Beskidt glasfiber - hvad skal bruges?
Fra : MAndersen

Dato : 23-07-03 16:47

Jeg har snart prøvet alt herhjemme til at skrubbe og skure det ruflede
glasfiber ovenpå båden, men lige meget hjælper det. Det er blevet brunt
skidt der kommer fra skidtet fra bunden af søen, når jeg har trukket ankeret
op.

Jeg har forsøgt med skurecreme, ajax, klorin og opvaskemiddel. Gode råd
efterlyses.

mvh
MAndersen

Fra : glenn007

Dato : 23-07-03 21:34

Jeg mindes at have hørt at BRUN sæbe skulle kunne klare den sag.
Lad det sidde på nogle få minutter og skur lidt bagefter. Men pas på det
ikke sidder alt for længe, så ikke noget med at glemme sæben, da det kan
skade gel coat ved længere tids påvirkning.

mvh.

Glenn

http://www.kandu.dk/

Fra : MAndersen

Dato : 23-07-03 21:49

"glenn007" <glenn007.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke sidder alt for længe, så ikke noget med at glemme sæben, da det kan
> skade gel coat ved længere tids påvirkning.

Jeg er ret overbevidst om at gelcoaten er ødelagt efter mange år uden
behandling. (tidl. ejer) Den er ru, mat og næsten ikke til at polere op.
Hvad kan jeg så gøre ved det?

mvh
MAndersen

Fra : glenn007

Dato : 23-07-03 22:02

vis gelcoaten aligevel er slidt meget ned så kan du roligt prøve det.
Tag en spandfuld brun sæbe og gnid ned i dækket, lad det sidde 5
minutter og skur det efter med en opvaske børste så skulle det gerne
have hjulpet. HVIS det ikke hjælper dig er der nok ikke andet at gøre
end at slibe dækket ned og give det en ny overflade. Man kan få noget
specialt pulver/perler til at blande i mallingen til dækket så man for
en skridsikekr overflade igen.

http://www.kandu.dk/

Fra : glenn007

Dato : 23-07-03 22:04

i hvilken havn ligger din båd, jeg ligger selv i ishøj.

http://www.kandu.dk/

Fra : MAndersen

Dato : 24-07-03 07:53

> i hvilken havn ligger din båd, jeg ligger selv i ishøj.

Båden ligger der hvor der er længst til vand overhovedet. I Ikast. Primær
sejlområde er Limfjorden. Vi er nybegyndere og har købt en lille båd for at
se om det er noget vi har interesse i, og det lader det bestemt til vi har,
så mon ikke det bliver til noget andet om et par år.

mvh
MAndersen

Fra : Caam2

Dato : 23-07-03 22:37

Saltsyre 30 % kan bruges til meget med måde... Jeg bruger det selv hver
år.
Blandes 1 syre til 4 vand. Husk vandet skal tilsættes syre og ikke
omvent (kan udvikle giftige dampe).

http://www.kandu.dk/

Fra : Olau

Dato : 26-08-03 08:31

"Caam2" <Caam2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> år.
> Blandes 1 syre til 4 vand. Husk vandet skal tilsættes syre og ikke

Som hovedregl skal man altid tilsætte syren til vand, ALDRIG omvendt.

Især hvis det drejer sig om konc.svovlsyre, da processen udvikler meget
varme vil en lille mængde syre i en stor mængde vand være rimeligt
uskadeligt, mens en lille mængde vand i en stor mængde syre vil give en
opvarmning der ligner en eksplotion, -stødkogning.
Evt. giftige dampe fjernes med udsugning eller ved at stå udendørs.

Hilsen Ole

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 26-08-03 09:05

Syre i Van'
Kan gå an

Vand i Syre
er uhyre

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Olau

Dato : 26-08-03 14:55

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Syre i Van'
> Kan gå an
>
> Vand i Syre
> er uhyre
>
> --
> mvh
>
> Erik Breum Petersen
> Fjern ??? fra min mailadresse

Den var god
Ole

Fra : "Troels Hansen

Dato : 26-08-03 21:39

Olau wrote:
> Den var god
> Ole

Ikke desto mindre siger I faktisk det modsatta af hinanden.....

Fra : Torben

Dato : 27-08-03 09:58

nej de gør da ej, de siger det samme på forskellige måder.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-08-03 08:16

Ja jeg siger det modsatte af Olau. Men jeg har ret !!

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-08-03 08:17

rettelse. Ja vi siger det samme

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Torben

Dato : 28-08-03 12:16

selvfølgelig
jeg har jo altid ret...

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 25-07-03 17:46

Da du ikke umiddelbart kan slibe/skrubbe farven af lyder det som om at
misfarvningen sidder "nede i" glasfiberen. "Und dan haben vir anderen
metoden". Du skal købe noget oxalsyre hos materialisten eller i
supermarkedet. Oxalsyren der forhandles som et hvidt sukkerlignende pulver
fordeler du i et tyndt lag over det misfarvede område og fugter det med
vand. Du skal holde området/oxalsyren fugtigt så lang tid som muligt. Dette
kan tage misfarvning nede i fiberen. PRØV PÅ ET LILLE OMRÅDE ET YDMYGT STED
FØRST SÅLEDES AT DU IKKE FÅR ET OMRÅDE SOM ER HVIDERE END RESTEN AF BÅDEN.
Husk miljøet det er ikke sager som man bare spuler i havet når man er
færdig.

MVH
Alvin

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 26-07-03 17:14

Jeg har selv prøvet oxalsyre på min båd. Maxi 77. Det virker glimrende. Husk
det helst skal være varmt vand, for oxalsyre er svært opløseligt i vand, i
det forhold der kræves. Matas har en briochure man kan hente med gode råd.
Den er virkelig god. Også til mange andre ting der kan gavne os bådejere.
Prøv med 1/10 først. Virker det ikke så lav det 1/5 -1/4 svært opløseligt i
disse mænger. Jeg brugte selv 1/4.
Thomas