DHCP fornyr ikke sin IP
Fra : Jimmy

Dato : 23-07-03 18:22

Hej

Min udbyders DHCP-server stopper undertiden med at virke.
Når dette sker, reagerer min firewall (RH 9.0 - Iptables - dhcpd) ved at
afinstallere netværket, så der er helt tomt i ifconfig ud for eth0.

Dette bliver det ved med at være selvom DHCP-serveren er kommet op igen.

Udfører jeg en "service network restart" fornyer den sin IP uden problemer.

Jeg har ingen ide om hvor jeg skal starte - Nogen ideer?

Mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 24-07-03 10:16

Den Wed, 23 Jul 2003 19:22:29 +0200. skrev Jimmy:

> Min udbyders DHCP-server stopper undertiden med at virke.

> Jeg har ingen ide om hvor jeg skal starte - Nogen ideer?

En klage til din udbyder?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 10:47

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message

> En klage til din udbyder?

Hvorfor?

En "service network restart" løser jo problemet, så det er tydeligvis på
*min* maskine, at problemet med at dhcpd ikke fornyer sin IP eksisterer.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 11:09

Den Thu, 24 Jul 2003 11:46:34 +0200 skrev Jimmy:

> [...]
>
>En "service network restart" løser jo problemet, så det er tydeligvis på
>*min* maskine, at problemet med at dhcpd ikke fornyer sin IP eksisterer.

Hvis din udbyders DHCP-server stopper med at virke, klager du til
udbyderen.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 12:26

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Hvis din udbyders DHCP-server stopper med at virke, klager du til
> udbyderen.

Ja, men den er jo tydeligvis oppe igen, når jeg kan få en IP ved at afvikle
"service network restart".

Er det normalt at dhcpd ikke selv fornyer sin IP?

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 12:43

Den Thu, 24 Jul 2003 13:26:01 +0200 skrev Jimmy:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Ja, men den er jo tydeligvis oppe igen, når jeg kan få en IP ved at afvikle
>"service network restart".

Hvis det er et tilbagevendende fænomen, bør de vel stadig fikse
problemet.

>Er det normalt at dhcpd ikke selv fornyer sin IP?

Du mener dhcpcd?

Tja, det er jo serveren der fortæller hvornår den skal fornys næste
gang, så hvis der ikke er nogen server, så har den et problem.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 12:50

> Du mener dhcpcd?

Ja.

> Tja, det er jo serveren der fortæller hvornår den skal fornys næste
> gang, så hvis der ikke er nogen server, så har den et problem.

Hvor får jeg min IP fra, når jeg afvikler "service network restart", hvis
der ikke er nogen dhcp-server?

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 13:07

Den Thu, 24 Jul 2003 13:49:46 +0200 skrev Jimmy:

>Ja.

>Hvor får jeg min IP fra, når jeg afvikler "service network restart", hvis
>der ikke er nogen dhcp-server?

Sagde du ikke lige at DHCP-serveren virker igen på det tidspunkt du
gør det?

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 13:10

> Sagde du ikke lige at DHCP-serveren virker igen på det tidspunkt du
> gør det?

Jo det mener jeg at have skrevet mange gange.

Jeg gentager også lige spørgsmålet:
"Er det normalt at dhcpd ikke selv fornyer sin IP?"

Tilføj et c i dhcpd.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 13:15

Den Thu, 24 Jul 2003 14:09:40 +0200 skrev Jimmy:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

>Jo det mener jeg at have skrevet mange gange.

Så giver spørgsmålet "Hvor får jeg min IP fra, når jeg afvikler "service
network restart", hvis der ikke er nogen dhcp-server?" ingen mening.

>Jeg gentager også lige spørgsmålet:
>"Er det normalt at dhcpd ikke selv fornyer sin IP?"

Normalt er det serveren der fortæller klienten hvornår den skal
forny sin IP, så hvis der ikke er nogen server, ved klienten ikke
hvornår den skal prøve næste gang.

Med andre ord: Når DHCP-serveren er nede, er der ikke nogen til at
fortælle DHCP-klienten hvornår DHCP-serveren forventes at være oppe
igen.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not c:\I386\WINNT.EXE

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 13:21

> Så giver spørgsmålet "Hvor får jeg min IP fra, når jeg afvikler "service
> network restart", hvis der ikke er nogen dhcp-server?" ingen mening.

Jo da.
Du skriver, at min udbyders server er nede og jeg skal klage.
Jeg skriver via et retorisk spørgsmål, at den ikke er nede idet jeg fint
modtager en IP når jeg afvikler "service network restart".
Den *har* været nede på et tidspunkt men er det altså ikke på det tidspunkt
hvor jeg afvikler "service network restart".

Jeg siger altså, at løsningen ikke er at klage, da problemet eksisterer på
min computer.

> Normalt er det serveren der fortæller klienten hvornår den skal
> forny sin IP, så hvis der ikke er nogen server, ved klienten ikke
> hvornår den skal prøve næste gang.

OK - Vil det sige, at hvis følgende gælder:
1 - En DHCP-server på et tidspunkt holder op med at svare
2 - Klienten mister sin IP efter den af serveren fastsatte TTL

Så:
vil klienten aldrig mere spørge om den må få en IP, fordi den tror at
DHCP-serveren er nede for evigt?

> Med andre ord: Når DHCP-serveren er nede, er der ikke nogen til at
> fortælle DHCP-klienten hvornår DHCP-serveren forventes at være oppe
> igen.

Det forstås, men nu er den altså oppe på det tidspunkt jeg afvikler "service
network restart".

dhcpcd burde da prøve igen og igen til den på et tidspunkt fik en IP.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 13:41

Den Thu, 24 Jul 2003 14:20:57 +0200 skrev Jimmy:

>hvis

>Jo da.
>Du skriver, at min udbyders server er nede og jeg skal klage.

Nej, jeg skriver at hvis din udbyders server er nede, skal du klage.

> [...]
>Den *har* været nede på et tidspunkt men er det altså ikke på det tidspunkt
>hvor jeg afvikler "service network restart".

Det stod sådanset også i dit første indlæg, ingen grund til at gentage
det.

>Jeg siger altså, at løsningen ikke er at klage, da problemet eksisterer på
>min computer.

Årsagen eller virkningen?

Årsagen er at DHCP-serveren var nede.
Virkningen er at din PC ikke længere har et ip-nummer.

Symtombehandling er kun en nødløsning.

> [...]
>
>Så:
> vil klienten aldrig mere spørge om den må få en IP, fordi den tror at

Nærmere "fordi den tror det her netværk ikke kører DHCP". DHCP er
beregnet til bærbare, og hvis man kommer på et netværk der ikke kører
DHCP, så er det spild af båndbredde at broadcaste DHCP-pakker.

>Det forstås, men nu er den altså oppe på det tidspunkt jeg afvikler "service
>network restart".

Det er (så vidt jeg har forstået) heller ikke på det tidspunkt den
holder op med at modtage IP-adresser.

>dhcpcd burde da prøve igen og igen til den på et tidspunkt fik en IP.

.... eller administratoren bliver så træt af at din maskine står og
broadcaster, at han lukker din netværks-konto.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-07-03 13:50

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-07-03 22:43

On Thu, 24 Jul 2003 14:50:12 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Under OS X og Windows er det kotume at hvis maskinen ikke finder en
> DHCP-server, så tildeler maskinen sig selv et unikt IP-nummer.

Det gør Mac OS < X nu også.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-03 14:56

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Det gør Mac OS < X nu også.

Godt at vide - jeg kender bare ikke det godt nok til at kunne udtale
mig desangående.

Er der iøvrigt nogen der har leget med RendezVous? Jeg synes det
lyder rigtigt fikst og anvendeligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-07-03 19:01

On Sat, 26 Jul 2003 15:55:48 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Godt at vide - jeg kender bare ikke det godt nok til at kunne udtale
> mig desangående.

Det er svjv en funktion der er indbygget i de fleste TCP/IP-stakke.

> Er der iøvrigt nogen der har leget med RendezVous? Jeg synes det
> lyder rigtigt fikst og anvendeligt.

Jeg har kun set det i forbindelse med en printer og der virkede det da
meget smart, men ikke så fandens anvendeligt i et "fast" kontornetværk.
Jeg kan forestille mig at det først kommer til sin ret i et dynamisk (og
muligvis trådløst) netværk.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-08-03 23:01

> Det er svjv en funktion der er indbygget i de fleste TCP/IP-stakke.

Ikke altid. I "gamle dage" betoed et fejlet DHCP-opslag at maskinen
bare ikke havde et ip-nummer. Saa maatte den noejes med 127.0.0.1 og
vaere glad dertil.

> [...]
> meget smart, men ikke så fandens anvendeligt i et "fast" kontornetværk.
> Jeg kan forestille mig at det først kommer til sin ret i et dynamisk (og

Tricket er nok mere tydeligt i Rendezvous "rigtige" navn, nemlig
ZeroConf. Ting dukker bare op uden man skal konfigurere 100
forskellige steder (at andre saa goer det med DNS er en anden
historie).

Du ved, "saa behoever du kun kigge 'et sted".

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:26

On Sat, 02 Aug 2003 00:00:54 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ikke altid. I "gamle dage" betoed et fejlet DHCP-opslag at maskinen
> bare ikke havde et ip-nummer. Saa maatte den noejes med 127.0.0.1 og
> vaere glad dertil.

Ok, jeg har bare ikke været udsat for den opførsel for nyligt og jeg har
ellers ofte fingrene i alt for mange forskellige styresystemer.

> [...]
> ZeroConf. Ting dukker bare op uden man skal konfigurere 100
> forskellige steder (at andre saa goer det med DNS er en anden

Tjoe, en printer skal kun sættes op et sted (på printserveren) og så
tildeler man den i profilen (i windåse-verdenen). I et dynamisk
kontormiljø er den slags dog ikke helt så nemt.

> Du ved, "saa behoever du kun kigge 'et sted".

Nu skal man så kigge et sted til. Ved Rendezvous selv fx hvilken printer
man er tættest på?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-03 03:56

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Ok, jeg har bare ikke været udsat for den opførsel for nyligt og jeg har
> ellers ofte fingrene i alt for mange forskellige styresystemer.

Som sagt: I gamle dage.

Jeg har haft meget lidt systemadministration siden jeg grejede hvordan
Mac'en virkede.

> [...]
> kontormiljø er den slags dog ikke helt så nemt.

> Nu skal man så kigge et sted til. Ved Rendezvous selv fx hvilken printer

Det ved jeg ikke. Det goer Windows da vist heller ikke.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 09:42

On Sat, 02 Aug 2003 04:55:43 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Som sagt: I gamle dage.

Nåhja, jeg var ikke klar over at vi snakkede om dengang min mor var en
lille dreng.

> Jeg har haft meget lidt systemadministration siden jeg grejede hvordan
> Mac'en virkede.

Hænger de to ting sammen?

> Det ved jeg ikke. Det goer Windows da vist heller ikke.

Nøeh, men når der kommer noget nyt, kunne det jo være det var bedre end det
gamle.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 13:57

> Nej, jeg skriver at hvis din udbyders server er nede, skal du klage.

Fint - Men min udbyders server er *ikke* nede så jeg har ingen interesse i
at klage.

> Det stod sådanset også i dit første indlæg, ingen grund til at gentage
> det.

Det føles som om jeg skal gentage mig selv mange gange.

> Symtombehandling er kun en nødløsning.

Det er *netop* derfor jeg spørger herinde.

> Det er (så vidt jeg har forstået) heller ikke på det tidspunkt den
> holder op med at modtage IP-adresser.

Scenariet er som følger:
1 - Min computer modtager en IP og alt er vel
2 - Min udbyders DHCP-server holder op med at svare
3 - Min dhcpcd-klient mister sin IP
4 - Min udbyders DHCP-server kommer op igen
5 - Min computer er nede indtil jeg afvikler "service network restart"

Forleden var computeren uden internetadgang i 12 timer, hvoraf udbyderens
DHCP-server kun var nede i få minutter.

> ... eller administratoren bliver så træt af at din maskine står og
> broadcaster, at han lukker din netværks-konto.

Dette er ikke tilfældet.
Skulle det alligevel være tilfældet ville jeg ikke kunne forny min IP med en
"service network restart".

Andre der har nogle konkrete løsningsforslag?

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 14:10

Den Thu, 24 Jul 2003 14:56:38 +0200 skrev Jimmy:
>"service

>Fint - Men min udbyders server er *ikke* nede så jeg har ingen interesse i
>at klage.

Det er så dit problem.

>tidspunkt

>Det føles som om jeg skal gentage mig selv mange gange.

>Det er *netop* derfor jeg spørger herinde.

Forventer du at din udbyder læser med herinde, og fixer deres
DHCP-server? De er de eneste der kan fixe *årsagen* til problemerne.

>Dette er ikke tilfældet.
>Skulle det alligevel være tilfældet ville jeg ikke kunne forny min IP med en
>"service network restart".

Nej, når problemet er en defekt DHCP-server, så er der naturligvis
ingen der klager over unødig DHCP-trafik.

Men DHCP-klienten er lavet med de mest fornuftige default-indstillinger,
generelt set. Altså ikke kun for dig der har en defekt DHCP-server at
slås med, men også for folk med bærbare der færdes imellem forskellige
netværk, og naturligvis ikke ønsker at være årsag til "broadcast støj",
når de kommer til et netværk der ikke kører DHCP.

Prøv at checke manualen til dhcpcd, om ikke den kan sættes op til at
blive ved med at forsøge - hvis du aldrig flytter din PC imellem
forskellige netværk, burde det ikke give noget problem.

Mvh
Kent

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 14:15

> Det er så dit problem.

Hvordan kan det blive til mit problem at du mener jeg skal klage?

> Forventer du at din udbyder læser med herinde, og fixer deres
> DHCP-server?

Det har jeg ingen forventning om.
De løser deres problemer, jeg forsøger at løse mine, som jeg mener er
lokale.

> De er de eneste der kan fixe *årsagen* til problemerne.

De kan ordne deres server så den ikke går ned, men servere vil altid gå ned
engang i mellem.
Derfor skal jeg have løst mit lokale problem.

> [...]
> blive ved med at forsøge - hvis du aldrig flytter din PC imellem
> forskellige netværk, burde det ikke give noget problem.

Det tror jeg du har ret i.
Jeg ser om jeg kan finde noget.
Hvis nogen kan switchen i hovedet må de gerne sige til.

Tak for hjælpen,
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 25-07-03 06:45

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> Jeg ser om jeg kan finde noget.
> Hvis nogen kan switchen i hovedet må de gerne sige til.

Nå, men jeg fandt ud af at jeg ikke har noget dhcpcd, men derimod dhclient.
Det lader til at default behaviour er, at hvis en DHCP-server ikke svarer,
så holder dhclient op med at bede om ny IP.

Man angiver en del parametre i en sample-fil:

timeout 60;
retry 60;
reboot 10;
select-timeout 5;
initial-interval 2;

Da jeg forsøgte med nogle af dem i går stoppede den samtidig min firewalls
DHCP-server og alle mine klienter mistede deres IP og var umulige at komme i
kontakt med

Men anyway, tak for hjælpen.
Jeg startede med slet ikke at ane hvor jeg skulle starte og sluttede med at
have fat i noget.

Vi fik godt nok snakket noget ved siden af hinanden undervejs

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Guldager

Dato : 24-07-03 21:16

Thu, 24 Jul 2003 at 12:40 GMT Kent Friis wrote

> DHCP er beregnet til bærbare,

Sludder. DHCP er en udbygning af klassisk bootp. Ganske anvendeligt til
mange typer udstyr der tilsluttes et broadcast domæne.

Kan du dokumentere påstanden om at "DHCP er beregnet til bærbare"?

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 21:24

Den Thu, 24 Jul 2003 20:16:14 GMT skrev Morten Guldager:
> [...]
>mange typer udstyr der tilsluttes et broadcast domæne.
>
>Kan du dokumentere påstanden om at "DHCP er beregnet til bærbare"?

Bemærk at der stod ikke "DHCP er KUN beregnet til bærbare".

Ok, formuleringen var ikke helt i top, der burde måske have stået "DHCP
er OGSÅ beregnet til bærbare".

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 24-07-03 12:52

Den Thu, 24 Jul 2003 13:26:01 +0200. skrev Jimmy:

> Ja, men den er jo tydeligvis oppe igen, når jeg kan få en IP ved at afvikle
> "service network restart".

Er du nu sikker på at DHCP serveren overhovedet har været nede? I øvrigt
behøver du ikke genstarte hele netværket, men blot din DHCP klient.

> Er det normalt at dhcpd ikke selv fornyer sin IP?

Jeg går udfra at du med "sin IP" mener din klients IP, og ikke serverens IP. Nej, svjv foregår
det nogenlunde sådan:

1) DHCP serveren står og broadcaster til dit netværk og siger: "Hej, er der
nogen, der vil have en IP, DNS, Wins m.m."

2) Når du aktiverer dit net på din klientmaskine, siger den: "Yup, stik mig en
IP"

3) DHCP serveren siger: "Ok, du får IP x.x.x.x som du har i y antal
sekunder"

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 12:58

> Er du nu sikker på at DHCP serveren overhovedet har været nede?

De gange jeg ikke har kunnet komme på nettet og har hørt min udbyder har de
bekræftet, at DHCP-serveren i en kort periode ikke uddelte nye IP'er.

> I øvrigt
> behøver du ikke genstarte hele netværket, men blot din DHCP klient.

Det vil jeg prøve næste gang.
Jeg hæftede mig ved at ifconfig ud for eth0 var helt tom og konstaterede at
"service network restart" løste problemet.

> Jeg går udfra at du med "sin IP" mener din klients IP, og ikke serverens
IP.

Jeg mener, at den ikke automatisk beder om en ny IP fra min udbyder, når den
har mistet den.

> [...]
mig en
> IP"
>
> 3) DHCP serveren siger: "Ok, du får IP x.x.x.x som du har i y antal

Enig - Derfor synes jeg det er besynderligt, at min maskine ikke automatisk
snupper en IP men at jeg skal genstarte netværket for at få den til det.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 13:11

Den Thu, 24 Jul 2003 13:52:14 +0200 skrev Tonni Aagesen:

> [...]
>IP"
>
>3) DHCP serveren siger: "Ok, du får IP x.x.x.x som du har i y antal

Det er nu omvendt.

1) DHCP-klienten broadcaster: "Hjæælp, jeg kender ikke min IP, er der
nogen der vil hjælpe?"

2) DHCP-serveren broadcaster: "Hej du der manglede et ip-nummer: prøv
det her"

3) DHCP-klienten broadcaster: "Jeg prøver det her IP-nummer, er det
OK?"

4) DHCP-serveren broadcaster (forhåbentlig): "Det er ok".

Det er iøvrigt step 3/4 der går galt hvis man ved et uheld har fået
flere DHCP-servere på samme broadcast-net - den anden DHCP-server
svarer "Nix, det var ikke det ip-nummer JEG gav dig".

Mvh
Kent

Fra : Claus Alboege

Dato : 24-07-03 14:08

> [...]

> flere DHCP-servere på samme broadcast-net - den anden DHCP-server
> svarer "Nix, det var ikke det ip-nummer JEG gav dig".

Man kan sagtens have flere overlappende DHCP servere, idet klienten
_skal_ inkludere en 'server identifier' i dens DHCPREQUEST.

/Claus A

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-03 14:12

Den Thu, 24 Jul 2003 15:07:37 +0200 skrev Claus Alboege:

>Man kan sagtens have flere overlappende DHCP servere, idet klienten
>_skal_ inkludere en 'server identifier' i dens DHCPREQUEST.

Det må forudsætte at serverne er sat op til at vide at de ikke er
alene.

I hvert fald har jeg gang på gang kunnet konstatere at DHCP ikke virker,
når man ved et uheld kommer til at sætte to DHCP-servere på samme
net.

Mvh
Kent

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-07-03 21:28

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Bemærk at der stod ikke "DHCP er KUN beregnet til bærbare".
>
> Ok, formuleringen var ikke helt i top, der burde måske have stået "DHCP
> er OGSÅ beregnet til bærbare".

"DHCP er OGSÅ beregnet til bærbare, og hvis man kommer på et netværk
der ikke kører DHCP, så er det spild af båndbredde at broadcaste DHCP-pakker."

Aha.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl