Hunde og brændenælder!?
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 23-07-03 20:35

Hejsa.

Efter min forlovede og Tessa har tumlet rundt på "den gl. golfbane" har
Tessa fået sådan nogle mærkelige "buler" i pelsen. Det ligner for mig en
god plamage af brændenælde "forbrændinger", som hvis vi mennesker har væltet
rundt i en masse brændenælder (avs).

Kan det være det eller er det noget andet? Jeg håber ikke det er noget at
bekymre sig om. Hun virker ikke påvirket af dem.

Mvh.

Kenneth

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-07-03 21:37

Hejsa.

Da min nu gamle korthåret collie var ung, væltede han sig i brændenæller,
med følgende kløe og buler i pelsen. Dette tog et lille døgn, så var han på
toppen igen.

V H Gitte

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 23-07-03 21:48

> Hejsa.

Hej

> Da min nu gamle korthåret collie var ung, væltede han sig i brændenæller,
> med følgende kløe og buler i pelsen. Dette tog et lille døgn, så var han

> toppen igen.

Okay. Så er jeg HELT rolig. Hun klør sig godt nok ikke men det er vel kun
godt.

> V H Gitte

Mvh.

Kenneth

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-07-03 23:51

"Gitte & Thorleif" skrev d. 23-07-03 21:37 dette indlæg :
> [...]
brændenæller,
> med følgende kløe og buler i pelsen. Dette tog et lille døgn, så var

Hej !

Min vuffi arbejder meget ofte i bevoksninger af alle mulige og umulige
typer. Herunder inklusive brændenælder.

Jeg har _aldrig_ bemærket nogen effekt på vuffi, når han har været inde
i en ordentlig omgang brændenælder.
Han er altså 100 % upåvirket - og der er normalt _aldrig_ noget at mærke
på hans pels / hud.

Har haft en del hunde, og har ligeledes med de mange forrige, _aldrig_
bemærket nogen forandringer af nogen som helst art, fordi disse vuffier
har været i brændenælder.

Såååee for mig lyder det underligt - faktisk meget underligt, at vuffi
skulle få kløe og buler i pelsen af, at smide sig i en gang
brændenælder.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-07-03 23:56

> [...]
brændenæller,
> med følgende kløe og buler i pelsen. Dette tog et lille døgn, så var

Hej igen.........

På den anden side - så fandt jeg nedenstående på netdyredoktor.dk - så
noget er der altså om sagen.

Ak ja - vi kan alle blive klogere på vores vuffere, hver dag

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Nældefeber
Af dyrlæge Peter Kierk

Hvad er nældefeber hos hunde?

Nældefeber er en overdreven allergisk reaktion på et allergifremkaldende
stof. Ofte svulmer hundens hoved op, så det ved kinder og læber får
dobbelt størrelse. Derudover kan nældefeber vise sig som små hævelser i
huden, fordelt over hele kroppen.

Hvad er symptomerne på nældefeber?

Hævelserne kan virke knudrede i huden og kan forekomme enten generelt på
hunden eller på et mindre område, som f.eks. læber, ører og andre
områder på hovedet. Områderne hæver op og ændrer hundens udseende
markant, så den nærmest kommer til at ligne en flodhest.

Hævelserne i huden, som ofte er temmelig kløende, kan vare fra nogle få
timer og op til et par dage.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen nældefeber?

Diagnoses er ikke svær at stille på baggrund af en undersøgelse af
hunden og en snak med hundeejeren, der evt. kan oplyse, hvad hunden har
været i kontakt med.

Hvordan behandles nældefeber?

Behandlingen drejer sig i første omgang om at finde og fjerne den
årsagsfaktor, der har udløst nældefeberen. Hvis årsagen hænger sammen
med fodringen, kan det blive nødvendigt med en mavetømning.

De fleste mennesker med tendens til allergiske reaktioner har normalt
antihistaminer liggende til behandling af sig selv. De stoffer virker
ikke særlig godt på hunde, og derfor er det vigtigt at søge råd hos
dyrlægen, der kan starte en behandling med et hormonpræparat
(binyrebarkhormon) eller i visse tilfælde med adrenalin.

Hvorfor får hunde nældefeber?

Der er mange årsager til, at hunden får nældefeber. I det tidlige
efterår er det ofte hvepse- eller bistik, der er skyld i problemet, men
hunden kan også få nældefeber ved at spise nedfalden frugt. Andre
årsager kan være irriterende planter som brændenælder, tidsler og
bjørneklo, eller diverse former for medicin, vacciner, foder og
tilsætningsstoffer. Nældefeber kan desuden skyldes fysiske faktorer som
ekstrem kulde/varme og solskoldethed. Endelig kan forskellige
infektioner og stoffer med allergisk virkning, som inhaleres i lungerne,
spille ind.

Som sagt er ovenstående kopieret fra www.netdyredoktor.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-07-03 23:59

> [...]

ekstrem kulde/varme og solskoldethed. Endelig kan forskellige
infektioner og stoffer med allergisk virkning, som inhaleres i lungerne,

Så måske du skulle besøge en dyredoktor alligvel ?

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 24-07-03 23:18

> Så måske du skulle besøge en dyredoktor alligvel ?

Det var væk allerede i morges. God artikel. Den er kopieret ind på
"lystavlen".

> Som sagt er ovenstående kopieret fra www.netdyredoktor.dk

Udemærket side.

Kenneth

Fra : bettina

Dato : 24-07-03 08:17

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3f1ee364$0$83041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Kan det være det eller er det noget andet? Jeg håber ikke det er noget at
> bekymre sig om. Hun virker ikke påvirket af dem.

Det ville jeg ikke bekymre mig om.
Mocka (ridgeback) har den samme reaktion om sommeren. Nogen gange pga
brændenælder, nogen gange er det når hun har været i en bestemt skov. Jeg
har endnu ikke fundet ud af hvad det er for en plante hun reagerer på
derude, for der er det ikke bare knopper men decideret bobler over hele
kroppen som så forsvinder et par timer senere. Og begge dele på trods af alt
hun er allergi testet og fundet allergi-fri. Men plantegift og korthårede
hunde er åbenbart ikke altid en god kombination. Det kan også være
myggestik. Tror nogen hunde reagerer mere på det end andre, og med meget
kortpelsede hunde er det selvfølgelig både mere tydeligt og de er mere
sårbare overfor det, da de ikke har den store pels til at beskytte sig mod
det.

bettina

Fra : Jens

Dato : 24-07-03 14:37

Hej.
Hvis det er brændenælder så vil en pille 5 mg Prednisolon (1 pille)
(binyrebarkhormon) . 1 - 2 dage ( ialt 10 mg ) få hunden over den værste.
VH Jens Mejdahl

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 24-07-03 23:19

> [...]
> kortpelsede hunde er det selvfølgelig både mere tydeligt og de er mere
> sårbare overfor det, da de ikke har den store pels til at beskytte sig mod

Okay. Det lyder præcist som det Tessa kom hjem med. Det var dog væk
allerede i morges.

> bettina

Kenneth