Skrumpe ind?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 24-07-03 22:31

Hvordan kan jeg lave så en browser skrumper ind så den tilpasser sig
indholdet?

Fra : Iskold

Dato : 25-07-03 11:37

"Thomas Brejner" <thomasb@postbilen.dk> wrote in message
> Hvordan kan jeg lave så en browser skrumper ind så den tilpasser sig
> indholdet?

Ved ikke om det er helt det her du mener, dette får et link til at åbne i en
bestemt størrelse.....eller skal du bruge CSS fil og <div></div> hvis det er
fordi du gerne vil have at indholdet ikke fylder mere en browseren, hvis man
gør denne mindre i opløsning......læs på nettet omkring brug af CSS filer

onClick="MyWindow=window.open'xxxxx','MyWindow','toolbar=yes,location=yes,di
rectories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,
height=900,left=350,top=50'); return false;">

xxxxx = den side du gerne vil åbne....

henrik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-03 13:55

"Iskold" <hep@image.dk> writes:

> [...]
> rectories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,
> height=900,left=350,top=50'); return false;">

Det er en meget dårlig idé at have 'href="#"'. Det betyder at siden ikke
virker for folk uden javascript. Skriv i stedet:

onclick="open(this.href,this.target,'toolbar=yes,location=yes,directories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600, height=900,left=350,top=50'); return false;'>

Jeg tror dog det originale spørgsmål går på at ændre størrelsen på det
eksisterende browservindue, så man kender størrelsen af indholdet, ikke
bare af browseren med menubar etc.

Jeg tror ikke der er en direkte måde at gøre det på, men prøv den her:

function resizeContentTo(wantWidth,wantHeight) {
var root = document.documentElement || document.body;
resizeTo(wantWidth,wantHeight);
var gotWidth = window.innerWidth || root.clientWidth;
var gotHeight = window.innerHeight || root.clientHeight;
resizeTo(2*wantWidth - gotWidth, 2*wantHeight - gotHeight);
}

/L

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-03 20:38

On 25 Jul 2003 14:55:19 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>onclick="open(this.href,this.target,'toolbar=yes,location=yes,directories=yes,status=yes,menubar=yes,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600, >height=900,left=350,top=50'); return false;'>

Så må vi se hvad Google siger til det !
For den er ikke glad for window.open.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-03 23:39

GWBASIC <> writes:

> [...]
^ skulle selvfølgelig være ", ikke '.

> Så må vi se hvad Google siger til det !
> For den er ikke glad for window.open.

"ikke glad for" betyder hvad i denne sammenhæng?

Denne metode er faktisk lavet så ikke-javascript-browsere stadig
kan finde siden. Det inkluderer google, som netop ser sider uden at
forstå javascript. Se fx.:
<URL:http://www.andyreid.net/docs/popups_google.html>

Hvis dit problem er at google faktisk indekserer popup-siden, så man
kan komme til den direkte, så er er det ikke javascript du skal bruge.
Man kan ikke lave noget der virker uden javascript uden at google også
kan finde det, og man skal ikke lave noget der ikke virker uden
javascript[1]. Brug "robots.txt" til at undgå at siden bliver
indekseret.

/L
[1] Medmindre hele konceptet ved siden er at den kan lave beregninger,
selvfølgelig.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-03 08:39

On 26 Jul 2003 00:38:58 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> "ikke glad for" betyder hvad i denne sammenhæng?

Det skulle gerne betyde, at Google tilsyneladende ikke indexerer
"window.open sider", kun linksteksten.
Jeg gætter på at din version får Google til at FOLLOW,
og det er jo meget fint !

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-07-03 10:19

Hej Lasse

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Denne metode er faktisk lavet så ikke-javascript-browsere stadig
> kan finde siden. Det inkluderer google, som netop ser sider uden at
> [...]

Metoden kan forbedres yderligere. Det er rigtig at Google og browsere
der ikke forstår javascript nu i de fleste tilfælde vil kunne se
indholdet af popup'en alligevel, men der er et problem med brugere der
har popup-killer installeret som forhindrer det nye vindue i at åbne. De
vil aldrig komme ind og se indholdet (medmindre de slår javascript helt
fra i deres browser).

Det kan dog løses simpelt. I stedet for bare blindt at returnere false i
onclick-handleren returnes, så returneres false hvis vinduet åbnes og
true hvis vinduet ikke kunne åbnes:

onClick="javascript:w=openPopup(this.href);return !w;">Click for more
info.</a>

Ovenstående kræver at openPopup() er konstrueret så den returnerer det
vindue objekt som window.open() returnerer når vinduet åbnes. Hvis ikke
window.open() kan åbne et vindue returnerer funktion null, som fortolkes
som en false-værdi.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-07-03 11:56

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> writes:

> [...]
> har popup-killer installeret som forhindrer det nye vindue i at åbne.
> De vil aldrig komme ind og se indholdet (medmindre de slår javascript

Det er korrekt.

> Det kan dog løses simpelt. I stedet for bare blindt at returnere false
> i onclick-handleren returnes, så returneres false hvis vinduet åbnes
> og true hvis vinduet ikke kunne åbnes:

Det er en forbedring, uden dog at være *helt* sikker. Der er
popupblokkere der lader som om vinduet blev åbnet, men lyver, og der
er eksterne blokkere der lader vionduet åbne, og så slår det ned igen.

> onClick="javascript:w=openPopup(this.href);return !w;">Click for more
> info.</a>

Så skulle denne være endnu sikrere:

onclick="var w=openPopup(this.href);return !(w || !w.closed);">

Sådan kan man så blive ved :).

("javascript:" er unødvendigt i handlere, selvom IE vist kan bruge det
til at vælge sprog, hvis man sætter standard-script-sproget til fx
"vbscript". Alle andre browsere ser det bare som en Javascript label
med navnet "javascript")

/L

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-07-03 13:44

Hej Lasse

> [...]
> Så skulle denne være endnu sikrere:
> onclick="var w=openPopup(this.href);return !(w || !w.closed);">

Meget smart egentlig. Har selv kun erfaring med Mozilla's indbyggede
funktionalitet og tænkte umiddelbart at andre popup blokkere nok opførte
sig noget lignende.

Popup-blokkere bliver (forståeligt nok) mere og mere populære, så jeg
prøver at tage så meget hensyn til dem som muligt. Jeg vil skrive mig
dit eksempel bag øret så jeg husker det en anden gang.

> ("javascript:" er unødvendigt i handlere, selvom IE vist kan bruge det

Jeg kopierede bare fra siden der var linket til, og lagde ikke lige
mærke til den detalje. Ville aldrig selv have sat javascript: foran i en
event-handler. Men rart at vide at det ikke burde gøre nogen skade.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-03 23:57

"Thomas Brejner" <thomasb@postbilen.dk> skrev
> Hvordan kan jeg lave så en browser skrumper ind så den tilpasser sig
> indholdet?

Det er ikke voldsomt populært, når en side vil ændre størrelsen på en
brugers browservindue, så brug det med forsigtighed og omtanke:

.... indsat i den side, der åbnes. Sætter vinduet til 500 pixels i bredden og
300 i højden - alt inklusive.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin