Hjælp, hvordan fanger man fisk????
Fra : Anonym fisker

Dato : 27-07-03 06:35

Hejsa,

Jeg holder mig lige lidt anonym, min veninde skal helst ikke finde ud af, at
jeg beder om hjælp her......

Min veninde er begyndt at interessere sig for at fiske, og dum som jeg var,
så mobbede jeg hende lidt. Jeg mener hvor svær kan det være? En line, krog
og et stykke brød, og så ud i vandet med hele skidtet, så kommer fiskene
nok, hmmm.... er blevet lidt klogere, suk!
Prøvede nummeret første aften, hvor hun stod med professionel udstyr, og jeg
stod med en line, krog og et stykke brød. Ingen af os fangede noget :o/

Jeg måtte erkende, at det er lidt svært at få en krog ret langt ud i vandet
ved kysten uden stang, så jeg investerede også i en stang, masser af blink,
bundfang og kroge. Men nu har jeg fisket en uge, og fangsterne er: 2
krabber, den ene kroget i bagdelen, den anden havde bidt sig fast i
maddingen, og nægtede på det kraftigste at slippe før den havde spist ormen
på krogen. Der ud over 2 muslinger, som havde lukket sig om krogen. Det
resultat bliver man jo ikke ligefrem mæt af.

Jeg kunne godt tænke mig at fange et par skrubber, hvordan pokker gør man
det, er vandet for varm lige for tiden, og er der alternativ madding til
orm, som jeg har lidt svær ved at få fat i her? Jeg har prøvet med
PowerBait, rejer, brød og børsteorm, dog uden held.

Håber at få nogle gode idéer råd fra jer her.

Mvh
Nybegynderen der har fået nyt syn på lystfiskeri.

Fra : Anders og Berit

Dato : 27-07-03 09:59

På denne årstid skal du som regel finde de flade på lidt dybere vand. Når du
alligevel færdes rundt via vort samfunds i øvrigt udmærkede infrastruktur,
så noter dig fx. steder på moler og lignende hvor andre fisker.

Af de agn du nævner, er børsteormene de nemmeste. Rejer duer også, brug de
kogte med skal. Hiv hovedet af og brug kroppen. De sidder dog ikke nær så
godt som sand- og børsteorm på krogen.

Hvis den bund du fisker på er "broget", så kast dit forfang ud på de lyse
pletter, fladfiskene holder af sand og grusbund. Også ålegræs er fint. Hav
en kraftig handske med så du også kan håndtere en fjæsing, de er ikke
usædvanlige på denne årstid, og har de en god størrelse, er de fine
spisefisk.

Det med krabberne er svært at undgå helt her om sommeren. Man kan minimere
krabbefodringen ved at lave sit forfang med flydeperler foran krogen,
således at agnen bliver båret 15-20 cm op fra bunden..

Se http://www.surfcastingklub.dk/ her er mange forslag til
forfang og andet godt. Og mange af de viste kan laves simplere, hvis ikke
man kaster med tungt grej.

Held og lykke med jagten
Anders

Fra : Allan Hempel

Dato : 28-07-03 15:27

Hej.

Jeg fik ikke fat i hvad du prøver at fange og hvor, men man har altid størst
fangstchancer ved aktivt fiskeri, dvs. konstant indspinding.

Fra : Kim J.

Dato : 28-07-03 20:33

Hejsa Alan,

"Allan Hempel" <Nissenhempel@post.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg fik ikke fat i hvad du prøver at fange og hvor, men man har altid
størst
> fangstchancer ved aktivt fiskeri, dvs. konstant indspinding.

Pokkers også, jeg du'er ikke til at være anonym, min veninde gennemskuede
mit indlæg, æv! (Læser hun dette nægter jeg alt, der må vær en der plagierer
mig).

Dette er min anden uge som professionel lystfisker (uden fangst, bortset fra
2 krabber og 2 stk. musling), hvilket man sgu' ikke bliver særlig mæt af.
Skal lige nævnes, at jeg har fisket næsten hver dag i de sidste 2 uger,
ferien skal jo udnyttes, ik'

Jeg er mest til kystfiskeri, da jeg holder meget af strandene på østkysten
af Jylland. På nuværende tidspunkt er jeg nået der til, at jeg er næsten
ligeglad med hvad jeg fanger, bare det ikke er en krappe eller musling, og
man kan slå kræet op i en kogebog. Kunne nu godt tænke mig at fange noget
fladt, men ørred eller for den sags skyld fjæsing var da heller ikke af
vejen, kan det spises, så skal det edderbroderme også spises.

Kunne godt have lidt mistanke om, at vandet er for varmt til at man kan
fange noget ved kysten lige for tiden, men som nævnt (håber min veninde ikke
får øje på dette indlæg) så har jeg ikke en skidt forstand på det, og jeg
overvejer om det ikke var nemmere at skyde fiskene. Jeg har set flere
ørreder springe, men at få dem til at bide, grrrrrrr...... Det er lidt flovt
dette her, for jeg er kommet til at prale omkring min store erfaring som
lystfisker, hvilket var for 25 år siden som knægt i Vejle å, hvor gamle
damer stod og fodrede ænder med brød, og vi knægte så smed kroge i åen med
brød på, da der var mange ørreder som samlede sig for at snuppe brødet fra
ænderne, og vi på det nærmeste bare kunne hive dem op, øhhhh....
selvfølgelig, når ænderne ikke lige var der, det var jo ikke andesteg vi
ville have.

Alle gode råd modtages med glæde, øhhhhh.... tager det mon lang tid at få
jagttegn, og er der mon regler om, at man ikke må skyde fisk?

Mvh
Kim, øøøøøøøhhhhhh shit, den anonyme lystfisker........

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 29-07-03 10:59

> [...]
>
> Mvh
> Kim, øøøøøøøhhhhhh shit, den anonyme lystfisker........

Prøv aften/nat eller tidligt morgen.

Hvis vandet bliver for varmt trækker mange fisk væk fra kysten om dagen.

MVH
Lars Helmer Andersen