Opdatering af databasen
Fra : Frederik Østeraa

Dato : 26-07-03 14:12

Hejsa NG.

Jeg skal opdatere en database, men får fejlen:
Der er en syntaksfejl i UPDATE-sætningen.
/wickings/adm/retProfil.asp, line 59

I linje 59 står der:
Database.Execute(strSQL)

Jeg har udskrevet min SQL sætning med følgende resultat:
Update elever set Navn= 'Jeppe H', Adresse= 'Knorhedevej 8, 9362 Gandrup',
Telefon= '98259639 / !... EFTERLYSES...!', Email= 'shorty4ever@ofir.dk',
Motto= 'Lektier? Fuck, det går nok', Bommert= '9 <- Det stod der fandme. Jeg
(Wickings) fatter kaje', Kaelenavn= 'Jeppe', 3 ting til Snave= 'PC, Vice
City (PC Spil) og Generals (PC Spil)', Om 20 aar= 'Laver mad til kongen af
Danmark', Personlighed= 'Alti' Frisk o' gla', men pågående. på en go måde',
Kendt For= 'Game. længe. meget længe. DK er en plet på jorden', Scoringer=
'Linda + masser i basket', Mest set= 'Mikkels computer / Hos nørderne.
Officielt medlem af The Geek Gang', Husket Som= 'Ham som havde verdens
grimmeste frisure.. Sorry, men det er den fandme', Et Lille Raad= 'SKIFT DEN
FRISURE UD!', Hus= '1' Where Id = 4

Håber der er en der kan se fejlen, får jeg har kigget det igennem 20 gange
nu, og fatter stadig ikke hvad der er galt!

På forhånd tak,
Frederik Østeraa

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-03 14:53

Frederik Østeraa skrev:

> Jeg har udskrevet min SQL sætning

Glimrende ide.

> med følgende resultat:

[snip - lang sql-sætning]

Der er flere ting galt.

a) Du har flere feltnavne med mellemrum (3 ting til Snave, Om 20
aar, Mest set, Husket Som, Et Lille Raad). Mellemrum er generelt en
dårlig ide i objektnavne, men hvis du alligevel vil bruge dem skal
objektnavnet afgrænses. I de sql-varianter jeg kender, sker det med
firkantklammer - altså i stedet for "3 ting til Snave" skriver du
"[3 ting til Snave]" (uden anførselstegn).

b) Du har ikke tjekket dine tekstværdier for anførselstegn. I
feltet "Personlighed" forsøger du at indsætte værdien:

"Alti' Frisk o' gla', men pågående. på en go måde"

De tre indlejrede enkeltanførselstegn (') skal escapes hvis de ikke
skal mislæses som afslutningen på tekstværdien. Det gøres ved at
erstatte ' (1 x enkelt anførselstegn) med '' (2 x enkelt
anførselstegn).

I det hele taget er det en god ide at validere input fra en form
før man lægger det i en sql-streng. Prøv at læse hvorfor og hvordan
her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frederik Østeraa

Dato : 26-07-03 18:02

> Glimrende ide.

Ja det tænke jeg jo nok :)

> [...]
> aar, Mest set, Husket Som, Et Lille Raad). Mellemrum er generelt en
> dårlig ide i objektnavne, men hvis du alligevel vil bruge dem skal

Så har jeg endnu engang lært noget nyt.

> I de sql-varianter jeg kender, sker det med
> firkantklammer - altså i stedet for "3 ting til Snave" skriver du
> "[3 ting til Snave]" (uden anførselstegn).

Aha, det hjalp en del.

> b) Du har ikke tjekket dine tekstværdier for anførselstegn. I
> feltet "Personlighed" forsøger du at indsætte værdien:
>
> "Alti' Frisk o' gla', men pågående. på en go måde"

Når nu jeg tænker mig rigtigt godt om vidste jeg det egentlig godt.
Men det er jo lidt for sent nu :)

> I det hele taget er det en god ide at validere input fra en form
> før man lægger det i en sql-streng. Prøv at læse hvorfor og hvordan
> her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>.

Det tager jeg lige et kig på.

Tak for hjælpen, jeg har fået det til at virke.

Mvh
Frederik Østeraa