Kan ikke skrive til access database?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 25-07-03 22:33

Jeg har lavet et lille asp script som kørte fint på min ene server plads,
men da jeg skiftede over til en anden kom den med en fejl. Den skal blot
oprette en post i en database men dertil kommer denne fejl:[Microsoft][ODBC
Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable
query er der nogen der ved hvad der kan være galt?

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 25-07-03 22:44

"Thomas Brejner" <thomasb@postbilen.dk> wrote in message
> [...]
fejl:[Microsoft][ODBC
> Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable
> query er der nogen der ved hvad der kan være galt?

Der er et par muligheder for hvad der kan være galt. I og med at du har haft
det til at køre på en server, så er der ikke noget galt med din
update/insert SQL. Men følgende vil hjælpe gevaldigt på opklaringen af
problemet.
Bruger du dsnless connection til databasen (hvordan ser din connection ud)?
Har du adgang til at administrere serveren?

/mikkel

Fra : Thomas Brejner

Dato : 25-07-03 22:51

Jeg kan ikek administrere serveren. Her er den kode jeg bruger:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("billeder.mdb")
Conn.Open DSN
SQL = "INSERT INTO kommentar (festid, billed, navn, kommentar) VALUES (" &
Request.Querystring("fest") & ", '" & Request.Querystring("billed") & "', '"
& request("navn") & "', '" & request("kommentar") & "' )"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
response.redirect "kommentar.asp?billed=" & Request.Querystring("billed") &
"&fest=" & Request.Querystring("fest")

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 25-07-03 23:13

Det ser ud til at være et rettighedsproblem. Du har simpelthen ikke ret til
at skrive til basen.

Internet Guest kontoen (IUSR_MACHINE) som normalt hører til Everyone har
ikke skriverettigheder til databasefilen (.mdb)

Hvis du har lagt det op hos en udbyder, kunne det tyde på at det ikke ligger
i det rigtige bibliotek. Tjek evt. FAQ hos den pågældende udbyder.

Og endelig kan du prøve at indsætte:

Conn.Mode = 3

dvs.

Conn.Mode = 3
Conn.Open DSN

/mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-03 14:59

Prøv at læse her: <http://asp-faq.dk/article/?id=4>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jens lassen

Dato : 28-07-03 09:15

Thomas Brejner wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
fejl:[Microsoft][ODBC
> Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable
> query er der nogen der ved hvad der kan være galt?

Det kan være fordi du ikke har databasen til at ligge i den rigtige mappe.
nogle udbydrer vil have at den skal ligge i mappen _private.

Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Brejner

Dato : 02-08-03 18:49

Nu har jeg prøvet det meste af det i har sagt, som jeg selv kan rodde med og
det virker ikke. Tror i så ikke bare jeg skal snakke med udbyderen og høre
hvad jeg skal gøre?

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 02-08-03 19:22

> [...]
og
> det virker ikke. Tror i så ikke bare jeg skal snakke med udbyderen og høre

jo, gør det. Vend evt. tilbage til gruppen her med et svar i tilfælde af at
andre skulle få samme problem.

/mikkel