cannot find -ldb1
Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 09:02

Hej

Jeg er ved at forsøge at installere lufs (http://lufs.sourceforge.net/lufs/)
på min RH 9.0 Ximian Desktop 2.

..configure finder ingen fejl
make siger:

"/usr/bin/ld: cannot find -ldb1
cillect2: ld returned 1 exit status

Har I nogen ide til hvad jeg skal gøre?

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-03 09:09

In article <iBqUa.50$vC6.4@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:
> Jeg er ved at forsøge at installere lufs (http://lufs.sourceforge.net/lufs/)
> på min RH 9.0 Ximian Desktop 2.
>
> .configure finder ingen fejl
> make siger:
>
> "/usr/bin/ld: cannot find -ldb1
> cillect2: ld returned 1 exit status
>
> Har I nogen ide til hvad jeg skal gøre?

Fra min debian maskine:

www:/home/zensonic# apt-cache search db1
libdb1 - The Berkeley database routines (runtime version) [libc5 package]
libdb1-altdev - The Berkeley database routines (development files) [libc5 package]

Så jeg ville installere libdb1, og du må have en tilsvarende på din RH9
computer.

Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 09:37

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
package]

> Så jeg ville installere libdb1, og du må have en tilsvarende på din RH9

apt-cache search db1
db1 - The BSD database library for C (version 1)

db1 er imidlertid allerede nyeste version.

db1-devel er erstattet af db4
db4 og db4-devel er nyeste version

Giver ovenstående noget at gå efter?

mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-03 10:23

In article <S5rUa.171$0U6.94@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> db1-devel er erstattet af db4
> db4 og db4-devel er nyeste version
>
> Giver ovenstående noget at gå efter?

Ja, at du har et problem! Du har sikkert en fil der hedder libdb4,
men den applikation du prøver at oversætte kræver libdb1.
Du kan prøve en simpel løsning: lave et symbolsk link fra db4 til db1
og se om db4 yder samme funktionalitet som db1 gør. Det er _ikke_ sikkert,
og selv hvis det hele kan oversættes kan der komme problemer på kørsels
tidspunkt p.g.a. forskellig semantik. ("ln -s libdb4 libdb1")

Du kan ikke installere en gammel libdb1-devel fra en eller anden gammel .rpm
pakke. Eller hente libdb1 og selv oversætte og installere den?

Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 10:30

> [...]
> og selv hvis det hele kan oversættes kan der komme problemer på kørsels
> tidspunkt p.g.a. forskellig semantik. ("ln -s libdb4 libdb1")

Hvor skal jeg stå i filstrukturen, når jeg forsøger med ln?

> Du kan ikke installere en gammel libdb1-devel fra en eller anden gammel
..rpm
> pakke.

Er det et spørgsmål?

> Eller hente libdb1 og selv oversætte og installere den?

Er der behov for det, når jeg har /usr/lib/libdb1.so.2 ?

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-03 11:00

In article <gTrUa.177$BS6.167@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:
> .rpm
>
> Er det et spørgsmål?

Ja (med indforstået spørgsmålstegn

> Er der behov for det, når jeg har /usr/lib/libdb1.so.2 ?

Hmm, du har libdb1.so.2?? Prøv en "cd /usr/lib ; ln -s libdb1.so.2
libdb1.so" og derefter en genoversættelse af lufs.

Thomas

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 11:19

> Ja (med indforstået spørgsmålstegn

> Hmm, du har libdb1.so.2?? Prøv en "cd /usr/lib ; ln -s libdb1.so.2
> libdb1.so" og derefter en genoversættelse af lufs.

OK - Det er gjort.
Nu brokker den sig ikke længere over ldb1.

Nu får jeg fejlen:

/usr/bin/ld: cannot find -lgconf-gtk-1
collect2: ld returned 1 exit status

Tak for hjælpen til alle i øvrigt.

mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-03 12:10

In article <HBsUa.187$2d7.53@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:
> Nu får jeg fejlen:
>
> /usr/bin/ld: cannot find -lgconf-gtk-1
> collect2: ld returned 1 exit status

Samme problematik, nu er det "bare" libgconf-gtk-1.so der mangler.

Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 13:26

> Samme problematik, nu er det "bare" libgconf-gtk-1.so der mangler.

Jeg lavede et symlink til ovenstående og nu mangler den -lgconf-1

locate på min maskine finder intet, google finder ikke noget af værdi og
apt-cache search finder intet, rmfind.net finder intet.

Nogen der kender en pakke lgconf er med i?

Skyldes mine problemer at jeg har installeret Ximian Desktop 2, som måske
har erstattet nogle Gnome-pakker med nogle ikke-helt-så-kompatible pakker?

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-07-03 20:54

Sat, 26 Jul 2003 at 12:25 GMT Jimmy wrote

> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Jeg lavede et symlink til ovenstående og nu mangler den -lgconf-1

Har du GConf-1.0.9-10.i386.rpm eller nyere instaleret?

/Morten

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-07-03 10:12

Sat, 26 Jul 2003 at 08:02 GMT Jimmy wrote
> make siger:
>
> "/usr/bin/ld: cannot find -ldb1
> cillect2: ld returned 1 exit status
>
> Har I nogen ide til hvad jeg skal gøre?

Hvad med gnome-libs, har du den installeret?

rpm -q gnome-libs

/Morten

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 10:14

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> Sat, 26 Jul 2003 at 08:02 GMT Jimmy wrote

> Hvad med gnome-libs, har du den installeret?
>
> rpm -q gnome-libs

[root@localhost jimmy]# rpm -q gnome-libs
gnome-libs-1.4.2-0.ximian.6.7

Det samme gælder om libgnome-devel

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-07-03 10:25

Sat, 26 Jul 2003 at 09:14 GMT Jimmy wrote

> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> [root@localhost jimmy]# rpm -q gnome-libs
> gnome-libs-1.4.2-0.ximian.6.7
>
> Det samme gælder om libgnome-devel

Hmm, du bruger ikke den gnome-libs som følger med RH9.
Jeg ved dog heller ikke om det er et vildspor, men pakken
gnome-libs-1.4.1.2.90-32.i386.rpm indeholder bl.a.
/usr/lib/libdb1.so.2 som kunne være den du mangler.

Men det lyder dog lidt besynderligt at LUFS skulle bruge
et eller andet fra gnome.

Hvad giver:

rpm -ql gnome-libs | grep db1

Generelt kan siges at når ld klager "cannot find -ldb1" søgte
den efter en fil der hedder libdb1 med en eller anden extension
f.eks..so

Så kan du finde en fil der hedder libdb1 med locate?

Hvis den bare ligger et tåbeligt sted kan du fortælle ld
at den _også_ skal søge der med option -Lpath

/Morten

Fra : Jimmy

Dato : 26-07-03 10:28

> Hmm, du bruger ikke den gnome-libs som følger med RH9.

Oprindeligt gjorde jeg nok, men min lillebror installerede Ximian front end
og den har åbenbart overtaget noget.

> Hvad giver:
>
> rpm -ql gnome-libs | grep db1

Ingenting.

> Så kan du finde en fil der hedder libdb1 med locate?

/usr/lib/libdb1.so.2

> Hvis den bare ligger et tåbeligt sted kan du fortælle ld
> at den _også_ skal søge der med option -Lpath

Der tabte du mig

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-03 11:04

In article <ERrUa.176$vF6.110@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> Der tabte du mig

ld burde se i /usr/lib, men generelt kan man "tvinge"
udviklingsværtøjerne til at se andre steder end lige default med
-Lpath. F.eks:

#ls /path/to/skummelt/lib
#libskummelt.so
#gcc -L/path/to/skummelt/lib -lskummelt -ominkode minkode.c

Mvh Thomas, Vanløse