Kikkert -Teleskop - hvilken forstørrelse e~
Fra : Paul Nilsson

Dato : 26-07-03 00:11

Flere har mailet vedr. hvilken forstørrelse er den bedste mht Kikkerter el.
Teleskoper.

her er tips fra dels egne erfaringer, samt testresultater, i ind og udland.
først lidt statestik:

Danske ornitologer vælger oftest 10x forstørrelse, på 2. pladsen 8 x
(Svenske ornitter vælger oftest 8x først??)
Kikkert:
Her er det formentlig forsk. på landskaberne der er afgørende: (samt evt.
alder/ryste på hånden-test selv)
10 x kikkert fordele :
20% større objekt i forhold til 8 x, og dermed bedre objekt id.- hvis man
ikke har skopet med .

Mindre lys (lys-tabet i forhold til 8x) er ikke noget stort problem i vores
kyst (sø/hav) land hvor der (normalt er masser af lys - i modsætning til -
ofte skyggefuld skov/krat) Mindre billed/synsvinkel er norm. ikke et problem
over vand.

8/8,5 x fordele:
Mere lys: også i skygge/krat/skov, bedre dybdeskarphed (=mindre drejen på
fokusskruen), bredere synsfelt.
Ulempe : 15-20% mindre forstørrelse af objektet.
mht. lysstyrke kan kan se at jægerne vælger 7x forstørrelse, fordi de får
extremt stor lysstyrke! og det er jo vigtigt i skumring/gry (ex 7x50 =
udgangspupil(50:7) = ca 7. ex 10x40(40:10) = udgangspupil 4, - det menskl.
øjes pupil er ca 2,5-3mm i sol/dagslys, ca 4-6mm under ringere lysforhold!

Teleskoper:
20 til 30 x er optimalt mht. lysstyrke i forhold til brændvidden. er feks
skop 60mm så divider okular op i skopets diameter.
Ex: Leica Televid 77 m. 32x (77:32 = 2.4) er det med zoom 20-60x , så på
20x (77:20= 3.8) og på 60x (77:60=1.3)
osv. for de forsk mrk/skoptyper. Det ses her klart at zoom har ringere
lystyrke end fast okular-især zoomet ind (og mindre synsfelt- også på samme
brændvidde som fast okular) - til gengæld får man en kanon forstørrelse...-i
godt lys.

Er man Hav/sø kigger eller kratlusker? - eller begge dele............

Den bedste test- prøv selv - kig i alle de andres teleskoper og kikkerter,
man behøver ikke at købe topmærkerne for at se fugle - mange har startet med
mindre og har set mange gode ting....
Prøv selv: Hvordan ser jeg? (forskelligt,- især med briller)
hvordan ligger fokus-ringen, til mine fingre?
hvordan er mit greb (korte/lange fingre)

Prøv i marken deandre ornitter, el. hos forhandlere bla DOF Naturbutikken,
mv har stort udvalg

m.v.h.
Paul Nilsson
tlf. dag: 45 83 83 66
mobil: 28 11 14 02
www.sorgenfrifoto.dk : Kikkert/Teleskop: Links til Tester USA mv....
(for evt. spørgsmål : info@sorgenfrifoto.dk)

Fra : JK

Dato : 28-07-03 08:33

On Sat, 26 Jul 2003 01:10:38 +0200, "Paul Nilsson"
<pauln@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>øjes pupil er ca 2,5-3mm i sol/dagslys, ca 4-6mm under ringere lysforhold!

Hej Paul

Jeg kan supplere med en konkret sag, hvor jeg har været skaffer på en
fuglekikkert til en 70 års fødselsdag.

Den måtte ikke koste den bondegård, som ornitter nu om dage kaster i
det. Tænk bare på hvad Leica's nye 2 forstørrelse kikkerter koster (de
er switchbare imellem 2 forstørrelser).
Men mit budget var 1-2 tudser kun.

Nu har jeg det sådan, at jeg af en eller anden grund ikke kan lide
navnet Kite, og Bushnel er jeg advaret om. Så jeg satsede på Nikon
kikkerter.

Valget stod imellem en 8x40 porro model Action , og en 8x36
tagprismekikkert model Sporter

http://www.norsk-naturbokhandel.no/detalj.asp?LF=Nikon%2Ehtml&ID=113049

http://www.norsk-naturbokhandel.no/detalj.asp?LF=Nikon%2Ehtml&ID=113048

Det er 2 meget forskellige kikkerter.

Jeg vil fremhæve følgende:

Action 8x40: 745 gram, øjeafstand 11,9 mm
Sporter 8x36: 720 gram, øjeafstand 20,5 mm

Da fødselaren, der skal have kikkerten, ikke bruge briller i felten,
faldt valget på Action 8x40, som jeg kunne finde til 1095.

Han er rigtig tilfreds med den. Har aldrig haft så skarp en kikkert,
siger han. Han kan sikkert heller ikke holde en 10x, selv om han er
stor, med store hænder.

Til mig selv, som bruger distancebriller i felten, ville jeg have
valgt Sporteren. Det er pudsigt, at den med sine 720 gram alligevel
virker tungere end Action kikkerten.

Dette var bare en konkret sag fra prisbunden af markedet.

Det med øjeafstand, - og briller eller ikke briller. Det finder jeg
meget vigtigt, - når der nu findes kikkerter der tillader, at man
beholder brillerne på hele tiden. Nogle foretrækker at vippe brillerne
op i panden, og det giver også et lidt bedre synskomfort, lys/mørke.

hilsen

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-07-03 17:20

Paul Nilsson skrev:

> Danske ornitologer vælger oftest 10x forstørrelse, [...]
> Er man Hav/sø kigger eller kratlusker? - eller begge dele............
> [...]

Hej Paul

Tak for den gode gennemgang af kikkerter.

*Følgende bør springes over af alle 'rigtige' ornitologer*.

Jeg vil bare fortælle om min "verdens bedste kikkert".
Det er nemlig en "minikikkert" som kun vejer 190 gram.
Zeiss West 10 x 25B - Meget let tagprismekikkert med
højt øjepunkt. Pris i 1986: 2885 kr.

Min "fuglekiggerkammerat" har en Leitz Trinovid 10 x 40B,
som jeg er ham ret misundelig over.

Men min lille tingest har nu trofast hængt mig om halsen
i 17 år. Den har et *elendigt* lille synsfelt, men man lærer
at finde objekterne alligevel. Fidusen ved denne lille kikkert
er at man bare *altid* har den *på* sig, når man er ude,
fordi den er så let og lille.

Den har en gummikant, som kan foldes tilbage, hvis man
vil beholde brillerne på. Jeg vil bare sige at jeg er kisteglad
for den kikkert. Om jeg skal tjekke de galeleiske måners
placering om Jupiter. Om jeg skal læse navnet på et skib
i Øresund. Om jeg skal læse registreringen på et fly i Kastrup
eller Frankfurt. Om jeg vil se, hvad der sker på scenen til
en koncert. Om jeg vil finde Andromedagalaksen eller følge
en komet på aftenhimlen. Og ikke mindst - om der viser sig
en rovfugl ved Hellebæk eller et andet sted. Eller når jeg
står på toppen af en bakke eller på en fjeldtop i Lapland.
Den lille kikkert er bare *altid* med.

Men, hvis jeg havde råd til det i dag, ville jeg nok gerne
have en Leitz Trinovid 10 x 40B ved siden af.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt, kratlusker m.m.
- gæt hvem der spottede B.A.'s Concorde i Kastrup 2. aug.

Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-07-03 21:48

Hej - tak for de fyldige kommentarer til indlæg...

Det viser jo blot hvor forsk. meninger/behov der er.......... og dermed
vigtigt for nye fugle kiggere, at prøve alt!- for ikke blot "at købe de
andre på "Flagbakkens" meninger" men finde eget behov.......Nemmeste test er
stadig ..prøv i marken spørg alle dem du møder ude på fugle obs....normalt
vil alle stolte fremvise netop deres Skop/kikkert...........
mvh...Paul

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O5cVa.40817$Kb2.1712100@news010.worldonline.dk...

Fra : ARNE LILHAUGE

Dato : 30-07-03 21:48

Med hensyn til rystende hænder og stor forstørrelse:
Canon laver en serie kikkerter med image stabilizer 8x, 10x, 12x og 15x. Her
i husstanden har vi en 10x, en fantastisk god kikkert til godt 4 tudser og
med et roligt, klart og fremfor alt, for brillebærere, godt synsfelt.

--
Hilsen Arne

Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-07-03 22:39

Har prøvet nedenstående som Arne beskriver:

Kan kun tilføje - fra egen "test":

Fantastisk gode til ryste hænder, og store forstørrelser (over 10 x ) Det
eneste minus er størrelsen- og prisen er også større..
(meget større..)
-men når jeg bliver ældre og rystende kunne jeg godt sætte en sådan på
ønskesedlen....

ARNE LILHAUGE <arnelilhauge@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:l9WVa.1827$A6.120@news.get2net.dk...

Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-07-03 23:08

Mht. til udgangs pupil:

Udgangspupillen er som tidl. beskrevet Forstørrelse divideret op i
brændvidden.

Kikkert ex: 10 x 42: = 42:10 = Udgangspupil 4,2
Kikkert ex 8 x 42 = 42:8 = Udganspupil 5,25
Teleskop ex: 30 x okular , teleskop 60 = udgangspupil = 60:30 = 2
Teleskop ex 30x okular, teleskop 80 = udgangspupil = 80:30 = 2,66
Teleskop ex 20x okular , teleskop 80 = udgangspupil = 80:20 = 4

Derfor vil digiscoping fotografer ofte vælge lavere forstørrelser 20-30x,
end zoom for at få meget lys!
(her er så så også probl. med lidt lys = lavere lukkertider på kamera =
rystede, uskarpe billeder - oftere)

Øjet pupil er 2,5-3 i dagslys/solskin, 4-6 (mm) i ringere lys......

Hvis udgangspupillen er større i kikkert/teleskop end øjets Pupil, vil det
billede man ser, virke lyst og klart
Hvis udgangspupillen i kikkert/skop er mindre end øjet pupil, vil billeder
virke mørkere, end det man ser...

mvh........Paul