Mendelsk genetik eller ej...
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 26-07-03 13:53

Hej alle... Kærestens chinchilla har just fået et nyt kuld unger. Det
har fået mig til at tænke lidt over genetik.

Hunnen "indeholder" to farve-mutationer, lad os kalde dem A og B for
nemheds skyld, mens hannen er standard (dvs. ikke indeholder nogle
"interessante" mutationer). Begge farverne er dominante og mutationerne
er heterozygote.

Hvis jeg nu stiller en punnet square op for at finde mulige farver for
ungerne får jeg at
25% burde blive standard (ligesom hannen)
25% burde blive A
25% burde blive B
25% burde blive A+B (ligesom hunnen)

Nu er det blot sådan at alle 8 unger hun har fået over de sidste 4 kuld
enten har været A eller B, men ingen standard eller A+B... Det er der så
vidt jeg kan regne mig frem til kun ~0.3% chance for.

Så mit spørgsmål er: Er der andre biologiske faktorer der spiller ind
under "udvælgelsen" af hvilke gener der bliver overført fra
faderen/moderen til barnet?

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at mutationen for A og B sad på
samme gen (men i forskellige gener i gen-parret), således at når moderen
videregav et gen fra gen-parret blev kun den ene mutation videregivet.
Men jeg tror nu ikke selv på den, da de fleste påstår at netop A+B godt
kan videregive både standard og A+B...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bo Warming

Dato : 27-07-03 13:42

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message
> [...]
> ungerne får jeg at
> 25% burde blive standard (ligesom hannen)

Mendel fuppede og fik ALT FOR FLOTTE resultater, som ikke kan opnås ved
sandfærdig forskning.
Der er meget støj pga uforståede DNA-forhold - selv ved de angiveligt
monogene forhold

Penetrans er variabel og ingen forstår hvorfor de interessante
muskeldystrofi, bløder,Huntington Chorea, selgcelleanæmi, thallasæmi og
andre MONOGENE LIDELSER ikke bryder meget igennem i visse tilfælde

Selv svangserskab og psyke må overvejes som enorme fejlkilder. Foruden at
DNA på fjerne kromosome dele interagerer vildt kompliceret.

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 27-07-03 13:54

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> [...]
> ungerne får jeg at
> 25% burde blive standard (ligesom hannen)

Hmmm... nok ved jeg ikke meget om genetik, men det lyder da forkert?

Hvis begge farverne er dominante og ungerne skal have et gen fra
henholdsvis faderen og moderen kan de ikke blive standard (skulle have
fået begge faderens gener) eller A+B (skulle have fået begge gener fra
moderen). Derfor bliver ungerne enten A eller B (hvilket jo ser ud til
at passe med virkeligheden).

Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 6. sem. proceskontrol, AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 27-07-03 22:34

Jens Christian Gram wrote:

> [...]
> fået begge faderens gener) eller A+B (skulle have fået begge gener fra
> moderen). Derfor bliver ungerne enten A eller B (hvilket jo ser ud til

Nej. Ungen skal have _mange_ af forældrenes gener. I punnet square'en
går man ud fra at de enkelte mutationer er fuldstændig ukorrelerede. Da
moderen har både mutationen A og B, og faderen ikke har nogle af dem,
kan moderen "give" ingen, A, B eller A+B fra sig, og da faderen ikke kan
"give" noget fra sig (andet end standard) bliver ungerne henh. std, A, B
eller A+B.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-07-03 19:19

On Sun, 27 Jul 2003 23:33:49 +0200 Preben Mikael Bohn wrote:

> [...]
> kan moderen "give" ingen, A, B eller A+B fra sig, og da faderen ikke kan
> "give" noget fra sig (andet end standard) bliver ungerne henh. std, A, B

Men hvis nu A og B sidder på det samme kromosom-nr, og hunnen har A på
det ene kromosom og B på det andet kromosom, så passer det jo fint. Så
burde 50% blive A og 50% blive B.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 28-07-03 23:26

Anders Bo Rasmussen wrote:
> Men hvis nu A og B sidder på det samme kromosom-nr, og hunnen har A på
> det ene kromosom og B på det andet kromosom, så passer det jo fint. Så
> burde 50% blive A og 50% blive B.

Det var også hvad jeg troede først, men jeg tror nok at jeg har fundet
ud af at der pga. overkrydsning (?) _ikke_ nødvendigvis bliver overført
de samme gener fra samme kromosom fra den samme forælder (er der nogen
der kan verificere dette?).

Med venlig hilsen Preben