Hjerte spasmer
Fra : Jørgen

Dato : 25-07-03 09:14

Min kone har fået hjerte spasmer.
Er der nogen der har erfaring på dette område, som tilsyneladende er en
ulands område for sundhedsvæsenet.
Det der undre mig mest er hvorfor hun pludselig bliver ramt at denne sygdom
som en lyn fra et klatr himmel og pludselig skal gå med Nitroglycerin på sig
selv om hun får andet medicin også

Hilsen
Jørgen

Fra : Else Holm

Dato : 25-07-03 12:04

"Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sygdom som en lyn fra et klatr himmel og pludselig skal gå med
> Nitroglycerin på sig selv om hun får andet medicin også

Hej Jørgen

Jeg fandt via Google en en lille smule om det nemlig på
http://brevkassen.hjf.dk/spsmvis.asp?Spsm=154

Mht. hvorfor netop din kone blev ramt: Jeg har eksempler
på, at helt raske mennesker, hvor der ikke kan påvises
hverken for højt kolesterol, stress eller noget som helst
andet målbart, bliver ramt af hjerteproblemer - så i nogle
tilfælde må man affinde sig med, at der ikke kan findes en
forklaring.

Hils din kone!

--
Else

Fra : Jørgen

Dato : 25-07-03 18:41

"> > Det der undre mig mest er hvorfor hun pludselig bliver ramt at denne

> Hej Jørgen
>
> Jeg fandt via Google en en lille smule om det nemlig på
> http://brevkassen.hjf.dk/spsmvis.asp?Spsm=154

Det er ikke hvad jeg vil kalde spasmer. Spasmer er en tilstand som kan
sammen lignes med angine pexeri . Smerter symtomer og behandling er den
samme, dog er der ingen kalkdannelse i kranspulsåren, som kan forrsage en
blodprop.
Det der undre mig er at der fra ienting at være, pludselig er så kraftig fra
den ene dag til den anden

Jørgemn

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-03 16:34

En lille hjælp hvis du vil søge information om det på nettet.. Det hedder
Angina Pectoris og ikke angina pexeri. Det kan måske hjælpe din søgen lidt

Mvh J. Ragnar

Fra : Jørgen

Dato : 27-07-03 08:13

Beklager stavefejlen. Vi har søgt under jeg ved snart ikke hvad, og der er
en masse om angina pectoris, men ikke om hjertespasmer, selv ikke
hjerteforening har ret meget om det, der var faktisk kun en der var til
hjælp. Det jeg nu søger er erfaring fra andre der har hjertespama.

Fra : Ole Helms

Dato : 27-07-03 11:25

> [...]
> hjerteforening har ret meget om det, der var faktisk kun en der var til
> hjælp. Det jeg nu søger er erfaring fra andre der har hjertespama.

Hej Jørgen.
Prøv at søge under "angina spasme".
Som jeg mener at have forstået det, drejer det sig om en hjertekrampe, der
ikke er forårsaget af forsnævring eller tillukning af kranspulsårer.
Årsagen til tilstanden er vist ikke kendt, og jeg tror, at diagnosen "angina
spasme" er lidt af en samlet betegnelse for angina pectoris smerter uden
påviselig grund.
Standardbehandlingen synes at være karudvidende midler ved akutte anfald og
calcium antagonister som forebyggende.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Jørgen

Dato : 27-07-03 12:34

Det er korrekt. Hun får selo sok + imdur daglig. derudover går hun med
nitroglycerin , hvis der aligevel kommer anfald, hvilket er sket. Der er nok
ingen tvivl om at nogle af anfaldene skyldes nerver, særlig i starten. Det
er ca 7 mdr. siden at første anfald kom, og hun ar fundet ud af at leve med
det. hvis der er nogen der har erfaring med sygdommen vil det være rar at
høre lidt fra dem

Hilsen
Jørgen

Fra : Lene

Dato : 29-07-03 10:07

"Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse: "Der er nok
[...]

Hejsa!
Min fars arbejdskammerat havde akkurat det samme. Det var rædselsfuldt, og
han fik anbefalet at tage magnesium og calcium (kalk) ved siden af alt det
andet.
Det hjalp ham utroligt meget, sagde han.
Han købte noget der hedder Dolimitkalk og tog ½ tsk. pulver i vand om
aftenen på sengekanten, og det samme om morgenen.
Der er andre former for magnesium/kalcium tilskud, nok også nogle der er
bedre end dolomitkalk. Spørg i Helsekost.
MVH Lene

Fra : Trinita

Dato : 30-07-03 21:43

> [...]
sygdom
> som en lyn fra et klatr himmel og pludselig skal gå med Nitroglycerin på

Hej Jørgen
Jeg mener at have hørt at det kan være arveligt så måske har en anden i
familien det, prøv at spørge lidt i familien, måske er det en fjern
slægtning.....
VH Lisbeth

Fra : phayrynx

Dato : 06-08-03 09:36

Variant Angina Pectoris eller Prinzmetal's Angina:

Skyldes en sammentrækning af hjertets blodkar, således at der kommer
iltmangel til hjertemusklerne, hvilket giver brystsmerter. Mange har
rene blodkar (altså ingen aterosclerose/"aflejringer").
Prognosen afhænger meget af, om der samtidig er aterosclerose. For
hele gruppen af patienter er der i den første måned af forløbet 15%
risiko for pludselig død eller udvikling af AMI ("blodprop i
hjertet"). Denne risiko aftager efterhånden. Variant angina kan gå i
remission, spontant, eller efter at patienten har haft et AMI.
Behandlingen er som før beskrevet. Kirurgi bør kun laves ved samtidig
aterosclerose.

Tjek evt. Medicinsk Kompendium på biblioteket. Disse informationer
stammer fra den gamle udgave (13.)

\S

Fra : Jørgen

Dato : 06-08-03 17:57

Du lyder som en der har forstand på det, selv om jeg måtte læse det 3 gange,
før meningen med de fine fremmed ord gled ind på displaen.
Efter 3 indlæggelse på 14 dage, en med ambulante og læge bil, hvilket
heldigvis medførte at min kone kom gennem en del undersøgelse på rekord tid.
så efter cykeltest scanning og kransåreundersøgelse og en til efter ca. 3
mdr., har givet det resultat at der ingen kalk er i kranspulsåren og ikke
har været blodprop og hun derfor ikke kan få blodpropper. Det der undre mig
er hvorfor får en person pludselig en blodprop linende anfald og skal på
medicin, for at undgå anfald, samtid med at hun skal gå med nitroglycerin.
Hvilket der er behov for. Det virker overvældende at der pludselig sker en
sådan udvikling på en dag. Dette er jeg interesseret i at få noget at vide
om, kan du svare mig på det, gerne på nordjysk

-På forhånd tak og tak for indlæggene
Hilsen Jørgen

Fra : phayrynx

Dato : 07-08-03 09:10

> [...]
> mdr., har givet det resultat at der ingen kalk er i kranspulsåren og ikke
> har været blodprop og hun derfor ikke kan få blodpropper.
Rigtig fint, at der ikke er kalk i blodårerne. Det bedrer jo
prognosen. Hun kan dog selvfølgelig få blodpropper på et senere
tidspunkt, ligesom alle andre mennesker.

> [...]
> Hvilket der er behov for. Det virker overvældende at der pludselig sker en

Når kranspulsåren pludselig trækker sig sammen (spasme), kommer der
mindre blod igennem. Dette giver blodmangel i det område af hjertet,
som bliver forsynet af den pågældende blodåre. Når muskelcellerne i
hjertet mangler blod får man oftest smerter i brystet. Symptomerne er
de samme, hvad enten den mindre mængde blod skyldes en spasme i karret
eller en "permanent" prop, som eksempelvis kalkaflejringerne du selv
nævner.
Så vidt jeg ved, er det stadigvæk uvist, hvad som giver den karspasme.
I modsætning til eksempelvis blodpropper er der ikke nogen
kønsforskel. Der er fundet øget tendens til variant angina hos rygere
(den er jo altid sikker).
Hvorfor lige præcis din kone er blevet ramt af det her er umuligt at
sige. Sygdomme rammer ofte tilfældigt. Det er selvfølgelig ikke nogen
tilfredsstillende forklaring, men det er jo ikke alle sygdomme som kan
forklares alene ved risikofaktorer (kost, rygning, motion, asbest,
arv) mv.
Jeg tror ikke du skal se på det som om der er sket en sygdomsudvikling
på en dag. Din hustru har nok haft risikoen for variant angina, og så
er spasmen kommet pludseligt en dag; muligvis udløst af noget,
muligvis kommet spontant.
Håber svaret kan bruges, selvom mit nordjyske er lidt rustent.
\S

Fra : Jørgen

Dato : 07-08-03 20:47

Jeg takker for dit svar, jeg ser nu sagen i et nyt lys, nemlig at det har
været i anmarch et stykke tid, selv om det stadig undre mig at det er så
voldsom , at man må gå med nitroglycerin som der også har været brug for et
par gange efter der var faldet ro over tingene, når man tager imdur ( som
for øvrig er nedsat fra 2 piller til en om dagen) og selo sok,

Dit nordjyske er i hvert fald let forståeligt

Hilsen og tak Jørgen

Fra : fridaflip

Dato : 22-08-03 19:35

hej jørgen

http://www.kandu.dk/

Fra : fridaflip

Dato : 20-08-03 20:59

"phayrynx" skrev d. 07-08-03 09:10 dette indlæg :
Hej Jørgen

Jeg ved hvad du taler om.
Fik selv en blodprop for 2 år siden forårsaget af hjertespasmer.
Det er som du skriver en skræmmende oplevelse pludselig og uden varsel
at blive hjertesyg.
Jeg er selv kvinde midt i 30erne og har også været gennem alle disse
undersøgelser som du beskriver, uden at der kunne påvises noget
sygeligt.
At du skriver din kone ikke har haft en blodprop er kun glædeligt, dog
forstår jeg ikke når du skriver, at hun ikke kan få blodpropper???
Jeg fik netop af vide, at min blodprop opstod fordi blodet havde stået i
kø så længe under selve spasmerne.
Har din kone Raynard Syndrom? Det har jeg nemlig, og fik af vide det kan
sætte sig på hjertemusklen...
MVH Fridaflip

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 21-08-03 08:23

> At du skriver din kone ikke har haft en blodprop er kun glædeligt, dog
> forstår jeg ikke når du skriver, at hun ikke kan få blodpropper???

Hun har fået undersøgt Kranspulsåren, og der findes intet kalk overhoved.
Får at få en blodprpop skal der være en forsnævreing , samt kalk der kan
rive sig løs og lukke den lille hul der er tilbage, har vi fået fortalt, men
selvfølgelig kan der der da på en senere tidspunkt dannes kalk og så kan der
jo komme en prop

> Jeg fik netop af vide, at min blodprop opstod fordi blodet havde stået i
> kø så længe under selve spasmerne.
> Har din kone Raynard Syndrom? Det har jeg nemlig, og fik af vide det kan
> sætte sig på hjertemusklen...

Det har vi ikke fået noget at vide om Hvad står det for?

Hilsen
Jørgen

Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 20:31

> [...]
fortalt, men
> selvfølgelig kan der der da på en senere tidspunkt dannes kalk og så

Raynard Syndrom er en sygdom man også populært kalder for "en kold
hånd/fod.
De mindste kar trækker sig voldsomt sammen og resulterer i krampe.

Jeg har også fået undersøgt mine kransårer ved en såkaldt KAG
undersøgelse, som viste helt rene årer uden forsnævringer. Så den med at
din kone ikke kan få en blodprop holder ikke (desværre).

Min blodprop kan ikke forklares. I hvert fald har jeg ingen af de mest
iøjnefaldende risikofaktorer som er: Sukkersyge, Højt, blodtryk, højt
kolesteroltal, overvægt, arvelighed osv.

Raynard Syndrom fik jeg af vide kan sætte sig på kransårene, men en 100%
sikker diagnose for min opståede blodprop fik jeg ikke.

Mvh
Fridaflip...

http://www.kandu.dk/

Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 20:41

Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 20:41

Fra : fridaflip

Dato : 31-08-03 20:11

"Jørgen" skrev d. 25-07-03 09:14 dette indlæg :
> Min kone har fået hjerte spasmer.
> Sygdommen "Raynard Syndrom" kan i sjældne tilfælde frembringe
hjertespasmer.

Mvh
Fridaflip...

http://www.kandu.dk/

Fra : printzmetal

Dato : 19-09-03 12:20

http://www.kandu.dk/

Fra : printzmetal

Dato : 19-09-03 12:28

Kære Jørgen og andre!

Jeg har læst alle indlæggene i denne debat. Jeg har selv debatteret om
lignende emne på Netdoctor. Jeg har en sygdom som hedder Printzmetal
variant angina. Det lyder meget som det, du beskriver Jørgen. Jeg
skriver på privat mail med en anden med samme sygdom. Vi forsøger at
finde flere, da den er meget sjælden, og feks. hjerteforeningen ikke ved
noget om den eller har nogen medlemmer med den.
Jeg har ingen forkalkning, ryger ikke, spiser sundt og allgevel fik jeg
et anfald som lyn fra en klar himmel , da jeg var 47. Jeg kan sige mere.
Men det vigtigste, er at finde folk med denne sygdom. Jeg har ikke
specielt lyst til at skrive i en sådan gruppe, men heller ikke til at
efterlade min mail for mange steder. Men man kan komme i forbindelse med
mig , der hvor jeg skrev før.

Hvis ikke, vil jeg opfordre alle med denne eller lignende sygdom, til at
kontakte hjerteforeningen, som så forhåbentlig vil kontakte mig.
Venlig hilsen
Anne Marie Johansen

http://www.kandu.dk/