Hjælp til køb af motorbåd
Fra : Morten Christensen

Dato : 26-07-03 15:42

Hej

Kærsten og jeg er blevet enige om, at vi skal ud og have vores første
motorbåd :)
Båden skal primært bruges til div små ture med 1-2 overnatninger, samt lidt
vandski og andet sjov på vandet.

Hvad skal vi vælge??
Båden må gerne være rimelig hurtig, og helst uden at bruge alt for meget
benzin...... (ved godt det er lidt selvmodsigende)
Der skal være sovplads til min.2 og meget gerne lille pantry og toilet.

Vi har kig på div. Bayliner, Maxum, Chaparral og Draco. eller ??
Skal vi vælge Påhængsmotor eller indenbordsmotor?

Har selvfølgelig været rundt hos diverse forhandlere, men det er ligesom det
er sjovere for dem, at sælge både i 3-400.000 klassen....
Jeg har oplevet de fleste forhandlere utroligt snobbede og slet ikke villige
til at hjælpe mig,

Vi har mellem 80 - 130.000 kr.
Vi skal først bruge båden til næste forår, falder priserne vinteren over??

Håber at guppen her kan hjælpe mig, eller anbefale mig en seriøs båd
forhandler

Mvh.
Morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-07-03 16:48

Ja, men det bemærkelsesværdige er faktisk, at bådkøbere øjensynligt er
rimeligt "planlæggende", så brugtbådpriserne stiger allerede omkring
nytårstid og priserne er højest fra Februar til Maj. Allerede i Juni
begynder nogle forhandlere at sætte prisen ned, fordi de og sælgerne måske
måske frygter at ligge inde med båden en hel sæson mere.

Når du vurderer prisforskellen skal du huske at en stor del af den udlignes
at de omkostninger (sejlklub, plads, forsikring og vedligehold) der er ved
at have både i den døde vintersæson.

Bemærk mine erfaringer er fra sejlbåde, så det skal læses med det forbehold
i baghovedet.

/Bjarke

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 26-07-03 19:58

"Morten Christensen" <morten@samsoposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi skal først bruge båden til næste forår, falder priserne vinteren over??
>
> Håber at guppen her kan hjælpe mig, eller anbefale mig en seriøs båd

Jeg ville gå efter en bayliner eller Draco med indenbords motor.
De der påhængsmotorer har en tendens til at blive hugget...
Med en bayliner får du meget båd for pengene, men Draco har et bedre ry for
kvalitet.
Så for nylig en Grandezza 23 med nyere Mercruiser og alpha one Zdrev for
125.000.
Sådan en har jeg selv og den er jeg glad for.

Jess

Fra : Wayne

Dato : 26-07-03 22:13

Hold godt øje, hvis du skulle være så uheldig at falde over en bæliner !!

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 27-07-03 12:20

"Wayne" <joerlund@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hold godt øje, hvis du skulle være så uheldig at falde over en bæliner !!

Indtil nu har jeg kun kunnet konstatere at de har et dårligt ry og derfor er
dejligt billige.
Mit indtryk er at der er tale om løse rygter med bund i osmoseproblemer med
bayliner i 80'erne.
Jeg kan ikke finde yderligere dokumentation angående omfanget af
problemerne.
Hvis du selv har haft en, vil jeg gerne høre hvilke dårlige erfaringer du
har haft, som kan underbygge påstanden om bæliner.
Mvh
Jess M

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-03 16:36

"Jess Mathiasen" <jessm@dwain.dk> skrev i en meddelelse news:3f23b552$0$97159

> [...]
> Hvis du selv har haft en, vil jeg gerne høre hvilke dårlige erfaringer du
> har haft, som kan underbygge påstanden om bæliner.

Det er ikke kun rygter. Bayliner er produceret til det amerikanske
konsummarkedet og er hovedsagligt bygget til deres indlandssøer. Mange af de
tidligere modeller er af en sådan kvalitet, at der er tale om sjusk. Et hvilket
som helst reparationsværft i danmark kender til bayliner. Læg især mærke til
deres vindueslister.

Fordi de ikke kunne sælges brugt i USA, så er en meget stor del af dem blevet
eksporteret til tyskland og siden til danmark, og fordi de ikke er bygget til
bl.a. det danske klima og fugtighed, så er mange af dem i en ufattelig dårlig
stand. De tidligere modeller er i en elendig håndværksmæssig kvalitet.

Dertil kommer, at forhandlerene solgte dem uden udbetaling til fartglade unge
mennesker, der absolut intet anede om at vedligeholde en båd, og forhandleren
fortalte dem heller ikke, hvad det overhovedet kostede at vedligeholde sådan en
båd i danmark. Det betyder, at folk kun havde penge til forsikring, benzin og
afdrag og at mange af disse både slet ikke er blevet vedligeholdt.

Desuden er der blevt hentet en del op fra tyskland, som netop er blevet solgt
på tvangsauktion.

Værftet har strammet betydeligt op i deres kvalitet efterhånden som de fik
succes, men pas på med de ældre og især mindre modeller.

Osmoseproblemerne er ikke rygter. Det udspringer igen af, at de er produceret
til ferskvandssøer og ikke til det danske saltvand.

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 28-07-03 10:15

<snip>

> Osmoseproblemerne er ikke rygter. Det udspringer igen af, at de er
produceret
> til ferskvandssøer og ikke til det danske saltvand.
>
> Claus

Øhh - forklar! Da osmosefænomenet skyldes forskel i saltkoncentration (høj i
polyesteren, lav udenfor) burde osmoseproblemer da være mere udbredte i
ferskvand.

Måske kunne forklaringen være at flere af de amerikanske både befinder sig
på en trailer en stor del af tiden?

Eller at lufttemperatur/fugtighed gør at de tørrer ud ind imellem vadturene?
Her gætter jeg bare.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 15:09

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f24e980

> [...]
> på en trailer en stor del af tiden?
> Eller at lufttemperatur/fugtighed gør at de tørrer ud ind imellem vadturene?

Men det er nu rigtigt. Bådeene når jo at tørre ud, når de kommer på traileren.
Derimod ligger en båd meget mere i vandet i danmark, navnlig fordi forhandleren
ofte skaffede en havneplads til folk, der købte en Bayliner.

Samtidig er bundjobbet på de små, billige Baylinere ikke særligt godt. Mange af
de første hvad ikke meget gelcoat og laminatet er ofter meget tyndt..

I vores broderland sverige har man endda seriøste overvejet, om der var en
måde, man kunne forbyde disse både at sejle, navnlig efter et par ulykker, hvor
både drev og hæk simpelthen røg af!

Prøv at se, hvad Bayliner i de gamle modeller koster i f.eks. Tyskland, de
foræres nærmest væk.

Claus

Fra : Wayne

Dato : 28-07-03 19:53

Tjaaa.. Ovenstående indlæg fortæller alt !!!

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 29-07-03 10:53

> [...]
forhandleren
> ofte skaffede en havneplads til folk, der købte en Bayliner.

Så giver det mening igen. Vi kan altså være enige om at det ikke er
vandtypen, men hvor meget tid de befinder sig der, som er vigtigt. Ellers
skulle jeg til at læse på min fysisk kemi igen :-/

/Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:29

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f264426

> Så giver det mening igen. Vi kan altså være enige om at det ikke er
> vandtypen, men hvor meget tid de befinder sig der, som er vigtigt. Ellers
> skulle jeg til at læse på min fysisk kemi igen :-/

Naturligvis har saltet en funktion, det er jo derfor, det hedder noget med
osmose. Jeg er ikke kemiker, men jeg ved da, at når man afsalter vand, så sker
det via et omvendt osmose anlæg. Osmose opstår ikke, som du skriver, pga. af
salt i polyesteren og mindre salt i vandet. Det opstår, fordi saltet fra
vandet trænger ind i polyesteren og opløser denne og derved dannes der hulrum.

Hvis der, som du siger, er salt i polyesteren, så ender den jo med at blive
porøs eller lignende.

Det er ikke særligt tit, at man ser osmose i både, der ligger i ferskvand, og
Bayliner var også meget modvillige da de første klager løb ind fra udlandet,
fordi de påstod, at det kendte de intet til. De gjorde de dog, bl.a. kunne det
bevises, at der var forskel på gelcoaten på de både, de solgte til bl.a.
forhandlere i florida. Rygter vil vide, at de indgik et forlig, men det har jeg
kun læset fra de engelske bådblade.

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 31-07-03 09:31

> [...]
> salt i polyesteren og mindre salt i vandet. Det opstår, fordi saltet fra
> vandet trænger ind i polyesteren og opløser denne og derved dannes der

Du mener altså at salt kan opløse polyester? Og hvis du bare opløser
polyesteren, hvordan får du så gelcoaten til at bule op?

Osmotisk tryk opstår når opløsninger med forskellig saltholdighed er adskilt
af en membran, der tillader vand at passere men holder salte (husk på at det
ikke behøver være NaCl) og større molekyler tilbage. Trykket er så vidt jeg
husker proportionalt med forholdet mellem saltkoncentrationerne. Ved omvendt
osmose sætter man et tryk større end det osmotiske tryk på saltsiden og
vandet vil derfor løbe til ferskvanssiden.

Hvis salt kan passere membranen (i dette tilfælde af polyester) vil det bare
diffundere ud og derved udligne koncentrationsforskellen, hvorved det
osmotiske tryk falder.

Prøv at se mit svar til Bjarke og flg links:

http://www.cfa-hq.org/resources/documents/blistering.doc eller her
http://www.wessex-resins.com/westsystem/wsosmosis.html

> Hvis der, som du siger, er salt i polyesteren, så ender den jo med at
blive
> porøs eller lignende.

Polyester er porøs, i den forstand at det tillader vandmolekuler at passere.
Der er salte (ikke NaCl) i polyesteren, hjælpestoffer og lignende fra
polymeriseringen.

> Det er ikke særligt tit, at man ser osmose i både, der ligger i ferskvand,
og

Det er der vist en forklaring på i det øverste link. Ellers må vi prøve at
indrage nogle svenskere, de har et lignende klima men flere søer og lav
saltkoncentration ved Stockholm.

Jeg så sidste år osmose (blærer på str. med 1- og 2-kroner) i en båd der
først havde været i Stockholm og derefter så vidt jeg husker 8-10 år på en
sø.

Som sagt, fænomenet osmose er baseret på at salt bliver hvor det er og vand
flytter sig.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-03 01:55

> [...]

> Du mener altså at salt kan opløse polyester? Og hvis du bare opløser
> polyesteren, hvordan får du så gelcoaten til at bule op?

Det er de forklaringer, der er at finde flere steder, og som vi gentagne gange
har fået at vide. Det er som jeg forstår det ikke selve polyesteren, men noget
i hærderen og i kombination med opløsningsmidlet, at det sker. Det er derfor
meget vigtigt, at man får rørt hærderen ordentligt ud, at man ikke spilder
hærder og opløsningsmiddel, da det bl.a er disse uligheder, der er med til at
fremskynde processen, og navnlig, at man ikke bruger fiber, som er forurenet af
diverse ting, f.eks. slibestøv, sprøjtestøv fra maling, kondensvand osv.

http://www.monofiber.dk/tips/blaeredan.html

Som jeg skriver, så er jeg ikke kemiker og jeg har da heller aldrig hørt, at
det bl.a. er salte i de hjælpestoffer, der er i polyesteren, der er
medvirkende til osmose problemer. Jeg har da f.eks. aldrig hørt at f.eks.
Trabanter eller andre ting af polyester, f.eks. coca-cola flasker bliver
angrebet af osmose....

Sluttelig vil jeg citere den side, du linker til i et af dine andre svar:
http://www.wessex-resins.com/westsystem/wsosmosis.html

citat:

"What is Osmosis?
Very simply, the problem is caused by water penetrating the gelcoat and
entering the laminated structure. This water takes into solution free chemicals
salts and becomes denser than salt water on the outside of the hull. This
creates a differential pressure and since water will not compress blisters form
on the outer side of the gelcoat.

Citat slut.

Som jeg læser det, så skriver de netop, at det er vandet, der tager salt med
ind i laminatet, men det bestrider du i dit indlæg, så jeg kan altså ikke følge
dig i din argumentation, det virker lidt selvmodsigende.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-03 23:41

Jeg har læst på sagen og vil bide i græsset. Jeg tror Martin har ret. 1
point til dig.

Der er en glimrende forklaring i Hempel lille søstærke på side 47. I den
står der faktisk, at osmose risikoen er størst i fersvand og der er også en
glimrende forklaring på hvorfor.

Nu har jeg løst den et par gange og mener at forstå den.

Tak for korrektionen Martin.

/Bjarke

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 04-08-03 09:13

> Som jeg skriver, så er jeg ikke kemiker og jeg har da heller aldrig hørt,
at

Nej, men det er også derfor jeg prøver at forklare min (jeg er kemiingeniør)
forståelse af processen. Jeg regner med at du er interesseret i hvad der
egentlig sker.

> [...]
> Trabanter eller andre ting af polyester, f.eks. coca-cola flasker bliver

Trabanter er vel sjældent i kontakt med vand i månedsvis. Jeg ved ikke
hvordan colaflasker er lavet.

> [...]
>
> Claus
>
>Som jeg læser det (og den del er ikke så klart skrevet) trænger vand først
ind i laminatet, og _der_ opløser det så salte ("This water takes _into_
solution...")

Se også Bjarkes svar.

mvh

Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 19:32

Ja, hov, stop. Den argumentation holder ikke vand (eller "salt" <grin>)

Saltet inden i glasfiberen kommer jo fra omkringliggende vand. Det trænger
ind i glasfiberen fordi den ikke er helt tæt, går i forbindelse med
reststoffer i polyesteren og bliver derved så tykt (det er den populære
udgave af forklaringen) at det ikke kan komme ud igen: Derved skabes et
overtryk inde i polyesteren der viser sig ved at strukturen sprænger og
skaber den lille blære.
Det er jo derfor man kan løse problemet med at prime båden ofte og fra den
er ny. Så kommer saltvandet aldrig ind i polyesteren og processen kommer
aldrig igang. - samt derfor at en osmose ramt båd skal afskalles, vaskes og
tørre i flere måneder før den kan primes og males igen.

Der vil derfor aldrig komme osmose i en båd der kon befinder sig i ferskvand
(det skal dog være 100% fersk, der findes jo mange andre salte end dem i
søvand, fx rester fra kunstgødning og lign.)

Derudover at Claus nok også fat i nogle vægtige argumenter. Problemer er jo
lige frem proportionalt med hvor længe båden ligger i vandet og da det er
statussymbol i USA at have en mother-fucker stor speedbåd stående i
indkørslen på en 3ton trailer, så er det ikke utænkeligt, at amerikanske
speedbåde (gennemsnitligt) ikke har vand om bunden ret mange timer om året.

/Bjarke

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3f24e980$0$7806$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 30-07-03 07:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> [...]
> udgave af forklaringen) at det ikke kan komme ud igen: Derved skabes et
> overtryk inde i polyesteren der viser sig ved at strukturen sprænger og

Den forklaring har jeg aldrig hørt før, og som kemiingeniør synes jeg også
at det lyder urimeligt at NaCl bare uden videre diffunderer ind i
gelcoat/polyester. Molekylært vand er en anden historie.

Jeg er sikker på at det er diverse hjælpestoffer fra polymeriseringen vi
skal have fat i, se også her:

http://www.cfa-hq.org/resources/documents/blistering.doc eller her
http://www.wessex-resins.com/westsystem/wsosmosis.html

Vi kan også vende det om: Hvis salten kan komme diffundere ind gennem
gelcoaten, så burde den også kunne diffundere udigen for at udligne det
osmotiske tryk. Osmotisk tryk er jo normalt baseret på at vand kan trænge
igennem en membran, men at salte ikke kan.

> [...]
og
> tørre i flere måneder før den kan primes og males igen.

Epoxy er mindre åbent for vand end polyester. Det forsinker processen
væsentligt (en faktor 10 er sikkert nok).

> [...]
> (det skal dog være 100% fersk, der findes jo mange andre salte end dem i
> søvand, fx rester fra kunstgødning og lign.)

Jeg så sidste år på en båd med osmose. Den havde befundet sig i Stockholm og
på en Svensk sø. Ligeledes har jeg hørt (men ikke fået bekræftet) at man kan
få osmose med regnvand hvilket jo er meget tæt på saltfrit.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:31

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> speedbåde (gennemsnitligt) ikke har vand om bunden ret mange timer om året.

Mon ikke, det er fordi de har nogle mega- mother-fucker havnepriser i USA. Husk
på, der er sgu ingen havne med statstilskud, det er privat det hele

Claus

Fra : Henning

Dato : 27-07-03 14:06

On Sat, 26 Jul 2003 16:41:53 +0200, "Morten Christensen"
> [...]

>motorbåd :)
>Båden skal primært bruges til div små ture med 1-2 overnatninger, samt lidt

Søg efter en kabinebåd - fåes til rimelige priser, og opfylder dit
begydner-behov! Kabinebåd dækker over en masse forskellige mærker og
størrelser - og prise. Et opslag på www.dba.dk giver et par hundrede
hits.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Anders Lassen

Dato : 27-07-03 18:15

Hej Morten,

Uha, dette er ved at udvikle sig til en af disse "for eller imod
Bayliner-diskussioner", som der findes utallige af i mange, mange grupper.

Som tidligere Bayliner-ejer må jeg sige, at det er min holdning, at du får
en glimrende båd for pengene hvis du ser på en nyere Bayliner - fx. en 5-6
år gammel 2355, der rummer det, især din kæreste vil sætte pris på: Et
separat toilet og et fungerende pantry. Min holdning er, at der er meget
religionssnak i Bayliner-aversionerne - og at fx. Ryds i mange år har haft
samme problemer med kvaliteten uden at der er indledt en lignende heksejagt
på dem. Nå, men lad os ikke begynde igen...*S*

Alternativt ville jeg se på det svenske marked og fx. se på en brugt Ørnvik
på 5-6 meter. Men uanset hvad er tror jeg du må forvente at skulle hoste op
med en 150.000 for at få en god båd, der opfylder de behov, du (og især din
kæreste *G*) har.

Held og lykke!

Anders
Helsingør

Fra : Anders Lassen

Dato : 28-07-03 18:37

P.S.

Se også denne glimrende besvarelse på et spørgsmål lignende dit i det
svenske forum www.marinan.com/klotterplank/motor

Anders

Av: Wazaap, 2003-07-27 17:27

Båtinvestering

Som helt grön båtägaraspirant är det svårt att välja en
"förstabåt". Är ute efter en ca 5,5-6,5m DC (ny eller ett par år begagnad)
som främst kommer att användas för dags-/helgutflykter. Kikar på Uttern D55,
Yamarin 6110, Regal 2250 etc.

Ni efarna rävar därute - vad borde jag satsa på?

Alla svar emottages ytterst tacksamt!

Av: Bo, 2003-07-27 20:37

[...]

---------------
Hej,
Det är bra om du försöker bestämma lite mer runt båten som t ex:

1) Hur många kommer ni "oftast" att vara i båten. Om ni ofta är
max 3-4 i båten räcker säkerligen en lite mindre ca 5.5-6 meters daycriser.
Skall ni däremot vara ofta 4-5, kanske 6 personer blir det en
del mer belastning och ni bör nog upp över 6 meter, kanske 6,5 el
däromkring.

2) Skall ni kunna övernatta i båten? Du skriver helgutflykter
vilket tyder på att ni kan tänkas vilja sova över i båten 1-2 nätter? 1-2
pers, eller fler?
Jag vet egentligen ingen DC i 5.5-6,5 m där fler än 2, kanske 3
kan sova över i samtidigt.

3) Motor: jag antar utombordare är det som intresserar dig mest?
Pass på bara när det gäller stora utombordare (över 115 hk ungefär) för en
DC men en stor utombordare blir ganska snabb (ofta upp mot 40 knop eller
mer) och blir bl a på grund av detta väldigt dyr att försäkra.
Troligen vill du nog ha 4-taktare -gissar- och det finns det en
hel del att välja på som är mycket bra, 115 hk och uppåt som väl blir
aktuellt i ditt fall.

4) Trailerbar:
a) med bromsad trailer, eller
b) obromsad trailer.
Undersök vad båten inkl motor, full bränsletank, batteri och
övrig utrustning väger på de båtar du är intresserad av. Sen kollar du i
ditt registreringsbevis på bilen vad du får dra med den körkortsbehörighet
du har. Brukar bli lite knepigt att få ekvationen att gå ihop om man inte
har E-kort om man skall traila en större DC för de väger ofta uppåt
1100-1500 kg beroende på bl a storlek och vald motor.

Kikar på Uttern D55,
-----------
En av de populäraste DC i sin storleksklass i Sverige. Ett
mycket bra val i storleken 5,5 meter. Uttern gör kvalitetsbåtar och de är
komplett utrustade.
Rätt dyr som ny med t ex Mercury 115 EFI 4-takt men den är som
sagt komplett utrustad från fabrik. Går bra i vattnet men det finns vassare
skrov.

Yamarin 6110,
------------
Min favorit bland DC runt 6 meter. Stor svängd U-formad
akterbänk där ca 5 pers får plats utan problem, och så
förarplatsen+passagerarplatsen dvs tot 7 personer. Övernattningsbar för 2
personer i det lilla krypinet i fören, ev kanske nån till kan sova på
U-soffan med iläggskivan+madrassen (solbädden) isatt. Blir dock spartanskt
med toalettbestyren för det finns ingen toa (Porta potti är det som gäller
möjligtvis). Har hydralstyrning som standard liksom teakdurk (som hos en del
andra ej är standard).
En Yamarin 6110 med den nya Yamaha F150 är nog en mycket fin
kombination, dock ganska dyrt kalas.

Regal 2250 etc.
-----------
Vet inget om den båten.

Övriga DC runt 6 meter du kan spana in är:

- Bella 620 DC (har fått mycket beröm i båtpressen), förslagsvis
med en Suzuki DF140 4-takt kan vara lagom.

- Askeladden 605 Explorer, en som jag tycker mycket vacker båt
med en praktisk planlösning som inbjuder till samvaro. Brukar bli Mercury el
Mariner som hängs på dem, men nån 4-taktare i trakten av 150 hk har de inte
såvitt jag vet, men en 115 hk EFI 4-takt finns som ev kan räcka. Dock mycket
dyr båt.

- Ryds 620 DC. Fint skrov men kanske inte så hög kvalitet på
inredning och så, som framkommit i tester av båten.

- Crescent 620 T-Rex. Fint skrov med mycket V-form vilket gör
att den klyver vågorna fint. En lite annorlunda planlösning med ingång
framifrån genom en dörr.

Yamarin 6110, Bella 620 DC, Crescent 620 T-rex och Ryds 620 DC
testades i Båtnytt nr 3 2003.
Askeladden 605 Explorer finns en del tester på Askeladdens
hemsida (Tester och Omtale).

Skall du ha en mer "bobåt" med toalett och det skall vara en DC
måste du nog upp i storlek runt 7 meter för att det skall börja bli bekvämt
(typ Askeladden 705 Voyager och liknande, om vi håller oss till lite nyare
båtar) med då kan det börja bli riktigt dyrt, om det är en ny båt du är ute
efter.

Har själv en Yamarin 5820 med Yamaha F115 4-takt men det är en
ren dagstursbåt, såvida man inte räknar in att man alltid kan tälta iland
förstås - då kan den ses som en weekendbåt också. Här är prioritering nr 1
att det skall vara lätt att röra sig i båten från för till akter, 7 personer
är den godkänd för och det finns det sittplatser för och den ganska snabb
(den gör uppåt 40 knop med F115 med 1-2 pers ombord). Trailerbar med de
flesta personbilar och B-kort, och med en trailer som lastar ca 1030-1050 kg
t ex Bålstasläpet REG 1350 (har jag). Dock dåligt utrustad från fabrik (ej
akter- och förkapell, ej teakdurk, ej bord, ej ståsäten - allt det kostar
extra och en rejäl slant också. En fin båt men egentligen alldeles för dyr
för sin storlek.

Tips: det brukar finnas en del Yamarin 6110 begagnade på vår och
höst har jag sett och du kan ev köra ett bra köp på en sån begagnad, dock
sitter det ofta Yamaha F115 4-takt (kanske i svagaste laget på den båten)
eller Yamaha 150 HPDI (ibland upp till 200 HPDI) 2-takt på dessa. Yamarin
6110 kom till säsongen 2000, i början fanns det inga sidofönster i fören och
räckena i fören var låga). Om du inte gillar 2-takt kan det således bli
besvärligt att få en större 4-takts utombordare på en 6110 (Yamaha F150
4-takt kommer först nu i höst så skall du ha en sån så blir det nog att köpa
nytt ekipage).

Begagnat är nog klokast rent ekonomsikt såvida du inte har en
massa pengar som bränner i fickan, det finns annat än båtar här i världen
också.

Lycka till.

> [...]
> Vi skal først bruge båden til næste forår, falder priserne vinteren over??
>
> Håber at guppen her kan hjælpe mig, eller anbefale mig en seriøs båd

begin 666 ecblank.gif
`
end