Danmakskort
Fra : Educare Philippines

Dato : 26-07-03 18:34

Da vor org. har adopteret klasser i Filippinerne med ansvaret for disses
undervisningsforløb, søger vi herigennem lærere eller skoler som vil være
villige til at donere nogle store Danmarkskort til at hænge op i
klasseværelserne derude.

Mail venligst: educare.ph@get2net.dk

--
With kind regards

Willy B. Stellander
EDUCARE Philippines
President & Founder

Fra : Johnny Andersen

Dato : 01-08-03 19:42

Hvad i alverden skal de bruge Danmarkskort til - Så kan de lære navnene på
danske byer..... og hvad så - de skulle hellere have kort over de
omkringliggende lande og lære om dem, det var måske noget de kunne bruge i
deres fremtid.
Ja, det var så min mening

Johnny

Fra : Educare Philippines

Dato : 02-08-03 05:44

<Johnny Andersen skrev<
[...]

Det er da en mening du har ret til at have, men for at have en mening om
noget som helst, skal man altså også vide hvad man taler om. Nu er forholdet
det, at eleverne lærer en masse om Asien og USA men, stort set, intet om
Europa eller Danmark, for den sags skyld. Det er vel naturligt, at da vi har
adopteret klsserne, at de så også er nysgerrige efter at vide hvad vi er for
nogle størrelser. Deres higen efter viden om hvem deres velgører er, er den
største tak vi kan få. Da du nu har svaret på mit indlæg, går jeg ud fra at
du har et sådant kort og det ville glæde os og børnene om vi måtte få det.

--
With kind regards

Willy B. Stellander
President & Founder
EDUCARE PHILIPPINES
Filosofy:" Education is not a destination, it´s a journey in life"
educare.ph@get2net.dk
www.educarephilippines.dk

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-08-03 16:56

Ja, jeg kan stadigvæk ikke se at børnene får brug for at lære en masse om
Danmark - det var da fint at de fik et DK-kort og kunne se hvad de danske
byer hedder og hvor de ligger osv., men var det ikke bedre at de lærte noget
de kunne bruge til noget i deres dagligdag. (I stedet for at hænge et
Danmarkskort op og indprente børnene, at det altså er i Danmark de gode
hvide mennesker bor, som har doneret 0,001 promille af deres ugeløn.)
Ja, det var så min mening.

Johnny Andersen

PS - Da du nu har svaret på mit indlæg, går jeg ud fra at du er klar over,
at jeg ikke har "et sådant kort" og jeg som en naturlig konsekvens af dette,
ikke kan gøre børnene glade.

Fra : Educare Philippines

Dato : 25-08-03 21:01

Sig mig lige Johnny, er du syg i roen eller hvad. Hvad i helvede ligner det
at ødelægge vor tråd på den måde. Du har svaret os en gang og nu laver du
kraft stejle mig nummeret igen. Hvis du ikke vil hjælpe er det ok, men du
behøver squ ikke bevidst at sabotere vore indlæg. EN GANG TIL, og der ryger
en alvorlig klage afsted til din udbyder og den følges op hvis du ikke
bliver stoppet omgående.

--

educare_ph@hotmail.com
www.educarephilippines.dk

Fra : Fontex

Dato : 26-08-03 10:39

> [...]
ryger
> en alvorlig klage afsted til din udbyder og den følges op hvis du ikke

Hmm. Nu er det ikke fordi jeg har noget mod en god gammeldaw's lynching, men
det er min erfaring at trusler om sanktionering har en væsentligt større
effekt, hvis ikke alle under solen er istand til at afsløre dem som bluff.

På den mere seriøse side, må du (Willy Stellander) nok indse at din facon og
fremtoning i denne nyheds/DEBAT gruppe ikke fremmer din sag.

Hilsen Uffe

Fra : Educare Philippines

Dato : 26-08-03 11:30

[...]

Hej Uffe. Undskylder overfor gruppen at jeg sådan for i flint, men jeg og
min lille forening er i den grad blevet mistænkeliggjort i NG samt at den
gode Johnny åbenbart finder behag i at fremture med gentagelser af meninger
han har fremført tidligere. Skal forsøge at beherske mig fremover, men det
er svært at overhøre den slags enøjede bemærkninger.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 26-08-03 20:31

Til Hr. Willy B. Stellander

Dette er et debatforum, hvor jeg har gjort min mening til kende - du svarede
mig tilbage i et tonefald som jeg ikke brød mig om - derpå svarede jeg igen
(på en sober måde) og uddybede mit svar. Og på trods af dine ubehøvlede
trusler, kan jeg stadig ikke se hvad nytte små børn i den tredje verden kan
have af at have et Danmarkskort hængende! Hvad med at indsamle gamle
verdenskort, som de måske reelt kan bruge til noget!

Med venlig hilsen
Johnny Andersen

PS: At du ikke er enig med mig, behøver vel ikke medføre en sådan måde at
svare mig igen (prøv at læs dit eget svar en gang til og vurder hvad du selv
ville tænke om sådan en person)

Fra : Educare Philippines

Dato : 26-08-03 22:53

Johnny Andersen skrev:
[...]

Til Hr. Johnny Andersen.
Det er muligt at du ikke kan se hvad børnene derude skal bruge et
danmarkskort til, men det kan børnene og det kan vi og vi ved hvad vi laver.
jeg har tidligere svaret dig, at for at have en mening om et emne, er man
nødt til at vide hvad emnet handler om. Det ved børnene og det ved vi. Det
ved samtidig nogle lærere som jeg er i dialog med og de mener det er en god
ide ud fra den forudsætning, at børnene lærer lidt om europa. tro endelig
ikke at de kære unger ikke lærer så meget andet. Det gør de faktisk og
kravene til dem er benhårde modsat kravene til børnene i danske skoler.

det jeg for i flint over var ikke debatten, men den sarkastiske og
bedrevidende tone du anvender. Første gang mit indlæg var inde svarede du,
stort set, på samme måde og med samme ordlyd som nu. Da mit indlæg så, af en
eller anden grund, forsvinder, poster jeg igen min opfordring, og gud hjælpe
mig om du ikke dukker op igen med den samme kommentarform.

Vi "indprenter" aldeles ikke børnene at vi er "de gode hvide mennesker", og
tro mig, ingen har foreløbig doneret "0,001 promille af deres ugeløn" til
os. Vi arbejder hårdt for at gøre en lille forskel for nogle børn som ellers
ikke ville have en chance for at få en kvalitetsundervisning, og det gør vi
mestendels af egne lommer. Du skal ikke insinuere at vi farer ud i
tredieverden som de store hvide fædre som nok skal redde dem alle sammen.
Det vi gør er i ydmyg respekt for de mennesker vi støtter. Endelig kan jeg
meddele at jeg er fastboende dansker derude og ved hvor skoen trykker på
folk i dette land. Denne viden har jeg, modsat mange andre her i smørhullet
Danmark.

Nu har jeg svaret dig uddybende i nogenlunde samme stil som du selv gjorde,
så med mindre du vil støtte vort arbejde for de kære små, betragter jeg
hermed debatten med dig for afsluttet.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 27-08-03 08:26

Til Hr. Willy B. Stellander

Jeg støtter allerede Børnefonden, hvorfra jeg har fået tilsendt et
veludarbejdet informationsmateriale om hvor stor en procentdel, af mine
penge, som er gået til hvad. Det savner jeg på jeres hjemmeside - I lyset af
forskellige uheldige situationer med forskellige hjælpeorganisationer tror
jeg at de fleste gerne vil have en vis garanti for at deres bidrag udnyttes
mest effektivt muligt.
Efter at have gennemset Jeres hjemmeside, er jeg ikke blevet overbevist om
at det er et projekt som jeg har interesse i at støtte (endnu engang bare
min mening).

Mht. til dit forsvundne indlæg, så fjernes indlæg automatisk når de er
X-antal dage gamle og da mit svar er postet efter dit indlæg, forsvinder dit
indlæg naturligvis først, så tro ikke at jeg har haft en finger med i
spillet.

I mine lærerstudier i øjeblikket arbejder vi med begrebet "læring" og i den
forbindelse er jeg stadig ikke i stand til at se hvad børnene kan opnå af
reel og brugbar læring ved at have en danmarkskort hængende - Et verdenskort
derimod, kunne i den forbindelse være langt mere brugbar - Men hvad ved jeg,
jeg læser til lærer i Danmark og ikke til lærer på Fillipinerne.

Med venlig hilsen
Johnny Andersen

Fra : Educare Philippines

Dato : 27-08-03 10:08

Johnny Andersen skrev:
[...]

Det er da fint at Børnefonden med flere bruger store summer på at fremstille
brochurer o.l., men det gør vi altså ikke ud fra den betragtning, at alle
penge som indsamles skal gå ubeskåret til børnene.
Du har ganske enkelt ikke læst vor hjemmeside grundigt nok, for ud fra den
fremgår det tydeligt at alle indsamlede donationer skal gå ubeskøret til
almennyttige formål i henhold til vore vedtægter. Vi lavede netop denne
hjemmeside, som endnu ikke er helt færdig, for at undgå at bruge en masse
penge på kampagnemateriale som koster det hvide ud af øjnene.

[...]
Jeg beskylder bestemt ikke dig for at have haft en finger med i spillet ved
fjernelse af mit indlæg. Konstaterede blot at det var væk o.s.v.

[...]
Da du læser til lærer i Danmark og danske skoler, i lighed med mange
udenlandske skoler, ikke er specielt udadvendte og internationale men kører
meget i forudlagte snævre mønstrer og ikke er særligt fleksible, kan jeg
godt se at du har svært ved at fatte hvad børnene vil med et danmarkskort.
Skal blot lige til sidst nævne, at det verdenskort du gang på gang
efterlyser, har de faktisk allerede og har haft dette i en del år nu.

<Med venlig hilsen<
<Johnny Andersen<

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-03 20:00

Educare Philippines wrote:

> [...]

> kører meget i forudlagte snævre mønstrer og ikke er særligt
> fleksible, kan jeg godt se at du har svært ved at fatte hvad børnene

Jeg agter ikke at blande mig i debatten om danmarkskort eller verdenskort -
men jeg hæftede mig ved ovenstående nedsabling af danske skoler en bloc. Jeg
ser da gerne at du dokumenterer det eller blot sandsynliggør det - som lærer
og cand.pæd. med international pædagogik i uddannelsen, kan jeg ikke rigtig
genkende det billede du tegner af den danske skole - men det er da muligt at
du sidder inde med nogle epokegørende oplysninger, som ingen af os kender
udover dig - i så fald vil jeg da med stor glæde modtage blot et link til
støtte for denne din påstand.

Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.

Fra : Educare Philippines

Dato : 27-08-03 20:44

[...]

Hr. Wilstrup.
Grunden til at jeg skrev, at man stiller større krav til eleverne i
Filippinerne er, at børnene der, for det første, møder kl. 06,30 og har igen
fri kl. 16,45 med en frokostpause på en time. Under en undervisningsdag
gennemgås emnerne med en strenghed som ikke kendes her i Danmark og aldrig
ville blive accepteret. Der fordres absolut ro under undervisningen og der
tales kun hvis læreren spørger en enkelt elev. Denne elev rejser sig da op
og indtager en pæn rank holdning og starter med at sige "mom, the answer
is....... og sætter sig ikke igen før læreren er færdig med denne elev. Det
skal understreges at det er absolut forbudt at øve tugt mod eleverne i
skolerne og dette sker ej heller. Der er en diciplin og respekt for
undervisningen som ikke kendes på vore breddegrader. Når så barnet går hjem
medbringer han/hun nok hjemmeopgaver til at beskæftige eleven 2-3 timer
efter skoletid, og ve den elev som møder næste dag uforberedt.Dette er ikke
den sorte skole da der findes et godt og solidarisk samarbejde mellem elever
og lærere, men filosofien er, at går man i skole, gør man det for at tilegne
sig viden.
Min store datter går i National High School og er der placeret i "Star
Section" da hun har vist sig specielt dygtig og har nemt ved at tilegne sig
viden. I "Star Section" stilles ekstra store krav til eleven, naturligvis,
og eleven tildeles mellem 5 og 8 hjemmeopgaver hver dag, mandag til fredag.
Ofte kaldes børnene i skole også om lørdagen hvis der skal terpes op til
prøver eller eksaminer. Prøv at stille disse krav til en dansk elev og der
vil rejse sig en storm af protester fra forældrer og elever. Jeg vil lige
afslutte med stolthed at sige, at mine tre unger indtil nu har fået
adskillige medaljer og "First Honor" samt "Second Honor" ved flere
eksamener, men de bliver så også holdt til ilden hjemme
Nedenstående link er til Department of Education.
http://www.deped.gov.ph/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-03 21:28

Educare Philippines wrote:

> [...]
> President & Founder
> EDUCARE PHILIPPINES
> Filosofy:" Education is not a destination, it´s a journey in life"

Jeg finder din beskrivelse interessant, men jeg kan ikke give dig medhold i
at den form for skolastik giver bedre elever, mere kritiske elever eller
blot mere vidende elever.

At man stiller en slags åndelig kadaverdisciplin til skue og åbenbart
underviser i en atmosfære af frygt (du beskriver jo selv: "...ve den elev
som møder næste dag uforberedt." ) er jo ikke noget at prale af . Nu står
det jo ikke klart, hvad der vil ske med eleven, hvis den formastelige ikke
har lavet sine lektier, og jeg kan da kun have dine forsikringer for at man
ikke øver vold mod eleverne af den grund, men ordvalget "VE den elev" og
"terpes op til prøver eller eksaminer" får det til at løbe koldt ned ad
ryggen på mig.
Og jeg kan heller ikke være enig med dig i at det, du beskriver er en "
diciplin og respekt for undervisningen som ikke kendes på vore
breddegrader."

At man ved tvang og andre foranstaltninger kan tryne børn til at fungere som
små nikkedukker, der ikke tør mæle et ord i en undervisningssituation,
betyder ikke at der er disciplin udover en slags kadaverdisciplin, og slet
ikke at det er en respekt for undervisningen som ikke kendes på vore
breddegrader. Tværtimod viser det mig, at der nærmest er en slags frygt
implementeret i det skolesystem, du er så varm en fortaler for. Men at bruge
frygt i pædagogikken, strider naturligvis mod de principper, hvorpå vi
danner vores skole - en skole, hvor ligeværd og demokrati har en forrang for
åndelig tvang og terperi.

Hvor er elevernes ret til at mene noget andet end lærerne? hvor er elevernes
ret til at være børn også? Hvor er der belæg for at mene, at eleverne bliver
klogere voksne af det?

Jeg har undervist filipinske børn og andre, der er flyttet (flygtet) til
Danmark - og det er evident at disse børn blomster op når de kommer ind i en
skole, hvor man også tager dem alvorligt som individer og ikke blot
betragter dem som nogle slavesjæle, der skal holdes i stramme tøjler.

Det skolesystem har vi forladt for mange år siden -allerede i 1937-loven
blev det klart at man måtte vælge en anden undervisningsform, hvis man
skulle opnå at der virkelig skete læring i skolebørnene og at det ikke blot
blev en opdragelse til ekstrem lydighed, som ikke gav særlig mange
innovative ideer.

Og vi kender jo ogås til Philipinernes præsidentstyre (Marcos), hvor denne
kadaverdisciplin hindrede befolkningen i at gøre oprør meget længe. Og den
dag i dag har vi jo stadig en stor fattigdom blandt philipinerne, selvom
deres uddannelsessystem ifølge dig skulle være så godt, så godt.

JO, du har ret -at indføre den slags skolastiske forhold i Danmark ville
føre til et ramaskrig - men måske netop derfor er Danmark et rigt land og
philipinerne et fattigt land, med stor forskel på rig og fattig.

Men ´på den baggrund at postulere at skolevæsenet der er bedre og at det
danske, er yderst ringe og lidet internationalt, er et langt spring og altså
heller ikke dokumenteret af dig.

Du har en holdning til at sådan bør et skolesystem være -jeg har så den
professionelle holdning,d er siger at noget sådant bør et skolesystem aldrig
nogensinde udvikle sig til. Bortset fra ferlen og riset, minder det i
uhyggelig grad om 30'ernes skolesystem herhjemme. Bestemt ikke et system
værd at stræbe efter. Kuede børn er ikke noget at stræbe efter. Og jeg vil
stille mig tvivlende over for din påstand om at der findes et fortrinligt
samarbejde mellem børn og voksne - jeg tror at det "samarbejde" kun sker på
de voksnes præmisser - bestemt ikke noget der skaber respekt, og slet ikke
ligeværd.

Det danske skolesystem er ikke perfekt. Vi, der til dagligt underviser børn,
kan da også i forskellige stunder ønske os noget mere af den slags som du
beskriver i det ovenstående, men at leve under det med en undervisning, der
foregår i en knugende tavshed, hvor lærerens ord er lov og hvor børn helst
skal ses, men ikke høres, hører til en fortid af et skolesystem, som bestemt
ikke er værd at efterligne.

Men naturligvis tak for din grundige beskrivelse af hvordan du ser på det
philipinske skolesystem og din udførlige forklaring.

--
ahw

Fra : Educare Philippines

Dato : 27-08-03 22:40

[...]

Kære ahw.
Som skrevet står kan jo selv fanden læse biblen. Ihvertfald er den
fortolkning af det jeg skrev helt hen i vejret. Jeg foreslår at du sætter
dig ind i stoffet omkring undervisning derude før du dømmer det så hårdt. Du
fik ihvertfald fortolket det sådan at selv jeg ikke kan kende det billede du
tegner. Du skal nødvendigvis kende en hel del til filippinsk kultur og
infrastruktur før du udtaler dig om dette emne og det tvivler jeg stærk på
at du gør. Du påstås jo at have mange kasketter og jeg har da også fulgt med
i de debatter hvor du har deltaget og ikke mange har fået et ben til jorden.
Du skal ikke tro at fordi du tolker min forklaring på din måde, at den så er
endegyldig. Fakta er nemlig at du tager ganske fejl i din fortolkning. Min
forklaring står til troende som den er skrevet og bør ikke tilføjes et så
voldsomt skræmmebillede som du helt uberettiget maler her. Tro mig. Du taler
mod bedre vidende i denne sag

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-03 00:02

Educare Philippines wrote:
> [...]
> fortolkning af det jeg skrev helt hen i vejret. Jeg foreslår at du
> sætter dig ind i stoffet omkring undervisning derude før du dømmer

Du tager helt fejl -jeg dømmer ikke om noget som helst -jeg tager direkte
det, du skriver for pålydende og gør mig nogle professionelle
sammenligninger ud fra det, du har skrevet. Intet andet.

> [...]
> del til filippinsk kultur og infrastruktur før du udtaler dig om
> dette emne og det tvivler jeg stærk på at du gør.

Næ, jeg skal ikke nødvendigvis kende til fillipinsk kultur og
infrastruktur -jeg skal alene udtale mig på baggrund af hvad du har
beskrevet, for det er jo udgangspunktet: du taler nemlig om den danske skole
som præget af mangel på internationalisme og fastlåsthed - det beder jeg dig
om at dokumentere - det gør du ikke, men kommer i stedet med en lang
beretning om din opfattelse af hvad der er kendetegnet for det filipinske
skolesystem. Det er ikke en dokumentation af de danske forhold ud fra dine
påstande, men en ren jubeltale om det filipinske skolesystem- det
kommenterede jeg så ud fra mit professionelle ståsted. Andet og mere er der
ikke i det.

> [...]
> bør ikke tilføjes et så voldsomt skræmmebillede som du helt
> uberettiget maler her. Tro mig. Du taler mod bedre vidende i denne

Det er de rene klicheer - du beder mig om at "tro " på dig - postulerer at
jeg taler "mod bedre vidende" -at jeg uberettiget maler et "voldsomt
skræmmebillede", men ikke et eneste sted dokumenterer du din påstand. Ikke
et eneste sted blot sandsynliggør du at jeg tager fejl.

Og det er også vanskeligt, eftersom du selv leverer skytset: det er jo DIG
der beskriver det filipinske skolesystem som præget af "stilhed", disciplin,
terperi, lange skoledage etc.

Hvis eleverne skal i skole fra kl. 6,30 - 16,30 - har de -borset fra
spisepausen, altså 9 timers skolegang daglig. Hvis børn skal være stille i 9
timer og derpå have yderligere to-tre timeres lektier med truslen om "ve den
elev, der ikke laver sine ting" - så vil jeg som professionel lærer og med
min baggrund i øvrigt fastslå, at det så smadrer deres ret til at være børn,
at den form for undervisning har vi forladt her i skolevæsenet siden 1958
(med 1937-lovens udløb) og det var på det tidspunkt vi så småt begyndte her
i landet at opfatte skolebørn som mennesker og ikke blot som små voksne.

Det er min forbandede pligt at imødegå enhver tendens til at vi skulle
indføre sådanne slavelignende tilstande her i landet- og jeg må indrømme at
hvis kriteriet for succes skulle være at skoleeleverne sidder stille i 9
timer, så vil jeg fastslå som fagmand, at der ikke er tale om et system, der
vægter elevernes medbestemmelse særlig højt, og at det system ikke just
opfordrer til at der skal ske en udvikling i læringsmæssig henseende. Det
virker som den rene terpeskole -og alt det kan jeg læse ud af det, du
allerede har skrevet.

Vi har lov til at være uenige i skolesynet, men det hører til almindelig
debatkultur at man i det mindste dokumenterer sine ´påstande -og da det var
dig, der nævnte noget om det danske skolesystem og garnerede det filipinske
med superlativer i en endeløs kæde af lovprisninger, så ser jeg det som min
"hellige" pligt at sige, at hvis din opfattelse er at det skulle være et
kriterium for en god undervisningsform, så må jeg sige, at vi så ligger
aldeles langt fra hinanden i det spørgsmål.

Og´som fagmand kan jeg sige, at at bygge en pædagogik på frygt er ikke
noget, der giver pote i den sidste ende -tværtimod kan det vise sig at være
særdeles skadeligt for elevernes selvfølelse og identitet.

Endelig nægter jeg at tro at det filipinske folk skulle være i besiddelse af
en så slaveagtig kultur, som jeg opfatter dine mange besværgelser som at de
er. Du skriver det ikke direkte, men det ligger mellem linierne sådan som
jeg læser det.

En skoledag på 9 timer (faktisk 10)
med 2-3 timers hjemmearbejde daglig
med krav om total stilhed i klasserne
med slet skjulte trusler (ve den elev, der ikke har foreberedt sig ..)
med en undervisning, der sker på lærerens præmisser
med undervisning på en facon, hvor eleven står op og lirer sin lektie
af -uden i øvrigt at kunne indgå i en debat med andre eller med læreren (der
skal jo være total stilhed)
minder uhyggelig meget om de elever, der levede under 1937-loven i Danmark
indtil den blev afskaffet i 1958.
Og det alene bygges på dine udtalelser
Og det kalder du for en god skolegang? Jeg finder den direkte uhyggelig.

Og så mangler du stadig at dokumentere hvorfra du skulle have belæg for dine
påstande om de danske skoler, om hvorfor du mener at vi nærmest skraber
bunden internationalt set,sådan må jeg forstå det.
På mig virker det som om at det filipinske skolevæsen ikke er rokket sig af
stedet siden det tilsvarende system fungerede i Danmark.

Endlig skylder du en argumentation hvorfor det at ungerne er tvungne til at
sidde stille i timevis, skulle føre til bedre og mere læring.

jeg venter spændt på svar.
--
ahw

Fra : Educare Philippines

Dato : 28-08-03 06:01

Kære ahw.
Gider ikke "snippe" og "snappe" o.s.v. Skal blot afslutte denne tråd med at
sige, at jeg ikke, i lighed med andre tråde her i NG, gider at hoppe med på
den vogn som hedder kværulanteri. Enten vil man forstå eller også vil man
fordreje. Har hverken tid eller lyst til laaaaange tråde.
Tak for nu.

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 28-08-03 14:32

Educare Philippines <educare.ph@-remove-get2net.dk> skrev:
>Kære ahw.
>Gider ikke "snippe" og "snappe"
>o.s.v. Skal blot afslutte denne tråd med at
> [...]

Det er dog helt utroligt . Her kommer du med nogle påstande om det
filipinske skolevæsen og det danske, som du bestemt ikke har belæg
for, og når du så bliver gået på klingen, så flygter du fra
debatten.

Men lad mig komme med nogle opsummerende kendsgerninger:

Det danske skolevæsen er bestemt ikke et ringe skolevæsen blot
fordi du mener det.
Det danske skolevæsen er - modsat det filipinske - et humant
skolevæsen

Jeg har i dag talt med to filipinske elever (en dreng og en pige)
der begge har gået i skole på filipinerne. De bekræfter begge de
lange skoledage og den jernhårde disciplin.

Hvad du ikke bryder dig om at fortælle er at de straffe, de
udsætter børnene for er middelalderlige. Det er korrekt, at de
ikke slår, men børnene kan fortælle om "skammekroge" om at blive
låst inde i et skab fordi de ikke "makker ret". En af pigerne
fortalte således at hun på en skole på filipinerne var blevet låst
inde i et skab af læreren, fordi hun havde forsøgt at standse en
konflikt. Og derpå havde man glemt hende - hun blev først lukket
ud mange timer senere.

Hun var et forskræmt væsen, da hun kom til skolen her i Danmark,
men nu er hun heldigvis blomstret op.

Men i dit hovede er al kritik jo kværulanteri, kan jeg forstå.
Enhver, der vover at fortælle sandheden omd det umenneskelige
skolesystem på filipinerne og som vel at mærke har prøvet det,
bliver altså udlagt som kværulanter.

Ja, du har ret - jeg er overbevist om at danske skolebørn vil
protestere vildt og voldsomt mod at få indført filipinske
tilstande her i landet - og ligeledes deres forældre - et
slavesystem som det filipinske skal vi absolut ikke have indført
her i landet - fy for en ulykke! At et voksent menneske kan
bifalde denne form for fysisk og psykisk terror mod børn, har jeg
grumme svært ved at forstå.

Og så vil jeg blæse på om din datter har vundet 2 eller 10
medaljer for servilitet og øjentjeneri - der er nogle nærmest
medfødte "slavesjæle", der synes at det er i sin skønneste orden -
jeg gør ikke.

Og bemærk: du åbnede selv Pandoras æske. Det var dig selv, der
angav det vidunderlige i et skolesystem, der behandler sine elever
som slaver - og som øver psykisk terror mod dem. Min forargelse
over det er næsten ikke til at udtrykke.

Så kan du slutte dine beretninger ved at kalde folk for
kværulanter. Det er jo den samme attitude man møder, når man
ønsker forbedringer i et samfund: så er det altid "ondsindet
kværulanter -som regel på den yderste venstrefløj" - uden at man
tænker på om der KAN være synspunkter, der måske burde mane til
eftertanke.

Det er sølle - det er yderst beklageligt med en holdning som din.
--
ahw

Fra : Educare Philippines

Dato : 28-08-03 15:08

Til ahw.
Kan stadig ikke genkende det billede du maler af skolerne derude. jeg
beskriver skolerne som diciplinerede og du blæser det op så det er
fuldstændigt ude af proportioner. Du aner ganske enkelt ikke hvad du taler
om. Gå dog ind på det link jeg tidligere gav dig og find ud af nogle ting
selv.
Jeg advarer dig ahw. Du skal ikke blive personlig i form af at smæde mine
børn som ikke har en chance for at forsvare sig. Lavt og tarveligt af en
person som endog har med børn at gøre. Begå venligst ikke den fejltagelse
igen. Du optræder næsten som et barn som er voldsomt forurettet og ikke som
et modent menneske. Og til orientering vil jeg blæse hvilke historier du
disker op med fra påståede filippinske børn.
Jeg gider ganske enkelt ikke at føre den hysteriske debatform du står for og
som du gentagne gange har demonstreret her i NG.
Slutteligt kan jeg meddele, at jeg på ingen måde har forherliget det
filippinske skolesystem. Blot sammenlignet det med det danske. Jeg har også
skolesøgende børn her i Danmark og har derfor grundlag for sammenligning.
Endnu engang, afhold dig fra at svine mine børn til. Det burde du holde dig
for god til

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-03 17:35

Educare Philippines wrote:
> [...]
> fuldstændigt ude af proportioner. Du aner ganske enkelt ikke hvad du
> taler om. Gå dog ind på det link jeg tidligere gav dig og find ud af

Ærlig talt - når jeg spørger vore filipinske børn om forholdene i skolerne
der og de - uafhængigt af hinanden - siger de samme ting, så tror jeg nok at
jeg kan sige, at jeg faktisk ved, hvad jeg taler om. Og når vores filipinske
voksne forældre siger det samme, så tror jeg nok, at jeg er ´på meget sikker
grund.

Så jo - jeg ved bestemt, hvad jeg taler om.

> Jeg advarer dig ahw.

ER det en trussel?

Du skal ikke blive personlig i form af at smæde
> mine børn som ikke har en chance for at forsvare sig.

Du er jo ikke alene hyklerisk, men også hysterisk -hvor har jeg smædet dine
børn?

Lavt og
> tarveligt af en person som endog har med børn at gøre. Begå venligst
> ikke den fejltagelse igen.

Jeg har ikke begået nogen fejltagelser her.

Du optræder næsten som et barn som er
> voldsomt forurettet og ikke som et modent menneske.

Det samme kan jeg jo sige om dig. Du kan ikke tåle at blive modsagt, fordi
du i din forblændelse af skolesystemet på filipinerne, ikke kan bære kritik.

> [...]
> påståede filippinske børn. Jeg gider ganske enkelt ikke at føre den
> hysteriske debatform du står for og som du gentagne gange har

Tja, sådan må du jo sige, når du ikke har nogen argumenter - i modsætning
til dig, holder jeg mig sagligt til tingene - jeg ridser problemfelterne op
ud fra det, du allerede har meddelt, men desværre for dig, har jeg ikke
tænkt mig blot at sidde og nikke beundrende til dine beretninger. Og kan du
ikke tåle at blive modsagt i disse ting, så er det uheldigt - for dig.

Men i øvrigt: jeg underviser også i den danske folkeskole - på en skole med
mere end 700 elever -og blandt dem findes adskillige filipinske børn og
deres forældre. Sélv har jeg en filipinsk dreng i den ene klasse, jeg
underviser i og en fillipinsk pige i den anden klasse jeg underviser i.
Desuden har jeg en filipinsk pige i den tredie klasse, jeg underviser i. De
bekræfter alle tre -uafhængigt af hinanden - hvordan forholdene er i
skolesystemet der.

Endelig snakkede jeg i dag med en filipinsk moder, der bekræftede de tre
andres udsagn - så jo- jeg har mine kilder i orden.

Slutteligt kan jeg meddele, at jeg på ingen
> måde har forherliget det filippinske skolesystem.

Du bestiller ikke andet end at reklamere for det.

Blot sammenlignet
> det med det danske.

som du heller ikke har meget forstand på.

Jeg har også skolesøgende børn her i Danmark og
> har derfor grundlag for sammenligning.

Overhovdet ikke - du udtaler dig faktisk mod bedre vidende.

Endnu engang, afhold dig fra
> at svine mine børn til. Det burde du holde dig for god til

Jeg har ikke svinet dine børn til -

Jeg skrev nøjagtigt: "Og så vil jeg blæse på om din datter har vundet 2
eller 10
medaljer for servilitet og øjentjeneri - der er nogle nærmest
medfødte "slavesjæle", der synes at det er i sin skønneste orden -
jeg gør ikke."

Og det står jeg ved: hvis man under en så jernhård disciplin vinder
medaljer, så kan det kun ske fordi man bejaer alt, hvad lærerne siger, er en
ydmyg tjener og i det hele taget ikke kritiserer noget.
Et normalt barn vil formentlig vælge mellem to onder: at tale Roma midt imod
i en række sammenhænge, og risikere at fokus bliver sat på det, med den
risiko for at man i det autoritære skolesystem på filipinerne, vil blive
bedømt som en kværulant/ballademager -eller at sige "ja" og "amen" til det
meste. Sidstnævne skal nok skaffe de fleste medaljer.

Det kan du kalde at "svine...børnene til " - men det er ikke det, jeg gør-
Jeg skriver blot at det ikke interesserer mig et hak, eftersom det er sagen
uvedkommende. Det eneste, der er vedkommende er de metoder, det filipinske
skolevæsen åbenbart bruger -og da du ikke selv ønskede at uddybe det med "ve
det barn, der ikke har forberedt sig", så måtte jeg hente mine kilder
andetsteds fra -og det gjorde jeg så. Og det er bestemt ikke muntre
beretninger, jeg har hørt desangående, men flere børn fra de forskellige
lande bekræfter desværre denne form for "undervisning" og skolegang.

Men som sagt:jeg fastholder mine opfattelser, der stort set bygger på dine
egne udsagn, og så de udsagn jeg i det øvrige har fundet frem til via
internetsøgning, litteratur og "interviews" med relevante personer - så kom
ikke og fortæl mig at jeg ikke ved noget om tingene - faktisk ved jeg nok
mere om både det danske og nu også det filipinske skolesystem end du
egentlig vil give mig kredit for. Det må du så om -men en hystade - DET er
du.

Et land, hvor man sætter børn i fængsel i månedsvis for at stjæle ca. 8 kr.
og en dåse sardiner - uden lov og dom (og hvor barnet er 12 år gammel), og
hvor de modtager tæv af deres vogtere, piger og drenge bliver voldtaget og
hvor de skal slås for det daglige brød. Det er ikke just her, man skal finde
sine sympatier omkring et skolesystem, der på mange måder afspejler
samfundet.

http://web.amnesty.org/web/wire.nsf/May2003/Philippines'

Hvis jeg havde tid, ville jeg kunne finde mere frem om det skolesystem, som
du åbenbart elsker så højt - fordi dine børn måske har været mønsterbørn -
men ve de børn, der ikke er det - og prøv at sammenligne børns vilkår i
Danmark og på Philipinerne, så vil du se forskel, der batter og som falder
ud til de danske skolebørns fordel. Ingen tvivl om det.

--
ahw

Fra : Johnny Andersen

Dato : 28-08-03 22:10

> [...]
> Danmark og på Philipinerne, så vil du se forskel, der batter og som falder
> ud til de danske skolebørns fordel. Ingen tvivl om det.

Tak til AHW for at have sat ord på de ting som gerne ville have svaret til
Hr. Willy B. Stellander. Som du også lægger vægt på, det er Hr. Willy B.
Stellanders egne fortælling om det Fillipinske skolesystem, som jeg finder
forfærdeligt - Sidste år havde vi et fag kaldet "Skolen i samfundet" hvor vi
så på den danske folkeskole igennem de sidste par hundrede år - Jeg kunne få
det helt dårligt ved at tænke på de stakkels skolebørn, som gik i en skole
hvor nøgleordene var kadaverdisciplin, tugt og udenadslære. Når så Hr. Willy
B. Stellander fortæller om det fantastiske skolesystem på Fillipinerne, hvor
børnene har fået lært det allervigtigste (efter Hr. Willy B. Stellanders
mening), nemlig at holde kæft og sidde stille - bliver jeg helt ked af det.
Jeg ved godt at vi ikke kan redde hele verden, men jeg kan egentligt godt
forestille mig, at det meget omdiskuterede danmarkskort, som startede denne
tråd, skulle hænge i et fillipinsk klasselokalet, hvor eleverne så blev sat
til at lære de danske byer udenad - meget nyttig læring - Mon ikke vi i
Danmark skulle tage ved lære og sætte eleverne til at lære kongerækken
udenad.

Med venlig hilsen
Johnny Andersen

Enhver komma- og stavefejl er opstået under transmission.