Hvalpen bider !
Fra : Morten Jensen

Dato : 23-07-03 20:32

Hej !

Jeg har for nylig anskaffet os en Golden Retreiver hvalp, den er nu 10 uger
gammel...
Jeg har ikke haft hvalp før, så jeg er ikke klar over hvorledes de kan
opføre sig..

Problemet med hvalpen er, at den bider meget og bider hårdt hvis den kan
komme til det. Render efter børnene og bider dem bagi...
Når jeg leger med den i haven bliver den totalt overstadig, og kan ikke
falde til ro igen... Bider i armene, og snapper efter mig samtidig med at
den snerrer.....

Spørgsmålet er så bare om det er normalt for en hvalp på denne størrelse,
eller der er forholdsregler jeg skal tage ????

Mvh

Morten

Fra : dog2dog

Dato : 23-07-03 21:48

Hej,

Prøv at se dette link:

http://www.hunde-info.dk/hvalpbid.shtml

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-07-03 22:40

On Wed, 23 Jul 2003 21:31:47 +0200, "Morten Jensen"
<mortenjensen@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så bare om det er normalt for en hvalp på denne størrelse,
>eller der er forholdsregler jeg skal tage ????

,,du skal tage fat i hvalpen og sige NEJ hver gang den bidder, så den
fatter budskabet ! hvis du ikke gør det eller prøver en eller anden
hundepædagoisk metode "som nogle sikkert vil foreslå" så vil hunden
lære at der ikke sker noget ved at bide og vil sikkert blive ved med
det hele livet, og det kan hurtigt føre til aflivning og mange
problemer hvis den bidder andre børn eller voksne. Hunde lærer lettest
når de er hvalpe og de skal lære at der er grænser også selv om det
kun er i leg .

jeg møder jævnligt hunde der napper i armen eller i benet fordi de
tror at det er ok at lege på den måde, og aldrig er blevet opdragede
på en konsekvent måde, og det er bare pisseireterende og folk plejer
at gå, for hvem gidder at have en hunds tænder til at side i blusen
selv om det bare er leg, og ejeren siger fy og føj, men lige meget
hjælper det og det er fordi folk ikke har været konsekvente/hårde nok
i opdragelsen og har tænkt nårh hvor er det sødt og han er jo bare
hvalp og er bare en labrador. Man skal være konsekvent over for en
hund når det gælder bideri .

Fra : Pia J

Dato : 24-07-03 07:02

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> hundepædagoisk metode "som nogle sikkert vil foreslå" så vil hunden
> lære at der ikke sker noget ved at bide og vil sikkert blive ved med

Vrøvl og sludder. Der er ingen af mine hunde der bider, og jeg har aldrig
overfaldet dem for det. De er bare som små børn, de skal smage på alting for
at lære det at kende. Man kan godt vise dem tilrette stille og roligt.

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 08:00

On Thu, 24 Jul 2003 08:01:36 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>at lære det at kende. Man kan godt vise dem tilrette stille og roligt.

,,,,Hvis du har børn ? hvad gør du så hvis de kaster maden på gulvet,
eller stikker fingrene i stikkontakten ? går du så også bare din vej ?
heller ingen af mine hunde bidder og de har godt kunnet tåle at jeg
siger nej når de gør noget forkert ! Det er trods alt den normale måde
at opdrage en hund på !

Fra : JSC

Dato : 24-07-03 09:04

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> heller ingen af mine hunde bidder og de har godt kunnet tåle at jeg
> siger nej når de gør noget forkert ! Det er trods alt den normale måde

Siden du nu ved så meget om børne- og hvalpeopdragelse, så mangler jeg lige
et par fif til hvordan vi får vores 2 mdr. datter til at sove ude at skrige
først, eller tier stille om natten. Jeg tvivler på at det hjælper at løfte
hende op og skrige NEJ!!!

Jeg har det helt fint med at være kontant overfor en hund, når det er
nødvendigt, men en 10 ugers hvalp - Der opbygger du bare mistillid mellem
hund og fører med dine anvisninger....

Mvh.
Jørgen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 09:44

On Thu, 24 Jul 2003 10:04:17 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrotd:

> [...]
>først, eller tier stille om natten. Jeg tvivler på at det hjælper at løfte

,,,,,,,,,,hvis du læste hvad jeg skrev ? så gav jeg et eksempel på et
barn der kaster med mad eller stikker fingrene i en stikkontakt !
altså et barn der laver noget grænseoverskridende, ikke et barn der
skriger der har kolik eller skriger af en anden grund

>Jeg har det helt fint med at være kontant overfor en hund, når det er
>nødvendigt, men en 10 ugers hvalp - Der opbygger du bare mistillid mellem
>hund og fører med dine anvisninger....

,,tjae eller også opbygger man et ordentligt forhold imellem hund og
ejer, et forhold hvor hunden ved hvem der bestemmer, og har det godt
med det, et forhold hvor hunden ved hvad nej betyder allerede fra
starten.

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-07-03 09:28

> Vrøvl og sludder. Der er ingen af mine hunde der bider, og jeg har aldrig
> overfaldet dem for det. > :Pia

Hvem siger Punish overfalder sin hund ???? han siger man skal tage fat og
sige Nej !!

DEt lyder jo som om i alle tror at Punish griber fat i sin hund slæber den
hen ad jorden mens han slå den med en kæp og hele tiden skriger NEJ !! Læs
dog hvad manden skriver.

Bruger selv en blanding af de to metoder der er omtalt her dog med klar
overvægt på nej-metoden og min vuffer er sq på ingen måde mistroiske eller
bange for mennesker fordi den får af vide hvad den må og hvad den ikke må

Mvh MArtin

Fra : Pwh

Dato : 24-07-03 11:24

Martin Larsen wrote:

> [...]
> klar overvægt på nej-metoden og min vuffer er sq på ingen måde
> mistroiske eller bange for mennesker fordi den får af vide hvad den

Helt enig, det er også det jeg har haft de bedste erfaringer med.
Nu hvor Tyson er blevet mere voksen får han dog lov til at bide mig forsigtigt
under leg når jeg giver ham lov, og han stopper straks når jeg siger det.
Det kan en lille hvalp slet ikke administrerer, der må bidning konsekvent værer forbudt.
Det er vel i princippet hundemoderen vi skal efterligne lidt i opdragelsen, og hun er sgu
ikke sød og forstående når hvalpen går over stregen. Hvalpelege kan de lege med andre hvalpe
det skal de ikke begynde for meget på med mennesker. Sørg for at hvalpen får leget med andre
hunde på deres egen alder så de kan rase ud sammen med dem.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-07-03 23:08

> [...]

>Spørgsmålet er så bare om det er normalt for en hvalp på denne størrelse,
>eller der er forholdsregler jeg skal tage ????

,,,,,,nu har jeg læst linket til hundeskolen trofast og jeg mener at
det er noget pladderhumanistisk ævl ! hvalpe kan sagtens tåle at blive
irettesat af et menneske der ikke vil have dem til at bide ! hundene
irettesætter også hinanden, og man skal ikke gøre dem mere sarte end
de er, hvis en hund ikke kan tåle at høre et nej når den gør noget
forkert så har man et meget stort problem med at opdrage den ! Man kan
lære sin hund at tisse udenfor ikke at gø, man kan lære den at gå med
et rundstykke i munden uden at æde det, ja man kan lære en hund
alverdens kunster og regler, kompliserede ting og sager, som der er
helt imod dens natur, man lærer den de fleste ting ved enten at rose
den eller det modsatte ! så ingen skal komme og sige at man så ikke
kan lære hunden ikke at bide ved at være konsekvent og sige nej .
Hunden tager ikke skade af at blive sat på plads, man siger jo også
nej til sine børn selv om de ikke altid forstår hvorfor "nejet" kommer
ik ! Hunde har det iøvrigt bedst ved at vide hvem der bestemmer, på
den måde føler de sig mest trygge når de kender deres plads, hvis de
ikke kender deres plads så har man en problemhund, ligesom hvis ens
børn troede at de bestemte over en så ville man også have mange
problemer. Folk har i 1000er af år opdraget deres hunde med ros og det
modsatte og det fungerer fint ! jeg ville mene at det er risikabelt at
afprøve en ny popsmart pædagoisk metode . Desuden tror jeg ikke at
andre børns forældre vil være med til forsøget om at hunden godt må
bide og børnene bare skal gå når den bidder ?

Hunde der får lov til at bide som hvalpe fortsætter som regel med det
hele livet, og husk at et barn blot skal have en lille ridse før at
nogle forældre vil melde det til politiet og så har man ingen hund
mere, jeg mener ikke at det er værd at lave forsøg med hvalpebideri ,
de skal have at vide med det samme at det er forkert så de lærer det,
og hvis hunden ikke kan tåle et nej så er der noget i vejen med den.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 23-07-03 23:15

Hejsa.

Det virker faktisk, det du kalder plider plader Punish. Hvis ikke du har
prøvet metoden, syntes jeg ikke du skal kritisere den.
Så kære Morten, brug den anviste metode, jeg anvender den samme, bare med et
skrig istedet for Av.
V H og godnat Gitte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 08:00

On Thu, 24 Jul 2003 00:14:31 +0200, "Gitte & Thorleif"
<mejsen@post6.tele.dk> wrotd:

> [...]
>prøvet metoden, syntes jeg ikke du skal kritisere den.
>Så kære Morten, brug den anviste metode, jeg anvender den samme, bare med et

,,,,,,,,,,,jeg mener at der er alt god grund til at kritisere dene
"metode/forsøg" der er ingen grund til at pakke hunden ind i vat og
tro at den tager skade af at blive sat på plads, hundene kan sagtens
tåle at man siger nej når de gør noget forkert ! hvis de ikke kan tåle
det så har både hunden og ejeren et problem. Så kære Morten brug
opdragelsesmetoden som 99,9 % af alle hundeejere bruger med ros og
ris.

Fra : Leyna

Dato : 24-07-03 08:59

On Thu, 24 Jul 2003 09:00:27 +0200, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

> [...]
><mejsen@post6.tele.dk> wrotd:

> Så kære Morten brug
>opdragelsesmetoden som 99,9 % af alle hundeejere bruger med ros og

Helt seriøst, er det så ikke lidt under lavmålet at fremhæve sin egen
metode som den eneste rigtige? Det er netop sådan noget der virkelig
kan bringe en førstegangs hvalpe-ejer i tvivl.

Mit eget råd til Morten vil være at læse lidt med her, eventuelt læse
lidt på nettet, og så pille det fra du kan bruge af det. Det er meget
naturligt at hvalpe bider, og hvis du har små børn må du da også kunne
huske hvordan de kan bide, rive i hår eller kradse med neglene. Det
kan sørme også gøre rigtig ondt, men det bliver jo ikke gjort i nogen
ond mening. Hvalpen bider heller ikke for at være ondskabsfuld, men
den ved jo ikke at det gør ondt. Når den gør det overfor sine søskende
i kuldet, så piver de højt, når der bliver bidt for hårdt og trækker
sig fra den bidende hvalp, at mennesker så gør noget andet er vel ret
naturligt. Nu skal I "bare" have lært hvalpen jeres sprog.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 09:45

On Thu, 24 Jul 2003 09:58:38 +0200, Leyna <webmaster@big-girls.dk>
wrotd:

>Helt seriøst, er det så ikke lidt under lavmålet at fremhæve sin egen
>metode som den eneste rigtige? Det er netop sådan noget der virkelig
>kan bringe en førstegangs hvalpe-ejer i tvivl.

,,,,,,,,,,,nej det er ikke under lavmålet ! ikke når 99,9% af alle
hundeejere bruger den samme metode !"ris og ros" så burde Morten
overhovedet ikke være i tvivl om hvad han skal vælge !

Fra : JSC

Dato : 24-07-03 09:57

> [...]
> hundeejere bruger den samme metode !"ris og ros" så burde Morten
> overhovedet ikke være i tvivl om hvad han skal vælge !

Imponerende statistisk materiale du har - Jeg vil så med samme skråsikkerhed
vurdere at 30% af danske hundeejere slet ikke opdrager deres hunde - Dette
udsagn bygger på hvad man kan opleve i hundeskove og på aftenturen rundt i
villakvarteret.

Erkend og respekter dog at der er forskellige meninger om hvorledes hunde
skal opdraget - Det virker en anelse selvoptaget at tro kun ens egen metode
er den eneste her i verden!!!

Personligt er jeg så heldig at kunne træne med 3 forskellige hundetrænere,
de er da heller ikke enige om alt. De er alle åbne overfor at prøve noget
nyt og nogle gange ændre de også metode...

Mvh.
Jørgen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 19:58

On Thu, 24 Jul 2003 10:57:13 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrotd:

> [...]
>udsagn bygger på hvad man kan opleve i hundeskove og på aftenturen rundt i

,,,,,det har du sikkert ret i ! men lad os så sige 99,9% af alle dem
der har en opdraget hund ! det var ligesom det jeg mente.

>Erkend og respekter dog at der er forskellige meninger om hvorledes hunde
>skal opdraget - Det virker en anelse selvoptaget at tro kun ens egen metode
>er den eneste her i verden!!!

,,,,det er sommænd ikke kun min metode alle "hunde der er blevet
opdraget" er altid blevet opdraget med ris og rosmetoden, det er skam
første gang nogensinde at jeg har hørt om denne nye måde at opdrage
hunde på. Men hvis nogen har lyst til at forsøge sig frem med
hvalpeopdragelse så lad da bare dem om det ! det skal jeg ikke blande
mig i, jeg fortæller bare hvad der er normalt og hvad virker, og hvis
det skulle være så farligt at opdrage en hvalp med ris og ros så ville
næsten alle hunde i verden jo være kuldrede i hovedet ikke.

> [...]
>de er da heller ikke enige om alt. De er alle åbne overfor at prøve noget
>nyt og nogle gange ændre de også metode...

,,,,,,,,,,ja det er ok at være åben overfor nyt, men når det gælder en
hvalp/hund der bidder og enda samtidig knurrer så mener jeg ikke at
der er plads til at forsøge sig frem, men det er så bare min mening !
en normalt fungerende hund tager ikke skade af at høre et nej og blive
sat på plads, det er hunde vi snakker om og ikke små vatdukker.

Fra : Pia J

Dato : 24-07-03 19:49

Sjovt nok er du den eneste jeg "kender", som bruger din metode. Ingen af de
andre hunde jeg har mødt, har rendt og tygget i folk som voksne. Utrolig
statistisk usandsynlighed, at jeg kun møder nogen fra gruppe 0,1 - uanset
hvor langt ud i verden jeg bevæger mig.

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 20:17

On Thu, 24 Jul 2003 20:49:27 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

>Sjovt nok er du den eneste jeg "kender", som bruger din metode.

,,,,,,,,,,,,,er jeg den eneste du har hørt om der opdrager med ris og
ros ? det gør alle da også dig selv, eller vil du påstå at din hund
ikke ved hvad "nej" betyder ?

> [...]
>statistisk usandsynlighed, at jeg kun møder nogen fra gruppe 0,1 - uanset

,,,,,,,,,,ja for du er jo sådan en der bevæger dig rundt i hele verden
og spørger folk om hvordan de har fået deres hvalpe til at lade være
med at bide ikke ? og alle steder du kommer har folk brugt
trofastmetoden ikke ?

Det er _helt_ normalt at opdrage sin hund/hvalp med ris og ros !
hunden tager ikke skade af at høre et "nej" ! jeres "gå den anden vej"
og hyle som en hvalp" metode er vist mest et popsmart påfund, nogle få
mennesker har opfundet for at få opmærksomhed og føle sig kloge

men jeg skal da ikke afvise at hvis man har en hvalp der er meget
psykisk svag og nervøs at det så kan være nødvendigt at bruge sådan en
metode, men gennerelt vil en hvalp være stærk nok til at kunne klare
at blive opdraget normalt med "nej" og "dygtig"

Fra : Pia J

Dato : 24-07-03 20:41

> [...]

> ,,,,,,,,,,,,,er jeg den eneste du har hørt om der opdrager med ris og
> ros ? det gør alle da også dig selv, eller vil du påstå at din hund

Man kan sagtens benytte ris og ros sammen med andre metoder - alt afhængig
af hundens alder og hvilken adfærd vi taler om. Det er ikke alle hunde der
er så tykhudede som din :) Min hund knurrer fx når han leger trækleg - og
det må han godt, for det er en legebrummelyd, som de fleste rottweilere har.
Jeg kan godt høre forskel på den lyd, og hvis han truer nogen. En baby
tilretteviser jeg venligt, så den lærer, hvad der er korrekt. Man kan ikke
skælde ud for noget, hvalpen ikke ved er forkert! Hvad skal den så gøre i
stedet for? Ja, den kan jo bruge måneder på at gætte sig frem. Er det ikke
nemmere at vise den et alternativ med det samme? Man står heller ikke og
råber ungerne i 1. klasse ind i hovedet, fordi de ikke kan læse - de skal jo
lige have det forklaret først.

Og ja, jeg snakker med en hel del hundeejere verden over, og en hel del
herhjemme "live". 10 uger er altså stadig "baby" - og så får man lov til
mere, end når man kommer i børnehavealderen og forstår hvad der bliver sagt.

:Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 24-07-03 21:27

Undskyld Pia - du skulle ikke have haft den privat.

Uddrag af Hanne Hjelmer Jørgensens indlæg fra tråden: Man skal høre meget.

.... Faren i min grønlandske
slædehundefamilie, som var enehund, indtil han var omkring 1/2 år gammel,
var så godt som umulig at kæle for, indtil han blev 4-5 måneder gammel. Det
eneste han havde i hovedet var at lege bidekampleg med min mand og navnlig
med mig. Jeg mener, at det er forkert at nægte hvalpen at lege bidekampleg
og trækkelege med ejeren. Legen skal dog selvfølgelig leges under
hensyntagen til bestemte regler. Vi havde den regel, at vi tog en skihandske
på, og at hvalpen kun måtte bide i hånden med handsken. Hvalpen lærte
hurtigt at komme med handsken i munden, når den ville lege og ikke at bide
os andre steder end i den behandskede hånd. Det går selvfølgelig ikke at
iklæde sig harnisk og lade hvalpen bide løs vildt og voldsomt. Så lærer den
ikke bidehæmning. Så man skal "bide" igen (nappe med fingrene) og sige "Av"
eller "Piv", når hvalpen bider for hårdt (det kan man godt mærke gennem en
handske), så den får en fornemmelse af styrken af sine egne bid. Da hvalpen
blev voksen, legede min mand fortsat bidekamplege med den, nu dog uden
handske. ...

KH
Søs, som er smigeret over, at blive gjort til opfinder af 'Trofast-metoden'.
Men det er jeg altså ikke - det har andre før mig.
www.hundeskolentrofast.dk

--
KH
Søs

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 06:56

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> Undskyld Pia - du skulle ikke have haft den privat.

Jamen det er i orden - jeg ved bare ikke lige hvorfor netop JEG skulle have
det uddrag - jeg har ikke problemer med en hvalp? (jeg har ikke nogen hvalpe
Eller med træklege for den sags skyld.

:Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 25-07-03 13:57

Du skulle slet ikek have haft den ) Heller ikek efter dig her i tråden.
Undskyld

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 14:12

> Du skulle slet ikek have haft den ) Heller ikek efter dig her i
tråden.
> Undskyld

Alt forladt - jeg var bare nysgerrig :)

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-03 10:38

On Thu, 24 Jul 2003 21:40:39 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

>Man kan sagtens benytte ris og ros sammen med andre metoder - alt afhængig
>af hundens alder og hvilken adfærd vi taler om. Det er ikke alle hunde der
>er så tykhudede som din :)

,,min hund er ikke specialt tykhudet, alt efter hvad du mener med
udtrykket! han er meget følsom overfor hvad jeg siger, hvis jeg siger
nej så lytter han med det samme og det mener jeg at er fordi han ved
hvad det betyder ? ligesom han også ved hvad ros er ! han har skam
ikke taget skade af at lære hvad ris og ros er.

> [...]
>skælde ud for noget, hvalpen ikke ved er forkert! Hvad skal den så gøre i

,,,,,den lærer jo at det er forkert når man har skældt ud ikke ? og så
ved den for fremtiden at det er forkert ! man kan jo ikke altid
forklare hvorfor noget er forkert.

Ja, den kan jo bruge måneder på at gætte sig frem. Er det ikke
>nemmere at vise den et alternativ med det samme?

,,,,,,,,,,jo hvis man har et alternativ, men nogle gange må man efter
min mening være konsekvent og det kan man jo ikke hvis man først skal
læse en bog eller ligende før man handler.

Man står heller ikke og
>råber ungerne i 1. klasse ind i hovedet, fordi de ikke kan læse - de skal jo
>lige have det forklaret først.

,,,,,,det er rigtigt men man råber måske af ungen hvis han stikker
noget i stikkontakten !? forskellige eksempler men det er jo
forskelligt hvor alvorligt man syntes at det er når en hvalp bidder.

> [...]
>mere, end når man kommer i børnehavealderen og forstår hvad der bliver sagt.

,,,ja men der er stadig visse ting man ikke får lov til nogensinde
heller ikke når man er spædbarn , der vil altid være regler som man
ikke forstår men bare skal overholdes aligevel.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-03 10:37

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 24-07-03 20:18

"Pia J" <ngspam@ofir.dk>

> [...]
> statistisk usandsynlighed, at jeg kun møder nogen fra gruppe 0,1 - uanset

Her bruger jeg selv en kombination af fx at afbryde, gå væk, få ham til at
fokusere på noget andet samt ikke mindst ris/ros.

Min hund er en 4 mdr. Flathan, som også (hvalpe)bider meget og til tider
også hårdt, - dog mindre end bare for en måned siden. Umiddelbart kunne det
lyde som om den Golden, som tråden her starter med, meget er a la min hvalp.
I de første mange uger og til dels stadig, er det svært at snakke med ham
uden han bider. Jeg kan tåle det (ikke at jeg synes det er sjovt), værst er
det og går det ud over min datter på 6 år. På hende gør det af gode grunde
mere ondt, end han (hvalpe)bider i mig.

Hvalpe er forskellige. Ham jeg har nu, er min hund nr. 10 og ikke før har
jeg haft en hvalp, der har været SÅ energisk. Det går stille og roligt den
rigtige vej, men ja, alt imens det står på, kan det være en utrolig
frustrerende periode. Metoderne til at stoppe det er mangfoldige. For nylig
læste jeg om en Sankt Bernhard, som var lige så bideivrig. At læse om
ejernes første år med ham, gav mig personligt en masse rygstød. Desværre
husker jeg ikke websideadressen.

Hilsen Lise-Lotte Gerding

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 24-07-03 20:03

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<h50vhv0jq25j49gf46l0385dndhubf5qi9@4ax.com>...

> [...]
> det så har både hunden og ejeren et problem. Så kære Morten brug
> opdragelsesmetoden som 99,9 % af alle hundeejere bruger med ros og

Sikke noget vrøvl. Det kan godt være du kun har mødt hunde, der kan
tåle den form for behandling, men der findes mange racer, som man kan
skade psykisk ved absolut at skulle tvinge dem ned at ligge for den
mindste bagatel. Du ved ingenting om hvor blød eller hård den omtalte
hvalp er. Som helt ny hundeejer ved spørgeren det sikkert heller ikke
selv. Med dit råd risikerer hundeejeren at hvalpen mister tilliden til
ham allerede 10 uger gammel. I så fald kan han efter min mening vælge
2 veje. Enten at blive ved med at overfalde hunden i tide og utide så
den til sidst er så forvirret, at den ikke tør tage initiativ til
noget som helst, eller han kan arbejde på at få tilliden genoprettet,
så han får en hund, der er sjov at arbejde med. Det sidste er absolut
det sværeste hvis hunden først har misten tilliden.

Hunde som vælter andre hunde (hvis det ikke sker i leg) er dårligt
socialiserede hunde, der trænger til at lære hundesprog. Når de findes
så kunne det måske hænge sammen med at deres ejere har lært dem, at
det er i orden at overfalde andre individer?
Normale hunde kunne ikke drømme om at være onde ved en 10 ugers hvalp.
De går deres vej.

Hvad skulle det i øvrigt hjælpe at sige nej, hvis hvalpen ikke har
lært en ja/nej øvelse endnu? Så er det vel bare endnu et ord i al den
larm mennesker laver?
Jeg bruger i øvrigt aldrig nej i træningen af min hund og det er
overhovedet ikke noget problem. Hverken for ham eller mig.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 20:33

> [...]
>tåle den form for behandling, men der findes mange racer, som man kan
>skade psykisk ved absolut at skulle tvinge dem ned at ligge for den

,,,,,,,ja sikkert, men nu snakker jeg ikke om en bagatel ! vi snakker
om at hvalpen bidder, og det ser jeg ikke som en bagatel, men som en
meget vigtig ting at vænne den af med. Og jeg har IKKE snakket om at
få den ned at ligge ! men om at lære hunden hvad "nej" betyder ! og
det kan alle hunderacer vist tåle at lære ikke .

Du ved ingenting om hvor blød eller hård den omtalte
>hvalp er. Som helt ny hundeejer ved spørgeren det sikkert heller ikke
>selv.

,,,,,,,,,,,,hunden er hård nok til at knurre imens den bidder, så må
den også være hård nok til at kunne klare at lære hvad nej betyder.
mere kompliseret skal man vist ikke gøre det.

Med dit råd risikerer hundeejeren at hvalpen mister tilliden til
>ham allerede 10 uger gammel.

,,,,,,,,,, nej det hunden vil lære er hvad nej betyder og det skal den
aligevel lære så er det en udemærket mulighed for at lære den det når
den bidder. Desuden mener jeg at hunden får endnu mere tillid til en
ejer der er konsekvent og sætter grænser, hunde kan godt lide at vide
hvem der bestemmer ! hvis hunden ser ejeren som en vattet person får
den aldrig tilid til ham/hende og så har man en problemhund.

I så fald kan han efter min mening vælge
>2 veje. Enten at blive ved med at overfalde hunden i tide og utide

,,,INGEN har snakket om at overfalde nogen hund vel !

> [...]
>så han får en hund, der er sjov at arbejde med. Det sidste er absolut
>det sværeste hvis hunden først har misten tilliden.

,,,,,,,,,,Helt ærligt hunden mister sku ikke tiliden til ejeren fordi
han/hun siger nej til den , hvad fanden er det for noget ævl ?

> [...]
>det er i orden at overfalde andre individer?
>Normale hunde kunne ikke drømme om at være onde ved en 10 ugers hvalp.

,,INGEN snakker om at være onde her vel ! vi snakker om at sætte
retningslinier ! og det gør hunde altså ved hinanden uden at de tager
skade af det, så der er ingen grund til at vi mennesker pakker hunden
ind i vat,

>Hvad skulle det i øvrigt hjælpe at sige nej, hvis hvalpen ikke har
>lært en ja/nej øvelse endnu?

,,,,HALLO det er jo netop for at lære hunden hvad nej betyder samtidig
ik !

for den skal jo lære det før eller senere aligevel, og så kan man jo
ligeså godt starte når den gør noget forkert ikke , tjae i mine ører
er det altså logik at man siger nej og lærer den nejkomandoen når den
bidder .

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-07-03 07:42

> [...]
> det er noget pladderhumanistisk ævl ! hvalpe kan sagtens tåle at blive
> irettesat af et menneske der ikke vil have dem til at bide ! hundene

Hvis du så lægger mærke til det bliver så små hune ikke irettesat af andre
hunde!
Tit og ofte trækker den store hund sig væk hvis en lille hvalp bliver for
voldsom. Først njår hvalpene er 12-14 uger begynder far-hunden at sætte
grænser og sætte hvalpene på plads, men stadig ikke voldsomt!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-07-03 08:10

On Thu, 24 Jul 2003 08:42:19 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrotd:

> [...]
>voldsom. Først njår hvalpene er 12-14 uger begynder far-hunden at sætte
>grænser og sætte hvalpene på plads, men stadig ikke voldsomt!

,,,,,Jammen så er der jo kun 1-2 uger tilbage at træne trofastmetoden,
så kan Morten gå i gang med at opdrage hunden på den normale metode ?
tror du ikke at det vil forvirre hunden ? For hvis farhunden må sætte
hvalpene på plads, så må farmennesket vel også ikke ? og det er vel
meget smart at lære hvalpen hvad "nej" betyder allerede fra at den er
lille ikke .

Og jeg snakker heller ikke om at være voldsom ! jeg ville da aldrig
være mere voldsom end farhunden ville være, den bruger kun den magt
der er nødvendig for at hvalpen fatter budskabet. Og til nogle hunde
er det nok at sige nej, andre skal man have fat i dem samtidig, det
finder man hurtigt ud af, der er ingen grund til at bruge mere magt
end nødvendigt, det ville være dumt og spild af tid

Fra : Tina

Dato : 24-07-03 21:27

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrote in message news:<bfnv82$vt7$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...

> [...]
> voldsom. Først njår hvalpene er 12-14 uger begynder far-hunden at sætte
> grænser og sætte hvalpene på plads, men stadig ikke voldsomt!

Hej Rinnie,

Der er faktisk lidt sjovt at observere. Min store klump af en 40 kg
tung schæferdreng, som normalt leger ret vildt og uhæmmet med andre
hunde, blev forrige sommer introduceret for 8 små hvalpe.

Den forandring der foregik var en oplevelse. Da de som fire uger var
på græsset for første gang gik han ved siden af og sørgede - med sin
snude - blidt og roligt for, at hvalpen ikke kom for langt væk fra os.

Normalt vader han på alt og alle, men når han var inde ved hvalpene og
alle 8 kom farende hen i mod ham, undgik han utroligt nok, at jokke på
dem. Som 7-8 uger gamle var de - som de jo er de små terrorister -
ret så frække og vilde. Ikke en eneste gang så jeg ham sætte dem på
plads ved at knurre eller bide i dem. Hvis de blev for vilde gik han
væk.

Men hvor var han glad for dem, det var en oplevelse at se !!

Mvh Tina

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 06:59

"Tina" <tk_rd@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> ret så frække og vilde. Ikke en eneste gang så jeg ham sætte dem på
> plads ved at knurre eller bide i dem. Hvis de blev for vilde gik han

Til gengæld kommer der et tidspunkt, hvor de mister deres "hvalpelicens" og
så begynder han at skrue bissen på (bare lidt - men de får lov at være
børn. Ligesom man med rigtige børn kræver større ansvarlighed med alderen -
det bliver ikke banket ind og forventes færdigindlært inden de har smidt
bleen.

:Pia

Fra : Tina

Dato : 25-07-03 13:39

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<3f20c721$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
> det bliver ikke banket ind og forventes færdigindlært inden de har smidt

Hej Pia,

Ja, nu er de jo så desværre flyttet til alle dele af landet, så det
nåede vi ikke at opleve. Og selvfølgelig skal hvalpene ha' lært, at
det ikke går, at være så uhøflige Men det var sjovt at se hvordan
min ellers så klodsede hund virkelig undgik at træde på de her 8
hvalpe når de kom vrimlende frem mod ham på en gang/eller gik mellem
hans ben... Det var lidt som den berømte elefant i glasbutikken. Hvor
mange regner med at det ikke kommer til at koste ridser....? Men
faktisk var han mere påpasselig med hvor han trådte end moderen, som
også var vildere ved hvalpene end han.

I dag når der er hvalpe i fjernsynet sidder han klistret til skærmen
og vender hovedet først den ene vej og så den anden til lyden af deres
små bjæf ) Måske han skulle ha' sig en lillebror )

Mvh Tina

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 13:44

> [...]
> og vender hovedet først den ene vej og så den anden til lyden af deres
> små bjæf ) Måske han skulle ha' sig en lillebror )

Han lyder som alletiders barnepige. Min hanhund ignorerer fuldstændig små
vapser - de kan hive ham i halen og ørerne og rigtig føle sig kæphøje.
Efterhånden lægger han sig på ryggen og så får de lov at mule ham og snerre
og lege brydekamp mens han bare ligger der og tager imod. Men de skal ikke
gøre det samme når de er 6 mdr. så bliver de blæst omkuld med et brøl og så
gør de det ikke en gang til.

:Pia

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-07-03 08:12

<mortenjensen@get2net.dk> wrote:

>Hej !
>
>Jeg har for nylig anskaffet os en Golden Retreiver hvalp, den er nu 10 uger
>gammel...

Tillykke! Golden Retrievere er dejlige hunde, jeg har selv en på 6
mdr. Det er utroligt, hvor hurtigt de vokser!

Sammy 7 1/2 uge
http://www.ehlers.us/sammy-lille.jpg

Sammy 6 mdr. (og min kone, siger en del om hvor meget han er vokset!)
http://www.ehlers.us/sammy-stor.jpg

Uanset race så bider hundehvalpe i stort set alt de kan få fat på, og
gerne i os Det link som blev givet i dog2dogs posting kan jeg godt
være enig i, men der er heller ikke noget galt i at sige "NEJ" med
store bogstaver. Vi brugte selv en kombination af de to metoder, og
Sammy er forlængst holdt op med at bide hele tiden. Prøv dig frem og
se, hvad der virker bedst.

Sammy er nu ved at være i lømmelalderen, og nu skal der prøves grænser
af. Det er som om han glemmer ting han allerede har lært, som f.eks.
at han skal holde sig fra kattens mad. Og han snupper gerne ting fra
køkkenbordet, hvis vi ikke er der. Han jagter også katten mere end
normalt, hun er for sød til rigtigt at ville sætte ham ordentligt på
plads, selvom det faktisk var det bedste, der kunne ske.

Har jeres hund mulighed for at lege med andre hunde? Det er en god
måde for en hvalp at lære, hvor langt man kan gå, og hvor meget man
kan bide, før der kommer en reaktion. Vi var heldige at have en nabo
med en voksen schæfertæve (de er desværre flyttet nu) og hun lærte han
nogle gode ting. Lige nu er hans bedste legekammerat en boxertæve, som
også siger til, når han leger for hårdt. Og hvalpe har gevaldig
respekt for voksne hunde!!

Spørg endelig her i gruppen, hvis du har flere spørgsmål. Det er et
stort arbejde at have en hvalp, men det er også sjovt og meget
interessant!

Held og lykke.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Pwh

Dato : 24-07-03 11:33

Lars Ehlers wrote:

> [...]
> normalt, hun er for sød til rigtigt at ville sætte ham ordentligt på
> plads, selvom det faktisk var det bedste, der kunne ske.

Nå du har også problemet med at katten er bare åhh så spændende :)
Jeg har også tigget og bedt min egen store hankat om at vappe Tyson et par på snuden
men det bliver ikke til andet end lidt småtjatteri. Og det skal dertil siges at min kat hverken
er særlig sød eller socialt anlagt, det tog lang tid inden at den accepterede at Tyson var kommet for at blive.
Jeg ved efterhånden ikke hvor mange gange jeg har sagt
'lad nu missen værer i fred' det var nemmere hvis den selv sagde det ;)

/Jens

Fra : lunadc

Dato : 24-07-03 09:06

"Morten Jensen" skrev d. 23-07-03 20:32 dette indlæg :
> [...]
>
> Spørgsmålet er så bare om det er normalt for en hvalp på denne
størrelse,
> eller der er forholdsregler jeg skal tage ????

Hej Morten
Nu er vi inde i en af de helt normale meningsudvekslinger i denne
gruppe.
Men jeg tror at alle er enige om at hvalpe bider i den alder dvs. det er
ikke noget unormalt.
Du skal så vælge hvad du vil gøre ved det.
Jeg har prøvet både nej metoden og at gå væk fra hvalpen dvs. stoppe
legen når den bider.
Begge dele virker, du skal finde den metode som tiltaler dig mest, men
det er vigtigt at man ikke stresser hvalpen dvs. hvis børnene farer
rundt, så luk hvalpen væk eller få børnene til at dæmpe sig, ellers kan
du skrige nej i det uendelige og det får du ikke noget ud af.
Hvis det er en blød hund du har så brug metoden at gå væk fra hvalpen,
(faktisk kan jeg personligt bedst lide den metode), du skal tænke på at
det tillids forhold din hund skal have til dig opbygges nu, dvs. indkald
osv. bliver langt lettere hvis din hund har tillid til dig.
Du skal passe på ikke at gøre hunden bange!!

Med venlig hilsen
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 24-07-03 10:08

> [...]
uger
> gammel...
> Jeg har ikke haft hvalp før, så jeg er ikke klar over hvorledes de kan

Godt du vælger at spørge, det bliver ikke nødvendigvis let at finde det
rigtige svar, da der næppe kun er et svar.

>Render efter børnene og bider dem bagi...

Det lyder til at det er en aktiv hvalp/børn - Skarpe hvalpetænder og børn er
altid en dårlig kombination. Aftal med børnene at man skal undgå vilde lege:
Løb trække/ruske i en snor osv.

Skal der fart på så smid hellere en tennisbold.

> Når jeg leger med den i haven bliver den totalt overstadig, og kan ikke
> falde til ro igen...

Man bør undgå at hunden "tænder"/"bliver vil", prøv at aktivere den med
apporteringslege, søgning af godbidder i græsplænen osv., så de får noget
fysisk og mental energi.

>Bider i armene, og snapper efter mig samtidig med at
> den snerrer.....

Hvis den virkelig snerrer, så er det i mine øjne en uheldig adfærd som bør
stoppes, og her hælder jeg til "Nej -metoden". En hund har ikke godt af at
få for mange "Nej'er", så arbejd på at undgå situationer som ender med et
nej.

Husk det er faktisk en jagthund du har fået, så det er en overvejelser værd
at se på lidt træning f.eks. under DRK også selvom den ikke skal bruges til
jagt.

Mvh.
Jørgen
Som har en glad 16 mdr. Flatcoat.

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 24-07-03 13:48

Hej Morten.

Først og fremmest så tillykke med din lille nye hundehvalp. Som du jo nok
allerede har opdaget, så er det jo et kæmpearbejde at få sådan en ny lille
størrelse i hustanden, men jeg kan trøste dig med, at det ikke bliver ved
med at være så hårdt. Sådan har vi det i hvertfald. Om det så er fordi vi
hat vænnet os til at have hund, eller fordi Sisse er blevet ældre, skal jeg
ikke helt kunne sige. *ggg*

Da vi fik Sisse bed hun også en del. Ikke for at bide, men simpelt hen fordi
små hvalpe bruger deres mund, ligesom mange små børn bruger deres fingre,
når man leger (små børn stikker jo i øvrigt også rigtig mange ting i munden
for at undersøge dem...)

Vi fik et tip fra vores hundetræner, som gik ud på, at vi skulle lære Sisse
bidehæmning på hundesporg, så at sige. Dette fungerede således:

Når vi legede med hende, eller i andre situationer, hvor hun bed os, så
hylede vi ligesom en hundehvalp ville have gjort, rejste os og vendte ryggen
til hende, mens vi ignorerede hende. Så ventede vi små 5-10 sekunder, før vi
satte os ned til hende igen og legede videre.

Filosofien skulle være, at hunden tænker: Hvis jeg bider, så gider de ikke
lege med mig... Og det er altså alligevel det sjoveste, når de leger med
mig...

Om Sisse tænkte præcist sådan, ved jeg ikke, men hun holdt i hvertfald op
med at bide. Idag er det faktisk sådan, at hun ser helt perpleks ud, hvis
hun af den ene eller den anden årsag pludselig kan mærke os i munden på
hende, hvorpå hun dernæst undskylder heftigt på ægte hundemanér.

Hvis din hundehvalp engang imellem har det med at stresse op, så kan jeg
anbefale dig at læse litteratur af Turid Rugaas. Hun har skrevet en del om
dæmpende signaler, som vi har benyttet os meget af på Sisse, og de virker i
for os...

Men jeg vil give mange af den andre ret... Prøv dig frem... Vi blander
lystigt både Turid Rugaas og Roger Abrantes med en god portion intuition...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh
ews.tele.dk...

Fra : BN

Dato : 24-07-03 13:45

> [...]
> Spørgsmålet er så bare om det er normalt for en hvalp på denne størrelse,
> eller der er forholdsregler jeg skal tage ????

Hej Morten

Jeg går ud fra at du går til hvalpetræning med din hund.

her vil de kunne hjælpe dig med problemet.

Hilsen BN

Fra : mathilde

Dato : 24-07-03 22:39

Det er normalt for en hvalp at bide, det er en del af deres leg.
I flok piver de andre hvalpe når søster eller bror bider for hårdt.
Det kan man selv gøre.
Ellers når den bliver for ophidset i leg, så afbryd legen. Og få den
evt. til at slappe af.
Men prøv at undgå at køre den helt op, leg skal være stille og roligt.
Normalt er det en god ide bare at vende hunden ryggen, når den bider,
men jeg har haft hund i mange år, og har altså også sagt nej, især hvis
hvalpen blev ved, eller pludselig sprang efter hovedet, eller børnene.

Ingen hvalp eller hund tager skade af at lære ordet nej, tværtom!

Men gå til hvalpemotivation, der lærer du en masse om det at have hund.

God fornøjelse,

Mathilde.

Og find så selv en måde at træne på og hold ved denne, der er så mange
måder og muligheder.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 25-07-03 00:16

Hej Morten

Du får også lige et hurtig "nattemail" her fra mig.

Det du ser hos jer hvalp ligner meget "naturlig" hvalpeadfærd.
Det svarer til det, en hvalp ville lave sammen med sine søskende, hvis den
ellers var sammen med dem.
Problemet er så at det "går ud over" jer i stedet.

Der findes mange gode råd om hvad I bør/skal gøre.
Lyt til dem, der går på at rose vovse, når den gør noget rigtigt og ignorere
den, når den gør noget uønsket.
Det er den måde en hvalp lærer hvordan livet skal leves.
Den kommer også ud for negative påvirkninger - som Punish's "tagen fat i
hunden", men det er ofte en så negativ oplevelse for at 10 ugers hvalp, at
den "afskriver" jer som fornuftige familiemedlemmer og derved har I det bare
endnu sværere, når I gerne vil have noget samarbejde i gang med den.

Ellers vil jeg varmt råde jer til at melde jer til noget hvalpetræning.
Der vil I også kunne få råd og vejledning om jeres vovse.
Det er meget nemmere at give, når man kender hunden.

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men hvis I sender mig lidt info (selvfølgelig
gerne direkte på min mail), så vil jeg gerne hjælpe jer med at finde en god
plads i nærheden af hvor I bor.

Hilsen Lars
DKK hvalpeinstruktør

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-03 10:38

> [...]
>den "afskriver" jer som fornuftige familiemedlemmer og derved har I det bare
>endnu sværere, når I gerne vil have noget samarbejde i gang med den.

,,,,,,,,,,,,,,,hunden afskriver aldrig sin ejer for det er ejeren der
giver den mad osv osv, hunden lærer bare at det har konsekvenser ikke
at høre efter et nej, jeg har kun haft fat i nakken på min hund højst
2 gange imens jeg sagde nej, for hvis hunden er klog finder den
hurtigt ud af at der er regler for hvad den må og ikke må, så det er
ikke længere nødvendigt at tage fat i hunden nogensinde men kun
nødvendigt at sige nej, netop fordi hunden ved at hvis den ikke lytter
til et nej så bliver der taget fat i den. På den måde er alt
hundeopdragelse meget nemmere når hunden ved hvad ris og ros betyder !
samtidig ved hunden hvem der er "stærkest" Jeg mener at en hund der
ser en ejer som en vattet person der ikke tør sætte grænser, sådan en
hund vil afskrive jer som fornuftige familiemedlemmer . Det er slet
ikke så kompliseret at opdrage en hvalp, som nogle godt vil gøre det
til !

Fra : Lars

Dato : 27-07-03 22:53

> [...]
> hund vil afskrive jer som fornuftige familiemedlemmer . Det er slet
> ikke så kompliseret at opdrage en hvalp, som nogle godt vil gøre det

Hunde er - som mennesker - meget forskellige og tro mig, jeg har i tidens
løb set mange, som helt eller delvist har opgivet deres ejere og hvor det
eneste, der "holder" dem sammen, er linen.
Dette uanset om de fodres af personen eller ej.
En hund, der igen og igen møder irrelevant adfærd (set med hundens øjne) fra
ejeren, søger i en eller anden grad væk fra den person - om ikke andet så
mentalt, hvis linen forhindrer andet.

Jeg er da enig med dig i at det ikke er kompliceret at opdrage en hvalp, men
tænk på at det er metoden, der afgør, om din hvalp møder dig glad, positiv,
forventningsfuld og logrende - alternativt møder dig frygtsom,
sammensunket, måske krybende og med halen mellem benene (variationer
immellem de to forekommer selvfølgelig også)

Hilsen Lars

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-07-03 10:38

Fra : lunadc

Dato : 25-07-03 11:22

">

> [...]
> til !
>
> Nej læres bedre sådan, din hvalp bider medens i leger du siger nej og
stopper legen dvs. står helt stille, når hvalpen er rolig så leger du
videre.
Gentages til hvalpen har forstået 2/3 gange er for det meste nok, så vil
hvalpen stoppe når du siger nej.
Enkelt og humant.
Der er ingen grund til at tage fat i hvalpen det går ikke hurtigere og
du kan få en bange hund ud af det...

Venlig hilsen
Bodil

http://www.kandu.dk/