Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Omlægning fra obligation til rentetilpasni~
Fra : Simon Demuth

Dato : 24-07-03 18:54

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af et 7% obligationslån i nordea. Jeg har ca
350.000 tilbage af restgælden og har lige været inde på Nordeas hjemmeside
for at beregne omlægning. Jeg kan spare ca 10.000 om året før skat ved at
omlægge, min restgæld stiger med ca 8.000, omlægnings omkostninger ca 7.000.
Renten på det nye lån er 2,85 %.
Jeg regner med at skulle af med min lejlighed om ca 5 år, så mit ? er hvad
jeg skal passe på, eller overveje før jeg kaster mig ud i det, og om jeg vil
have tjent lidt på manøvren når jeg skal sælge om de ca 5 år.
Jeg vil være taknemmelig for et par synspunkter i sagen.
På forhånd tak
Simon

Fra : Lars Bech

Dato : 25-07-03 14:43

"Simon Demuth" <sdemuth@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> om jeg vil have tjent lidt på manøvren når jeg skal sælge om de ca 5
> år. Jeg vil være taknemmelig for et par synspunkter i sagen.

Hej Simon

Du kan spare nogle penge i det daglige, da du får sat din terminsydelse
ned med 10.000 før skat. Det er værd at bemærke, at det er før skat. Du
oplyser desværre ikke, hvad restløbetiden er på dit nuværende lån. Det er
nemlig også interessant at vide, om du forlænger løbetiden ved dit nye lån
og dermed skal betale mindre i afdrag.

Men hvad der også kan have en vis relevans for dig, er hvad renten er om 5
år og hvad dine købere dermed kan finansiere boligen til. Nogle kigger
måske kun på, hvad de skal betale for boligen, mens andre kigger på
huslejen. Ud fra den nye rentesats at dømme, så må det være en kort
periode, renten er låst i. Det giver dig altså en usikkerhed om 5 år, når
renten skal fastsættes igen.

Jeg ved ikke, hvor meget mening, der er i at omlægge til 5% obligationer
over 30 år. Effektiv rente efter 45% skat er 3,03% og du kan betale lidt
mindre i afdrag og så spare disse penge op på en anden konto. Så kan du om
5 år tilbyde køberne et 25-årigt fastforrentet lån med en nominel rente på
5%. Det kan måske påvirke din salgspris lidt, hvis renten nu er noget
højere om 5 år (eller give dig mulighed for at indfri lånet billigt).

Håber, du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Lars Bech, Odense