Lade problemer med Dyna starter
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 24-07-03 14:22

Hej alvidende skare

Jeg har et problem med at min lader tilsyneladende ikke lader.

Jeg har checket kullene i min Dyna starter. De er næsten nye. Jeg har "motioneret" dem lidt, da jeg har fået at vide de godt kan
"sætte" sig. Dette hjælper dog tilsyneladende ikke

Det skal lige siges at starter-funktionen virker fint (når jeg altså har strøm nok). Bruges alle 4 kul til begge funktioner eller
bruges de 2 og 2 til hhv starter og generator? Og i så fald hvilke til hvad?

Jeg har lige skiftet laderelæ til et nyt brugt (det virkede heller ikke før). Min forhandler påstod at ladningen sker gennem det
tykke kabel (benævnt 30h på generatoren). Det kan jeg ikke få til at passe med mit ledningsnet. Mit umiddelbare bud er at ledningen
D+ kobles gennem til B+ (på Bosch laderelæet) når ladning skal finde sted. Kan dette bekræftes?
(30h kablet sidder på start relæet og er kun koblet ind når motoren skal startes)

Ligeledes er det min opfattelse at DF på en eller anden måde "føler" på batteriets tilstand - men hvordan?

Er der en eller anden som kan give et hint til hvorledes jeg kan måle (med voltmeter fx) om det er generatoren, laderelæet eller mit
ledningsnet der har en fejl?

Det er iøvrigt som om ladelampen lyser med svagere styrke når motoren kører ( og dermed trækker generatoren) end når motoren er
stoppet og ladelampen lyser. Jeg har tænkt på om det kan skyldes et for meget afladet batteri.
Hvis fx D+ genererer 15V (og denne rent faktisk kobles til ladelampen (blot et gæt)) og batteriet kun giver 12V så vil der jo være
et spændingsfald over pæren som måske får den til at lyse svagt?

Alle input modtages med glæde

Kim Bøndergaard

Fra : AJ

Dato : 29-07-03 23:44

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
> [...]
er at ledningen
> D+ kobles gennem til B+ (på Bosch laderelæet) når ladning skal finde sted.

Det er også min konklusion efter at have kigget på en Bosch laderegulator
til en dynastarter. Den tykke ledning bruges udelukkende ved start.

> (30h kablet sidder på start relæet og er kun koblet ind når motoren skal
startes)

Nemlig.

> Ligeledes er det min opfattelse at DF på en eller anden måde "føler" på
batteriets tilstand - men hvordan?

Er du med på formålet med DF - at regulere strømmen i rotoren (feltet)? En
almindelig cykeldynamo består af en permanent magnet som roterer og
inducerer spænding i statorviklinger. Alt andet lige vil en kraftigere
magnet give højere spænding og spændingen afhænger af rotationshastigheden.
I en generator er den permanente magnet erstattet af en viklet rotor og
tilhørende kommutator/kul. Nu kan spændingen på stator reguleres med
strømstyrken i rotor.

Regulatoren har to viklinger. Den ene har mange omgange tynd tråd og den
anden har få omgange tyk tråd. Vi kan kalde den første for
"spændingsvikling" og den anden for "strømvikling". Regulatoren har også to
kontakter - en til at slutte og en til at bryde. Hvis du mærker på
fjederspændingen på de to kontakter vil du konstatere at fjederen på
sluttekontakten er mere slatten end fjederen på brydekontakten. Som
udgangspunkt er DF koblet til jord igennem brydekontakten. Når tændingen
slås til fødes rotoren (feltet) igennem ladelampe/D+. Når generatoren
trækkes rundt af motoren, stiger spændingen på D+ (og altså også over
feltet; en selvforstærkende effekt). D+ er forbundet til
spændings-viklingen, og når spændingen på D+ bliver tilpas stor kobles D+
ind på B+ gennem strømviklingen via sluttekontakten (pyha). Ladestrømmen
løber altså fra D+ igennem strømviklingen. Spændingen på D+ og B+ er nu
stort set den samme (bortset fra et minimalt spændingsfald over
strømviklingen) og ladelampen slukker; generatoren lader. Når den samlede
strøm i begge viklinger når højt nok op vil regulatorens brydekontakt koble
en modstand ind imellem DF og jord hvorved strømmen i rotoren falder.
Således falder også den genererede spænding og ladestrømmen. brydekontakten
vil blive sluttet igen. Regulatoren vil klikke DF til og fra hele tiden for
at regulere ladespænding og ladestrøm.