Abit KT7A-Raid eller Asus A7V133?
Fra : Peter Posselt Vester~

Dato : 03-04-01 11:05

Hejsa
Jeg står for at skulle købe helt ny maskine, men er lidt i tvivl hvad angår
bundkort, så jeg tænkte at nogen her på gruppen måske har nogen erfaringer
eller i hvert fald mere viden end jeg...
Jeg står og rokker imellem flg. 2 kort:
Abit KT7A-raid
Asus A7V133 m/via KT133A

Jeg regner med at købe en Athlon TBird 1200 til samt flg. ram-klods:
PQI 512 MB PC133, 7,5nS, 168pin, 3,3 V

Jeg regner med at sætte 2 45 gb harddiske på. Ved Asus'en skriver
forhandleren at "Der er mulighed for Raid-0 på de to UDMA-100 kanaler", mens
Abit'en har Raid Onboard står der. Hvad er forskellen? Og hvad vil folk
anbefale?
mvh. Peter Vestergaard

Fra : Devast8or

Dato : 03-04-01 13:41

Hvis du har et ASUS V7700 skal du ikke købe et Abit mobo, ihvertfald ikke et
KT7(A) da der er noget galt med denne combo. Ikke farligt men belastende.
Læs og denne tråd omkring det 9aa0n6$7km$1@sunsite.dk eller kig
http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm
HTH

Devast8or

Fra : Martin Dam Petersen

Dato : 11-04-01 07:04

Hej Peter

Jeg har haft gode erfaringer med begge kort. Dog vil jeg foretrække Abit,
fordi de har en enkelt ISA-slot og det har ASUS ikke.

Nuppet fra en anden tråd:

> RAID 0
> Hvis man har 2 harddiske kan man lave et raid 0, hvor man laver en
partition
> hen over 2 harddiske. Når man skal skrive en fil på f.eks 128 MB, kommer
der
> til at ligge 64 MB på hver harddisk.

Dette er meget forenklet. Raid0 også kaldet stripe foregår på den måde, at
den striper filen på 128 MB ud over diskene på den måde, at den skriver
f.eks. 32 KB på den ene disk (alt efter clusterstørrelsen), derefter skriver
den 32 KB på den næste disk, derefter 32 KB på den næste disk osv.. Når den
har skrevet på alle diskene i raidsættet så startes der forfra med disk 1 og
ned gennem diskene indtil de 128 MB er skrevet. Med 2 diske kommer der
rigtig nok til at ligge 64 MB på hver, men nogen kunne misforstå det på den
måde, at der først bliver skrevet en fil på 64 MB på den ene disk, og
derefter bliver resten skrevet på den anden disk.

> Derfor er skrivning og læsning dobbelt
> så hurtigt.

Man får en større transferrate, fordi man har flere skrive/læse hoveder at
gøre godt med.

>Hvis den ene harddisk går i stykker ryger alt data på begge
> diske.

Jeps, da de resterende data vil være fyldt med "huller"

> RAID 1
> Spejlning af 2 harddiske. Indholdet af de 2 harddiske er helt ens. Læsning
> fra harddisken er dobbelt så hurtigt da dataene kan læses fra 2 diske.

Det tror jeg ikke på. Alle vores servere på arbejdet kører med enten
software eller hardware spejl (ud over raid5), og jeg kan ikke måle nogen
som helst performance forbedring ved spejl (endda en lille nedgang ved
softwarespejl). Har du nogen reference?

> Skrivning er som ved 1 harddisk. Hvis den ene harddisk går i stykker
virker
> det hele stadig, da den anden indholder det samme som den der gik i
stykker.

Er der nogen der har erfaring med "IDE-spejl" under Windows? Hvad sker der,
hvis boot-blokken på boot-disken bliver smadret? Kan windows finde ud af at
boote på spejlet? Er der nogen der har prøvet det?

/martin