Familiehund 3
Fra : HappyDane

Dato : 26-07-03 20:19

Ja, så kom Zari hjem til os.
Køreturen gik godt, ingen køresyge eller
opkast

Hun var, selvfølgelig, ret godt oppe og køre,
så vi havde sendt børnene op på deres værelse,
for hvis nu det bare blev for meget for hende.

Hun fes forvirret rundt (i hundesnor) og susede
ind i huset som en hvirvelvind, hvæs piv, så fløj
hun ud igen, og efter hende kom en oppustet kat!
Hun blev faktisk overfaldet af en kat, og er blevet
det 3 gange nu.
Så vores frygt for, hun skulle fare på katten,
blev lidt til grin.
Indtil videre, har hun ikke gjort katten noget, men
hendes tålmodighed varer vel ikke ved.

Så spørgsmålet er hvordan vi forholder os til situationen.
Vi har gjort sådan, at kattene har deres domæne på
badeværelset (kattebakke, mad og vand), og der må Zari
ikke komme ud. Kattene er pt mest udendørs.
Men hvad kan vi gøre for at katten ikke farer i flæsket på
hende igen?
Er det et spørgsmål om tid?

Mvh

Christina og Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-07-03 22:21

"HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke komme ud. Kattene er pt mest udendørs.
> Men hvad kan vi gøre for at katten ikke farer i flæsket på

Hejsa

Vores hvalp oplevede nøjagtigt det samme da han kom hjem til os for små 3
mdr siden. Og nu kan de lige så fint ligge ved siden af hinanden på gulvet i
stuen. Og vores han kat kommer os gerne i møde ude på vejen (for at lege med
Kemba) når vi konmmer hjem fra gåtur. Så jeg vil sige det bare er et
spøgsmål om tid så holder katten op med at være efter hunden, hunden skal
bare lige finde ud af at det er katten der bestemmer.

Mvh MArtin

Fra : Ann K

Dato : 26-07-03 22:40

Hej Christian og Martin.

> Men hvad kan vi gøre for at katten ikke farer i flæsket på
> hende igen?
> Er det et spørgsmål om tid?

<> Jepper... kattene skal lige have tid til at hitte ud af, at det der
rovdyr, I har bragt indenfor dørene, _ikke_ er helt det samme, som de hunde,
der med garanti giver dem problemer, når de render udendørs
Hvis I har mulighed for det ville det dog nok være en god ide at holde
kattene inde i ca 1 - 2 uger ( = lukkede døre og vinduer *støn* i denne
hede!)... katte som er utilfredse med tingenes tilstand, _kan_ finde på at
forlade deres hjem og søge nye og fredeligere musemarker!
For at lette overgangen for kattene, kan I hos dyrlægen købe FeliFriend...
det er et kunstigt katteferomon, der imiterer de duftafmærkninger som katte
vil afgive, når de gnider hovedet mod noget... Smør vovse ind i det et par
gange dagligt - det vil nok gøre kattene lidt venligere stemt .-)
Eller I kan sjaske vovse til i baldrian/valerianedråber (det stinker!)...
mange katte er _vilde_ med denne duft og i stand til at finde sig i og
acceptere det mest utrolige, hvis det da betyder at de får muligheden for at
sidde og sniffe duften
Hvis I får problemer med sammenføringen af hvalpen og kattene, kunne I måske
få glæde af at opsøge nyhedsgruppen dk.fritid.dyr.kat . hvor der sidder en
hulens bunke dygtige katte-mennesker, der også har erfaringer med vovser...
her i hundegruppen kan man nemlig godt risikere et alvorligt rap over
snuden, hvis man et OT... og al snak om missekatte betragtes som OT

Mvh Ann - og Banden... 6 katte, 2 hunde

Fra : HappyDane

Dato : 26-07-03 23:02

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her i hundegruppen kan man nemlig godt risikere et alvorligt rap over
> snuden, hvis man et OT... og al snak om missekatte betragtes som OT

Hej Ann

Zari er en tæve på 6 år,og har ikke været vant til katte fra tidligere.

Men jeg kunne da godt finde på, ud over tid og tålmodighed,
at prøve nogle af dine råd.

Christina og Martin

Fra : Ann K

Dato : 27-07-03 00:05

Hej Christina og Martin.

>Zari er en tæve på 6 år,

<> Hi, hi - ups! tja, så må man vel formode at hun er ovre hvalpestadiet

På denne HP http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ kan I finde en artikel om
sammenføring af katte... I kan sagtens bruge nogle af ideerne/rådene, når I
skal sammenføre hund og katte
Glemte dog at skrive en ting før...
Lad endelig ikke hunden og kattene alene uden opsyn den første tid!
Hunden er allerede blevet angrebet et par gange - og det er (også) jeres
opgave at få etableret et tillidsforhold til vovse... det gør I nok ikke ved
at efterlade hende alene med et "frådende monster"
Ok... ved selvfølgelig ikke, hvor alvorlige angrebene fra jeres kat har
været! Men hvis de er lige så voldsomme som det min gamle hunkat udsatte
vores lab-x for, da den var hvalp, så siger jeg bare stakkels Zari! *ss*
Faktisk havde vi næsten 3 måneders "væbnet våbenhvile", da vi fik vores
1'ste hund! Og lod selvfølgelig aldrig de to være alene uden opsyn!!! Det
turde vi ikke for hundens skyld...
En aften hørt vi et voldsomt postyr i haven... vores kat var fuldstændigt
hysterisk rasende og gevaldigt oppe at slås med noget! Ud styrtede min
mand - og tænkte ikke lige på at han selvfølgelig havde en hvalp i hælene!
Nå, ja - hunden "overspurtede" ham nu hurtigt... og røg direkte ind i det
heftige slagsmål, som vores kat havde gang i med Ræven!
Samme aften lå de to sammen i sofaen - og er idag "bedste-veninder"... I
skulle se de to efterhånden aldrende gamle tanter tusse rundt i haven for at
tjekke dufte, lave nye afmærkninger, spise græs og ligge sammen i den kølige
hule under thujatræet

Mvh Ann