Konvertere sekunder til HH:mm:ss
Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 09:10

Hej

Jeg har fundet følgende funktion på nettet, som kan konvertere et input i
sekunder til timer:minutter:sekunder.

-----
function hhmmss ($seconds)
{
$hrs = floor ($seconds / 3600);

$min = $seconds - ($hrs * 3600);
$min = floor ($min / 60);

$sec = $seconds - ($hrs * 3600) - ($min * 60);

return str_pad($hrs,2,'0',STR_PAD_LEFT) . ':' .
str_pad($min,2,'0',STR_PAD_LEFT) . ':' .
str_pad($sec,2,'0',STR_PAD_LEFT);
}

-----

Men kan det passe, at man skal skrive sin egen funktion til dette?
Jeg kunne forestille mig, at php allerede havde dette indbygget?

Mvh
Jimmy

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 24-07-03 10:11

Jimmy wrote:
> Hej
>
> Jeg har fundet følgende funktion på nettet, som kan konvertere et input i
> sekunder til timer:minutter:sekunder.
> Men kan det passe, at man skal skrive sin egen funktion til dette?

Nej.

> Jeg kunne forestille mig, at php allerede havde dette indbygget?

date("H:i:s", $seconds);

læs selv videre på http://dk.php.net/date

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 10:15

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message

> Nej.

Nej det mente jeg heller ikke man kunne byde en programmør

> date("H:i:s", $seconds);

Den giver faktisk ikke det rigtige resultat:

date("H:i:s", (1059032800 - 1059030911))
01:31:29

Men den reelle difference er
00:31:29

Jeg havde prøvet med date, men droppede det da den ikke gav det jeg ville
have den til.

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-07-03 10:53

Jimmy wrote:
> [...]
> 00:31:29
>
> Jeg havde prøvet med date, men droppede det da den ikke gav det jeg ville

Læs dokumentationen bedre ;)

date("H:i:s", mktime(0,0,(1059032800-1059030911)));

mvh
Johan

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 24-07-03 14:30

Jimmy wrote:
> Jeg har fundet følgende funktion på nettet, som kan konvertere et input i
> sekunder til timer:minutter:sekunder.

Nu ved jeg ikke om det er kritisk for dit program - men du skal være
opmærksom på, at der kan være op til 62 sekunder i et minut.

Det er ikke en joke.

Der går 1440 minutter på en dag, og en dag er en jordomdrejning. Et sekund
er ikke defineret ud fra astronomi, men ud fra en atomar reaktion (noget
med lysets hastighed osv.) Det betyder, at de to tidsregninger nogle gange
løber skævt for hinanden. Der bliver derfor engang imellem indsat et
skudsekund den 1/1 eller den 1/7, og ifølge standarden kan der være op til
to skudsekunder på en gang. I praksis er det dog kun 1 sekund hver gang, da
fejlen ligger på under 2 sekunder om året.

Her skal man være opmærksom på, at Linux rent faktisk, i modsætning til
POSIX standarden, bruger skudsekunder. Når man afspørger tiden i Linux, får
man at vide, hvor mange sekunder der er gået siden 1. januar 1970 kl. 00:00
UTC, og her er der over 60 sekunder mere end hvis der ikke fandtes
skudsekunder.

Hvis du derfor påregner at lave din omregning ud fra Linux'ens
tidsangivelse, og dit program skal fungere perfekt omkring 1/1 og 1/7 ved
midnat, så skal du tage hensyn til dette.

Jeg ved ikke om FreeBSD kan finde ud af skudsekunder, men Windows kan i
hvert fald ikke.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 15:19

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> wrote in message

> Nu ved jeg ikke om det er kritisk for dit program - men du skal være
> opmærksom på, at der kan være op til 62 sekunder i et minut.
>
> Det er ikke en joke.

[klip]

> [...]
> tidsangivelse, og dit program skal fungere perfekt omkring 1/1 og 1/7 ved
> midnat, så skal du tage hensyn til dette.

Interessant.
Bliver der undertiden trukket nogle sekunder fra igen?
Hvis ikke, hvor mange sekunder mere er Unix-timestamp i forhold til uden
skudsekunder?
(Du skriver over 60, men hvor mange er det i praksis?)

Mit program er ikke kræsen med sekunderne, men i hvilke tilfælde kan man
forestille sig at det ville gøre en forskel? I php-verdenen altså.

mvh
Jimmy

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 24-07-03 18:54

Jimmy wrote:
> Bliver der undertiden trukket nogle sekunder fra igen?

Nej.

> Hvis ikke, hvor mange sekunder mere er Unix-timestamp i forhold til uden
> skudsekunder?

Det kan jeg ikke huske, men det ligger i størrelsesordenen 1-2 minutter. Jeg
er i øvrigt ikke klar over, hvordan det håndteres i praksis mht. sntp osv.

> Mit program er ikke kræsen med sekunderne, men i hvilke tilfælde kan man
> forestille sig at det ville gøre en forskel? I php-verdenen altså.

Jeg har lavet et persontællesystem der viser data fra en database. Alle
tidspunkterne gemmes med Linux timestamp i databasen. Hvis en kunde testede
systemet og fandt ud af, at uret går forkert, ville de brokke sig. Der vil
også være kunder, der brokker sig, hvis tællingerne blev placeret bare et
par sekunder forkert, f.eks. på den forkerte side af midnat, da systemet
tidssynkroniserer over internettet og derfor angives som gående præcist.

Lars.