. (Retsplejelovens kapitel 71)

--
Andreas Plesner Jacobsen | How can you think and hit at the same time?

Fra : Troldhans

Dato : 27-07-03 22:28

"Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk> wrote in

> Det er alle Internet udbydere moralsk (backup...) og juridisk
> (antiterror...) forpligtet til. Normalt bør man dog kun gemme det i et
> år.

Nu er det bare sådan, at jeg skide på hvad de moralsk og juridisk er
forpligtet til - det skal modarbejdes så godt man nu kan. Det vil altså
sige at man ikke skal benytte sin POP hos sin hoved ISP, hvis man ikke vil
have de stjæler posten.

Hvis man kører egen mailserver, kan de så også stjæle alt post ? (man må jo
så lægge sin backup MX i udlandet og flytte den regelmæssigt, eller helt
droppe den med lav timeout, og så leve med at mail tilbagesendes hvis ens
egen server er nede ?

Eller er egen mailserver ligeså risikabelt, så man må anvende PGP på alt og
have box hos Hushmail. Jo man kan jo også have VPN til en server Nigaragua,
og lade dennes IP hente webmail på falske identiteter rundt om i verden, og
gennen anonymizer-services.

Hold da kæft hvor er de dumme, hvis de tror de kan styre internettet

Men lektien må være at man aldrig skal have web/mailhotel eller backup MX
hos sin egen ISP, og heller ikke have et DK domæne, for så kan de bare få
DK-hostmaster til at svinestreger

> Kan du skaffe dokumentation på at Tele2 har sagt at de gør det for at
> 'misbruge' det ?

Nej - men de skal ikke have muligheden. Før eller siden bliver sådan noget
misbrugt.

Taberne bliver som altid os almindelige brugere. Dem som vil være anonyme
kan sagtens være det. Og har man penge nok så etablerer man jo bare to-vejs
satellit, så finder de ikke og en skid.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-03 22:34

In article <bg1g4h$fa6$1@sunsite.dk>, Troldhans wrote:

> [...]
> droppe den med lav timeout, og så leve med at mail tilbagesendes hvis ens

Din access-udbyder vil stadig i mange tilfælde kunne sniffe på din
forbindelse.

> Nej - men de skal ikke have muligheden. Før eller siden bliver sådan noget
> misbrugt.

Det er ikke en ny mulighed, det er samme lovgivning der giver politiet
adgang til din papir-post i nogle tilfælde.

--
Andreas Plesner Jacobsen | No one knows what he can do till he tries.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 27-07-03 23:05

Troldhans wrote:
> Hvis man kører egen mailserver, kan de så også stjæle alt post

Ja, men det kan undgåes ved at pakke mailserveren ind i staniol.

--
Morten!

Fra : John Sahl

Dato : 27-07-03 23:15

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Ja, men det kan undgåes ved at pakke mailserveren ind i staniol.

Damn, jeg troede det var forchromede servere jeg så i
serverrummet og så var det bare staniol.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-03 00:04

> Nu er det bare sådan, at jeg skide på hvad de moralsk og juridisk er
> forpligtet til

Du er ligesom nødt til at forholde dig til landets lovgivning.

> - det skal modarbejdes så godt man nu kan. Det vil altså
> sige at man ikke skal benytte sin POP hos sin hoved ISP, hvis man ikke
vil
> have de stjæler posten.

Stjæle? Mener du tyveri i lovens forstand? Det ville klæde dig at bruge
mere relevante termer.
Men ja. Din ISP kan "stjæle" alt på linjen.

> [...]
Nigaragua,
> og lade dennes IP hente webmail på falske identiteter rundt om i

VPN og PGP kan de onde ISP'er sagtens bryde. Så du må finde på noget
sikrere.

> Hold da kæft hvor er de dumme, hvis de tror de kan styre internettet

Hvem snakker du om her?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Troldhans

Dato : 28-07-03 01:12

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3f245a72$0$83048
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> VPN og PGP kan de onde ISP'er sagtens bryde.

Den tror jeg ikke på - 4096-bit RSA kryptering - godmorgen Martin

> Hvem snakker du om her?

Magthaverne og regimets lakajer og bødler.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-03 07:15

> Den tror jeg ikke på - 4096-bit RSA kryptering - godmorgen Martin

Jeg forstår ikke hvorfor netop denne del af din argumentation har noget
med virkeligheden at gøre.

Fra : Troldhans

Dato : 28-07-03 11:06

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3f24c045$0$83043
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg forstår ikke hvorfor netop denne del af din argumentation har noget
> med virkeligheden at gøre.

Typisk Dansk reaktion. Man lukker øjne og forholder sig passivt til
magtmisbrug og forbrydelse i offentlig tjeneste. VI Danske tror altid vi er
bedre end andre, og har bedre offentlige systemer og forvaltninger - men
nej. Retssikkerheden i forhold til magthaverne eksisterer ikke. Jeg håber
aldrig for dig at du kommer til at opleve det

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-03 11:22

> Man lukker øjne og forholder sig passivt til
> magtmisbrug og forbrydelse i offentlig tjeneste.

Nej det gør jeg ikke.
Men kan du påvise at noget sådant er sket?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-07-03 21:37

"Troldhans" <troldhans@troldhans.> skrev i en meddelelse

KLIP

> Typisk Dansk reaktion.

Hvorfor flytter du så ikke sammen med din backup MX til Nicaragua.

Så slipper du også for VPN.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-03 08:26

In article <3f245a72$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> VPN og PGP kan de onde ISP'er sagtens bryde. Så du må finde på noget
> sikrere.

Nej, vel?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Reality always seems harsher in the early morning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-03 08:42

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, vel?

Joda.. De stjæler bare computerkraft ved alle deres kunder, så er det en
smal sag.
(Så skulle sarkasmen vist være tydeligere denne gang)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-03 09:52

In article <3f24d3e3$0$83067$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> (Så skulle sarkasmen vist være tydeligere denne gang)

Tak.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Oh no, not again.

Fra : Claus P.

Dato : 28-07-03 09:55

> [...]
> smal sag.
> (Så skulle sarkasmen vist være tydeligere denne gang)

Her et link til en fuldstændig aflytningssikker transmissionsform:
http://news.com.com/2100-1001-257064.html?legacy=cnet

Den er baseret på RFC1149

MVH CP

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-03 17:48

"Claus P." <clausplougmann@get2net.dk> wrote:

>Her et link til en fuldstændig aflytningssikker transmissionsform:

Den kan da sagtens aflyttes. Det kraever bare et jagtgevaer.

Men det er naturligvis en fordel, at aflytningen ikke kan
foretages, saa den er usynlig for de aflyttede - medmindre de
allerede i forvejen accepterer et paent pakketab.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-07-03 20:47

> Den kan da sagtens aflyttes. Det kraever bare et jagtgevaer.

Nu kræver IP-protokollen jo ikke at man sender alle pakkerne med samme
bærer, så hvis man bruger nogle stykker er det nok ret usandsynligt at
ISPerne får ram på dem alle. (packetdrops får en helt ny betydning her)

Så jeg vil også stærkt anbefale denne transmissionmetode til Troldhans. En
af bærerne kunne man kalde for Piphans (Troldhans og Piphans, det lyder da
meget godt)

Transmissionmetoden ville også have positiv indflydelse på kvaliteten af
indlæggene på usenet.

Niels Dybdahl

Fra : Peter Svendsen

Dato : 05-08-03 11:55

Måske et sidespring og så alligevel ikke, men hvem har egentlig adgang til
logfilerne i det daglige ? Er det: Jurister eller betroede medarbejdere
eller alle medarbejdere.

Jeg har tillid til at ISP'erne bruger deres sunde fornuft, men er her ikke
en potentiel mulighed for at en medarbejder kan lave en log på en kunde med
henblik på at misbruge f.eks bankoplysninger ?

Med andre ord hvem og hvor mange har adgang til logfilerne ? Har man en
liste med 10 navne eller er det alle fra praktikant til direktør ?
Opbevares de i et aflåst serverrum eller har alle adgang til dem via
intranettet ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-03 13:26

"Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk> skrev:

> Det er alle Internet udbydere moralsk (backup...) og juridisk
> (antiterror...) forpligtet til. Normalt bør man dog kun gemme det
> i et år.

Der er ingen forpligtelse til at gemme afsendte emails. Der er en
forpligtelse til at gemme trafikdata.

--
Morten http://miljokemi.dk