subdomæne
Fra : Klaus Kristensen

Dato : 27-07-03 00:15

Hej

Er der en der har et lille script til brug ved subdomæner som gør
følgende:

abc.domæne.dk/xyz/

som så peger på:

domæne.dk/abc/xyz/

På forhånd tak.
Klaus K.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-03 00:58

"Klaus Kristensen" <chkNOSPAM@superbruger.dk> wrote in

> Er der en der har et lille script til brug ved subdomæner som gør
> følgende:
>
> abc.domæne.dk/xyz/
>
> som så peger på:
>
> domæne.dk/abc/xyz/

UTESTET:
<?php
   $new_url = eregi("^[az09]\.", $_SERVER["HTTP_HOST"]);
   $new_url = "http://domæne.dk/$new_url/xyz/";
   header("HTTP/1.0 302 Moved Permanently");
   header("Location: $new_url");
   echo "Redirecting to $new_url";
?>

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Jimmy

Dato : 27-07-03 09:07

"Klaus Kristensen" <chkNOSPAM@superbruger.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der en der har et lille script til brug ved subdomæner som gør
> [...]

Det er ret let.

Mit script tager ikke højde for mapper, men kigger kun på selve domænet og
subdomænet:

<?php
switch ($HTTP_SERVER_VARS['HTTP_HOST'])
{
case "foo.bar.dk":
header("Location: http://bar.dk/foo/");
break;
}
?>

Mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-03 10:14

Jimmy skrev:

>Det er ret let.

Måske, men dit svar løser ikke det stillede spørgsmål.

Prøv at give det "foo.bar.dk/foobar/".

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 27-07-03 10:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Måske, men dit svar løser ikke det stillede spørgsmål.

Jeg angav dets begrænsninger, hvilket du klippede væk.

/Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-03 12:21

Jimmy skrev:

>Jeg angav dets begrænsninger, hvilket du klippede væk.

Jow jow, men hvorfor poster du et svar der ikke løser mandens
problem?

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-03 12:49

> Jow jow, men hvorfor poster du et svar der ikke løser mandens
> problem?

Fordi det kan give en ide om hvordan problemet løses ?

Fra : Jimmy

Dato : 27-07-03 13:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Jow jow, men hvorfor poster du et svar der ikke løser mandens
> problem?

Du er ny her.
Det ville klæde dig meget, om du fulgte gruppen i et stykke tid før du
hovedløst begynder at kritisere de skribenter i gruppen, som rent faktisk
bidrager med konstruktive løsningsforslag.

Prolemer i programmeringsverdenen er ikke sorte og hvide.
De kan løses på mange forskellige måder.

Derfor er det vigtigt, at man får flere vinkler så man kan producere den
optimale løsning.

Hvor er dit bidrag til løsningen?

/Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-03 14:18

Jimmy skrev:

>Du er ny her.

Jamen dog!

>Det ville klæde dig meget, om du fulgte gruppen i et stykke tid

Ægget vil lære hønen.

>Prolemer i programmeringsverdenen er ikke sorte og hvide.
>De kan løses på mange forskellige måder.

Ja, men de kan også ikke-løses. Det hjælper ingen.

>Hvor er dit bidrag til løsningen?

Her:

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 27-07-03 14:29

> Jamen dog!

> Ægget vil lære hønen.

> Ja, men de kan også ikke-løses. Det hjælper ingen.

Det har du ingen anelse om.
Du har en forventning om at en spørger er i stand til med 100% nøjagtighed
at beskrive hans problem.
Dette er en forkert antagelse.
I næsten alle programmeringsspørgsmål er der flere løsninger.
Det kan derfor gavne meget, om man får flere løsninger præsenteret.

Tag et nyligt eksempel fra dk.edb.database.
Spørger ønsker hjælp til at synkronisere to separate databaser med mp3-filer
via SQL.
Jeg siger dette er en forkert fremgangsmåde og løsningen ikke er databaser
men f.eks. Windows Commander.
Spørger siger han anvender Unix og får derefter forslået Unix-programmet
Unison.
Dette løste hans *reelle* problem.
Han fik ikke løst sin SQL-forespørgsel, da den var unødvendig.
Point in case -> Der er flere løsninger til et givent problem.

Du kommer med dine dk.forbruger-forventninger til løsninger, men det
fungerer ikke herinde.
Et spørgsmål i dk.forbruger om hvor man køber billige sodavand kan ikke
besvares med hvor man køber billige øl.
Men det vil det kunne her.

> Her:
>
> Xfut dk.admin.netikette

Da du ikke hat sat fut rigtigt vil det ikke havne der.
Desuden er det ikke en konstruktivt eller befordrende for gruppen at forsøge
at konvertere den til en debatgruppe omkring andet end det den er designet
til.

Vi har i mange andre grupper set dig tage fejl.
I særdeleshed når du har set mit navn og derefter blot skimmet indlægget og
tolket det ind i det du ville for derefter at skrive en post baseret på din
misfortolkninger, hvorefter du mtte sende endnu et undskyldende indlæg.

Forsøg at lægge denne vane fra dig og spring mine indlæg over hvis du har et
problem
med dem.

Du bidrager ikke med andet end unødig støj, hvilket denne tråd er et godt
eksempel på.

/Jimmy

Fra : JMo.

Dato : 27-07-03 18:39

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in

> Jow jow, men hvorfor poster du et svar der ikke løser mandens
> problem?

Måske fordi det er så langt man umiddelbart kan komme med PHP??

Så vidt jeg umiddelbart kan gennemskue, vil den komplette løsning på
mandens problem kræve yderligere værktøjer, som f.eks. Apaches mod_rewrite.
Men det kræve jo at spørgeren har Apache, *og* har mulighed for at
installere dette. Men når der bliver spurgt efter "fattigmands-subdom's",
er det som regel fordi man ikke har mulighed for selv at skrue på serveren.

Et andet alternativ ville være at angive dir's som

sub.domain.tld/index/fakedir/

hvor index er en php-fil (index.php), der parser det kaldte. Men så vil
*alle* fakedirs' skulle ligge *under* /index/. Stadig ikke en optimal
løsning.

Så alt i alt var Jimmy forslag vel ret fornuftigt, da det løser "halvdelen"
af spørgerens problem - og løser det så langt man umiddelbart kan med PHP.
Det er jo trods alt en PHP-gruppe der blev spurgt i, og ikke fx en Apache-
gruppe.

Fra : Klaus Kristensen

Dato : 27-07-03 22:53

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvor index er en php-fil (index.php), der parser det kaldte. Men så vil
> *alle* fakedirs' skulle ligge *under* /index/. Stadig ikke en optimal

Tak for svarene.

Der er oprettet en såkaldt wildcard-dns på domænet (Apache server), kan det
hjælpe mig videre ?

/Klaus K.

Fra : JMo.

Dato : 27-07-03 23:17

> Der er oprettet en såkaldt wildcard-dns på domænet (Apache server),
> kan det hjælpe mig videre ?

Ikke mht. problematikken omkring sub-dirs. Wildcard i DNS'en er det der gør
at sub1.domain.tld og sub2.domain.tld alle bliver besvaret af domain.tld.

Men dermed vil sub1.domain.tld/dir/ blive sendt til domain.tld/dir/ - men
det kræver jo så at domain.tld/dir/ er oprettet.

Det du ønskede var at sub1.domain.tld/dir/ blev sendt til
domain.tld/sub1/dir/ - det kræver med standard-setup at domain.tld/dir/ er
oprettet, *og* der deri ligger en index.php der hiver data fra
domain.tld/sub1/dir/ - du er altså nødt til at oprette alle mapper fra
/sub1/ under / - fx. /sub1/dir1/ skal oprettes som /dir1/ osv.

For at undgå dette bøvl skal du have installeret mod_rewrite på din Apache
- men hvis du ikke selv kan pille ved serveren bliver det jo noget
besværligt.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 28-07-03 12:19

Af ren og skær interesse:

<? echo "Du skrev ".$HTTP_SERVER_VARS['HTTP_HOST']; ?>

i min localhost/index.php

og beder om http://abc.localhost får jeg en 404.

Hvor skal det smarte script placeres eller hvilken indstilling skal ændres i
serveren for at redirrigere abc.localhost til localhost, således at jeg kan
foretage en videre prossecering?

Morten

Fra : JMo.

Dato : 28-07-03 16:21

Morten Winkler Jørgensen <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> wrote in

> [...]
> ændres i serveren for at redirrigere abc.localhost til localhost,
> således at jeg kan foretage en videre prossecering?

Du skal tjekke at du har wildcard i din DNS, således at den svarer på alle
*.domain.tld, og ikke blot på www.domain.tld og domain.tld

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-07-03 11:26

> Er der en der har et lille script til brug ved subdomæner som gør
> følgende:
>
> abc.domæne.dk/xyz/
>
> som så peger på:
>
> domæne.dk/abc/xyz/

http://bennynissen.dk/inc.phps

Det kræver blot, at der i alle filer i mappen xyz er include('inc.php')

Desuden skal alle ønskede mapper oprettes:

Eks.:
Mapper: sub/images og images

Mapper: nysub/images og images

Mapper: nysub/filer og filer

Du kan så angive en url som http://nysub.domæne.dk/filer/download.php

Filen domæne.dk/filer/download.php skal så blot indeholde include('inc.php')
Der vil så blive redirected til domæne.dk/nysub/filer/download.php

.... men det giver en frygtelig mappestruktur.

På min egen side includer jeg blot de ønskede dokumenter (som alle ligger i
samme mappe). Se:
http://bennynissen.dk/index.phps

--
Benny Nissen