TDC ADSL dhcp på Linux???
Fra : Gert Christiansen

Dato : 24-07-03 12:32

Hej.

Jeg forsøger for tiden at få min Linux (RH8) til at fungere som router mod
TDC privat ADSL med statisk ip adresse.

Så vidt jeg har forstået TDC's statiske ip koncept, får man bare altid den
samme ip adresse via dhcp.
Når jeg sætter min Linux boks til at hente en ip adresse fra min lille
hjemme router (DLINK 604) går det fint, men når jeg hægter maskinen direkte
på mit Ericsson ADSL modem vil det overhovedet ikke fungere. (Jeg har
forsøgt at lade modem'et være slukket i mere end 1 time så mit dhcp lease er
udløbet.)

Nogle gode ideer?

På forhånd tak.

Mvh Gert

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 24-07-03 13:18

> Så vidt jeg har forstået TDC's statiske ip koncept, får man bare altid den
> samme ip adresse via dhcp.

Korrekt

> [...]
> på mit Ericsson ADSL modem vil det overhovedet ikke fungere. (Jeg har
> forsøgt at lade modem'et være slukket i mere end 1 time så mit dhcp lease

Et sikkert dumt spørgsmål til en linux bruger, men har du sat din box op med
fast ip? Altså enten en fast lan ip 192.168.x.x? Eller måske den faste der
skal tildeles fra DHCP? Bare sæt den til at hente ip automatisk via DHCP,
det skulle da meget gerne virke, ellers har jeg ikke gode bud grundet
manglende erfaring med linux

VH
Peter

Fra : Gert Christiansen

Dato : 24-07-03 17:25

Jeg har ikke konfigureret Linux boksen om mellem de to forsøg. (Hhv DLINK
router og TDC). Den er konfigureret til at køre dhcp på det eneste netkort
der sidderi maskinen, så det burde være til at flyttet netkablet fra router
til modem og få en ip adresse i begge tilfælde.

Der må være een eller anden forskel mellem TDC's dhcp service og den lille
billige DLINK routers dhcp service???

Mvh Gert

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-07-03 00:59

> Der må være een eller anden forskel mellem TDC's dhcp service og den lille
> billige DLINK routers dhcp service???

Hvad siger en 'ifconfig' når du kobler din linux direkte på?
Jeg har oplevet problemer hos tele2adsl (fungerer på samme måde) med freebsd
og en ældre dhcp-klient. Det kunne være problemet hos dig også.

/Andreas

Fra : Gert Christiansen

Dato : 25-07-03 11:10

ifconfig meddeler at kun lo er oppe. Hvis jeg studerer /var/log/messages,
kan jeg se at dhcp klienten forsøger med DHCPREQUEST og DHCPDISCOVER, men
uden held. Hvis der findes en tidligere lease, vil eth0 få tildelt værdierne
fra den.

Mvh Gert

Fra : Brian Graversen

Dato : 25-07-03 05:46

Hejsa,

> [...]
> forsøgt at lade modem'et være slukket i mere end 1 time så mit dhcp lease er

Du skal bruge et pppoe program til at kalde op med, jeg bruger
selv rp-pppoe, som virker ganske fornuftigt (laver et par scripts,
et til at logge af, og et til at logge paa).

Google kan sikkert finde hjemmesiden til dig,

Brian Graversen

Fra : Gert Christiansen

Dato : 25-07-03 11:26

Det er jeg ikke sikker på at jeg forstår?

Hvis jeg tager en tilfældig windoze maskine, konfigurerer den til at køre
dhcp og hægter den direkte på mit adsl modem, så virker det fint. (I lighed
med min billige DLINK router. Maskinen får den statiske ip adresse jeg er
blevet tildelt af TDC. Hvis jeg ser på hvordan DLINK routeren er
konfigureret, så står den ikke til at benytte pppoe, men til at hente en ip
adresse automatisk) Det burde betyde, imho, at det samme skal gøres med
Linux, og så skulle den potte være ude.

Mvh Gert

Fra : Brian Graversen

Dato : 25-07-03 14:04

Hejsa igen,

> [...]
> adresse automatisk) Det burde betyde, imho, at det samme skal gøres med

Nu har jeg ikke selv et Ericson modem (selvom TDC sagde de ville sende
et), men et Speedstream 5100 modem (havde et Siemens modem før TDC
sendte mig et nyt modem). Ved begge disse ADSL modems skulle jeg bruge
et pppoe opkalds program for at komme på nettet, så jeg går ud fra at
det også gælder TDCs Ericson modems.

Nu kender jeg ikke så meget til Windows, men mon ikke Windows har et
pppoe opkalds program indbygget, som automatisk klarer den slags - så
vidt jeg ved fortæller Windows ikke alt hvad den gør til brugeren.

En router vil ligeledes klare pppoe delen for dig, men når du kobler
en linux maskine til et adsl modem, skal man normalt selv installere
et opkalds program, og jeg har brugt rp-pppoe med ganske god success.

http://www.roaringpenguin.com/pppoe/

Brian Graversen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-07-03 00:42

jobo@daimi.au.dk (Brian Graversen) wrote:

> [...]
>sendte mig et nyt modem). Ved begge disse ADSL modems skulle jeg bruge
>et pppoe opkalds program for at komme på nettet, så jeg går ud fra at

Med TDC's Netexpress-produkt skulle man bruge pppoe. Med BB|ADSL, som
de sælger nu og som Gert har, skal man ikke bruge pppoe: der skal man
netop bare bruge en dhcp-klient.

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor det ikke virker.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Claus Christensen

Dato : 25-07-03 16:32

Gert Christiansen wrote:
> [...]
> forsøgt at lade modem'et være slukket i mere end 1 time så mit dhcp lease er

Har haft ligende problemmer med RH 7.3 på et LAN.
Jeg mener der "bad om" en negativ lease tid og det resulterede i at DNS
ikke blev opdateret. Fik dog en IP.
Løsningen var at installere pump istedet dhcp.
Måske det også kunne løse dit problem.
find pump her:
<http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=pump+rh+7.3&submit=Search+...>

Claus

Fra : Gert Christiansen

Dato : 27-07-03 09:21

Efter en hel del forsøg med reinstallering, lykkedes det til sidst at få
skidtet til at virke. Ved det sidste forsøg benyttede jeg det grafiske
installationsprogram og pludseligt fungerede det??? Besynderligt! (Det var
altså ikke et udbyder problem, men derimod et Linux problem. En smule OT,
beklager.)

Tak for bidragene til fejlsøgningen!

Mvh Gert