Broager 1845.
Fra : annelise christensen

Dato : 23-07-03 22:05

Hej gruppe.

Jeg er ved at indtaste ovennævnte folketælling og støder af og til på
stednavnet "Möllst". Er der nogen der har en idé om, at det er rigtigt læst
eller er jeg helt på vildspor. Jeg kan ikke finde det på topografisk atlas.
ps det ligner ikke en forkortelse.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-07-03 14:21

Hej Annelise!

Der er noget, der hedder Mølmark. Kunne det ikke tænkes at der er skrevet
Møl og så tegnet for mark, som man skriver det i Rigsdaler, mark og
skilling. Jeg kan ikke gengive det her.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : annelise christensen

Dato : 24-07-03 18:59

Hej Krabsen og Bodil.

Jeg har selv tænkt på Mølmark men der ser ud til af der står Möllff. Kan man
forestille sig at det er en forkortelse for Möllfeld (Möllfelt)???
Der er temmelig mange fra den lokalitet nævnt og da jeg i min naivitet
troede at man i 1845-tællingen skrev føde SOGN har jeg rimelig mange
problemer. Jeg er ked af at der ikke mangler så mange 1803 - de er meget
sjovere.

Men I skal have tak for hurtig og kompetent hjælp.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-07-03 19:24

Hej Annelise!

Hvis ellers folketællingen er skrevet på tysk, så er det nok felt, der står.
Jeg har forsket meget på Als og ofte set mark-tegnet brugt i slutningen af
et ord, som f.eks. Notmark.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 25-07-03 10:26

Möllff. det er nok en forkortelse af Möllffelt og det betyder så igen
oversat til dansk Möllfmark.

Fra : Krabsen

Dato : 24-07-03 14:21

Du har Mølmark 1 km syd for Broager. Kan det ikke være det?

Mvh
Krabsen