Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rente på inkasso sag - hvor høj ??
Fra : buz

Dato : 23-07-03 20:20

Jeg havde for et par år siden en kontokort til et større indkøbscenter, og
kunne til sidst ikke betale den månedlige ydelse. Sagen røg til inkasso,
senere i fogedretten hvor en betalingsaftale kom i stand. Mit spørgsmål
lyder nu :
Hvor høj en rente kan advokatfirmaet der administrerer betalingsordningen
tillade sig at opkræve ? Jeg mener kun det er diskontoen + 7 %, men jeg har
nu efter mange henvendelser fået en kontoopgørelse fra advokatfirmaet, og
ser at renten er 27 % - hvilket var det samme som dengang kontokortet var
åbent.
Dette betyder at jeg stort set kun betaler renterne med den beskedne
månedlige tilbagebetaling, mens hovedstoelen stort set er intakt.

v.h.
Thomas

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-07-03 08:31

In <3f1ee027$0$24626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "buz" <thomas.d.nielsen@mail.dk> writes:

> [...]
>Dette betyder at jeg stort set kun betaler renterne med den beskedne
>månedlige tilbagebetaling, mens hovedstoelen stort set er intakt.

Det er kun lovligt at tage reference-satsen plus 7% dvs. 9% p.t.

/Martin

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-07-03 11:58

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun lovligt at tage reference-satsen plus 7% dvs. 9% p.t.
>
> /Martin

Umiddelbart ville jeg mene at de 27% er korrekt, idet man ikke skylder
advokaten, men kontokortselskabet. At de 27% så er det rene åger, er en helt
anden sag.

Nico

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-07-03 14:29

In <1fPTa.70$rB.32@news.get2net.dk> "Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> writes:

> [...]
>advokaten, men kontokortselskabet. At de 27% så er det rene åger, er en helt

Vel, Hvad staar der i betalingsordningen ?
Men anyway, saa maa der absolut kun tages 27% af hovedstolen og 9% af resten.

/Martin

Fra : Sandman

Dato : 24-07-03 17:52

On Thu, 24 Jul 2003 13:29:17 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Vel, Hvad staar der i betalingsordningen ?
>Men anyway, saa maa der absolut kun tages 27% af hovedstolen og 9% af resten.
>
>/Martin

Hvad er det for noget sludder?

Den underliggende aftale siger 27%, så det administerer advokaten også
ud fra. Hvis Nico de Jong misligholder aftalen, og den kommer i
retten, så vil han også blive dømt til at betale de 27% i rente.

Det er korrekt, at hvis der ikke var aftalt en rente, så ville man max
kunne kræve udlånsrenten + 7%.

mvh Sandman

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-07-03 23:45

In <7i00iv474dvoes0iqi7mk9i7e6t2l6aai1@4ax.com> Sandman <dksandman@hotmail.dk> writes:

> [...]

>retten, så vil han også blive dømt til at betale de 27% i rente.

>Det er korrekt, at hvis der ikke var aftalt en rente, så ville man max

Sludder ?

Der skal da ikke betales 27% af inkasso-gebyrer og diverse andre
udgifter. Kun af hovedstolen.

/Martin

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-07-03 19:00

"Sandman" <dksandman@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud fra. Hvis Nico de Jong misligholder aftalen, og den kommer i
> retten, så vil han også blive dømt til at betale de 27% i rente.

Uhadada, det er jo ikke mig der skylder pengene. Det var en reaktion på et
spørgsmål

Nico