Nyhedsbrev
Fra : Jacob Buus

Dato : 24-07-03 06:23

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg er i gang med en hjemmeside,
hvorfra der skal kunne sendes et nyhedsbrev en gang imellem.
Jeg er på jagt efter en simpel løsning, hvor folk kan tilmelde
sig inde på hjemmesiden ved at taste deres e-mail og framelde sig
nyhedsbrevet på samme måde. Formen jeg havde forestillet mig
ligger på www.thewaxpert.dk/nyheder.html.
Når folk så har tilmeldt sig skulle deres adresse så gerne
automatisk blive gemt i en database og automatisk blive slettet
når de framelder sig brevet.
Er der nogen, der har en løsning. Ved godt der er en masse online
mailinlister man kan benytte; men synes ikke at jeg kan få det
til at virke....
Hvad gør jeg?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 24-07-03 16:58

"Jacob Buus" <webmaster@thewaxpert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der nogen, der har en løsning. Ved godt der er en masse online
> mailinlister man kan benytte; men synes ikke at jeg kan få det

Du kan tjekke på www.uac.dk/nyhed.asp

Den første side hvor man indtaster mail ,er både ved tilmelding og
framelding, en ganske almindelige form som sender e-mailen videre til en
anden side.

Ved tilmelding står følgende asp-script øverst på siden som mailen sendes
videre til :

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/data/databasenavn.mdb")
Conn.Open DSN

SQLTjek = "Select * from tabelnavn where mail = '" & Request.Form("navnet på
emailfeltet fra form'en") & "'"

set rs = conn.execute(SQLTjek)

If rs.EOF Then

strSQL = "Insert into tabelnavn (kolonenavn) values('" &
Request.Form("navnet på emailfeltet fra form'en") & "')"
Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

Else

response.redirect("./fejlside.asp")

Conn.Close
Set Conn = Nothing

End If
%>

response.redirect("./fejlside.asp") henviser til en side hvor der gøres
opmærksom på, at e-mailen allerede er tilmeldt, hvis dette er tilfældet.
Derved undgår man at en email er tilmeldt mere end engang.

Afmelding forgår stort set på samme måde, dog med følgende asp-script:

<%
[...]

strSQL = "Delete from tabelnavn where kolonenavn= '" & Request.Form("navnet
på emailfeltet fra form'en") & "'"
Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

End If
%>

response.redirect("./fejlside.asp") henviser her til en side, hvor man får
af vide hvis den mail man vil framelde, slet ikke er tilmeldt nyhedsbrevet i
forvejen, dette mindsker risikoen for at folk taster forkert, men tror de er
blevet frameldt.

Denne løsning kræver godt nok 6 sider, men den virker perfekt, og er stabil.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

--
Ulrik Chr.
nettet@uac.dk